Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine du Château d'Eau
11-11-2014, 02:28 PM
Bericht: #1
Domaine du Château d'Eau
Pinot noir 2012, IGP Pays d'Oc

om de goedkopere rode bourgognes van Bichot die ik geproefd heb eens af te zetten tegen een pinot noir uit de pays d'oc, heb ik dit flesje eens opengetrokken. Nieuwsgierig naar hoe dit het ervan af brengt P/K-gewijs.
Meteen donkerder kleur. In de neus in niets te vergelijken met bourgogne. Kersen, drop en kruidigheid komen uit het glas. Is dit pinot noir? In de mond een zeer ronde en fruitige wijn die verder bouwt op de kersjes en de kruidigheid. Dit heeft gewoon niets meer te maken met pinot noir, maar lijkt veel meer op de languedocwijnen waarvan ik er onlangs ook een aantal dronk. Ook de ietwat zoete toets die ik in die wijnen vaak heb, vind ik hier terug. Snel even de regelgeving opgezocht voor de IGP Pays d'Oc, en jawel, monocépages moeten maar voor 85% van de druif in kwestie gemaakt worden. Volgens mij is dit zo'n geval, want blind vind je hier gewoon geen pinot noir in terug...
Dat gezegd zijnde, vind ik dit wel een smakelijk wijntje hoor. Drinkt vlot, is aangenaam, en zou deze fles gemakkelijk soldaat kunnen maken op het gemak. Maar bon, als je dit koopt voor pinot noir, zit je er wel even naast...

Voor de volledigheid, dit domein is eigendom van het huis Moillard, négociant in Bourgogne, die op zijn beurt eigendom is van de groep Béjot. Deze wijn is biologisch en gemaakt volgens de maancycli Confused Vraag me af hoe de plastieken kurk past in de maancycli.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-11-2014, 02:40 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-11-2014 om 02:41 AM door don quichotte.)
Bericht: #2
RE: Domaine du Château d'Eau
(11-11-2014 02:28 PM)Olivier schreef:  Pinot noir 2012, IGP Pays d'Oc

............................... Dit heeft gewoon niets meer te maken met pinot noir, maar lijkt veel meer op de languedocwijnen waarvan ik er onlangs ook een aantal dronk. Ook de ietwat zoete toets die ik in die wijnen vaak heb, vind ik hier terug. Snel even de regelgeving opgezocht voor de IGP Pays d'Oc, en jawel, monocépages moeten maar voor 85% van de druif in kwestie gemaakt worden. Volgens mij is dit zo'n geval, want blind vind je hier gewoon geen pinot noir in terug....................

Wel Olivier ik ben blij dat ik niet de enige ben die de gekende druivensoort Pinot Noir niet altijd herkent en ook soms andere druivensoorten definieer als Pint Noir.

Nu maandag zag ik nog een 100% Zuid-Afrikaanse Merlot als mogelijk Pinot Noir ( hij deed me denken aan een oude Pommard van het huis Parent uit de Bourgogne) met enige twijfels door het gemis aan aciditeit in de afdronk.

Wat uiteindelijk in het glas komt in toch zo sterk afhankelijk van de bodem, het klimaat en de wijnboer zelf dat er toch zoveel boeiende variëteiten worden gemaakt van 1 druivensoort.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: