Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carruades de Lafite Rothschild
11-02-2014, 08:45 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2014 om 08:51 PM door Justin.)
Bericht: #1
Carruades de Lafite Rothschild
De 2000.

Gedecanteerd gedurende een uur. Kleur is lichtjes dakpanrood in de rand, verder donker rood. Opvallend toch wel het e.e.a. aan bezinksel.

In de neus zwart rijp fruit, leder, potloodslijpsel en lichtjes wat tabak. Soms zelfs wat maggi. In de mond niet zo fluweel zacht als ik had gehoopt maar het komt in de buurt, tannines zijn mooi verwoven in de wijn, aciditeit is uitstekend in balans. Terugkerend zwart fruit wat echt heel mooi "zweeft" door de wijn, ceder, maggi, en weer terug naar het volle fruit. Afdronk rijk, spannend wegebbend van fruit naar potloodslijpsel naar maggi, aromat. Vrij lang aanhoudend en op ten duur droogtrekkend.

Wat een schaakspel op je tong. Zeer mooie beleving. Vult de woonkamer ook met de typische Pauillac geur (zit op ca. een meter van het karaf).

92/100

Goede sparringspartner voor de Grand Puy Lacoste uit '96.
12-02-2014, 10:28 PM
Bericht: #2
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(11-02-2014 08:45 PM)Justin schreef:  De 2000.

Gedecanteerd gedurende een uur. Kleur is lichtjes dakpanrood in de rand, verder donker rood. Opvallend toch wel het e.e.a. aan bezinksel.

In de neus zwart rijp fruit, leder, potloodslijpsel en lichtjes wat tabak. Soms zelfs wat maggi. In de mond niet zo fluweel zacht als ik had gehoopt maar het komt in de buurt, tannines zijn mooi verwoven in de wijn, aciditeit is uitstekend in balans. Terugkerend zwart fruit wat echt heel mooi "zweeft" door de wijn, ceder, maggi, en weer terug naar het volle fruit. Afdronk rijk, spannend wegebbend van fruit naar potloodslijpsel naar maggi, aromat. Vrij lang aanhoudend en op ten duur droogtrekkend.

Wat een schaakspel op je tong. Zeer mooie beleving. Vult de woonkamer ook met de typische Pauillac geur (zit op ca. een meter van het karaf).

92/100

Goede sparringspartner voor de Grand Puy Lacoste uit '96.

Mooie TN. Ik heb ooit de 1998 ooit kunnen kopen rond de 20 €. Heb dat toen niet gedaan. Ik heb toen gekozen voor de Chateau Branaire 1996, dat was een toppertje. Misschien had ik toch ook enkele flesjes van deze Carruades moeten kopn maarf budgetten zijn nu eenmaal beperjt hé Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-02-2014, 12:34 AM
Bericht: #3
RE: Carruades de Lafite Rothschild
De Carruades de Lafite Rothschild heeft me in het verleden nooit kunnen begeesteren.

In de jaren zeventig en tachtig was deze in Delhaize aan prijzen tussen 200.......400 Bf te koop.

Ik schreef ooit op dit forum

"Moest die tasting in de jaren 80-90 zijn doorgegaan had ik daar misschien ook een paar Carruades de Lafite tussen gestoken als supplementje om er vanaf te zijn." Big Grin

Heb nooit begrepen waarom sommige Chinezen honderden Euro's op tafel gooiden voor deze wijn.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-02-2014, 11:52 AM
Bericht: #4
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen word ik niet vrolijk van zulke bedragen. Zouden jullie dat voortaan voor je willen houden? Confused Tongue

Mijn fles was gerust ietsiepietsie duurder. Het was ook een eenmalig iets, zulke bedragen of hoger leg ik hooguit alleen nog neer voor de premiers en dat zal dan weer lastig worden, daar die weer nog duurder zijn .

Die Chinezen toch ook. Gelukkig zijn de voortekenen weer wat gunstiger.
15-02-2014, 12:50 PM
Bericht: #5
RE: Carruades de Lafite Rothschild
2 keer de 99 gedronken en was goed maar ook niet meer!
Ik heb er daar dan 3 van verkocht (mijn enige verkoop ooit) en met dat geld bij dezelfde persoon opnieuw (betere) wijn gekocht :-)

Wine is sunlight , held together by water !
04-02-2015, 10:51 AM
Bericht: #6
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Gisterenavond de 1998 gedegusteerd bij de maaltijd, beide zijn me goed bevallen.
Eerst 's ochtends de fles uit de wijnkast gehaald om het bezinksel te laten zaken en de fles te laten acclimatiseren.
Dan 's avonds gewoon de kurk eruit en rechtstreeks in het glas.

Neus - zeer licht, snel vervliegende neus, hint van fruit
Kleur - nog een leuke rode kleur, maar dan eerder licht / medium
Smaak - initieel tamelijk zurig, maar milder naargelang de tijd verstreek
Afdronk - een leuke afdronk, bleef toch wel wat hangen

Fles werd geconsumeerd over periode van ongeveer 4-tal uurtjes.
Gedurende deze periode hield de wijn zich wel overeind, maar niet echt wow effect.
Misschien teveel ervan verwacht met de naam Lafite op het etiket, ik weet het niet.

Niettemin heb ik deze 88/100 gegeven.

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !
04-02-2015, 05:00 PM
Bericht: #7
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(04-02-2015 10:51 AM)Mathijs81 schreef:  Gisterenavond de 1998 gedegusteerd bij de maaltijd, beide zijn me goed bevallen.
Eerst 's ochtends de fles uit de wijnkast gehaald om het bezinksel te laten zaken en de fles te laten acclimatiseren.
Dan 's avonds gewoon de kurk eruit en rechtstreeks in het glas.

Neus - zeer licht, snel vervliegende neus, hint van fruit
Kleur - nog een leuke rode kleur, maar dan eerder licht / medium
Smaak - initieel tamelijk zurig, maar milder naargelang de tijd verstreek
Afdronk - een leuke afdronk, bleef toch wel wat hangen

Fles werd geconsumeerd over periode van ongeveer 4-tal uurtjes.
Gedurende deze periode hield de wijn zich wel overeind, maar niet echt wow effect.
Misschien teveel ervan verwacht met de naam Lafite op het etiket, ik weet het niet.

Niettemin heb ik deze 88/100 gegeven.

Mathijs

Ik hoorde deze week van Kempie dat hij blind een 1993 Carruades in het glas had gekregen en deze subliem vond. Carruades wordt ondermeer op LpdV steeds weggeschreven als totaal te mijden maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de tijdelijke belachelijke prijsstijging van deze wijn (ging tussen pakweg 2006 en 2012 van 50 naar 200+euro..) Ondertussen zijn die prijzen drastisch gezakt maar nog steeds veel te hoog natuurlijk.
De Lafite 1998 kreeg dacht ik 98 van RP, mogelijks was deze Carruade zelfs nog iets te jong geopend...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-02-2015, 06:28 PM
Bericht: #8
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Tja, ik had er persoonlijk heel wat meer van verwacht, zeker gezien het prijskaartje.
Tweede wijnen zijn big business geworden, deze voldeed niet echt aan de verwachtingen.
Vermoedelijk een hogere score mocht ik deze x-aantal jaar eerder hadden gedegusteerd.

When in doubt ... drink Pomerol !
16-11-2015, 09:37 PM
Bericht: #9
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Na een geslaagde Ebriosi middag nog op tijd om "de oude bende" op te zoeken.
Het zou een avond vol met nostalgische anekdotes worden en ook mooie wijnen.

"Nonkel Dieter Tongue" had - om mij te bedanken voor de Almaviva 1998 - een Carruades Lafite 2001 gezet.

Echt veel diepgaande notities heb ik niet genomen, maar het was een wow effect ( eerste glas tot laatste druppel ).
Prachtig gemaakte wijn, diepgaand in ieder aspect - het doet kwijlen wat de eerste wijn zou brengen.

Helaas te duur geworden om in grote hoeveelheden ( kist 6/12 ) in te slaan banghead.

Mathijs


Bijlagen Afbeeldingen
   

When in doubt ... drink Pomerol !
16-11-2015, 11:00 PM
Bericht: #10
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(16-11-2015 09:37 PM)Mathijs81 schreef:  Na een geslaagde Ebriosi middag nog op tijd om "de oude bende" op te zoeken.
Het zou een avond vol met nostalgische anekdotes worden en ook mooie wijnen.

"Nonkel Dieter Tongue" had - om mij te bedanken voor de Almaviva 1998 - een Carruades Lafite 2001 gezet.

Echt veel diepgaande notities heb ik niet genomen, maar het was een wow effect ( eerste glas tot laatste druppel ).
Prachtig gemaakte wijn, diepgaand in ieder aspect - het doet kwijlen wat de eerste wijn zou brengen.

Helaas te duur geworden om in grote hoeveelheden ( kist 6/12 ) in te slaan banghead.

Mathijs

Heb ooit die eerste wijn van 2001 gedronken met Venne en Kempie.
Bigga mistaka to make..
Een BLOK wijn was dat. Doodzonde.
Als er 1 fles is waarvan ik spijt heb dat ik ze te vroeg opende was het die...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-11-2015, 11:06 PM
Bericht: #11
RE: Carruades de Lafite Rothschild
No worries Jo !:-)

Wine is sunlight , held together by water !
31-07-2016, 05:19 PM
Bericht: #12
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Deze stond gisterenavond tegen Lynch-Bages 1998 en Fonbadet 2000.
Los van bovenstaande notities vond ik dit terug in mijn notities.

+ Neus - verfijnd, fruitig, hint eucalyptus en munt (?)
+ Smaak - fris, lichte body, medium pittig & kruidig
+ Afdronk - vol, snoeperig, zoet, licht wrang die verdween mettertijd

In de line-up kwam deze op tweede plaats, Lynch-Bages 1998 spande de kroon.

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !
22-06-2020, 06:26 PM
Bericht: #13
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Carruades de Lafite 2001

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Tertre Roteboeuf 2004

Mijn voorgaande notities blijven staan - dit is overheerlijk. Totaal nog niets ingeboet aan kracht.
De gastvrouw keek wat vreemd toen ik deze wijn vergeleek met stomende, broeierig seks op een zwoele nacht.
Zo zalvend zacht in de mond, zo sexy en uitdagend als een jonge deerne die kortgerokt haar sleutels opraapt.

Topper van de middag !

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
22-06-2020, 07:00 PM
Bericht: #14
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(22-06-2020 06:26 PM)Mathijs81 schreef:  Carruades de Lafite 2001

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Tertre Roteboeuf 2004

Mijn voorgaande notities blijven staan - dit is overheerlijk. Totaal nog niets ingeboet aan kracht.
De gastvrouw keek wat vreemd toen ik deze wijn vergeleek met stomende, broeierig seks op een zwoele nacht.
Zo zalvend zacht in de mond, zo sexy en uitdagend als een jonge deerne die kortgerokt haar sleutels opraapt.

Topper van de middag !

Mathijs

Blij dat #metoo# nog niet tot op dit forum is doorgedrongen Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-06-2020, 08:04 PM
Bericht: #15
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(22-06-2020 06:26 PM)Mathijs81 schreef:  Carruades de Lafite 2001

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Tertre Roteboeuf 2004

Mijn voorgaande notities blijven staan - dit is overheerlijk. Totaal nog niets ingeboet aan kracht.
De gastvrouw keek wat vreemd toen ik deze wijn vergeleek met stomende, broeierig seks op een zwoele nacht.
Zo zalvend zacht in de mond, zo sexy en uitdagend als een jonge deerne die kortgerokt haar sleutels opraapt.

Topper van de middag !

Mathijs
En...je mag er tenminste aankomen en van proeven huhuh

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
22-06-2020, 08:07 PM
Bericht: #16
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(22-06-2020 08:04 PM)TheWineVet schreef:  
(22-06-2020 06:26 PM)Mathijs81 schreef:  Carruades de Lafite 2001

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Tertre Roteboeuf 2004

Mijn voorgaande notities blijven staan - dit is overheerlijk. Totaal nog niets ingeboet aan kracht.
De gastvrouw keek wat vreemd toen ik deze wijn vergeleek met stomende, broeierig seks op een zwoele nacht.
Zo zalvend zacht in de mond, zo sexy en uitdagend als een jonge deerne die kortgerokt haar sleutels opraapt.

Topper van de middag !

Mathijs
En...je mag er tenminste aankomen en van proeven huhuh

Stel je voor dat ze kurk heeft, dat zou pas zonde zijn

It's not a hangover, it's wine flu
22-06-2020, 09:10 PM
Bericht: #17
RE: Carruades de Lafite Rothschild
(22-06-2020 08:07 PM)Baldrick schreef:  
(22-06-2020 08:04 PM)TheWineVet schreef:  
(22-06-2020 06:26 PM)Mathijs81 schreef:  Carruades de Lafite 2001

Stond afgelopen zondag op verplaatsing naast La Mission Haut Brion 2004 en Tertre Roteboeuf 2004

Mijn voorgaande notities blijven staan - dit is overheerlijk. Totaal nog niets ingeboet aan kracht.
De gastvrouw keek wat vreemd toen ik deze wijn vergeleek met stomende, broeierig seks op een zwoele nacht.
Zo zalvend zacht in de mond, zo sexy en uitdagend als een jonge deerne die kortgerokt haar sleutels opraapt.

Topper van de middag !

Mathijs
En...je mag er tenminste aankomen en van proeven huhuh

Stel je voor dat ze kurk heeft, dat zou pas zonde zijn

woeha

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-07-2021, 11:39 AM
Bericht: #18
RE: Carruades de Lafite Rothschild
Carruades de Lafite 2010

Destijds nog kunnen kopen aan 130€ / fles, de helft van de huidige prijszetting, fles 1/2.
Gisteren uitgenodigd op verplaatsing ( MrCoone ) en dan nemen altijd eens wat lekkers mee.
Blind geproefd door de gastheer en die gokte direct op Pauillac, jaar of tien oud - sterk !

- Voorbereiding - paar uurtjes rechtop in de wijnkast en dan anderhalf uur karaf gegeven.
- Kleur : heeft nog niets ingeboet qua kleur, mooi diep rood, zeer lichte tranen aan het glas
- Neus : tja ... één snif en je weet dat het een leuke avond gaat worden.
Verfijnde houttoetsen, drop, jammy, sensueel, donker, rijpe pruim, enz.
- Mond : tegen alle verwachtingen in, geen tannine bom, maar oh zo soepel, zacht, sensueel
Tannines mooi verwezen, zuren in balans, alles viel eigenlijk op zijn / haar plaats - perfectie !
- Afdronk : zeer mooi, bleef ook geruime tijd hangen, geen wrange gevoel of droge wangen.

Geweldig mooie wijn - met bang hartje ontkurkt en vrees voor stevige tannines, maar totaal omgekeerd.
Geijkt voorbeeld van hoe Bordeaux & Pauillac à point moet smaken, heerlijke avond & heerlijke wijn !

Mathijs
   

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: