Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Ledogar
05-01-2014, 02:22 PM
Bericht: #1
Domaine Ledogar
Ach, natuurlijke wijnen. Ze kunnen heerlijk zijn, ze kunnen doen kokhalzen. Ze hebben aanhangers die sektarisch genoegen scheppen in het aanbidden van deze non-interventionele wijnen. Anderen stellen zich vragen bij de houdbaarheid, de stabiliteit van deze wijnen. Onlangs las ik een heel mooi stukje van onze wijnmaster Jan De Clercq die dit alles prachtig kan plaatsen:

De zoektocht naar ‘terroir’ neemt ondertussen bijna mythische proporties aan. Als je sommigen hoort doet de natuur alles; hoe minder de mens tussenkomt hoe beter. Laten we daarin ook niet overdrijven. Het mirakel van wijn is juist dat de onmetelijke rijkdom en diversiteit van de natuur door de beschavende en creatieve ingreep van de mens gebruikt wordt om een ogenschijnlijk banaal product zoals druivensap om te toveren tot een uiterst complex en verfijnd genotsmiddel. Druiven groeien in het wild maar wijn is op de eerste plaats een product van onze menselijke beschaving. En als de wijnen van Nicola Manferrari zo uniek zijn is dat voor een groot stuk omdat de poëtische visie die hij van zijn ‘terroir’ en van het ‘Mediterraanse landschap’ heeft heel verschillend is van zijn buren die nochtans dezelfde geologische grond delen. Ze beschikken beiden over een mooi stuk marmer maar de één ziet er vloertegels in en de ander een prachtige sculptuur.

Prachtig gezegd, Jan! respect

However, deze Ledogar "La Compagnon" is een zeer knappe wijn.
Drop, zadel, mest, dan een mooie mineraliteit en cassis, sappig en vol in de mond, full bodied maar zeer fris, lichtjes uitdrogend en bittertje in de afdronk. 60% grenache, voor de rest mourvedre, carignan en wat syrah - een heerlijke wijn. Natuurlijk!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-01-2014, 04:00 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Ledogar
Heb onlangs bij Proef de Passie de kans gehad om met Mathieu Ledogar te praten en hun hele gamma te proeven, zeer mooie wijnen. De zogenaamde basiscuvees waren al zeer mooi in orde, maar ik werd omver geblazen door de Tout Nature 2010. Geklasseerd als Vin de Table omdat ze hem compleet natuurlijk maken, geen gram zwavel en enkel natuurlijke gisten, maar wat een wijn. Wild, sappig fruit, een mooie kruidigheid en soepele tannines om het af te maken, zeker de moeite waard!
05-01-2014, 11:55 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Ledogar
(05-01-2014 04:00 PM)Kupers schreef:  ....De zogenaamde basiscuvees waren al zeer mooi in orde, maar ik werd omver geblazen door de Tout Nature 2010. Geklasseerd als Vin de Table omdat ze hem compleet natuurlijk maken, geen gram zwavel en enkel natuurlijke gisten, ........

Ik zie niet in waarom de Tout Nature 2010 als Vin de Table is geklasseerd omdat ze hem compleet natuurlijk maken.Huh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-02-2014, 05:07 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Ledogar
Oei, dit had ik totaal gemist. Zover als ik me herinnerde had dit te maken met de aanplanting, Tout Nature is een perceelwijn van zeer oude carignan en andere cépages door elkaar. Omdat hier stokken tussenstaan van 100+ jaar willen ze interventie, herplantingen e.d. zoveel mogelijk vermijden (kwestie van zo natuurlijk mogelijk te werken). Normaliter hebben Corbières wijnen een minimum van 50 of 60% Carignan nodig, maar omdat het hier om een perceel gaat waar vanalles door elkaar staat, was het niet mogelijk om dit exact te bewijzen en hebben ze hem als Vin de Table geklasseerd.
12-07-2014, 09:59 AM
Bericht: #5
RE: Domaine Ledogar
Carignan blanc 2012
I like carignan blanc!! En dit is ne goeie! Wit fruit, bloemig en anijs (maar goeie anijs geur, geen chimique van sommige anijsdranken) en een mooi houtje. Volle mond, strak en de fles is zo leeg.
Zijn macccabeu moet je zeker ook eens proberen!

Wine is sunlight , held together by water !
14-07-2014, 04:12 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Ledogar
Venne, heb je de clos des clapisses blanc al gedronken (Cora) en zo ja vergelijkbaar?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
14-07-2014, 09:33 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Ledogar
Is dat die met dat groen etiket?
Die is ook erg lekker maar deze ledogar staat toch trapje hoger. Clos is een mooie uitdrukking van car bl en top in p/q !

Wine is sunlight , held together by water !
15-07-2014, 10:02 AM
Bericht: #8
RE: Domaine Ledogar
Thanks, eentje voor op het lijstje. I

Inderdaad die met het groene etiket.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
06-10-2014, 09:04 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Ledogar
Les Brunelles 2012. 100% cinsault. Op dag 2 mooi open met verleidelijke bioneus. Niet te freaky, beetje Leon Barralstijl.
06-10-2014, 10:31 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Ledogar
Gisteren ook opengedaan :-)
Lekkere wijn, dag 2 niet gehaald. Wel tijdig lucht gegeven

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: