Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kellerei Bozen, Alto Adige
24-05-2010, 04:27 PM
Bericht: #1
Kellerei Bozen, Alto Adige
Net geproefd op mijn terras in schitterend gezelschap. Vond hem echt wel de moeite. In de neus, mooi fris, witte bloemen. Na het walsen exotisch fruit, ananas. In de mond, romig exotisch fruit met een licht houttoets. Mooie chardonnay. score 88/100.
Heel mooie P/Q. 12.30 €
24-05-2010, 11:04 PM
Bericht: #2
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
Kleinstein, zou eerder denken aan een Zuid-Afrikaan...
Te koop in België?
23-07-2013, 03:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-07-2013 om 03:38 PM door 33S.)
Bericht: #3
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
Van Kellerei Bozen (of Cantina di Bolzano). Gisteren de 2011 gedronken en smaakte enorm. Slechts 10% heeft hout gezien en de wijn is zoals de meeste uit de regio heel zuiver, elegant en mineraal.

Dronk onlangs ook de Pinot Bianco 'Dellago' 2011 en die had misschien net een stipje voor (en wordt volgens mij nog beter na enkele jaren kelderrust).

Beiden ook heel strak geprijsd: 9€75 bij Superiore.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
23-07-2013, 10:49 PM
Bericht: #4
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
thank you , ik heb de Dellago nog niet geproefd en moet dit dringend eens doen , want in deze regio maken ze zeer pure pinot bianco's met een goede combinatie tussen rondheid en fraicheur. 9 € 75 is zeer goed bij prijs.
zelf heb ik de PB Vial ( kellerei kaltern) , PB weisshaus ( Schreckbihl), PB penon ( Kell. Nals Magreid) en PB puntay ( erste & neue kellerei) geproefd : allen zijn ze van hoge en homogene kwaliteit. In deze regio mag je met een gerust gemoed een coöperatieve binnenstappen. De meeste zijn ook architectonisch toonvoorbeelden van innovatie.
Ook manincor heeft een subtiele wijn van hoofdzakelijk Pinot blanc ( reserve della comtessa). Als je die ergens op de kop kan tikken , zeker eens proberen.
17-03-2014, 03:45 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-03-2014 om 03:46 PM door 33S.)
Bericht: #5
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
Gisteren de Gewurztraminer "Kleinstein" (ik vermoed de 2012) van Kellerei Bozen geproefd op de Van Eccelpoel tasting.

Een wijn die er tussenuit sprong qua aroma (rozengeur!) en mondgevoel (olieachtige textuur). Absolute aanrader voor de liefhebbers van deze druif die mij in Alto Adige wat meer kruidig en wat minder fruitig lijkt dan in de Elzas.

Ook de St. Magdalener "Huck am Bach" (2012, wel weer niet 100% zeker van de jaargang) van 90% Schiava en 10% Lagrein heb ik met stip genoteerd voor deze zomer.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
06-03-2015, 03:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-03-2015 om 03:58 PM door 33S.)
Bericht: #6
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
(17-03-2014 03:45 PM)33S schreef:  Ook de St. Magdalener "Huck am Bach" (2012, wel weer niet 100% zeker van de jaargang) van 90% Schiava en 10% Lagrein heb ik met stip genoteerd voor deze zomer.

2013. Heel zuivere, fruitige wijn die naar rozen ruikt, naar kersen en amandelen smaakt en die best niet te warm gedronken wordt. Moeilijk met iets anders te vergelijken, maar wel heel goed aan een 8-tal euro (lokale wijnwinkel). Koopwaardig.

Opmerking: misschien titel topic aanpassen in Kellerei Bozen ?

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
06-03-2015, 04:26 PM
Bericht: #7
RE: Kleinstein-Chardonnay 2008-Alto Adige
(06-03-2015 03:33 PM)33S schreef:  
(17-03-2014 03:45 PM)33S schreef:  Ook de St. Magdalener "Huck am Bach" (2012, wel weer niet 100% zeker van de jaargang) van 90% Schiava en 10% Lagrein heb ik met stip genoteerd voor deze zomer.

2013. Heel zuivere, fruitige wijn die naar rozen ruikt, naar kersen en amandelen smaakt en die best niet te warm gedronken wordt. Moeilijk met iets anders te vergelijken, maar wel heel goed aan een 8-tal euro (lokale wijnwinkel). Koopwaardig.

Opmerking: misschien titel topic aanpassen in Kellerei Bozen ?

is gebeurd!

Ik heb ook wat schiava's besteld in de forumaankoop. Ben daar heel nieuwsgierig naar!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-09-2017, 09:10 PM
Bericht: #8
RE: Kellerei Bozen, Alto Adige
In het kader van de drie Italiaanse avonden die ik voor ons groepje op mijn schouders heb geladen, moest ik hier en daar toch al eens proeven.

Lagrein Riserva, D.O.C. Südtirol, 2013

Mijn eerste lagrein ever. De proefnotitie volgt wellicht nog wel na afloop. Maar dit moet gezegd: zeer goed gemaakt, zeer origineel, zeer smakelijk. Grote wijn.
07-09-2017, 01:20 PM
Bericht: #9
RE: Kellerei Bozen, Alto Adige
(06-09-2017 09:10 PM)Jordaens schreef:  In het kader van de drie Italiaanse avonden die ik voor ons groepje op mijn schouders heb geladen, moest ik hier en daar toch al eens proeven.

Lagrein Riserva, D.O.C. Südtirol, 2013

Mijn eerste lagrein ever. De proefnotitie volgt wellicht nog wel na afloop. Maar dit moet gezegd: zeer goed gemaakt, zeer origineel, zeer smakelijk. Grote wijn.

Ik vermoed dat je het over de 'Taber' hebt, hun topwijn van Lagrein. Deze zomer heb ik de 2010 gedronken en die was heel mooi, alleen spijtig dat die nu ook al rond de 40 euro moet kosten.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
07-09-2017, 06:34 PM
Bericht: #10
RE: Kellerei Bozen, Alto Adige
Ja, Taber, klopt. En de prijs, tja, wat doe je eraan...
27-06-2022, 09:04 PM
Bericht: #11
RE: Kellerei Bozen, Alto Adige
Grieser Prestige Riserva 2019
Deze wijn is gemaakt van 100% Lagrein, een beetje de rode referentiedruif uit Alto Adige & Bolzano.
De neus is redelijk in your face: rijpe donkere kersen springen uit 't glas. De mond is rijp, enorm sappig met toch wel wat structuur. Er zijn elegante tannines die de wijn dat tikkeltje meer geven. Full bodied wijn toch wel, zonder er over te zijn. Alles is zeer mooi afgemeten en de lengte en afdronk mogen er zeker zijn. Decanter geeft deze wijn 96 en ik begrijp waarom. Toch geef ik de voorkeur aan de Pinot Nero van Castelfeder die een stukje digester was en meer in mijn kraam past.
27-06-2022, 10:54 PM
Bericht: #12
RE: Kellerei Bozen, Alto Adige
(27-06-2022 09:04 PM)Fre schreef:  Grieser Prestige Riserva 2019
Deze wijn is gemaakt van 100% Lagrein, een beetje de rode referentiedruif uit Alto Adige & Bolzano.
De neus is redelijk in your face: rijpe donkere kersen springen uit 't glas. De mond is rijp, enorm sappig met toch wel wat structuur. Er zijn elegante tannines die de wijn dat tikkeltje meer geven. Full bodied wijn toch wel, zonder er over te zijn. Alles is zeer mooi afgemeten en de lengte en afdronk mogen er zeker zijn. Decanter geeft deze wijn 96 en ik begrijp waarom. Toch geef ik de voorkeur aan de Pinot Nero van Castelfeder die een stukje digester was en meer in mijn kraam past.
De Lagreiner heeft mij in Zuid-Tirol steeds weten te bekoren. Door zijn sappigheid en structuur, de gedekte tannines werd dit snel aldaar mijn voorkeur. Mijn 'Bordelese' voorkeur voor meer complexe wijnen werkte dit in de hand.


Ga naar locatie: