Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Chantegrive, Graves
05-12-2013, 09:35 AM
Bericht: #1
Chateau Chantegrive, Graves
Domein in de Graves uitgebaat door de familie Léveque sedert 1966. Eerder bekend om zijn knappe witte wijnen (cuvée Caroline) maar de laatste jaren besteedt men ook heel veel zorg aan de rode.
Gisteren de 2005 in het glas. Een aards (jawel ;-) ) aroma, met cacao en calisse, na opschudden duikt ook discreet wat cassis op naast mineraliteit (roest) en champignons.
In de mond is de wijn heerlijk zacht, ondersteunende zuurtjes zorgen voor een fris en uitgebalanceerd geheel met mooie (nog licht uitdrogende) afdronk.
Een zeer knappe, complexe wijn, die in zijn jeugd nochtans wat stug en hoekig overkwam. 2005 houdt nog veel beloftes in!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-02-2014, 10:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2014 om 12:53 AM door Kris G.)
Bericht: #2
RE: Chateau Chantegrive, Graves
2005 in het glas, kan me niet bekoren, is precies nog niet volledig versmolten, maar ergens betwijfel ik toch of dit nog zal gebeuren, komt nogal streng en stug over, wel een aardse tint Wink het zijn precies Italiaanse zuren Wink maar die verwacht je dan natuurlijk wel niet bij een bdx, ook lichtjes droogtrekkend in de afdronk, na 1,5 uur in het glas al tekenen van vermoeidheid en snelle evolutie, score 83-84, op CT median 86, povere p/k dus, recentere jaargangen hebben me meer drinkplezier bezorgd, maar rood nog geen top gedronken uit dit huis

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
11-02-2014, 01:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2014 om 01:16 AM door don quichotte.)
Bericht: #3
RE: Chateau Chantegrive, Graves
(10-02-2014 10:46 PM)Kris G schreef:  2005 in het glas, kan me niet bekoren, is precies nog niet volledig versmolten, maar ergens betwijfel ik toch of dit nog zal gebeuren, komt nogal streng en stug over, wel een aardse tint Wink het zijn precies Italiaanse zuren Wink maar die verwacht je dan natuurlijk wel niet bij een bdx, ook lichtjes droogtrekkend in de afdronk, na 1,5 uur in het glas al tekenen van vermoeidheid en snelle evolutie, score 83-84, op CT median 86, povere p/k dus, recentere jaargangen hebben me meer drinkplezier bezorgd, maar rood nog geen top gedronken uit dit huis

Kris G,

Ik kan je ergens begrijpen. Voor mij is de rode Chateau Chantegrive nooit een klassieker geworden.
Hun witte versie , de fameuze "Cuvée Caroline”, heb ik wel meerdere decennia kunnen appreciëren.
Toch heb ik van de laatste jaargang niets meer gekocht, niet enkel omwille van de kwaliteit maar vooral dat sinds 2005.....2008 ze zeer snel evolueren en verouderen en oxidatief overkomen. Deze witte wijn, moet nu binnen de twee a drie jaar, volgens mij gedronken worden.

Minder sulfiet toevoeging?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
11-02-2014, 02:40 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Chantegrive, Graves
dag 2 : geen plezier aan te beleven, mijn score is eigenlijk nog te hoog, aan het twijfelen of ik de rest ga leeg drinken of in de pompbak ga kieperen, de vriendin hem laten opdrinken was ook een optie Wink maar ze vindt hem ook niet lekker : volgens haar "geen 5 € waard" en ik kan ze hierin wel volgen, mijn vorige scores voor deze wijn waren 83 en 85, het is volgens mij geen slechte fles, ik zie me dit kasteel toch niet meer kopen

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
08-10-2014, 02:54 PM
Bericht: #5
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Château Chantegrive Cuvée Caroline 2012 in rode prijs momenteel. 13,95 euro.
08-10-2014, 04:47 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Chantegrive, Graves
(08-10-2014 02:54 PM)VLC schreef:  Château Chantegrive Cuvée Caroline 2012 in rode prijs momenteel. 13,95 euro.

Idd en brengt jaar na jaar kwaliteit. Lekker hoor! Prijs kwaliteit zeer goed. Je kan hem beetje vergelijken met fombrauge .
13-03-2015, 07:07 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Cuvée Caroline 2010: Gisteren bij een tartaar van geelvintonijn, gepekelde sjalotringen, preikiempjes en verse quinoakroketjes... perfecte harmonie. Typische geconfijt citrusfruit, honing, bijenwas. Stevige zuurtjes met een mooie rondeur. Totaal nog niet op zijn einde,eerder op zijn top, maar blijft dat nog wel even (onlangs de 2009 en nog zeer mooi). Echt koopwaardige wijn! 90

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
13-03-2015, 07:30 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Chantegrive, Graves
(13-03-2015 07:07 PM)TheWineVet schreef:  Cuvée Caroline 2010: Gisteren bij een tartaar van geelvintonijn, gepekelde sjalotringen, preikiempjes en verse quinoakroketjes... perfecte harmonie. Typische geconfijt citrusfruit, honing, bijenwas. Stevige zuurtjes met een mooie rondeur. Totaal nog niet op zijn einde,eerder op zijn top, maar blijft dat nog wel even (onlangs de 2009 en nog zeer mooi). Echt koopwaardige wijn! 90
En dat voor een donderdag.... Dat kon slechtercheers

Live your life to the fullest, because it only happens once...
15-03-2015, 01:04 AM
Bericht: #9
RE: Chateau Chantegrive, Graves
(13-03-2015 07:07 PM)TheWineVet schreef:  Cuvée Caroline 2010: Gisteren bij een tartaar van geelvintonijn, gepekelde sjalotringen, preikiempjes en verse quinoakroketjes... perfecte harmonie. Typische geconfijt citrusfruit, honing, bijenwas. Stevige zuurtjes met een mooie rondeur. Totaal nog niet op zijn einde,eerder op zijn top, maar blijft dat nog wel even (onlangs de 2009 en nog zeer mooi). Echt koopwaardige wijn! 90

Vandaag de 2012 Caroline van dit domein gedronken. Dacht aan een Pessac. Intens, rijp, gerookt, passievrucht, zacht, vol, fris, mooie afdronk. 91

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-07-2015, 12:35 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Chantegrive, Graves
2013 Caroline nu in rode prijs - 14,3 euro.
Iemand de 2013 al geproefd?
26-10-2016, 08:08 PM
Bericht: #11
RE: Chateau Chantegrive blanc 2013
Rechtstreeks vanuit de wijnles Smile
Redelijk intens strogeel, zeer aromatisch met exotisch fruit (ananas), verf, natte kranten, groene appel, citroenpel, perzik en abrikoos. Hedonistisch. In de mond valt de gerookte toets op, met wat vanille, ananas, de wijn is zeer zacht met een moelleux die perfect wordt ondersteund door milde zuurtjes. Toast en bittertje in de afdronk.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-10-2016, 08:41 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Chantegrive blanc 2013
(26-10-2016 08:08 PM)vinejo schreef:  Rechtstreeks vanuit de wijnles Smile
Redelijk intens strogeel, zeer aromatisch met exotisch fruit (ananas), verf, natte kranten, groene appel, citroenpel, perzik en abrikoos. Hedonistisch. In de mond valt de gerookte toets op, met wat vanille, ananas, de wijn is zeer zacht met een moelleux die perfect wordt ondersteund door milde zuurtjes. Toast en bittertje in de afdronk.
onlangs ook geproefd en vond die zeer mooi, maar net opvallende, goede zuurtjes. Ik ben dan ook een zuurpruim, hé

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
08-10-2017, 10:48 AM
Bericht: #13
RE: Chateau Chantegrive, Graves
2010
Als ik dit een jaar of 3-4 terug had gedronken had ik gegokt op een 2007.
Te dun en schraal, lichtvoetig, waar ik voor een 2010 toch meer power en vulling verwacht.
85/100

Bibere humanum est, ergo bibamus.
04-03-2018, 09:13 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Rood, 2013.

Aangenaam verrast, dit is echt goed! Bourgondische bordeaux in de beste zin van het woord.
Gezien de kwaliteit van 2013 ben ik wel eens benieuwd nr de 2015!
31-08-2019, 10:48 PM
Bericht: #15
RE: Chateau Chantegrive, Graves 2010
(04-03-2018 09:13 PM)Hugel schreef:  Rood, 2013. Aangenaam verrast, dit is echt goed! Bourgondische bordeaux in de beste zin van het woord. Gezien de kwaliteit van 2013 ben ik wel eens benieuwd nr de 2015!
In de GH (Guide Hachette) bekomt de Chantegrive 2015, Graves rouge, 2 sterren en een hartendief. Dit gaat de goede richting uit.
Heb vandaag zelf een Chantegrive 2010, Graves rouge, gedronken en het is zoals u zegt een 'Bourgondische' Bordeaux. Kloek en fors, zwart fruit en naaldhout, ruim en wijds, lijvig, ietwat mollig, vlezig en sappig, heb ik van de frisheid van de cabernet sauvignon weinig gemerkt. De afdronk was wel heel lang en goed. Toch zijn 2 sterren waard.
01-09-2019, 07:41 AM
Bericht: #16
RE: Chateau Chantegrive, Graves 2010
(31-08-2019 10:48 PM)rlin schreef:  
(04-03-2018 09:13 PM)Hugel schreef:  Rood, 2013. Aangenaam verrast, dit is echt goed! Bourgondische bordeaux in de beste zin van het woord. Gezien de kwaliteit van 2013 ben ik wel eens benieuwd nr de 2015!
In de GH (Guide Hachette) bekomt de Chantegrive 2015, Graves rouge, 2 sterren en een hartendief. Dit gaat de goede richting uit.
Heb vandaag zelf een Chantegrive 2010, Graves rouge, gedronken en het is zoals u zegt een 'Bourgondische' Bordeaux. Kloek en fors, zwart fruit en naaldhout, ruim en wijds, lijvig, ietwat mollig, vlezig en sappig, heb ik van de frisheid van de cabernet sauvignon weinig gemerkt. De afdronk was wel heel lang en goed. Toch zijn 2 sterren waard.

2014 doet het niet zo goed op dit moment, droogtrekkende tannines, weinig fruit.
02-09-2019, 03:26 PM
Bericht: #17
RE: Chateau Chantegrive, Graves 2010
(01-09-2019 07:41 AM)Hugel schreef:  
(31-08-2019 10:48 PM)rlin schreef:  
(04-03-2018 09:13 PM)Hugel schreef:  Rood, 2013. Aangenaam verrast, dit is echt goed! Bourgondische bordeaux in de beste zin van het woord. Gezien de kwaliteit van 2013 ben ik wel eens benieuwd nr de 2015!
In de GH (Guide Hachette) bekomt de Chantegrive 2015, Graves rouge, 2 sterren en een hartendief. Dit gaat de goede richting uit.
Heb vandaag zelf een Chantegrive 2010, Graves rouge, gedronken en het is zoals u zegt een 'Bourgondische' Bordeaux. Kloek en fors, zwart fruit en naaldhout, ruim en wijds, lijvig, ietwat mollig, vlezig en sappig, heb ik van de frisheid van de cabernet sauvignon weinig gemerkt. De afdronk was wel heel lang en goed. Toch zijn 2 sterren waard.
2014 doet het niet zo goed op dit moment, droogtrekkende tannines, weinig fruit.
De 2014 zit nu naar alle waarschijnlijkheid in zijn gesloten fase. Er zit niets anders op dan nog een 5-tal jaar te wachten.
02-09-2019, 03:41 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Ik raad u aan om de Cuvée Caroline te proeven, een witte wijn gemaakt van 50% Sauvignon en 50% Semillon, van Château de Chantegrive.
Ik heb sinds het einde van de jaren tachtig verschillende millésimes gedronken, ik heb deze wijn altijd erg goed gevonden.

Van harte.
Thierry Debaisieux
14-03-2021, 02:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-03-2021 om 02:44 PM door Innesto.)
Bericht: #19
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Château de Chantegrive Cuvée Caroline 2017

Mooie rijke diepgele kleur, in de neus citrusvruchten en exotisch fruit.
In de mond een mooie evenwichtige wijn met een zachte aanzet, rijp fruit met een mooie tintelende frisheid, aanwezig maar mooi geïntegreerd hout.

Ik ben niet meteen de grootste fan van Bordeaux maar ik kan het wit uit de streek meer en meer waarderen, of moet ik zeggen terug waarderen? Bovendien vind ik wijnen als deze ook prefect tot hun recht komen in de traditionele goede en rijke keuken van bij ons.
15-10-2023, 10:46 PM
Bericht: #20
RE: Chateau Chantegrive, Graves
Chantegrive 2012 rood

In de zomer kreeg ik in Frankrijk de 2013 voorgeschoteld en vond die al wat voorbij zijn piek, tot op het dunne af.

Vanavond de 2012 in het glas. Kurk volledig murw, erdoor moeten duwen Confused Had wat lucht nodig om op zijn effen te kolen, maar dan heel klassieke neus van Bordeaux op dronk. Ceder, leder, sigarenkistje, mooi Bordeauxboeketje. In de mond evenwichtig. Nog wat tannine, maar die stoort niet. Niet de grote complexiteit of diepte, maar het voordeel van perfect opdronk te zijn. Dit wordt niet meer beter.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: