Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
09-11-2013, 01:44 PM
Bericht: #1
Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Er zijn nogal wat Italië-fans hier op t forum. Vandaar durf ik hier even de vraag te stellen:
Welke zijn goede tot uitmuntende flessen Italiaans wijn (zowel N, midden als Z Italië) die makkelijk verkrijgbaar zijn? Hiermee bedoel ik dus supermarkten zoals Delhaize, Carrefour en Colruyt,...

Ik noteerde al:

La Forra Chianti Classico (colriuyt)
Montefalco Rosso (colruyt)
...

Alvast bedankt!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-11-2013, 04:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2013 om 04:59 PM door 33S.)
Bericht: #2
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Ik drink bijna alleen Italiaanse wijn, maar haal die vooral bij Superiore. Een aantal regio's komen niet of amper aan bod in onze supermarkten (bv. Friuli en Campanië). Ik vind niet dat supermarkten een goede referentie zijn voor Italiaanse wijn, al is er soms wel iets te vinden (vaak dan enkel online).

Toch een poging, enkel wijnen die ik ooit geproefd heb en een aanvaardbare P/K hebben:

Delhaize:

Valpolicella Superiore van Zenato (6euro45, die moet erbij)
Villa Antinori van Antinori (15 euro) en in mindere mate z'n kleinere broertje Santa Cristina
Pecorino 'Casale Vecchio' van Farnese Vini (7euro)
Trebbiano d'Abruzzo van Villa Medoro (8 euro)
Soave Classico van Pieropan (10,97 euro) (weet niet of ze die in winkel hebben)
Verdicchio van Cimarelli (7,5 euro) (weet niet of ze die in winkel hebben)
Verdicchio van Garofoli (6euro65, nog niet gedronken, maar wel al 3 duurdere uitstekende Verdicchio's van dit huis)
Falanghina Icona (6 euro)

Ze hebben ook wel wat goeie wijnen uit Piemonte, meestal vanuit hun samenwerking met Licata (Barbera Montebruna van Braida, Barbera Montej van Villa Sparina, Barbaresco van Moccagatta en Ceretto, zijn wel aan de dure kant)

Colruyt

Alles van Umani Ronchi vind ik goed van P/K, alleen spijtig dat ze geen Verdicchio hebben, want die steken er nog boven uit, hun Pecorino is een heel populaire wijn.
Michele Chiarlo is een grote naam (maar ik heb nog niks van gedronken, er staat wel een Barbera van in de winkel) net als Ettore Germano (wel gekocht, nog niet gedronken).
De wijnen van Farnese Vini zijn commercieel maar meestal wel goedgemaakte consumptiewijnen.
Mesa Buio Buio: heel goede wijn, maar niet goedkoop: 14 euro voor 50 cl
Alles van Antinori

Maar eigenlijk kan je beter bestellen bij Superiore, ze hebben voor elke regio wel een goed domein, in alle prijsklassen. Ik zou dan opteren voor:

Toscane: Chianti Classico van Poggiopiano en Brunello van Val di Suga
Piemonte: Dolcetto San Luigi van Pecchenino, Barbera van Pelissero of Elvio Cogno, Nebbiolo/Barberesco van Produttori del Barbaresco
Marche: Verdicchio Casal di Serra van Umani Ronchi
Sardegna: Vermentino Villa Solais van Santadi en een Carignano van Santadi of Argiolas
Sicilië: Nero d'Avola van Morgante en Etna Rosso Erse van Tenuta di Fessina
Calabrië: het meeste van Librandi is heel goed
Campanië: kan je weinig verkeerd kiezen, ik zou zeker een Fiano d'Avellino (Colli di Lapio), Greco di Tufo (bv. Pietracupa) en een Taurasi (bv. Feudi di San Gregorio) nemen.
Trentino: gewurztraminer van Kellerei Tramin
Abruzzo: de Trebbiano en Montepulciano d'abruzzo van Masciarelli
Friuli: er moet een Friulano bij, bv. van Livio Felluga of Volpe Pasini
Veneto: Soave Monte Carbonare van Suavia

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
09-11-2013, 04:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2013 om 04:34 PM door Innesto.)
Bericht: #3
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Bubbels

Prosecco La Farra (Colruyt Klassewijnen)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wit

Ettore Germano Hérzu Riesling 2012 (Colruyt Klassewijnen)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rood

La Valentina Montepulciano d'Abruzzo "Spelt" 2008 (Colruyt Klassewijnen)
La Valentina Montepulciano d'Abruzzo "Bellovedere" 2008 (Colruyt Klassewijnen)
Prunotto Barbera d'Asti Costamiòle Nizza 2007 (Colruyt Klassewijnen)
Germano Ettore Barolo Cerretta 2008 (Colruyt Klassewijnen)
Tabarrini Montefalco Sagrantino 2007 (Colruyt Klassewijnen)

Tabarrini Montefalco Rosso 2007(Colruyt Klassewijnen)

(Hogere prijsklasse)

Hoe je het draait of keert, ik blijf het aanbod van Italiaanse wijnen in de Belgische supermarkten kwalitatief gezien pover vinden. Al lijken ze bij Colruyt in het aanbod Klassewijnen toch stilaan meer de kaart van Italië te trekken.
09-11-2013, 06:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2013 om 06:51 PM door Kris G.)
Bericht: #4
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
er is jammer genoeg wel een reden waarom sommigen het hier bij Superiore gaan zoeken, idd niet zo éénvoudig om gemakkelijk aan goeie P/K Italiaanse wijn te geraken hier, Collishop is precies toch pogingen aan het doen : maar hun nieuwe Piëmonte-aanbod is toch wat obscuur (weinig info over te vinden), Grandry is een optie : maar niet goedkoop en altijd die verre verplaatsing of duur transport, Tacos in Denderleeuw heeft altijd wel een paar mooie flessen

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
09-11-2013, 07:22 PM
Bericht: #5
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Kennen jullie Cantucci?
http://www.cantucci.be/
Ik ken weinig van Italiaanse wijnen, zeker niet wat P/K betreft.
Ik heb op een proeverij ooit eens wat mooie wijnen bij Cantucci geproefd, waardoor ik dacht: die moet ik wat opvolgen.
Binnenkort blijkbaar degustatiedagen daar ( Alsemberg, denk ik).
Sorry, Jo, we zijn een beetje off-topic nu. Back on topic, mannen...

maar wie iets over Cantucci kan zeggen, graag Blush
09-11-2013, 07:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2013 om 10:59 PM door Innesto.)
Bericht: #6
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 06:51 PM)Kris G schreef:  , Collishop is precies toch pogingen aan het doen : maar hun nieuwe Piëmonte-aanbod is toch wat obscuur (weinig info over te vinden).

Cascina Bongiovanni Barbera d'Alba 2010 (14,95 euro) kreeg onlangs lovende kritieken en een 90+ van Decanter

Ettore Germano is misschien hier bij ons totaal onbekend maar na wat opzoekwerk blijkt het gewoon een hoog aangeschreven wijnbouwer te zijn die bij de rijzende sterren in Piemonte gerekend mag worden. Bovendien helemaal geen megawijnbouwbedrijf dat gericht is op volumes.

Zijn Riesling proefde ik reeds en vond ik meer dan goed. Dit bevestigde alleen maar de hoge scores die deze wijn kreeg in de Italiaanse gidsen.

Eén van zijn Barolo's veegde vorig jaar in een grote proeverij met allemaal Barolo's uit 2008 volgens Walter Speller heel wat duurdere en grotere namen (die je trouwens voor héél veel geld bij de gekende Belgische verdelers kan vinden) van tafel.

Ik kan je wel volgen dat info die men verstrekt over de wijnbouwers vaak aan de karige kant is, en voor mij een serieus werkpunt. Maar omdat dit nu direct te vereenzelvigen met obscuur? Hoe vaak zijn het nu net niet die kleine authentieke wijnmakers, die veel "goede" wijn voor een redelijke prijs maken, waar je geen enkele info van kan vinden op het net?

Daarnaast heb ik wel altijd enig voorbehoud bij de grote jongens met de grote volumes die je onvermijdelijk zal terugvinden bij de grote retailers. Toch heb ik het gevoel dat er bij Klassewijnen stilaan andere accenten gelegd worden.
09-11-2013, 10:10 PM
Bericht: #7
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 07:22 PM)Marc schreef:  Kennen jullie Cantucci?
http://www.cantucci.be/
Ik ken weinig van Italiaanse wijnen, zeker niet wat P/K betreft.
Ik heb op een proeverij ooit eens wat mooie wijnen bij Cantucci geproefd, waardoor ik dacht: die moet ik wat opvolgen.
Binnenkort blijkbaar degustatiedagen daar ( Alsemberg, denk ik).
Sorry, Jo, we zijn een beetje off-topic nu. Back on topic, mannen...

maar wie iets over Cantucci kan zeggen, graag Blush

Fantastisch gamma. Emidio Pepe, Riecine, Cos, Gravner, Trinchero, ...

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
09-11-2013, 11:03 PM
Bericht: #8
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
het "obscure" sloeg enkel op het globale aanbod en was niet met een negatieve ondertoon bedoeld Wink ik koop trouwens wijnen uit Piëmonte bij de Collsihop Wink Arcapla Langhe vind ik een aanrader

ik kan jouw redenering wel volgen, maar ik zie graag wa TN's op CT bijvoorbeeld, als ik echt niks terugvind over een wijn die ik niet geproefd heb ga ik hem toch niet zo snel kopen

een Piëmonte-tasting (zoals hun jaarlijkse bdx-tasting) was misschien wel een goed idee geweest om hun nieuw gamma te lanceren

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
09-11-2013, 11:25 PM
Bericht: #9
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 11:03 PM)Kris G schreef:  het "obscure" sloeg enkel op het globale aanbod en was niet met een negatieve ondertoon bedoeld Wink ik koop trouwens wijnen uit Piëmonte bij de Collsihop Wink Arcapla Langhe vind ik een aanrader

ik kan jouw redenering wel volgen, maar ik zie graag wa TN's op CT bijvoorbeeld, als ik echt niks terugvind over een wijn die ik niet geproefd heb ga ik hem toch niet zo snel kopen

een Piëmonte-tasting (zoals hun jaarlijkse bdx-tasting) was misschien wel een goed idee geweest om hun nieuw gamma te lanceren

Moesten ze hun producten op een wat meer "onderbouwde" wijze aanbieden, ik denk dat ze nog meer omzet zouden draaien. Vraag is alleen of dit past binnen hun filosofie.
09-11-2013, 11:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2013 om 11:45 PM door 33S.)
Bericht: #10
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Wat ik o.a. terugvind over Ettore Germano is dat hun witte wijnen zeer sterk zijn (ik heb ze daarom gekocht, maar nog niet kunnen opendoen), maar je kunt moeilijk een Chardonnay of Riesling schenken op een Italiaanse wijncursus, niet?

Of het moest zijn om te bewijzen dat Italië zo divers is, dat ze zowat alles kunnen coveren zonder te moeten onderdoen Cool

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
10-11-2013, 02:27 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-11-2013 om 02:32 AM door don quichotte.)
Bericht: #11
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  ........................Ze hebben ook wel wat goeie wijnen uit Piemonte, meestal vanuit hun samenwerking met Licata (Barbera Montebruna ...................................

"Very, very interesting".
Hoe kom jij aan deze info 33S ?
(09-11-2013 11:44 PM)33S schreef:  ..............
Of het moest zijn om te bewijzen dat Italië zo divers is, dat ze zowat alles kunnen coveren zonder te moeten onderdoen Cool

En daar staan ze niet ver van af.
Een aantal excellente IGT's hebben bijna of helemaal niets meer te maken met de lokale of originele druivenrassen van Italië.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
10-11-2013, 02:37 AM
Bericht: #12
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Sowieso, allen al heel erg BEDANKT voor de reacties en de tips!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-11-2013, 10:04 AM
Bericht: #13
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  Maar eigenlijk kan je beter bestellen bij Superiore, ze hebben voor elke regio wel een goed domein, in alle prijsklassen. Ik zou dan opteren voor:

Piemonte: Dolcetto San Luigi van Pecchenino, Barbera van Pelissero of Elvio Cogno, Nebbiolo/Barberesco van Produttori del Barbaresco

100 % akkoord, deze zijn P/K top. Wil hier graag nog Lombardije aan toevoegen met de heerlijke nebbiolo's van Nino Negri.

Om nog eventjes buiten de lijnen te kleuren en eigenlijk goed nieuws: volledig nieuw op de Vlaamse wijnmarkt is http://www.grappolo.be.

Is nog maar on-line sinds deze zomer met vooral wijnen uit Piëmonte maar belooft zijn aanbod uit te breiden naar andere regio's, meestel afkomstig van de kleinere wijnboeren. thumbsup

Van alle wijnhuizen ken ik enkel de wijnen van Andrea Oberto dus ben zeer benieuwd naar de rest.
10-11-2013, 10:12 AM
Bericht: #14
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Bedankt allen,

ga zeker een paar flesjes proberen. zoek al jaren een goed P/K flesje italiaans, maar eigenlijk nog niet gevonden( maar ook nog niet veel geprobeerd)
10-11-2013, 11:14 AM
Bericht: #15
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(10-11-2013 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  ........................Ze hebben ook wel wat goeie wijnen uit Piemonte, meestal vanuit hun samenwerking met Licata (Barbera Montebruna ...................................

"Very, very interesting".
Hoe kom jij aan deze info 33S ?

Roeland heeft dit hier ooit eens gepost.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
10-11-2013, 09:46 PM
Bericht: #16
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Bij klassewijnen vind ik de shiara cataratto ook fameus lekker

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
11-11-2013, 12:57 AM
Bericht: #17
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(10-11-2013 11:14 AM)33S schreef:  
(10-11-2013 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  ........................Ze hebben ook wel wat goeie wijnen uit Piemonte, meestal vanuit hun samenwerking met Licata (Barbera Montebruna ...................................

"Very, very interesting".
Hoe kom jij aan deze info 33S ?

Roeland heeft dit hier ooit eens gepost.

Bedankt voor je antwoord 33S.

Dit klopt. Vond hier ook iets van op Internet.
Ik ga Delhaize daarover eens interpelleren.Cool

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-11-2013, 10:47 AM
Bericht: #18
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(11-11-2013 12:57 AM)don quichotte schreef:  
(10-11-2013 11:14 AM)33S schreef:  
(10-11-2013 02:27 AM)don quichotte schreef:  
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  ........................Ze hebben ook wel wat goeie wijnen uit Piemonte, meestal vanuit hun samenwerking met Licata (Barbera Montebruna ...................................

"Very, very interesting".
Hoe kom jij aan deze info 33S ?

Roeland heeft dit hier ooit eens gepost.

Bedankt voor je antwoord 33S.

Dit klopt. Vond hier ook iets van op Internet.
Ik ga Delhaize daarover eens interpelleren.Cool

Licata heeft het ook zelf vermeld op het moment dat de samenwerking startte.

On topic kan ik weinig toevoegen aan de observaties en suggesties van de confraters :-)
13-11-2013, 01:48 PM
Bericht: #19
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Vroeger hebben we eens enkele flessen Roca Dei Mori 2003 gekocht in de Delhaize. Ik vond die wijn zeer te pruimen. De wijn is een primitivo uit Puglia, en ik was er toch zeer tevreden over. Wel een stevige wijn.

Ik weet niet of ze die nu nog hebben bij Delhaize, maar ik dacht van wel.
13-11-2013, 03:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-11-2013 om 03:19 PM door Corto.)
Bericht: #20
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(10-11-2013 09:46 PM)Olivier schreef:  Bij klassewijnen vind ik de shiara cataratto ook fameus lekker.
Dat vind ik ook een zeer lekkere wijn. Uit deze wijn blijkt dat de cataratto druif tot zeer mooie resultaten kan leiden.
(13-11-2013 01:48 PM)Jean schreef:  Vroeger hebben we eens enkele flessen Roca Dei Mori 2003 gekocht in de Delhaize. Ik vond die wijn zeer te pruimen. De wijn is een primitivo uit Puglia, en ik was er toch zeer tevreden over. Wel een stevige wijn.

Ik weet niet of ze die nu nog hebben bij Delhaize, maar ik dacht van wel.
Die hebben ze nog:
http://nl.delhaizewineworld.com/F-10002-...-primitivo
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  Toscane: Chianti Classico van Poggiopiano en Brunello van Val di Suga
Piemonte: Dolcetto San Luigi van Pecchenino, Barbera van Pelissero of Elvio Cogno, Nebbiolo/Barberesco van Produttori del Barbaresco
Marche: Verdicchio Casal di Serra van Umani Ronchi
Sardegna: Vermentino Villa Solais van Santadi en een Carignano van Santadi of Argiolas
Sicilië: Nero d'Avola van Morgante en Etna Rosso Erse van Tenuta di Fessina
Calabrië: het meeste van Librandi is heel goed
Campanië: kan je weinig verkeerd kiezen, ik zou zeker een Fiano d'Avellino (Colli di Lapio), Greco di Tufo (bv. Pietracupa) en een Taurasi (bv. Feudi di San Gregorio) nemen.
Trentino: gewurztraminer van Kellerei Tramin
Abruzzo: de Trebbiano en Montepulciano d'abruzzo van Masciarelli
Friuli: er moet een Friulano bij, bv. van Livio Felluga of Volpe Pasini
Veneto: Soave Monte Carbonare van Suavia
Een prachtige selectie uit het Superiore assortiment. Bedankt voor de tips.
24-11-2013, 03:36 AM
Bericht: #21
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(09-11-2013 04:29 PM)33S schreef:  .....
.........
Michele Chiarlo is een grote naam (maar ik heb nog niks van gedronken, er staat wel een Barbera van in de winkel) net als Ettore Germano (wel gekocht, nog niet gedronken).
.............

Deze avond Barolo Tortoniano 2005 van Michele Chiarlo in het glas.
Score van Wine Spectator: 93
Score van onze vriend Parker: 91

Score van Don Quichotte: met moeite 85. Sad

Doet me denken aan zoveel grote namen uit de Bourgogne. Big Grin

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-11-2013, 10:27 AM
Bericht: #22
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
Waarschijnlijk nog jong voor een barolo, nee?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
24-11-2013, 03:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-11-2013 om 08:47 PM door don quichotte.)
Bericht: #23
RE: Makkelijk vindbare Italiaanse wijnen
(24-11-2013 10:27 AM)Olivier schreef:  Waarschijnlijk nog jong voor een barolo, nee?

Eén van de redenen waarom ik allesbehalve enthousiast was over deze wijn is zijn bewaarpotentieel. De aciditeit van deze wijn vindt ik veel te hoog in vergelijking met zijn bestanddelen en residuele tannines. Deze wijn ontbreekt materie in zijn smaakpalet om nog veel te verbeteren.
Ik maakte de vergelijking met de ervaring van sommige (dunne versneden) Bourgogne wijnen omdat deze ook gekenmerkt werden door hum mager en ijl karakter en waar je in de afdronk bijna een slok puur azijn in je mond krijgt.

Edit,
Na 1 dag stuikt deze wijn volledig in elkaar.
De aciditeit is bijna volledig weg; enkel wat verschroeide geoxideerde smaken blijven over en tannines die nu sterker opkomen.
In de gootsteen kappen?
Score: volledig gebuisd.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: