Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chessa, Sardegna
06-07-2014, 08:31 PM
Bericht: #1
Chessa, Sardegna
Cagnulari 2012

100% Cagnulari

Diepe robijnrode kleur met paarse tinten. Een uitgesproken en intense neus, heel kruidig, na het walsen komt het fruit erdoor, kersen, donkere bessen,... en een geutje eik. In de mond het verlengde van de neus, opvallend kruidig, na een tijdje komt het rijkelijk aanwezige fruit opzetten. Vlezig, zachte tannines, krachtig met een lange afdronk maar toch voldoende elegant en fris.

Een uitgesproken wijn voor de liefhebbers van het kruidige genre, wat mij betreft absoluut een "foodwine" waar heel veel in zit, binnen dit en een jaar super bij goed gekruide vleesgerechten.

Gekocht bij Licata: 15,97 euro
07-07-2014, 01:09 AM
Bericht: #2
RE: Chessa, Sardegna
(06-07-2014 08:31 PM)Innesto schreef:  Cagnulari 2012

100% Cagnulari

Diepe robijnrode kleur met paarse tinten. Een uitgesproken en intense neus, heel kruidig, na het walsen komt het fruit erdoor, kersen, donkere bessen,... en een geutje eik. In de mond het verlengde van de neus, opvallend kruidig, na een tijdje komt het rijkelijk aanwezige fruit opzetten. Vlezig, zachte tannines, krachtig met een lange afdronk maar toch voldoende elegant en fris.

Een uitgesproken wijn voor de liefhebbers van het kruidige genre, wat mij betreft absoluut een "foodwine" waar heel veel in zit, binnen dit en een jaar super bij goed gekruide vleesgerechten.

Gekocht bij Licata: 15,97 euro

En hup, alweer een Italiaanse druif waar ik nog nooit van hoorde... cagnulari.. Precies beetje Noordelijke Rhone-achtig... ? Of met welke bekendere wijn of druif zou je hem eventueel vergelijken...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-07-2014, 07:51 PM
Bericht: #3
RE: Chessa, Sardegna
(07-07-2014 01:09 AM)vinejo schreef:  
(06-07-2014 08:31 PM)Innesto schreef:  Cagnulari 2012

100% Cagnulari

Diepe robijnrode kleur met paarse tinten. Een uitgesproken en intense neus, heel kruidig, na het walsen komt het fruit erdoor, kersen, donkere bessen,... en een geutje eik. In de mond het verlengde van de neus, opvallend kruidig, na een tijdje komt het rijkelijk aanwezige fruit opzetten. Vlezig, zachte tannines, krachtig met een lange afdronk maar toch voldoende elegant en fris.

Een uitgesproken wijn voor de liefhebbers van het kruidige genre, wat mij betreft absoluut een "foodwine" waar heel veel in zit, binnen dit en een jaar super bij goed gekruide vleesgerechten.

Gekocht bij Licata: 15,97 euro

En hup, alweer een Italiaanse druif waar ik nog nooit van hoorde... cagnulari.. Precies beetje Noordelijke Rhone-achtig... ? Of met welke bekendere wijn of druif zou je hem eventueel vergelijken...?

Cagnulari is een authentiek en vrij onbekend maar typisch druivenras uit het noordwesten van Sardinië. Cagnulari zou enige verwantschap hebben met de Bovale, een andere autochtone Sardijnse druif.

Algemeen neemt men echter aan dat de Cagnulari afstamt van de Monastrell/Mourvèdre en door de Spanjaarden op Sardinië geïntroduceerd werd. Na de druifluisepidemie verdween de Cagnulari nagenoeg helemaal van het toneel. De laatste jaren werd onder impuls van enkele jonge wijnmakers dit haast uitgestorven en godvergeten druivenras nieuw leven ingeblazen.

Het kruidige karakter van deze Cagnulari doet je in eerste instantie wel aan een wijn uit de Rhône of het zuiden van Frankrijk denken. Al kan hij na een tijdje in het glas zijn Italiaans bloed toch niet helemaal wegstoppen. Wat mij betreft zeker een aanrader om eens te proberen, zeker voor de liefhebbers van dit type wijnen.
07-07-2014, 07:55 PM
Bericht: #4
RE: Chessa, Sardegna
thank you Innesto
Afstammeling van de mourvèdre, ik had het kunnen weten! ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: