Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bramito del Cervo, Castello della Salla, Marchese Antinori, Umbrië
21-04-2010, 12:02 AM
Bericht: #1
Bramito del Cervo, Castello della Salla, Marchese Antinori, Umbrië
Deze avond één van de grootste ontdekkingen uit mijn wijnleven gedaan wat betreft Italiaanse Chardonnay...

Ok, Italiaanse Chardonnay klinkt bizar, maar daarom juist !

Op restaurant (het schitterende La Crèche des Artistes in Elsene-Brussel) deze wijn besteld als pure gok bij al de pasta-primi piatti op tafel.

Het was de 2008.
100% Chardonnay, enkele maanden eikgelagerd (fermentatie en rijping).
Afkomstig uit de bekende Marchese Antinori-stal, maar dan uit Umbrië, de regio tussen Toscane en de Marken.

Een prachtige neus, rijk maar niet bombastisch vermoeiend, van gele pruimkes, vanille, ragfijne eik, amandelen, butterscotch, toast, appelcompote en ga zo maar even door...
De smaak zat op de zelfde lijn: heel intens maar toch geen enkel spoor van vermoeiendheid; bijzonder rijk geschakeerd met de finesse van een top Chassagne-Montrachet....

Was dit écht een chardonnay uit Umbrië dat ik aan het drinken was ?!

Mijn tafelgenoten (wijnleken) riepen unaniem na de eerste slok: "My god, this is really really top quality flavour !" Ik kon alleen maar beamen en genieten van mijn volgende goddelijke slokken...
Had deze wijn een tikkeltje meer frisse zuren gehad (enige minpunt), hij haalde de 95 grens ....

(92/100)

We betaalden 35 € op restaurant (resto importeert rechtstreeks al haar wijnen) en wat gesurf leert me dat deze wijn in de Belgische handel (Young Charly in Antwerpen) tussen de 15,50 € en de 18 € moet kosten.

Besluit: de beste P/K-chardonnay die ik de laatste maanden gedronken heb.
21-04-2010, 03:22 PM
Bericht: #2
RE: Bramito del Cervo, Castello della Salla, Marchese Antinori, Umbrië
Dit is idd een mooie wijn.
Ik dronk deze wijn dit weekend op een degustatie van wijnen De Clerck uit Kortrijk.
Aan de proeftafel van de Antinoriwijnen stonden twee vertegenwoordigers van dit huis.
Het was naast de prachtige wijnen vooral prettig luisteren naar de gepassionneerde Mr. Linthoudt (?).
Deze wijn, die idd niet bulkt van de zuren, wordt beschouwd als de tweede wijn van de Cervaro della Sala.

PS: Catalogusprijs 13.95 euro, nu in promo à 11.95 euro.


Ga naar locatie: