Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeanjean
17-11-2014, 10:44 PM
Bericht: #1
Jeanjean
Fenouillet 2013, AOP Faugères

Fenouillet is een domein van de groep Jeanjean die meerdere eigendommen heeft in de Languedoc. Deze rode is van syrah, grenache, carignan en mourvèdre. Ik verwacht een gezapig drinkwijntje zoals ik er onlangs al redelijk wat dronk uit de Languedoc. Doordeweekse dag, doordeweekse wijn. En toch is dat niet helemaal waar...
In de neus nog redelijk typische Languedocaroma's, beetje gestoofd (rood) fruit, alhoewel het minder expressief is dan je zou kunnen verwachten. Ook de aanzet is zoals je zou verwachten : rond en fruitig, met kersjes die meteen volgen. Maar dan komt het : na een 4 à 5 seconden komen er rockabilly zuren het kot binnengestoven die zomaar even keet komen schoppen en duidelijk komen maken dat dit niet zomaar de zoveelste budgetwijn uit de Languedoc is. Nee, dit is fris en verleidelijk. Geen poel van zwart fruit, met drop en caramel zoals ik zovaak bij deze wijnen geproefd heb, maar (rijp) rood fruit, eerder medium body en zuren die het geheel een mooie fraicheur geven. Geen grote diepte, structuur vooral door de zuren, niet door tannines, korte afdronk. Maar toch is dit spannend... Leuke ontdekking! En pretty addictive stuff.

Ter info de site van de AOP Faugères, "a garden in the schist" : http://www.faugeres.com/

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: