Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tenuta di Fessina, Sicilië
19-11-2013, 11:59 AM
Bericht: #1
Tenuta di Fessina, Sicilië
Dit weekend de 'Erse' Etna Rosso DOC 2011 gedronken van Tenuta di Fessina.

80% Nerello Mascalese, 20% Nerello Cappuccio, geen houtopvoeding.

Zeer lichte kleur, je kan er doorheen kijken. Frisse, elegante en loepzuivere wijn met voldoende intensiteit en een minerale toets afkomstig van de vulkanische bodem. Puur rood fruit, besjes, aardbeien, ... Top.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-05-2015, 09:12 AM
Bericht: #2
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
Tenuta di Fessina Etna Erse Bianco 2013.

Was voor mij wat teleurstellend. Fruitige, lichtvoetige wijn. Weinig complexiteit, afwezigheid van de mineraliteit die ik eigenlijk wel verwachtte en waar ik op hoopte. Misschien te vroeg geopend en beter nog een paar jaar laten liggen.
19-05-2015, 10:03 AM
Bericht: #3
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
Hier nog geen ervaring met Etna Bianco (buiten een paar slokjes op proeverijen), onlangs wel nog getwijfeld over aankoop van de Pietramarina van Benanti, en daar heb ik over gelezen dat die na 10 jaar op z'n best is.

Dronk vorige zomer wel de Carjcanti 2010 van Gulfi en daar had ik toch ook de indruk dat die nog niet op z'n top was (zelfde druif, maar niet afkomstig van de flanken van de Etna). De eerste slok deed me aan appelsap denken. Deze wijn is me wel bijgebleven, ga 'm nog eens 'n kans geven denk ik.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-05-2015, 05:41 PM
Bericht: #4
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
(19-05-2015 10:03 AM)33S schreef:  De eerste slok deed me aan appelsap denken.

Is het een natuurlijke wijn..? Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-05-2015, 09:59 AM
Bericht: #5
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
"With grapes from organic farming" staat er op het etiket Smile

Die appel is ook wel typisch voor de druif meen ik.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
05-12-2015, 05:26 PM
Bericht: #6
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
Laeneo 2013, 100% Nerello Cappuccio.

Naar aanleiding van de uitbarsting van de Etna een paar dagen geleden, mijn enige fles van deze wijn geopend.

Iets gepolijster en minder scherpe kantjes dan de Erse, en opnieuw een heel mooie, elegante wijn met veel kruidigheid en rood fruit. Prachtige wijn, zelfs aan 18 euro bij Licata de moeite waard.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
05-12-2015, 09:13 PM
Bericht: #7
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
(05-12-2015 05:26 PM)33S schreef:  Laeneo 2013, 100% Nerello Cappuccio.

Naar aanleiding van de uitbarsting van de Etna een paar dagen geleden, mijn enige fles van deze wijn geopend.

Iets gepolijster en minder scherpe kantjes dan de Erse, en opnieuw een heel mooie, elegante wijn met veel kruidigheid en rood fruit. Prachtige wijn, zelfs aan 18 euro bij Licata de moeite waard.

Was ook mijn favoriete Fessina tijdens de laatste "Giro". Il Musmeci was natuurlijk ook een absolute topper maar helaas ook top qua prijs.

Over prijzen gesproken: de hier geciteerde Laeneo 2013 kost bij XtraWine 17,08 euro exclusief de toch redelijk pittige transportkosten. Ook bij Superiore en co zitten de prijzen van dit domein sinds jaargang 2013 in de lift.
05-12-2015, 11:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-12-2015 om 11:07 PM door 33S.)
Bericht: #8
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
(05-12-2015 09:13 PM)Innesto schreef:  
(05-12-2015 05:26 PM)33S schreef:  Laeneo 2013, 100% Nerello Cappuccio.

Naar aanleiding van de uitbarsting van de Etna een paar dagen geleden, mijn enige fles van deze wijn geopend.

Iets gepolijster en minder scherpe kantjes dan de Erse, en opnieuw een heel mooie, elegante wijn met veel kruidigheid en rood fruit. Prachtige wijn, zelfs aan 18 euro bij Licata de moeite waard.

Was ook mijn favoriete Fessina tijdens de laatste "Giro". Il Musmeci was natuurlijk ook een absolute topper maar helaas ook top qua prijs.

EDIT: wel knap dat je deze wijn er op een proeverij kan uithalen, ik vind zo'n wijnen vaak moeilijk in te schatten tussen al die andere wijnen in 1 of 2 slokken.

Over prijzen gesproken: de hier geciteerde Laeneo 2013 kost bij XtraWine 17,08 euro exclusief de toch redelijk pittige transportkosten. Ook bij Superiore en co zitten de prijzen van dit domein sinds jaargang 2013 in de lift.

Etna wijnen zijn nu eenmaal "hot" op dit moment, denk dat de prijzen nog meer gaan stijgen, zie ook de prijzen van Tenuta delle Terre Nere, die zijn ook fors gestegen ...

Zeker veel 2014 inslaan zou ik zeggen, uitstekende jaargang in Sicilië, terwijl het voor de rest van Italië een slecht jaar was.

Ik kocht de mijne wel bij xtrawine aan 11€10 (excl. verzending) in promo. Beter wat meer flessen gekocht denk ik nu, maar achteraf is 't makkelijk klappen zeker? Smile

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-01-2016, 10:56 AM
Bericht: #9
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
Etna Erse 2012
Ietwat teleurstellend. Ik had een zekere kruidigheid en mineraliteit verwacht zoals bij de Etna Rosso 2013 van Tenuta delle Terre Nere die ik eerder heb gedronken.
Dit was echter niet het geval. Nogal eendimensionaal, op het saaie af. Niets storends, maar ook niets dat je naar het volgende glas doet grijpen.
14-08-2016, 07:18 PM
Bericht: #10
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
(19-01-2016 10:56 AM)Corto schreef:  Etna Erse 2012
Ietwat teleurstellend. Ik had een zekere kruidigheid en mineraliteit verwacht zoals bij de Etna Rosso 2013 van Tenuta delle Terre Nere die ik eerder heb gedronken.
Dit was echter niet het geval. Nogal eendimensionaal, op het saaie af. Niets storends, maar ook niets dat je naar het volgende glas doet grijpen.

Deze wijn staat hier al voor de derde dag open en dat is geen goed teken. Op dag één ronduit teleurstellend. Bescheiden neus, wat alcoholisch, beetje wrang in de mond, met redlijk aanwezige tannines die niet afgedekt werden door het fruit.
Vandaag dus dag 3 en de neus is wat geopend met rijp rood fruit, maar ook de alcohol komt er nog door, doet wat kirsch-achtig aan. In de mond wat soepeler, maar nog altijd weinig aantrekkelijk, te weinig fraicheur.
Volgens wat ik vind op het internet zou 2012 een heel heet en droog jaar geweest zijn in Zuid-Italië. Misschien kan dat iets verklaren? 2011 zou gematigder geweest zijn.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
31-01-2022, 05:44 PM
Bericht: #11
RE: Tenuta di Fessina, Sicilië
De stichtster van dit wijndomein, Silvia Maestrelli, is op 54 jarige leeftijd overleden.

https://www.firenzetoday.it/cronaca/silv...morta.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: