Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Costes-Cirgues, Languedoc
01-07-2013, 11:32 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-07-2013 om 11:36 AM door Innesto.)
Bericht: #1
Costes-Cirgues, Languedoc
Costes-Cirgues, Sommières (Languedoc)

Biodynamische wijnbouwer in de noordelijke Languedoc. Sulfieten worden hier niet aan de wijnen toegevoegd.

Meer info: http://www.vinikusenlazarus.be

Bois du Roi 2008

45% Syrah, 25% Grenache, 20% Mourvèdre, 10% Carignan

Donkere dichte kleur, in de neus voornamelijk donkere chocolade, geroosterde noten, rode vruchten en specerijen. In de mond zeker geen krachtpatser. Wel rijk en rijp, zeer zacht, rijpe vruchten, bessen,... maar alles heel elegant met een zelden geziene frisheid voor een wijn uit de Languedoc. Kortom: een lekker glas wijn.

Wel best decanteren want heel wat sediment in de fles.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus, 15,90 euro.
22-03-2015, 11:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-03-2015 om 03:36 PM door Innesto.)
Bericht: #2
RE: Costes-Cirgues, Languedoc
Château Costes-Cirgues 2008

Syrah 60%, Mourvèdre 30%, Grenache Noir 10%

Rechtstreeks uit de kelder en dus fris in het glas...

In het glas bijna inktzwart van kleur met intense donkerrode schakeringen. Heldere spiegel, stevige viscositeit, heel intens.

In de neus heel open: munt, zoethout, mineralig, donkere bessen en bramen, koffie, chocolade een klein tikje gerookt op de achtergrond... helemaal geen eigenaardige of storende geuren die je vlak na het ontkurken al eens weet te ontwaren bij natuurlijke en biodynamische wijnen.

In de mond: opnieuw die bijna overweldigende intensiteit, vlezig, rijpe tannines, donker fruit, zoethout, donkere chocolade,... zalvend mondgevoel en ongelofelijk goed in balans.

Vond ik de Bois du Roi 2008 destijds nog goed maar niet onvergetelijk dan is deze Château Costes-Cirgues 2008 zonder meer een topwijn. Sommigen durven dit één van de grootste wijnen uit de Languedoc noemen, het is alvast de beste uit de Languedoc die ik ooit in het glas had.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus: 21,10 euro
22-03-2015, 03:16 PM
Bericht: #3
RE: Costes-Cirgues, Languedoc
(22-03-2015 11:46 AM)Innesto schreef:  Château Costes-Cirgues 2008

Syrah 60%, Mourvèdre 30%, Grenache Noir 10%

Rechtstreeks uit de kelder en dus fris in het glas...

In het glas bijna inktzwart van kleur met intense donkerrode schakeringen. Heldere spiegel, stevige viscositeit, heel intens.

In de neus heel open: munt, zoethout, mineralig, donkere bessen en bramen, koffie, chocolade een klein tikje gerookt op de achtergrond... helemaal geen eigenaardige of storende geuren die je vlak na het ontkurken al eens weet te ontwaren bij natuurlijke en biodynamische wijnen.

In de mond: opnieuw die bijna overweldigende intensiteit, vlezig, rijpe tannines, donker fruit, zoethout, donkere chocolade,... zalvend mondgevoel en ongelofelijk goed in balans.

Vond ik de Bois du Roi 2008 destijds nog goed maar niet onvergetelijk dan is deze Château Costes-Cirgues 2008 is zonder meer een topwijn. Sommigen durven dit één van de grootste wijnen uit de Languedoc noemen, het is alvast de beste uit de Languedoc die ik ooit in het glas had.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus: 21,10 euro

Klinkt zeer veelbelovend. Echter deze wijn nog niet geproefd op de degustaties, vind m precies ook niet terug op de website van Vinikus..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-03-2015, 03:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-03-2015 om 03:45 PM door Innesto.)
Bericht: #4
RE: Costes-Cirgues, Languedoc
(22-03-2015 03:16 PM)vinejo schreef:  
(22-03-2015 11:46 AM)Innesto schreef:  Château Costes-Cirgues 2008

Syrah 60%, Mourvèdre 30%, Grenache Noir 10%

Rechtstreeks uit de kelder en dus fris in het glas...

In het glas bijna inktzwart van kleur met intense donkerrode schakeringen. Heldere spiegel, stevige viscositeit, heel intens.

In de neus heel open: munt, zoethout, mineralig, donkere bessen en bramen, koffie, chocolade een klein tikje gerookt op de achtergrond... helemaal geen eigenaardige of storende geuren die je vlak na het ontkurken al eens weet te ontwaren bij natuurlijke en biodynamische wijnen.

In de mond: opnieuw die bijna overweldigende intensiteit, vlezig, rijpe tannines, donker fruit, zoethout, donkere chocolade,... zalvend mondgevoel en ongelofelijk goed in balans.

Vond ik de Bois du Roi 2008 destijds nog goed maar niet onvergetelijk dan is deze Château Costes-Cirgues 2008 is zonder meer een topwijn. Sommigen durven dit één van de grootste wijnen uit de Languedoc noemen, het is alvast de beste uit de Languedoc die ik ooit in het glas had.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus: 21,10 euro

Klinkt zeer veelbelovend. Echter deze wijn nog niet geproefd op de degustaties, vind m precies ook niet terug op de website van Vinikus..?

Costes-Cirgues zit inderdaad sinds enige tijd niet meer in het assortiment van V&L. Waarom? Ik zou het niet weten, eens vragen bij een volgende bestelling of misschien kan Carl hier meer duiding verschaffen.

De wijn evolueerde wel de voorbije uren. Iets minder fraîcheur, een meer uitgesproken "zuiderse" kruidigheid,... Mist misschien wat "zuurtjes" om echt TOP TOP te zijn.

Ik kan mij best voorstellen dat dit vanuit commercieel oogpunt een moeilijk verhaal is en heel wat mensen hier geen 20 euro en meer voor willen neertellen.
22-03-2015, 06:51 PM
Bericht: #5
RE: Costes-Cirgues, Languedoc
(22-03-2015 03:43 PM)Innesto schreef:  
(22-03-2015 03:16 PM)vinejo schreef:  
(22-03-2015 11:46 AM)Innesto schreef:  Château Costes-Cirgues 2008

Syrah 60%, Mourvèdre 30%, Grenache Noir 10%

Rechtstreeks uit de kelder en dus fris in het glas...

In het glas bijna inktzwart van kleur met intense donkerrode schakeringen. Heldere spiegel, stevige viscositeit, heel intens.

In de neus heel open: munt, zoethout, mineralig, donkere bessen en bramen, koffie, chocolade een klein tikje gerookt op de achtergrond... helemaal geen eigenaardige of storende geuren die je vlak na het ontkurken al eens weet te ontwaren bij natuurlijke en biodynamische wijnen.

In de mond: opnieuw die bijna overweldigende intensiteit, vlezig, rijpe tannines, donker fruit, zoethout, donkere chocolade,... zalvend mondgevoel en ongelofelijk goed in balans.

Vond ik de Bois du Roi 2008 destijds nog goed maar niet onvergetelijk dan is deze Château Costes-Cirgues 2008 is zonder meer een topwijn. Sommigen durven dit één van de grootste wijnen uit de Languedoc noemen, het is alvast de beste uit de Languedoc die ik ooit in het glas had.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus: 21,10 euro

Klinkt zeer veelbelovend. Echter deze wijn nog niet geproefd op de degustaties, vind m precies ook niet terug op de website van Vinikus..?

Costes-Cirgues zit inderdaad sinds enige tijd niet meer in het assortiment van V&L. Waarom? Ik zou het niet weten, eens vragen bij een volgende bestelling of misschien kan Carl hier meer duiding verschaffen.

De wijn evolueerde wel de voorbije uren. Iets minder fraîcheur, een meer uitgesproken "zuiderse" kruidigheid,... Mist misschien wat "zuurtjes" om echt TOP TOP te zijn.

Ik kan mij best voorstellen dat dit vanuit commercieel oogpunt een moeilijk verhaal is en heel wat mensen hier geen 20 euro en meer voor willen neertellen.

ik voel me aangesproken in deze maar kan helaas ook niet meer duiding geven. Dit domein is sinds een aantal jaren een beetje in de vergetelheid geraakt. Ik kom al 4 jaar bij Vinikus en Lazarus en werk ondertussen al 3 jaar constant mee tijdens de proeverijen en eigenlijk heb ik dit domein nooit meer serieus gepromoot weten worden in die periode. Ik heb de cuvees van dit domein ook nooit geproefd. Ik zal me eens informeren in deze zaak. Meer nieuws na de volgende opendeurdagen, komend weekend Cool

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City


Ga naar locatie: