Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Troplong Mondot
28-03-2010, 02:04 PM
Bericht: #1
Chateau Troplong Mondot
Chateau Troplong Mondot 2002
pff...
28-03-2010, 03:56 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Troplong Mondot
Bof
hoop voor hen dat in 2002 de wijnmaker in verlof was
28-03-2010, 08:09 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Troplong Mondot
Wat een moeilijk château is dat toch. Zoveel lovende commentaren, maar ik heb die nog nooit echt kunnen beamen. verschillende keren 1986 geproefd, 1994 en eens 1993 of was het '92 bij jou Vinejo. Dat was veruit de beste, misschien net iets te hoog in zuren. De mooie neus herinner ik me nog.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
28-03-2010, 10:06 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Troplong Mondot
De 2002 gisteren stond dus naast een Labadie cotes de bourg en een Belle Vue Haut Médoc uit hetzelfde jaar. De meesten plaatsten de Troplong tweede (KK ook dacht ik), Belle Vue was voor iedereen de beste. Persoonlijk vond ik de Troplong zelfs de minste van de drie. Geen structuur gewoon.
Eigenaardig genoeg was het kleine restje dat ik rond de middag opdronk dan weer heel lekker, met een complexiteit die ik gisteren allesbehalve vermoedde. Nochtans was de wijn ruim op voorhand geopend (en had ie dus al een behoorlijke portie O2 gehad)
Huh
Hoe langer ik met wijn bezig ben, hoe mysterieuzer het wordt...
29-03-2010, 06:38 PM
Bericht: #5
RE: Chateau Troplong Mondot
Tiens, Vinejo, het bezoek aan het betreffende huis was toch GEWELDIG? ;-) Vooral die rondlijding (neen, geen typfout)
29-03-2010, 08:42 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Troplong Mondot
Big Grin
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/po...ong-mondot
16-04-2010, 10:36 AM
Bericht: #7
RE: Chateau Troplong Mondot
Onlangs Troplong Mondot van '97 geproefd, geen fantstisch jaar natuurlijk maar kom. De grootste ontgoocheling uit mijn leven! Ofwel was het een slechte fles ofwel zijn die mannen daar niet goed bezig...
Zoals jullie zeggen: steeds goede commentaar, maar dit was toch geen schoolvoorbeeldje hoor!
Gelukkig had mijn neef een Larmande van '98 mee om door te spoelen...top!
16-04-2010, 12:47 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Troplong Mondot
Onlangs een 2001 opengetrokken van TL en die was wel degelijk raak. Body, kracht, lengte ... Volgens mij is de kwaliteit pas sinds de jaren 2000 de hoogte ingegeaan. 2002 kan daarbij een tegenvaller in het rijtje zijn.
03-06-2010, 09:47 AM
Bericht: #9
RE: Chateau Troplong Mondot
Even deze twee reacties verplaatst (het onderwerp bestond al)

Troplong Mondot 2004
Gisteren, 09:31 PM Bericht: #1 |
Pat Leoville

Troplong Mondot 2004
Ben effe een flesje Troplong Mondot 2004 aan het kraken. Eigenlijk wist ik het (al wat ervaring mee), wat een tegenvaller voor mij. Geur, zwart-rood fruit. Na walsen, hout, kruiden en sloot dat wel snel wegvalt. In de mond, hout, ijzer, hout, bitter, hout, strenge tannines. Simpelweg mondje vol, streng. Fruit? Blijkbaar weg, of het nog terugkomt binnen enkele jaren? Ik heb mijn twijfels. Weet best dat deze nog te jong is, maar is totaal niet mijn stijl. Overextractie
Voor mij 82/100

Gisteren, 11:39 PM Bericht: #2 |
Kris

RE: Troplong Mondot 2004
Overextratie indeed, onlangs 2002 geproefd en na een eerste snifje dacht ik aan een middelmatige spanjaard. Weinig finesse, ontypisch topbordeaux, raar wijntje...
03-06-2010, 09:51 AM
Bericht: #10
RE: Chateau Troplong Mondot
Heb net de fles geledigd (weet het, het is vroeg). Nog een glas eruit gekregen (was teveel gisteren). Evolutie? Niks. Hout, hout en nog wat hout banghead.
03-06-2010, 08:00 PM
Bericht: #11
RE: Chateau Troplong Mondot
Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-06-2010, 02:24 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Troplong Mondot
Ik heb twee maal de 1986 gedronken in heel verschillende omstandigheden met enkele jaren tussen, en twee maal ZAAAALIG genieten. En dat voor een merlot hater!!! Tja, daar sta je dan!
24-10-2011, 10:54 AM
Bericht: #13
RE: Chateau Troplong Mondot
(03-06-2010 08:00 PM)don quichotte schreef:  Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.

Ik heb gisteren de '88 gekraakt die ik een tijdje terug van Don heb gekregen (we dronken 'm bij Boeuf Bourguignon met puree). Dit is de oudste wijn die ik ooit dronk.

Zoals verwacht, tertiaire geuren in de neus: vooral champignon vond ik opvallend, maar ook aarde en bos. In de mond leek de wijn wel een stuk jonger; behoorlijke materie en mooi evenwichtig. Afdronk: langer dan gemiddeld, maar niet indrukwekkend. Algemene indruk: De wijn is niet versleten, maar wel over z'n hoogtepunt. Ik vermoed dat dit niet het beste jaar was van dit château. Maar toch, dikke merci, Don !!!!!

We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.
24-10-2011, 11:43 AM
Bericht: #14
RE: Chateau Troplong Mondot
(24-10-2011 10:54 AM)Dave schreef:  We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.

Ik ben benieuwd ...

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-10-2011, 10:24 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-10-2011 om 10:28 PM door don quichotte.)
Bericht: #15
RE: Chateau Troplong Mondot
(24-10-2011 10:54 AM)Dave schreef:  
(03-06-2010 08:00 PM)don quichotte schreef:  Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.

Ik heb gisteren de '88 gekraakt die ik een tijdje terug van Don heb gekregen (we dronken 'm bij Boeuf Bourguignon met puree). Dit is de oudste wijn die ik ooit dronk.

Zoals verwacht, tertiaire geuren in de neus: vooral champignon vond ik opvallend, maar ook aarde en bos. In de mond leek de wijn wel een stuk jonger; behoorlijke materie en mooi evenwichtig. Afdronk: langer dan gemiddeld, maar niet indrukwekkend. Algemene indruk: De wijn is niet versleten, maar wel over z'n hoogtepunt. Ik vermoed dat dit niet het beste jaar was van dit château. Maar toch, dikke merci, Don !!!!!

We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.

Graag gedaan Dave.
Ik vind het interessant wijnen met anderen te delen die door experts in de hemel worden geprezen maar waarvan ik denk dat dit overdreven is.
Ik ben het grotendeels eens met je T.N; je bent namelijk veel positiever dan ikzelf. Toch vind ik dat deze wijn een zeker onevenwichtig karakter heeft; wat ik terug vond in de 89 ( ook terug gevonden) ; 90 en 96 en die nooit na jaren enige elegantie uitstraalden.
Gisteren dronk ik nog bv. een Potensac van 86. Een wijn die beter was geëvolueerd in evenwichtigheid en elegantie dan de Troplong Mondot 88.
Ik denk dat ik die Clos de l'Oratoire '06 ook ergens heb liggen. Zal ik ook eens moeten proberen.Cool

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-10-2011, 11:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-10-2011 om 11:20 PM door doc.)
Bericht: #16
RE: Chateau Troplong Mondot
Iemand al TL 03 gedronken ? 'k Vrees er een beetje voor...

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-10-2011, 08:39 AM
Bericht: #17
RE: Chateau Troplong Mondot
@Don,

Ik heb de Troplong Mondot gisteren nog eens herproefd, maar hij was eraan ! Ik heb nog niet zo veel ervaring met oude wijnen, dus weinig referentiekader. Maar ik vermoed dat ik mijn wijnen toch liever iets jonger drink. Clos de l'Oratoire heeft mij in ieder geval beter gesmaakt. Die heb ik gisteren ook nog eens herproefd en was echt wel heel mooi; nu echt helemaal opengebloeid, vol en romig; echt heel lekker.
25-10-2011, 04:28 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Troplong Mondot
(25-10-2011 08:39 AM)Dave schreef:  @Don,

Ik heb de Troplong Mondot gisteren nog eens herproefd, maar hij was eraan ! Ik heb nog niet zo veel ervaring met oude wijnen, dus weinig referentiekader. Maar ik vermoed dat ik mijn wijnen toch liever iets jonger drink. Clos de l'Oratoire heeft mij in ieder geval beter gesmaakt. Die heb ik gisteren ook nog eens herproefd en was echt wel heel mooi; nu echt helemaal opengebloeid, vol en romig; echt heel lekker.

het is wel normaal dat nen 1988 het niet zo lang meer uithoudt, zelfs nen echte topper op leeftijd zal snel oxideren, oude wijn heeft hier gewoon veel meer last van dan jonge wijn

ik heb nog één slokje TM 1990 gedronken de dag na de topflessentasting en was er ook aan, ondanks het feit dat hij eigenlijk nog te jong was

ik heb hier nog 2 oude beauties liggen, en die ga ik enkel eens in gezelschap drinken omdat de fles echt wel de avond zelf leeg moet

hangt ook van wijn tot wijn af : Naledi Cabernet Sauvignon 2000 heeft er enorm last af : gewoon top 1e dag en gaat pijlsnel bergaf op dag 2, dus het heeft ook niet altijd met kwaliteit te maken, La Tour Carnet 2001 oxideert ook heel snel, en is nochtans ook top

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
25-10-2011, 05:07 PM
Bericht: #19
RE: Chateau Troplong Mondot
Tja Troplong: de eerste echte goede moet ik nog drinken. Ik ga nog maar eens het verhaal van de volle kist '86 van mijn pa doen. Jarenlang in zijn jeugd niet te zuipen en dan vergeten we de wijn voor enkele jaren en proeven we die opnieuw en is de wijn duidelijk "over the hill". De '94 was na bijna 15 jaar nog altijd niet te zuipen. Een '96 was wel drinkbaar, maar ook met deze fles was iets mis. Miste rondeur en charme..

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-10-2011, 07:34 PM
Bericht: #20
RE: Chateau Troplong Mondot
Al enkele malen gedronken en moet zeggen, de eerste goede Troplong moet ik nog drinken. Steeds een tegenvaller.
26-10-2011, 08:29 PM
Bericht: #21
RE: Chateau Troplong Mondot
de 1990 was wel niet slecht hé Smile maar wel langs geen kanten zijn 180 € ebay prijs waard Confused

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
27-10-2011, 12:07 AM
Bericht: #22
RE: Chateau Troplong Mondot
(26-10-2011 08:29 PM)Kris G schreef:  de 1990 was wel niet slecht hé Smile maar wel langs geen kanten zijn 180 € ebay prijs waard Confused

Denk ik ook.
Een wijn die ik max. 50 Euro zou willen betalen.
De flesjes die ik van de 90 nog heb liggen zouden nu op basis van een gemiddelde inflatie van 4% 30 Euro gaan.
Het is dus gemakkelijk te begrijpen dat ik die waanzinnige of arrogante prijsevolutie volledig naast mij laat liggen. Gek?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-10-2011, 12:16 AM
Bericht: #23
RE: Chateau Troplong Mondot
Veel te duur en niet echt superlekker. En bovendien een oenoloog die de gisting in heel de cuverie kan laten stilvallen door zijn eindeloos gezaag... (vinejo heeft daar nog foto's van). Conclusie van het gezond verstand: ik zou op zoek gaan naar een andere saint-émilion.
27-10-2011, 12:21 AM
Bericht: #24
RE: Chateau Troplong Mondot
(27-10-2011 12:16 AM)PvdW schreef:  Veel te duur en niet echt superlekker. En bovendien een oenoloog die de gisting in heel de cuverie kan laten stilvallen door zijn eindeloos gezaag... (vinejo heeft daar nog foto's van). Conclusie van het gezond verstand: ik zou op zoek gaan naar een andere saint-émilion.

"En bovendien......

Schitterende quote, ik ben benieuwd naar die foto's hoe dat in z'n werk gaat... Wat is jouw huidige voorkeur in het St Emilion gebied ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-10-2011, 12:44 AM
Bericht: #25
RE: Chateau Troplong Mondot
Heb onlangs nog mateloos genoten van Ch. Soutard 2000 en ook 1999 (inmiddels zaliger-ze zijn op) kon me bijzonder bekoren. Maar sinds Comte François de Ligneris (de zotte graaf zoals ze hem in Saint-Emilion noemen) het domein verkocht, heb ik geen nieuwe jaargangen meer geproefd. Ik heb begrepen dat het domein nu in handen is van een verzekeringsmaatschappij, dus heb ik nu een beetje een Dexia-gevoel bij Sourtard;-)
Vinejo liet me ooit Fombrauge proeven (ik denk 2003), en dat was ook een ijkpunt.
En sinds een poos proef (en verkoop) ik de moeilijke jaren 2007 en 2008 van Château Peyreau. Eigenaar is alweer een edelman: Stephan de Neipperg. Zeer lekkere wijn, dat wel, maar minder adembenemend dan de voornoemde wijnen (en hetzelfde geldt voor de prijzen).
27-10-2011, 01:04 AM
Bericht: #26
RE: Chateau Troplong Mondot
Gelijk, Fombrauge kan schitteren. Ja, dat Dexia-gevoel en al wat er rond hangt ook m'n kl*ten uit . Heb de indruk dat wel meerdere verzekeringsmaatschappijen topdomeinen opkopen... of reeds opkochten. Buurtje Castillon levert ook schoon wijntjes eigenlijk.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-10-2011, 08:19 AM
Bericht: #27
RE: Chateau Troplong Mondot
(27-10-2011 12:44 AM)PvdW schreef:  Heb onlangs nog mateloos genoten van Ch. Soutard 2000 en ook 1999 (inmiddels zaliger-ze zijn op) kon me bijzonder bekoren. Maar sinds Comte François de Ligneris (de zotte graaf zoals ze hem in Saint-Emilion noemen) het domein verkocht, heb ik geen nieuwe jaargangen meer geproefd. Ik heb begrepen dat het domein nu in handen is van een verzekeringsmaatschappij, dus heb ik nu een beetje een Dexia-gevoel bij Sourtard;-)
Vinejo liet me ooit Fombrauge proeven (ik denk 2003), en dat was ook een ijkpunt.
En sinds een poos proef (en verkoop) ik de moeilijke jaren 2007 en 2008 van Château Peyreau. Eigenaar is alweer een edelman: Stephan de Neipperg. Zeer lekkere wijn, dat wel, maar minder adembenemend dan de voornoemde wijnen (en hetzelfde geldt voor de prijzen).

De Neipperg is ook eigenaar van Clos de l'Oratoire, zeker ? In 't weekend dus de '06 gedronken en zeer goed meegevallen.
27-10-2011, 09:05 AM
Bericht: #28
RE: Chateau Troplong Mondot
De foto én een verslag over ons bezoek aan het Chateau kan je hier vinden:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...ondot.html

Op de eerste foto staat ons aller wijnvader Roland Verbraeken, die jammer genoeg twee weken terug de eeuwige wijnvelden opzocht... Sad

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-10-2011, 11:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-10-2011 om 11:53 PM door doc.)
Bericht: #29
RE: Chateau Troplong Mondot
Tnx Jo voor de link, heb met veel plezier het verslag gelezen. Caroline Gennez is blijkbaar een heel goed millésime heb ik begrepen applaus

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-10-2011, 12:10 AM
Bericht: #30
RE: Chateau Troplong Mondot
(27-10-2011 11:51 PM)dr_magooo schreef:  ..............................Caroline Gennez is blijkbaar een heel goed millésime heb ik begrepen applaus

Ben je daar zeker van?
Bevat zeker veel te veel harde, stroeve tannines en een zeer hoge aciditeit die alleen over de jaren gaan toenemen.huhuh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: