Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Celler Pinol, Terra Alta
12-07-2013, 03:16 PM
Bericht: #1
Celler Pinol, Terra Alta
Terra Alta is een DO dicht bij Priorat. De druivenmix voor deze wijnen is dan ook veelal gelijkaardig.
In deze l ' Avi Arrufi 2005 zitten garnacha, cabernet sauvignon, merlot, syrah en tempranillo.
De wijn kreeg 15 maanden houtrijping (Franse eik).

Redelijk diep rood gekleurd, weinig evolutie.
De neus doet denken aan een Bordeaux. Peper, cacao, kaneel en zwart fruit, maar ook al enige evolutieve toetsen (champignons) en wat vanille. Zet zeer zacht aan, rond en rijp, na een tijdje komt echter weer dat Bordeauxkarakter boven, met licht bittertje en wat droogtrekking. De alcoholopstoot is dan weer eerder Zuidelijk.
Een aantrekkelijke wijn, ideaal om het toch nog wat warm te houden gisterenavond op het terras.
90

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-06-2014, 11:33 PM
Bericht: #2
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Raig de Raïm 2011:
Garnacha (55%), Cariñena (15%), Merlot (10%), Syrah (20%), afkomstig van klei-kalkbodem, zeer arm in organisch materiaal; 4 maand op Amerikaanse en Franse eik.

Paarsrode, geconcentreerde kleur met gekleurde tranen.
Mooie, complexe neus van zwart fruit, iets rokerig, veel kruiden. Wilde bessen (bosbes, braam), (getoast) eik-aroma, munt-achtig, koriander, sigarenkistje, potloodslijpsel, grafiet,... Krachtige aanzet, met vol rood en zwart fruit, en stevige tanninestructuur.
Romig, wat zoete alcohol, tannines die mooi geïntegreerd zijn. Lange afdronk met fijne bitters laat.
Parker gaf 90, ik geef 90+. Voor amper 7€ een koopje...
04-06-2014, 06:40 AM
Bericht: #3
RE: Celler Pinol, Terra Alta
(03-06-2014 11:33 PM)Marc schreef:  Raig de Raïm 2011:
Garnacha (55%), Cariñena (15%), Merlot (10%), Syrah (20%), afkomstig van klei-kalkbodem, zeer arm in organisch materiaal; 4 maand op Amerikaanse en Franse eik.

Paarsrode, geconcentreerde kleur met gekleurde tranen.
Mooie, complexe neus van zwart fruit, iets rokerig, veel kruiden. Wilde bessen (bosbes, braam), (getoast) eik-aroma, munt-achtig, koriander, sigarenkistje, potloodslijpsel, grafiet,... Krachtige aanzet, met vol rood en zwart fruit, en stevige tanninestructuur.
Romig, wat zoete alcohol, tannines die mooi geïntegreerd zijn. Lange afdronk met fijne bitters laat.
Parker gaf 90, ik geef 90+. Voor amper 7€ een koopje...

Klinkt interessant .
Waar hebt u deze gekocht als ik vragen mag ?
04-06-2014, 08:15 AM
Bericht: #4
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Sluit me aan bij GertjeuhSmile
04-06-2014, 09:13 AM
Bericht: #5
RE: Celler Pinol, Terra Alta
(04-06-2014 06:40 AM)gertjeuh schreef:  
(03-06-2014 11:33 PM)Marc schreef:  Raig de Raïm 2011:
Garnacha (55%), Cariñena (15%), Merlot (10%), Syrah (20%), afkomstig van klei-kalkbodem, zeer arm in organisch materiaal; 4 maand op Amerikaanse en Franse eik.

Paarsrode, geconcentreerde kleur met gekleurde tranen.
Mooie, complexe neus van zwart fruit, iets rokerig, veel kruiden. Wilde bessen (bosbes, braam), (getoast) eik-aroma, munt-achtig, koriander, sigarenkistje, potloodslijpsel, grafiet,... Krachtige aanzet, met vol rood en zwart fruit, en stevige tanninestructuur.
Romig, wat zoete alcohol, tannines die mooi geïntegreerd zijn. Lange afdronk met fijne bitters laat.
Parker gaf 90, ik geef 90+. Voor amper 7€ een koopje...

Klinkt interessant .
Waar hebt u deze gekocht als ik vragen mag ?

Ik spring Marc even bij Wink : gekocht bij de sympathieke liefhebber Steven Van De Woestijne van wijnhuis Tinto (Heusden)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-06-2014, 09:47 AM
Bericht: #6
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Altijd zo ver wegSad
04-06-2014, 10:21 AM
Bericht: #7
RE: Celler Pinol, Terra Alta
(04-06-2014 09:13 AM)vinejo schreef:  
(04-06-2014 06:40 AM)gertjeuh schreef:  
(03-06-2014 11:33 PM)Marc schreef:  Raig de Raïm 2011:
Garnacha (55%), Cariñena (15%), Merlot (10%), Syrah (20%), afkomstig van klei-kalkbodem, zeer arm in organisch materiaal; 4 maand op Amerikaanse en Franse eik.

Paarsrode, geconcentreerde kleur met gekleurde tranen.
Mooie, complexe neus van zwart fruit, iets rokerig, veel kruiden. Wilde bessen (bosbes, braam), (getoast) eik-aroma, munt-achtig, koriander, sigarenkistje, potloodslijpsel, grafiet,... Krachtige aanzet, met vol rood en zwart fruit, en stevige tanninestructuur.
Romig, wat zoete alcohol, tannines die mooi geïntegreerd zijn. Lange afdronk met fijne bitters laat.
Parker gaf 90, ik geef 90+. Voor amper 7€ een koopje...

Klinkt interessant .
Waar hebt u deze gekocht als ik vragen mag ?

Ik spring Marc even bij Wink : gekocht bij de sympathieke liefhebber Steven Van De Woestijne van wijnhuis Tinto (Heusden)

Klopt helemaal. Bedankt Jo
04-06-2014, 06:18 PM
Bericht: #8
RE: Celler Pinol, Terra Alta
thank you .

@Dc voor mij valt het eens mee voor een keer Tongue
11-08-2016, 11:38 PM
Bericht: #9
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Celler Piñol Sa Natura 2009 (Terra Alta)
"Made with organically grown grapes", staat op het etiket. Die grapes zijn Cariñena (50%), Merlot (20%), Syrah (20%) and Petit Verdot (10%), en de wijn wordt 14 maanden in eiken barriques opgevoed (semi crianza).

Sta me toe een wat poëtischer proefnotitie te plaatsen:
Donkere bruinrode kleur, erg geconcentreerd. Tranen kleuren het glas.
Intense neus met animaliteit: aards en stal, maar dan een propere stal met vers gewassen dieren. Daaronder een moeilijk te beschrijven maar mooi aroma van donker fruit omweven door het etherische van menthol of eucalyptus, dat hoog in de neus wordt waargenomen. Bij fruit moet je bv ook denken aan platte kaas met geplette aardbeien en bruine suiker. En aan zwarte bramen, rijpe zwarte kers, dadels en vijgen. Telkens wil je terug je neus in het glas steken om weer iets nieuws te ontdekken.
Sappig en romig in de mond met redelijk wat zoetheid, wat door de materie wel kan verdragen worden. Tegelijk toch niet zwaar, door de mooie fraicheur.
In afdronk zwart gestoofd fruit en wat vanille. Tannines zijn aanwezig maar dragen enkel bij tot de structuur: niks droogtrekkendheid en slechts een klein bittertje naar het einde van de afdronk toe.


Mijn vrouw, notoir hater van de Carignandruif, vond dit een lekkere wijn... Daarmee is alles gezegd, denk ik dan.
12-08-2016, 05:39 AM
Bericht: #10
RE: Celler Pinol, Terra Alta
(11-08-2016 11:38 PM)Marc schreef:  Celler Piñol Sa Natura 2009 (Terra Alta)
"Made with organically grown grapes", staat op het etiket. Die grapes zijn Cariñena (50%), Merlot (20%), Syrah (20%) and Petit Verdot (10%), en de wijn wordt 14 maanden in eiken barriques opgevoed (semi crianza).

Sta me toe een wat poëtischer proefnotitie te plaatsen:
Donkere bruinrode kleur, erg geconcentreerd. Tranen kleuren het glas.
Intense neus met animaliteit: aards en stal, maar dan een propere stal met vers gewassen dieren. Daaronder een moeilijk te beschrijven maar mooi aroma van donker fruit omweven door het etherische van menthol of eucalyptus, dat hoog in de neus wordt waargenomen. Bij fruit moet je bv ook denken aan platte kaas met geplette aardbeien en bruine suiker. En aan zwarte bramen, rijpe zwarte kers, dadels en vijgen. Telkens wil je terug je neus in het glas steken om weer iets nieuws te ontdekken.
Sappig en romig in de mond met redelijk wat zoetheid, wat door de materie wel kan verdragen worden. Tegelijk toch niet zwaar, door de mooie fraicheur.
In afdronk zwart gestoofd fruit en wat vanille. Tannines zijn aanwezig maar dragen enkel bij tot de structuur: niks droogtrekkendheid en slechts een klein bittertje naar het einde van de afdronk toe.


Mijn vrouw, notoir hater van de Carignandruif, vond dit een lekkere wijn... Daarmee is alles gezegd, denk ik dan.

Nice , het poëtisch gedrag wordt hier zeker gepruimd !
Als ik dit zo herlees dit topic .
Is eigenlijk bijna alles van dit huis goed .

Heeft iemand wat info toevallig over de wijnmaker ?
12-08-2016, 08:05 AM
Bericht: #11
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Gecopieerd van de website van wijnhuis Tinto:
"CELLER PIÑOL • Terra Alta (Catalunya) • Spanje

Wijnboer: Juanjo Galcera Piñol

Niets in de omgeving van het dorpje Batea, in het uiterste zuiden van Catalonië, doet denken aan de glitter and glamour die je in bepaalde andere Spaanse wijngebieden vindt. Hier in Terra Alta zijn de wijnbouwers er zich ten volle van bewust dat ze uitstekende wijn moeten maken om opgemerkt te worden...

En dat doen ze dan ook. Celler Piñol is zonder twijfel één van de paradepaardjes van Terra Alta. De jonge en zeer gedreven Juanjo staat hier aan het hoofd van een domein dat al vier generaties in handen van de familie is. Alles van wijnbouw tot opvang van gasten in de B&B gebeurt hier met de grootste verfijning en zorg. Er wordt gebruik gemaakt van gezonde, organische teeltwijzen.

De wijngaarden van Terra Alta liggen - zoals de naam doet vermoeden - op grote hoogte : gemiddeld zo'n 500 meter. Het klimaat is mediterraan, met hete zomers en koele winters. De grote hoogte zorgt voor koele nachten - ook in de zomer - wat de ontwikkeling van verfijnde traag rijpende druiven bevordert.

Wijngoeroe Robert Parker is zodanig onder de indruk van de wijnen van dit domein dat hij in de Wine Advocate van 26/02/2009 maar liefst drie wijnen van het domein opneemt in zijn lijst van de "100 Best Values of Spain"."

Website van de wijnmaker:
Cellerpinol.com
12-08-2016, 01:15 PM
Bericht: #12
RE: Celler Pinol, Terra Alta
Dank u wel Marc .


Ga naar locatie: