Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
La Torricella, Piemonte
17-07-2013, 07:01 PM
Bericht: #1
La Torricella, Piemonte
La Torricella Barbera D'Alba "ARIOTA"

De 2009 nu in het glas, op keldertemperatuur (17°)
Kersen- en pruimenrode kleur.
Fruitige neus, beetje ingehouden, met mooi rood fruit: rode en zwarte bessen, ook iets dat naar gebrande koffie neigt.
Aanzet is rond, ferme zuren volgen, en blijven met het overvloedige frisse fruit mooi in evenwicht. Fijne tanninestructuur, eerder licht. Afdronk mooi fruitig, geen bittertje. Zeer zuivere mooie rode wijn, geen complexiteit, maar perfect voor nu.
19-05-2015, 07:10 PM
Bericht: #2
RE: La Torricella, Piemonte
(17-07-2013 07:01 PM)Marc schreef:  La Torricella Barbera D'Alba "ARIOTA"

De 2009 nu in het glas, op keldertemperatuur (17°)
Kersen- en pruimenrode kleur.
Fruitige neus, beetje ingehouden, met mooi rood fruit: rode en zwarte bessen, ook iets dat naar gebrande koffie neigt.
Aanzet is rond, ferme zuren volgen, en blijven met het overvloedige frisse fruit mooi in evenwicht. Fijne tanninestructuur, eerder licht. Afdronk mooi fruitig, geen bittertje. Zeer zuivere mooie rode wijn, geen complexiteit, maar perfect voor nu.

Van deze wijn de 2011 in het glas.
Dat frisse fruit is zeer herkenbaar, ook grafiet, getoast brood en, jawel, dat typische Italiaans rubbertje.
Zoals Marc schrijft, heel fijn, zuiver, elegant in de mond maar met genoeg vulling, gebrande toets in de afdronk.
Heerlijk bij de gelakte kip (gebakken in soja, balsamico , olijfolie)*.

*Naessens 2

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-09-2015, 06:28 PM
Bericht: #3
RE: La Torricella, Piemonte
La Torricella Vigna Galot Dolcetto d'Alba 2011
Donkerrood met nog paarse tint. Bredere kersenrode rand. Snelle, dikke tranen.
Intense neus. Eerste dag wat Brett in de neus, wat langzaam verdwijnt.
Dag 2: Rekkertjes, zwarte bes, bosbes, gedroogd fruit, peper, wat wild, pels, aardsheid.
Aanzet met fijne zuren en zwart fruit. Tannines zijn nadrukkelijk aanwezig, maar van het zachtere soort. Krachtige wijn, met behoorlijk wat extract en concentratie. Rijp zwart fruit komt in middenstuk opzetten. Naar het einde toe wordt het mondgevoel fijner, levendiger.
Lange afdronk, rijkelijk, met weerom zwart fruit en zachte tanninestructuur.
Hoe ze dit voor minder dan 10€ in de fles krijgen is mij een raadsel.
Ik neem nog een slok. Laatste fles, jammer.
19-09-2015, 06:37 PM
Bericht: #4
RE: La Torricella, Piemonte
(19-09-2015 06:28 PM)Marc schreef:  La Torricella Vigna Galot Dolcetto d'Alba 2011
Donkerrood met nog paarse tint. Bredere kersenrode rand. Snelle, dikke tranen.
Intense neus. Eerste dag wat Brett in de neus, wat langzaam verdwijnt.
Dag 2: Rekkertjes, zwarte bes, bosbes, gedroogd fruit, peper, wat wild, pels, aardsheid.
Aanzet met fijne zuren en zwart fruit. Tannines zijn nadrukkelijk aanwezig, maar van het zachtere soort. Krachtige wijn, met behoorlijk wat extract en concentratie. Rijp zwart fruit komt in middenstuk opzetten. Naar het einde toe wordt het mondgevoel fijner, levendiger.
Lange afdronk, rijkelijk, met weerom zwart fruit en zachte tanninestructuur.
Hoe ze dit voor minder dan 10€ in de fles krijgen is mij een raadsel.
Ik neem nog een slok. Laatste fles, jammer.

Voor 11 euro heb je de barbera bij Tinto, a steal!
Komt de dolcetto ook vandaar?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-09-2015, 08:20 PM
Bericht: #5
RE: La Torricella, Piemonte
(19-09-2015 06:37 PM)vinejo schreef:  
(19-09-2015 06:28 PM)Marc schreef:  La Torricella Vigna Galot Dolcetto d'Alba 2011
Donkerrood met nog paarse tint. Bredere kersenrode rand. Snelle, dikke tranen.
Intense neus. Eerste dag wat Brett in de neus, wat langzaam verdwijnt.
Dag 2: Rekkertjes, zwarte bes, bosbes, gedroogd fruit, peper, wat wild, pels, aardsheid.
Aanzet met fijne zuren en zwart fruit. Tannines zijn nadrukkelijk aanwezig, maar van het zachtere soort. Krachtige wijn, met behoorlijk wat extract en concentratie. Rijp zwart fruit komt in middenstuk opzetten. Naar het einde toe wordt het mondgevoel fijner, levendiger.
Lange afdronk, rijkelijk, met weerom zwart fruit en zachte tanninestructuur.
Hoe ze dit voor minder dan 10€ in de fles krijgen is mij een raadsel.
Ik neem nog een slok. Laatste fles, jammer.

Voor 11 euro heb je de barbera bij Tinto, a steal!
Komt de dolcetto ook vandaar?
Jazeker, momenteel 9,50€.


Ga naar locatie: