Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contado Aglianico del Molise Riserva
28-12-2013, 08:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2013 om 09:21 PM door Kris G.)
Bericht: #1
Contado Aglianico del Molise Riserva
de 2009 in het glas (gekocht bij Superiore, nu verkopen ze de 2010 jaargang) 100% Aglianico die 18 maanden op vat heeft gezeten, rijke fruitige neus, in de mond merk je al vlug dat deze wijn nog te jong is met nogal wilde zuren die snel komen opzetten, maar dit is niet storend en dit maakt er een levendige en boeiende wijn van, de zuren worden wat getemperd door wat zoethout en warme kersen, de afdronk is fruitig maar helemaal op het einde komt er toch nog een houttoets opzetten, maar ik vermoed dat dit met wat kelderrust wel zal versmelten, voorlopig 88-89, maar ik vermoed dat een nachtje kelderrust hem goed zal doen, dit scoort dus echt super op het P/K-segment en zeker een aanrader omdat het betaalbare kwaliteit is uit een minder gekende regio uit Italië met toch ook een druif die we niet elke dag drinken

dag 2 : slotscore van 88 : zonder die wilde zuren die nu wat getemperd zijn, mist hij toch iets boeiend, dus misschien toch iets om jong van te genieten

ik vind het sowieso heel leerrijk om een wijn over een langere periode uit te drinken

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
25-04-2014, 09:51 PM
Bericht: #2
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
2010 ...

Kurk eruit , geschonken en gedronken .
Waarom ben ik toch altijd zo ongeduldig en nieuwsgierig hoe die wijn smaakt ...

Op het eerste moment zit de neus wel goed maar in mond is het een en al geweld.
Er is vanalles aanwezig maar niets vindt zen plaats .

3 uur karaf ( nog een klein glaasje ertussen geprobeerd en het kwam beter Wink )

Rode vruchten , kers bij voorkeur hout .
Een kleine hint van een honing geur.
De soort geur waardoor ik een stuk van men glas zou bijten omdat ik die zo lekker vind Blush.

onafgebroken fruit die ondersteund wordt door zuren.
Maar van die lekkere Wink .
op het einde beetje hout en droogtrekkend maar bijlange niet storend.

Ik kijk vooral uit naar morgen om te zien hoe die evolueert .

Voor een grote 8 euro is het wel een uitdaging iets te vinden van dit niveau . Volgens mij een wijn die zeker nog wat mag blijven liggen.
Het volgende flesje zal niet voor direct zijn alvast Smile .
25-04-2014, 10:04 PM
Bericht: #3
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
kun je er een score op plakken? Wink

ik heb er een 12-tal liggen (snelle manier om de Superiore bestelling naar het gevraagde bedrag te tillen Wink )

ik denk p/k sowieso geen slechte koop als hij in lijn ligt met de 2009 Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
25-04-2014, 11:10 PM
Bericht: #4
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(25-04-2014 09:51 PM)gertjeuh schreef:  2010 ...

Kurk eruit , geschonken en gedronken .
Waarom ben ik toch altijd zo ongeduldig en nieuwsgierig hoe die wijn smaakt ...

Op het eerste moment zit de neus wel goed maar in mond is het een en al geweld.
Er is vanalles aanwezig maar niets vindt zen plaats .

3 uur karaf ( nog een klein glaasje ertussen geprobeerd en het kwam beter Wink )

Rode vruchten , kers bij voorkeur hout .
Een kleine hint van een honing geur.
De soort geur waardoor ik een stuk van men glas zou bijten omdat ik die zo lekker vind Blush.

onafgebroken fruit die ondersteund wordt door zuren.
Maar van die lekkere Wink .
op het einde beetje hout en droogtrekkend maar bijlange niet storend.

Ik kijk vooral uit naar morgen om te zien hoe die evolueert .

Voor een grote 8 euro is het wel een uitdaging iets te vinden van dit niveau . Volgens mij een wijn die zeker nog wat mag blijven liggen.
Het volgende flesje zal niet voor direct zijn alvast Smile .

I Heart dit soort TNs.. Authentiek en leuk om lezen...!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-04-2014, 12:53 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-04-2014 om 12:54 AM door Smaakatleet.)
Bericht: #5
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(25-04-2014 10:04 PM)Kris G schreef:  kun je er een score op plakken? Wink

ik heb er een 12-tal liggen (snelle manier om de Superiore bestelling naar het gevraagde bedrag te tillen Wink )

ik denk p/k sowieso geen slechte koop als hij in lijn ligt met de 2009 Smile

Voor vandaag geef ik een 87.
Morgen zoiezo nog eens proeven en dan zien we wel.
1 ding is zeker dit is een koopje!

12 das veel te veel !
Ik zal me maar opofferen om je deze te helpen leeg maken Cool
(25-04-2014 11:10 PM)vinejo schreef:  
(25-04-2014 09:51 PM)gertjeuh schreef:  2010 ...

Kurk eruit , geschonken en gedronken .
Waarom ben ik toch altijd zo ongeduldig en nieuwsgierig hoe die wijn smaakt ...

Op het eerste moment zit de neus wel goed maar in mond is het een en al geweld.
Er is vanalles aanwezig maar niets vindt zen plaats .

3 uur karaf ( nog een klein glaasje ertussen geprobeerd en het kwam beter Wink )

Rode vruchten , kers bij voorkeur hout .
Een kleine hint van een honing geur.
De soort geur waardoor ik een stuk van men glas zou bijten omdat ik die zo lekker vind Blush.

onafgebroken fruit die ondersteund wordt door zuren.
Maar van die lekkere Wink .
op het einde beetje hout en droogtrekkend maar bijlange niet storend.

Ik kijk vooral uit naar morgen om te zien hoe die evolueert .

Voor een grote 8 euro is het wel een uitdaging iets te vinden van dit niveau . Volgens mij een wijn die zeker nog wat mag blijven liggen.
Het volgende flesje zal niet voor direct zijn alvast Smile .

I Heart dit soort TNs.. Authentiek en leuk om lezen...!

thank you
26-04-2014, 12:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-04-2014 om 04:30 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #6
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
Vandaag nog eens mezelf opgeofferd in de naam van Dionysos en een glaasje contado bij het eten genomen .
De fles heb ik de ganse nacht in de frigo gelaten.
En een dikke twee uren een ferm glas in de karaf gedaan .

Eerste indruk was de minder expressieve neus .
Het was een pak soepeler .
Bij het opschudden kwam alles weer mooi terug maar met wat meer ... Klasse Smile.

Nu is den wijn gewoon eleganter dan de dag ervoor .
Van droogtrekking geen sprake !
Wel van zuurtjes die af en toe gedag zeggen terwijl het fruitige boeket de mond vult . Iets wat meer zoet maar toch de wijn heeft iets .
Buiten het verlangen nog een glas van bij te schenken dan Wink.

Op de TN van Kris over de 2009 ga ik me erbij aansluiten .
Deze 2010 moet opgevolgd worden en op dronk zal dit een mooiere wijn zijn.

Ik blijf bij de 87 score .
De fles staat nog steeds in de koelkast met een mooi glaasje in voor morgen ,
Of wie weet deze avond Smile
26-04-2014, 01:53 PM
Bericht: #7
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
ik ga hem binnenkort ook eens proeven, toch meer dan voldoende flessen van liggen, altijd leuk om de evolutie over een paar jaar te kunnen opvolgen

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
28-04-2014, 09:40 PM
Bericht: #8
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
de 2010 in het glas : in de neus zeer expressief, het deed echt naar een slok verlangen, maar die 1e slok was toch even "slikken" echt niet klaar voor consumptie, gelukkig deed wat zuurstof de wijn deugd, heeft zeker nog wat tijd nodig, de 2009 was jong al toegankelijker, op CT doet de 2010 het beter dan de 2009, ik heb (voorlopig?) toch nog een voorkeur voor de 2009, maar ik wil tot morgen wachten om een echt oordeel te vormen, maar ik merk wel een positieve evolutie in het glas, maar de afzonderlijke elementen zijn nog niet volledig geïntegreerd

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
28-04-2014, 10:49 PM
Bericht: #9
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(28-04-2014 09:40 PM)Kris G schreef:  de 2010 in het glas : in de neus zeer expressief, het deed echt naar een slok verlangen, maar die 1e slok was toch even "slikken" echt niet klaar voor consumptie, gelukkig deed wat zuurstof de wijn deugd, heeft zeker nog wat tijd nodig, de 2009 was jong al toegankelijker, op CT doet de 2010 het beter dan de 2009, ik heb (voorlopig?) toch nog een voorkeur voor de 2009, maar ik wil tot morgen wachten om een echt oordeel te vormen, maar ik merk wel een positieve evolutie in het glas, maar de afzonderlijke elementen zijn nog niet volledig geïntegreerd

Voor mij moest hij wel ook even op adem komen Smile.
Maar zeer herkenbaar wat je schrijft hier Kris .
29-04-2014, 08:55 PM
Bericht: #10
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
VG 91 en RP 91+ > dit zijn toch sterk overdreven scores, ik geef hem voorlopig een 86 score, dit is natuurlijk nog OK op p/k gebied, vandaag was de neus wat minder expressief : zachtere tinten, in de mond mis ik wat complexiteit en hij is nog aan de harde kant, de 2009 was jong echt toegankelijker, tijd zal wel uitwijzen hoe deze 2010 zal evolueren Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
30-04-2014, 05:28 PM
Bericht: #11
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
lang leve "dag 3" applaus geduld is mooie deugd Wink beter versmolten en minder opdringerige wijn, met tijd komt het wel goed met deze wijn

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
30-04-2014, 07:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-04-2014 om 08:08 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #12
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(30-04-2014 05:28 PM)Kris G schreef:  lang leve "dag 3" applaus geduld is mooie deugd Wink beter versmolten en minder opdringerige wijn, met tijd komt het wel goed met deze wijn

Smile ben blij !
Op dag drie ook nog een glas gedronken met de fles die ik opende .
Maar nog weinig smaak , had al redelijk wat geproefd die dag Smile.

Hoelang zou je nog wachten tot het volgende flesje te openen ?
En is 86 nu je definitieve score ?
01-05-2014, 12:02 AM
Bericht: #13
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
86-87 (de verwachte verbetering zat al in de score verwerkt), ik heb er genoeg van liggen om regelmatig eens te proeven, maar echt nog 1-2 jaar geduld denk ik

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
07-04-2015, 11:30 AM
Bericht: #14
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
Gisteren de Riserva 2010 ontkurkt (nog ebetje overgelaten en staat in de koelkast, straks herpproeven).
Ik beaam het bovenstaande.
Een en al geweld in het beginSmile. Wat karaf doet hem zeker deugd en ik vind dit P/Q aan superiore prijs dik, dik, dik ok Smile
Aangename kennismaking met Aglianico.
07-04-2015, 12:05 PM
Bericht: #15
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(07-04-2015 11:30 AM)Dc schreef:  Gisteren de Riserva 2010 ontkurkt (nog ebetje overgelaten en staat in de koelkast, straks herpproeven).
Ik beaam het bovenstaande.
Een en al geweld in het beginSmile. Wat karaf doet hem zeker deugd en ik vind dit P/Q aan superiore prijs dik, dik, dik ok Smile
Aangename kennismaking met Aglianico.

Aglianico, mijn favoriete druif in Italie!
Hier meer info, http://www.licata.be/wijnleven/druiven/aglianicoNL.php

Grts

In blind, we trust Cool
18-05-2015, 05:59 PM
Bericht: #16
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
Leuk om hier al dat enthousiasme over Aglianico terug te lezen!
Ik denk dat de Aglianico een ondergewaardeerde druif is, goed de Aglianico wijnen zijn niet voor elke dag, en zeker vanwege de sterke aroma's niet voor iedereen.
Normaalgesproken ben ik geen grote Rosato liefhebber, maar de Aglianico Rosato mag er in sommige gevallen ook best wezen!

"Il vino è la poesia della terra" - Mario Soldati
18-05-2015, 07:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-05-2015 om 07:21 PM door 33S.)
Bericht: #17
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
Inderdaad. Een paar maanden terug de Il Rogito van Cantine del Notaio 2010 gedronken. Heerlijk.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-05-2015, 09:17 AM
Bericht: #18
RE: Contado Aglianico del Molise Riserva
(18-05-2015 07:20 PM)33S schreef:  Inderdaad. Een paar maanden terug de Il Rogito van Cantine del Notaio 2010 gedronken. Heerlijk.
Dat is 1 van mijn favoriete rosés.


Ga naar locatie: