Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
11-07-2014, 03:18 PM
Bericht: #1
Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
La route du Champagne en fête 2014 komt er weer aan op 26 en 27 juli. Nu is het festival op zich al leuk om heen te gaan, maar nu vroeg ik mij af of iemand nog tips heeft voor champagnehuizen in die streek die we niet mogen missen?

Ik ben in mijn zoektocht op internet Philippe Fontaine (Polisot) tegen gekomen die een Champagne Brut Blanc de Blancs van 100% pinot blanc maken dus die wil ik gaan proberen.

Elke tip is welkom!
27-07-2014, 02:49 PM
Bericht: #2
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Daar in de buurt is Fourrier niet slecht, de millesime is niet schitterend maar correct (zelf een paar flesjes gekocht). Sandrin (iets zuidelijker) zou ook een goede cuvée speciale moeten hebben, spijtig genoeg zelf niet geraakt. ik wacht op een paar flesjes van een collega die ervan terugkomt

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
27-07-2014, 03:44 PM
Bericht: #3
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
http://www.gerbais.com/ in Celles sur Ource, de nabijgelegen gemeente is een aanrader. Heeft ook cuvee van 100 % pinot blanc, beperkte dosage. Veel degustatieplezier.
27-07-2014, 05:04 PM
Bericht: #4
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
(11-07-2014 03:18 PM)Rutger_Champagne schreef:  La route du Champagne en fête 2014 komt er weer aan op 26 en 27 juli. Nu is het festival op zich al leuk om heen te gaan, maar nu vroeg ik mij af of iemand nog tips heeft voor champagnehuizen in die streek die we niet mogen missen?

Ik ben in mijn zoektocht op internet Philippe Fontaine (Polisot) tegen gekomen die een Champagne Brut Blanc de Blancs van 100% pinot blanc maken dus die wil ik gaan proberen.

Elke tip is welkom!

Moet dit geen pinot noir of pinot meunier zijn ipv pinot blanc? Daar pinot blanc niet toegelaten is in champagne Tongue
27-07-2014, 05:11 PM
Bericht: #5
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
tis wel degelijk pinot blanc bij Gerbais, en het is er ook nog toegelaten, mooie wijnen, prijs-kwaliteit iets hoger maar wel de moeite waard!

Drappier lijkt me ook razend interessant om eens te bezoeken, denk dat ik het merendeel van de cuvees al heb geproefd en dat smaakt steeds naar meer.
27-07-2014, 10:42 PM
Bericht: #6
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Veel te weinig geweten dat pinot blanc, pinot gris en vervolgens Arbane en petit meslier ook in champagne mag naast de obligate 3 klassieke druiven. Vooral in de cote de bar ga je nog van deze zaken vinden. Dit maakt deze streek ook voor mij boeiend om te ontdekken. Arbane en petit meslier ben ik nooit tegengekomen. Naar het schijnt zou champagnehuis Aubry petit meslier en arbane heraangeplant hebben. Gerbais heb ik al gedronken en ik vond dit zeer fijn en precies gemaakt.
28-07-2014, 12:52 PM
Bericht: #7
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Afgelopen weekend ben ik zoals gezegd naar het Route du Champagne en Fête geweest in de vallée du Seine (Bar-sur-Seine en vanaf daar naar het zuiden).

Ik ben niet meer toegekomen aan het proeven bij wijnboeren die ik vooraf had opgezocht. In plaats daarvan heb ik 2 dagen bij in totaal 22 van de 27 deelnemende wijnboeren aan het Fête geproefd. Elke boer doet dit op eigen kosten (volle glazen) dus de meesten schenken dan alleen hun BSA, sommigen ook nog een tweede of een rosé daarnaast.

Algemene opmerkingen over het fête, de geproefde champagnes en de boeren:

- alle dorpen zijn heel leuk versierd en aangekleed.
- de organisatie is uitstekend te noemen! Genoeg parkeerplek, duidelijke routebordjes.
- de champagnes die we te proeven kregen waren over het algemeen matig - toch heel anders van kwaliteit en stijl dan in de regio Reims en Epernay. De Champagnes zijn overwegend zuurder en minder in balans, minder aromatisch ook.

Nu door naar het goede nieuws: de champagnes die we tegen zijn gekomen tijdens deze twee dagen en die aan te raden zijn:

- Baudry uit Neuville-sur-Seine: hun Brut Privilege is zeer goed in balans, en heeft een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding à €15,- per fles. Verder hebben we bij hen ook de Rosé geproefd - hiervan waren we minder onder de indruk - en hun cuvée brut Révélation. Deze is met €29,50 een behoorlijk aan de prijs maar was werkelijk geweldig!

- Cottet-Dubreuil uit Courteron. Hun Tradition Brut was zeer goed in balans, mooi rond en wederom een geweldige prijs-kwaliteit verhouding à €13,- de fles.

- Phillipe Prié uit Neuville-sur-Seine. Hun Brut was goed maar niet geweldig. Hun Brut Rosé was mooi van kleur (bijna richting kersenrood) en krachtig van smaak. Heerlijke mond vol Champagne, fruitig en fris. €15,- per fles. Hier ook hun cuvée Coeur d'Ebène geproefd en die was mooi complex en rond - interessante Champagne! Per fles: €23,50.

Al met al een leuk weekend en veel kunnen proeven. Je koopt een glas voor €18,- en kunt dan bij 27 huizen hun geselecteerde cuvée kostenloos proeven. Eveneens veel extra entertainment bij elk huis in de vorm van muziek, lokale lekkernijen, kinderattracties, kustenaars.
28-07-2014, 03:59 PM
Bericht: #8
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Bedankt voor je verslagje, Rutger!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-07-2014, 07:54 PM
Bericht: #9
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
(28-07-2014 03:59 PM)vinejo schreef:  Bedankt voor je verslagje, Rutger!

Inderdaad, leuk om te lezen. Doet me een beetje denken aan de Toer de Geuze die tweejaarlijks bij onze nationale trots "De Geuzestekerijen" georganiseerd wordt in het Pajottenland.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-12-2019, 03:17 PM
Bericht: #10
Drappier
http://www.champagne-drappier.com/

Drappier "Millésime Exception" 2013
60% Pinot Noir en 40% Chardonnay, 5,3 g 01/18 L893018DGO1/18
De kleur is citroengeel en de bubbel is prima.
De neus heeft aroma's van droge abrikoos en koekje met hints van citrusvruchten, appel en mineralen.
De mond is aangenaam, lang en harmonieus. De wijn is geconcentreerd, ruim en fris met een mooie zuurtegraad met groene appel- en abrikozensmaak.
Er is frisheid en spanning.
De afdronk heeft tonen van geel fruit en mineralen.
Het is erg aangenaam.

Van harte.
Thierry Debaisieux
29-12-2019, 11:40 AM
Bericht: #11
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Champagne Drapier Blanc de Blancs Signature 7 g 09/19
95 % Chardonnay, 5 % Blanc Vnai (Pinot Blanc).
De kleur is lichtgeel. De fijne bubbel is overvloedig.
De neus is fris en elegant met aroma's van witte perzik, appel, kalk en broodkorst.
De mond heeft volume, een overvloedige bubbel en een zuurgraad met witte fruitaroma's. De afdronk is gemiddeld.

Ik geef de voorkeur aan Millésime Exception 2013.

Van harte.
Thierry Debaisieux
30-12-2019, 11:31 AM
Bericht: #12
RE: Tips voor zuidelijke Champagne (Bar-sur-Seine)
Champagne JEAN-SEBASTIEN FLEURY, 43 Grand Rue, 10250 COURTERON (Côte Bar)

Uitmuntend is er:
- Blanc de Noirs : 7 gr/l dosage, stille wijn rijpt op inox, de reserve PN ligt op fust
- Notes Banches : champagne gemaakt van 100% PINOT BLANC druiven, 100% gelagerd op fust
- Millésime 2002 : 75% PN - 25% CH, 3,5 gr/l dosage, lagering : 65% inox - 35% fust

Om van PINOT BLANC champagne te vinifiëren, daar moet je de ballen voor hebben!


Ga naar locatie: