Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bollinger Special Cuvée
19-04-2010, 08:01 PM
Bericht: #1
Bollinger Special Cuvée
Aangezien ik vandaag 30 ben geworden, heb ik met mijn lief een flesje Bollinger Special Cuvée gekocht.
Dit stond daarnet op het menu:

-Bordje verrukkelijke paté, in porto gekonfijte sjalot, toastje en verkruimelde speculoos
-Knapperig slaatje met croutons, peterselie, langoustines en stukjes kabeljauw, snippers pata negra, olijfolie en goede rode wijnazijn
-Asperges, coquilles, hollandaisesaus, bieslook

De Champagne paste overal bij. Op een paar gelegenheden dronk ik deze wijn en telkenmale was daar niets op aan te merken. Deze neus had iets oxidatief. Door de "bewaring" in de plaatselijke Delhaize? (net alsof ik een glas Fallet Prévostat aan het drinken was) Echt storen deed het niet. Mond was echt mooi gevuld, perfect evenwichtig. Zeer goede Champagne.

Vorige week proefde ik bij Tienne een grand cru van De Sousa. (precieze gegevens ontglippen mij) Die was nog een stukje beter. Kleur was geler; neus met brioche en bisquit en een hemelse afdronk..

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-04-2010, 08:32 PM
Bericht: #2
RE: Bollinger Special Cuvée
Happy Birthday!!

applaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smile wijn applaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb applaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb Smile wijn applaus taz wijn punk thumb Smileapplaus taz wijn punk thumb
19-04-2010, 09:05 PM
Bericht: #3
RE: Bollinger Special Cuvée
Big Grin Merci!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
20-04-2010, 11:00 AM
Bericht: #4
RE: Bollinger Special Cuvée
@Matten

PROFICIAT!

Jij op 19 april 30 jaar, ik op dezelfde dag 35.
Een groot verschil: mijn vrouw drinkt niet, geen druppel. Moet ik daar nu content mee zijn of niet...

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
20-04-2010, 12:46 PM
Bericht: #5
RE: Bollinger Special Cuvée
Gelukkige Verjaardag!

applaus ik hou het bij één smilie, less is more :-)
20-04-2010, 02:31 PM
Bericht: #6
RE: Bollinger Special Cuvée
Smile Merci gasten! EN proficiat Tom! Maar ze financiert wel mee in de wijnen die ze niet drinkt?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
20-04-2010, 08:11 PM
Bericht: #7
RE: Bollinger Special Cuvée
Nogmaals proficiat Matten, ook de andere forumbezoekers die er in april een jaartje bijzetten Wink

De Sousa brut Réserve Grand cru blanc de blancs, gekocht in vertrouwen bij wijnhuis Mario te Ingelmunster. Mooie fles! (30.95 euro).
21-04-2010, 09:16 PM
Bericht: #8
RE: Bollinger Special Cuvée
Proficiat Matten, en ik hoop dat de Bollinger goed was. Ik had ooit eens een Bollinger die... van het stopsel had. Het was wel de gewone cuvée, maar toch... Shit happens.

@ Tom: mijn schoonzus drinkt ook geen druppel, waardoor mijn broer ook zeer weinig wijn drinkt. Ik vind het jammer. Wij drinken doe je eigenlijk zelden alleen hé...
22-04-2010, 10:14 AM
Bericht: #9
RE: Bollinger Special Cuvée
@ Matten en Tom: gelukkige verjaardag met een paar dagen retard.cheers
Die Bollinger is heel mooi (nu helaas 40 in Delhaize, tot voor 2 jaar 31). Persoonlijk vind ik Jacqueson P/Q nog net iets beter. De Sousa Cuvée brut Réserve GC blanc de blancs moet ik dringend eens proeven, heb wel al de Cuvée des caudalies GC geproefd, maar die vond ik te duur voor wat ie was. Maar als je ooit de gelegenheid krijgt: de gewone KRUG. Gewoon van een andere planeet !
22-04-2010, 11:59 AM
Bericht: #10
RE: Bollinger Special Cuvée
Merci mannen!

De gewone Krug Smile. Yep, tweemaal het geluk gehad dat iemand daarmee trakteerde. Inderdaad een belevenis.. Ook de cuvée Winston Churchill van Pol Roger is zo'n (onbetaalbare) klepper, maar helemaal anders van stijl. Krug heeft een strakheid en een frisheid, terwijl die Churchill zeer toepasselijk veel molliger is. Toch echt alsof je een grote witte Bourgogne van de Cortonheuvel in je glas hebt. Enige minpunt was de net iets te overdreven hout-, karamel- en botertoets. (waarschijnlijk wat jong)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-05-2010, 06:32 PM
Bericht: #11
RE: Bollinger Special Cuvée
(22-04-2010 10:14 AM)BrunoB schreef:  @ Matten en Tom: gelukkige verjaardag met een paar dagen retard.cheers
Die Bollinger is heel mooi (nu helaas 40 in Delhaize, tot voor 2 jaar 31).

Yep, ik heb pas een winkeltje in Rijsel gevonden waar de Bollinger te koop is voor circa 32 euro.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-05-2010, 12:01 AM
Bericht: #12
RE: Bollinger Special Cuvée
Ik ga Bollinger volgende week bezoeken. Ben benieuwd en verwacht er eigenlijk wel veel van. Daarna staan Jacquesson, Tarlant en Paul Dethune nog op het programma, hard werken dus applaus
19-05-2010, 12:05 AM
Bericht: #13
RE: Bollinger Special Cuvée
tarlant? Heb ik nog liggen in de kelder: extra brut! best te pruimen!!
19-05-2010, 12:07 AM
Bericht: #14
RE: Bollinger Special Cuvée
Tarlant is zelfs delicious Peter en BTW biodynamisch. De Cuvée Louis is grandioos.
19-05-2010, 02:20 PM
Bericht: #15
RE: Bollinger Special Cuvée
Benieuwd naar je verslag, Olaf Wink
19-05-2010, 05:32 PM
Bericht: #16
RE: Bollinger Special Cuvée
Zeer interessant parcours uitgestippeld Olaf. De cuvée Louis van Tarlant is idd heel mooi. De zero brut ook, maar de meeste mensen vinden die champagne te zuur (eentje geschonken aan mijn vader, heeft er kirr van gemaakt banghead. Ze hebben ook een interessante 100 % pinot meunier, en een cuvée met pré-philoxera stokken (cuvée d'antan dacht ik): blijkbaar een perceel op zandgrond waar de druifluis niet goed gedijt.
19-05-2010, 06:21 PM
Bericht: #17
RE: Bollinger Special Cuvée
(19-05-2010 05:32 PM)BrunoB schreef:  (eentje geschonken aan mijn vader, heeft er kirr van gemaakt banghead. .

woeha


sorry Bruno Wink
20-05-2010, 01:56 PM
Bericht: #18
RE: Bollinger Special Cuvée
@ vinejo: sedertdien geef ik "aangepaste wijnen". Sad
11-08-2010, 12:49 PM
Bericht: #19
RE: Bollinger Special Cuvée
om te eten had je beter een millesimé 1998 of 2000 genomen en dan lekker gedecanteerd.
03-10-2010, 07:56 PM
Bericht: #20
RE: Bollinger Special Cuvée
Bollinger R.D. 1990.
Schitterende herinneringen aan de R.D.
Het degorgement is gebeurd in 2005.
Kleur: Mooie goudgele kleur
Neus: rijp, rozijnen, gist
Mond: Te ver geevolueerd. champignonsmaak gevolgd door zuren.
Foute fles? banghead

Ga de kelder in duiken voor een mooie fles Bordeaux.
03-10-2010, 10:26 PM
Bericht: #21
RE: Bollinger Special Cuvée
(03-10-2010 07:56 PM)Pat Leoville schreef:  Bollinger R.D. 1990.
Schitterende herinneringen aan de R.D.
Het degorgement is gebeurd in 2005.
Kleur: Mooie goudgele kleur
Neus: rijp, rozijnen, gist
Mond: Te ver geevolueerd. champignonsmaak gevolgd door zuren.
Foute fles? banghead

Ga de kelder in duiken voor een mooie fles Bordeaux.

Ik sta altijd sceptisch tegenover een oud millésimé uit de Champagne
Een hoofdkenmerk voor mij is frisheid bij deze drank en de meeste oudere jaargangen als millésimé die ik dronk hadden dit niet ongeacht het domein van afkomst.(BTW ik ben niet een echte champagnedrinker).

Hopelijk vond je een mooie Bordeaux.
En zo ik al vermoed steekt daar heel wat goeds in je keldertje.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-10-2010, 10:37 PM
Bericht: #22
RE: Bollinger Special Cuvée
In this case Pat Leoville looked in his case Las Cases
Cool
17-08-2011, 08:04 PM
Bericht: #23
RE: Bollinger Special Cuvée
Heb thuis de Bollinger Grande Année 1999 liggen. volgend jaar gaat ie open .. ben benieuwd.
18-08-2011, 10:08 AM
Bericht: #24
RE: Bollinger Special Cuvée
Ik sta altijd sceptisch tegenover een oud millésimé uit de Champagne
Een hoofdkenmerk voor mij is frisheid bij deze drank en de meeste oudere jaargangen als millésimé die ik dronk hadden dit niet ongeacht het domein van afkomst.(BTW ik ben niet een echte champagnedrinker).

Champagne kan wel degelijk chitterend en verrassend lang verouderen. Vorig jaar een Dom Ruinart 1993 geproefd, mijn beste champagne ervaring ever. De wijn van respectabele leeftijd (17 jaar !) vertoonde geen spoor van de oxidatieve tonen die je zou verwachten, had nog de frisheid van een dartel veulen, was ongelofelijk vol en aromatisch en limburgs laaang. Naar mijn gevoel was ie nog niet eens aan zijn apogée. 1993 moet blijkbaar een zeer goed jaar zijn geweest in de Champagne. De datum van dégorgement is belangrijk (de betere champagneboeren vermelden die op het contra-etiket) Champagne kan nl. maar evolueren tot de degorgement. Daarna moet ie idealiter binnen de 2-3 jaar op.
18-08-2011, 12:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-08-2011 om 12:15 PM door Pat Leoville.)
Bericht: #25
RE: Bollinger Special Cuvée
Eigenlijk geldt de regel, dat je champagne even lang kan bewaren dan dat hij gerijpt heeft. Dus de toppers bij de grote wijnhuizen kunnen heel wat jaren mee. (natuurlijk is er ook hier een verschil van jaar tot jaar bij de Millésimés)
Wel uitkijken met veel Pinot Meunier, daar deze druif wel snel rijpt.
18-08-2011, 01:22 PM
Bericht: #26
RE: Bollinger Special Cuvée
heb dit jaar het genoegen gehad om rd 95 te drinken en één glaasje vieilles vignes fr en ik moet zeggen dat die beiden ongelofelijk fris en jong oogden, zal ws iets te maken hebben met het bewaren op het domein zelf

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
19-08-2011, 10:57 PM
Bericht: #27
RE: Bollinger Special Cuvée
Zelfs de allergoedkoopste Champagnes hebben er profijt van als ze na de botteling minstens 12 maanden rusten zodat de dosage goed integreerd.
05-11-2011, 01:09 PM
Bericht: #28
RE: Bollinger Special Cuvée
Heeft er iemand een tip waar ik Bollinger (gewone cuvée) aan fatsoenlijke prijs kan vinden in België watte?
06-11-2011, 08:47 PM
Bericht: #29
RE: Bollinger Special Cuvée
39 euro in wijnen declerq kortrijk Bissegem
03-12-2011, 08:44 PM
Bericht: #30
RE: Bollinger Special Cuvée
Inmiddels 39.95 euro. Was net hun catalogus aan het doorbladeren Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)


Ga naar locatie: