Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer betrapt
14-06-2014, 11:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-06-2014 om 11:41 PM door don quichotte.)
Bericht: #1
Weer betrapt
Regelmatig betrap ik er mij op dat ik wijn tijdens degustaties toch niet altijd juist inschat.
Daarom dat ik na een degustatie nooit een wijn die ik daar goed vond met meer dan 1 fles zal aankopen.( met uitzondering van klassiekers die al jaren hun betrouwbaarheid hebben bewezen)
Die ene fles zal ik dan eerst nog eens rustig thuis drinken alvorens het verdikt valt om er meerdere van deze soort aan te kopen.

Onlangs was ik nog op een degustatie waar ik de Zuid-Afrikaanse wijn “5 creative Block” 2011 van Spier proefde. Een wijn samengesteld uit 5 Bordelese druiven waar tijdens het proeven het lactische kenmerk van deze wijn niet was opgevallen.
Nu dat ik deze wijn thuis drink wordt ik bijna overspoeld van lactische smaken met iets vettig en stroperig erbij. Ook na twee uur verluchting nog hetzelfde.
En daar hou ik nu eens niet van.

Hebben jullie ook soortgelijke ervaring van het verkeerd inschatten van wijn tijdens degustaties waar meerdere of veel wijnen aan bod komen?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-06-2014, 12:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-06-2014 om 11:23 PM door Benz.)
Bericht: #2
RE: Weer betrapt
Idd ik heb dat ook wel eens voor, ik proef het liefst thuis op mijn gemak een nieuwe wijn om echt juist en rustig te kunnen inschatten of hij zeer lekker is, op degustaties proef je denk ik te veel wijnen door mekaar (om bv een wijn perfect te kunnen beoordelen) waardoor je het op de duur niet echt allemaal goed meer waarneemt, ook de sfeer of roes waarin je zich op den duur bevind beinvloed je volledig! BV een wijn in leuk gezelschap met wat vrienden onder elkaar of op restaurant schat ik altijd hoger in dan dat ik bv diezelfde wijn thuis alleen moet drinken. Je drinkt ook steeds op een degustatie maar een klein slokje wijn wat een totaal verkeerd beeld van de wijn kan weergeven dan als je van diezelfde wijn een aantal glazen drinkt. Ik drink bv graag eens een stevige wijn voor een glaasje maar niet voor een hele fles!!

Save water drink wine!
15-06-2014, 12:35 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-06-2014 om 12:43 AM door Innesto.)
Bericht: #3
RE: Weer betrapt
Don,

Wat mij betreft een herkenbaar verhaal. Ik hanteer trouwens hetzelfde principe met betrekking tot het aankopen van wijnen na een degustatie. Degustaties in de gebruikelijke "format" met heel veel open flessen op de proeftafel vergen in eerste instantie wat voorbereiding en veel discipline vanwege de proever. Maar zelfs als je je huiswerk hebt gemaakt en je echt focust op een beperkt aantal te proeven wijnen zullen de omstandigheden zelden of nooit van die aard zijn om een wijn even goed in te schatten zoals thuis in alle rust. De klassieke proeverijen zie ik vooral als een gezellig treffen met wijnliefhebbers waarop je wel een eerste proefselectie kan maken. Maar zelden vond ik trouwens een wijn die ik aanvankelijk niet kon smaken nadien echt lekker.

Het uitgebreid proeven van een beperkt aantal wijnen aan de tafel van je favoriete wijnhandelaar, zoals bij Rob Geraerts van Pasqualinno destijds, laat je toe onbekende wijnen veel beter in te schatten en was ontelbare keren interessanter dan de klassieke "open flessen dagen".

Enkele bemerkingen van wijnhandelaren die me zijn bijgebleven met betrekking tot dit onderwerp.

"Een echte proeverij is met een tiental mensen en maximaal vijftal witte en evenveel rode wijnen een middag of avond rond de tafel zitten."

"Eigenlijk staan er 80 flessen teveel open, maar als ik geen 100 wijnen op de proeftafels heb staan komt geen kat en vragen de mensen zich luidop af of de zaken zo slecht gaan."

"Concentreer je bij aanvang van de proeverij op maximaal 10 wijnen in het prijssegment dat je wilt besteden en laat je daarna gaan."

"Gebruik dit soort degustaties om een voorselectie te maken, lekker of niet lekker. Koop een aantal proefflessen om de wijnen die je lekker vond nadien uitgebreid te proeven"

"De grote lente- en herfstproeverijen... in het begin smaakt niks en op het laatst is alles lekker".
15-06-2014, 10:05 AM
Bericht: #4
RE: Weer betrapt
Hier ook al soortgelijke ervaringen gehad .
Dit meestal met wijnen die ik op het einde proefde ...
Gelukkig pas ik dezelfde regel toe als blijkbaar nog mensen op dit forum en dat is dat ik maar 1 fles ervan koop .
Zodoende dat ik dan in alle rust thuis de wijn eens herproeven .

En dan gebeurd dat wel eens dat ik zeg hmmm deze wijn smaakte mij precies meer tijdens de degustatie .

Omgekeerd heb ik helaas nog nooit meegemaakt Tongue
15-06-2014, 11:00 AM
Bericht: #5
RE: Weer betrapt
Degustaties zijn voor mij ook een soort voorselectie, koop meestal 1flesje om te herproeven thuis. Waar degustaties ook goed voor zijn is om de wijn eens jong te kunnen proven, en dit vooral bij wijnen die toch wat tijd nodig hebben. En soms heb je geluk en staan die flessen het jaar erna ook nog eens op de tafel en zo kan je hun evolutie bekijken.
Maar een fles die op een degustatie mooi was is dat meestal thuis ook. Zeker de laatste jaren:-) vroeger begreep ik niet waarom die wacko' al dat lekkers in die emmers spuwden :-)

Wine is sunlight , held together by water !
15-06-2014, 02:02 PM
Bericht: #6
RE: Weer betrapt
Awel Don, ik ben heel blij dat je deze post gemaakt hebt, want ik heb dit weekend al twee wijnen open gedaan die heel anders smaakten tijdens de proeverij dan thuis. De minervois bvb waarover ik recent gepost heb, heb ik gekocht bij portovino omdat hij (toen) heel vinnige zuren had, wat ik wel spannend vond bij het zwarte fruit. Dit weekend doe ik deze fles open : vermoeiend... En nochtans, we waren met twee en mijn compagnon heeft hem niet gekocht net omwille van die zuren. Ik was dus niet de enige die dat vond. En toch vond ik hem nu wat lomp. Zoals ik al ik eens zei hier, wijn = bizar.
De beste strategie voor mij totnogtoe is gewoon een paar proefflesjes kopen op basis van de beschrijvingen die ik lees, oa op dit forum, en dan thuis mijn gedacht ervan maken.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-06-2014, 12:10 AM
Bericht: #7
RE: Weer betrapt
Een goede tip en goede quotes.

Dit weekend een proeverij met 78 soorten gedaan. Laat me zeggen dat ik deze topic beter daarvoor had gelezen. Voor de champagnes en witte wijnen was het nog OK, maar bij de rode wijnen wist ik op den duur helemaal niet meer wat nu écht het verschil was tussen de 70e en de 54e...


Ga naar locatie: