Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau de Cremat, Bellet
29-09-2013, 04:19 PM
Bericht: #1
Chateau de Cremat, Bellet
Vanop het zonnige terras in DPCity ;)2007
Met enig wantrouwen geopend wegens de commentaar bij een eerdere proeverij(oxidatie)
Hier geen spoor van oxidatie, integendeel, een bijzonder frisse wijn.
Kruidige neus, takjes van laurier, gerookte toets, citruszeste, mineraal.
De mond is zacht en in balans, wat vanilletoetsen, beetje chardonnay-achtig. Hele lange en mooie afdronk met abrikoos en slagroom.
Het panel geeft de wijn 91/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-09-2013, 03:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-09-2013 om 03:41 PM door Tienne.)
Bericht: #2
RE: Chateau de Cremat, Bellet
(29-09-2013 04:19 PM)vinejo schreef:  Vanop het zonnige terras in DPCity ;)2007
Met enig wantrouwen geopend wegens de commentaar bij een eerdere proeverij(oxidatie)
Hier geen spoor van oxidatie, integendeel, een bijzonder frisse wijn.
Kruidige neus, takjes van laurier, gerookte toets, citruszeste, mineraal.
De mond is zacht en in balans, wat vanilletoetsen, beetje chardonnay-achtig. Hele lange en mooie afdronk met abrikoos en slagroom.
Het panel geeft de wijn 91/100

Ja, ik vond deze idd chardonnay-achtig.
Ik had bij momenten ook toetsen van nieuw hout en potloodslijpsel.
Bij opwarmen krijgt de wijn voorzichtig een meer zuiders karakter.
Top.
30-09-2013, 08:25 PM
Bericht: #3
RE: Chateau de Cremat, Bellet
(30-09-2013 03:41 PM)Tienne schreef:  
(29-09-2013 04:19 PM)vinejo schreef:  Vanop het zonnige terras in DPCity ;)2007
Met enig wantrouwen geopend wegens de commentaar bij een eerdere proeverij(oxidatie)
Hier geen spoor van oxidatie, integendeel, een bijzonder frisse wijn.
Kruidige neus, takjes van laurier, gerookte toets, citruszeste, mineraal.
De mond is zacht en in balans, wat vanilletoetsen, beetje chardonnay-achtig. Hele lange en mooie afdronk met abrikoos en slagroom.
Het panel geeft de wijn 91/100

Ja, ik vond deze idd chardonnay-achtig.
Ik had bij momenten ook toetsen van nieuw hout en potloodslijpsel.
Bij opwarmen krijgt de wijn voorzichtig een meer zuiders karakter.
Top.

Zjuust, zjuust en zjuust!

Bibere humanum est, ergo bibamus.
13-10-2013, 01:08 PM
Bericht: #4
RE: Chateau de Cremat, Bellet
De rode 2009 in het glas.
De neus is origineel.Fijn maar houtgedomineerd. Geentoast, wel vanille en wat caramel. Daarnaast een opvallend florale toets, rood fruit, blauwe bes, munt en zoethout.
De mond is heel zacht en zeer evenwichtig, fris en rijp, de tannines zijn zacht en perfect rijp. Afdronk is lang.
De wijn doet soms aan een Bourgogne 2009 denken.
Geen terroirwijn, eerder modern maar zeer smakelijk en voor mij zijn 20 euro (op domein) waard.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-05-2015, 07:07 PM
Bericht: #5
RE: Chateau de Cremat, Bellet
Hier zijn al de witte en de rode besproken.
Rest de rosé.
2011
Kleur is prachtig, blinkende gebakken zalm.
Het aroma gelukkig...geen zalm.
Ik ruik iets animaal en mineraal. Margootje, mijn jongste dochter ruikt ananas. En warempel, t is waar! In de verte ook wat aardbei. En rode besjes.
Heerlijke neus.
De mond blijft niet achter.
Zacht, lang, vol en fris. Zalig gewoon.
Ik wil niks anders meer.

Rosé uit de Provence, altijd weer geeft die me een vakantiegevoel.
Leuk meegenomen op een broeierige maandagavond.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-05-2015, 08:11 PM
Bericht: #6
RE: Chateau de Cremat, Bellet
Ook te koop bij ons?
11-05-2015, 08:25 PM
Bericht: #7
RE: Chateau de Cremat, Bellet
(11-05-2015 08:11 PM)FRANCISPICCART schreef:  Ook te koop bij ons?

Jammer genoeg is hier heel weinig Bellet verkrijgbaar... Kleine productie en grote afzetmarkt (beau monde in Nice).
Heb deze dus op het domein gekocht... Niet goedkoop maar zeker zijn geld waard (door zijn kwaliteit én originaliteit)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-05-2015, 08:48 PM
Bericht: #8
RE: Chateau de Cremat, Bellet
(11-05-2015 07:07 PM)vinejo schreef:  Hier zijn al de witte en de rode besproken.
Rest de rosé.
2011
Kleur is prachtig, blinkende gebakken zalm.
Het aroma gelukkig...geen zalm.
Ik ruik iets animaal en mineraal. Margootje, mijn jongste dochter ruikt ananas. En warempel, t is waar! In de verte ook wat aardbei. En rode besjes.
Heerlijke neus.
De mond blijft niet achter.
Zacht, lang, vol en fris. Zalig gewoon.
Ik wil niks anders meer.

Rosé uit de Provence, altijd weer geeft die me een vakantiegevoel.
Leuk meegenomen op een broeierige maandagavond.

Inderdaad schoon kleurke! Santé cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
11-05-2015, 09:11 PM
Bericht: #9
RE: Chateau de Cremat, Bellet
Dan moeten we het daarginds ook eens gaan proeven.
Ik heb zo een een beetje hetzelfde probleem met wijnen uit Cassis. Je kunt ze hier bijna ook niet vinden. Ik bedoel hier de wijnen van "Domaine du Paternel" Cassis Blanc. Man dat is lekker. Toevallig op restaurant in Parijs gedronken. Hier te krijgen, ik denk het niet?
11-05-2015, 10:45 PM
Bericht: #10
RE: Chateau de Cremat, Bellet
(11-05-2015 09:11 PM)FRANCISPICCART schreef:  Dan moeten we het daarginds ook eens gaan proeven.
Ik heb zo een een beetje hetzelfde probleem met wijnen uit Cassis. Je kunt ze hier bijna ook niet vinden. Ik bedoel hier de wijnen van "Domaine du Paternel" Cassis Blanc. Man dat is lekker. Toevallig op restaurant in Parijs gedronken. Hier te krijgen, ik denk het niet?

Ook weinig verkrijgbaar in Belgie, inderdaad.
Ben er tiental jaar terug geweest, was toen niet zo onder de indruk, noch in wit als in rood. Maar wellicht was ik toen wat teveel op Bandol gefocussed ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: