Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
14-05-2015, 02:34 PM
Bericht: #1
Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
We bezochten dit domein in maart.
Twee broers die ontzettend goede wijnen maken, zowel van sauvignon blanc als van pinot noir.
Ondertussen kan u deze wijnen aanschaffen bij de Wijnzolder.

We dronken daar ook de specialiteit van de streek, namelijk de vin gris gemaakt van... pinot gris!
Net als bij de andere wijnbouwers waren we niet speciaal onder de indruk van deze wijnen. Toch kocht ik er een paar, ondermeer van deze Mabilot.

En ja hoor, op zich staande (en niet tussen de sauvignon blancs en pinot noirs) is dit een bijzónder knappe rosé.

Citrus en bloemetjes in de neus, redelijk vol, en toch poerdroog en mineralig in de mond. Elke Bandolliefhebber zal hier pap van lusten. Aan 7,5 euro ter plaatse a steal.
En foutje van de Wijnzolder (mea evenveel culpa) dat dit niet wordt ingevoerd.
Voorlopig Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2015, 08:46 PM
Bericht: #2
RE: Mathieu et Renaud Mabilot, Reuilly
Tja, ik heb die vin gris van Mabillot enkele malen geproefd en ik was er helemaal niet kapot van zoals uw eerste indruk destijds ook was. Ik kan de wijn nu zo goed niet meer beschrijven omdat het toch wel een tweetal jaar geleden dat ik hem de laatste maal gedronken heb. Maar ik zou hem toch niet aanrijden bij Bandolliefhebbers want want hij hinkt toch wel ver achter die toprosés van Bandol, volgens mij. En dan die afschuwelijke kleur....!
14-05-2015, 10:43 PM
Bericht: #3
RE: Mathieu et Renaud Mabilot, Reuilly
(14-05-2015 08:46 PM)FRANCISPICCART schreef:  Tja, ik heb die vin gris van Mabillot enkele malen geproefd en ik was er helemaal niet kapot van zoals uw eerste indruk destijds ook was. Ik kan de wijn nu zo goed niet meer beschrijven omdat het toch wel een tweetal jaar geleden dat ik hem de laatste maal gedronken heb. Maar ik zou hem toch niet aanrijden bij Bandolliefhebbers want want hij hinkt toch wel ver achter die toprosés van Bandol, volgens mij. En dan die afschuwelijke kleur....!

Ik vind die kleur nu net zo mooi...
Les gouts et les couleurs Wink

Voor wat betreft de Bandolliefhebbers, ik gaf deze wijn op de Loire-degustatie met 5 leden van Waltzing tannine, allen Bandolliefhebbers van het eerste uur. Iedereen was zeer enthousiast, zeker toen ze de prijs hoorden.
Maar je schrijft dat je de wijn twee jaar terug dronk, de flessen die ik er van heb zijn 2014, wie weet had jij een mindere jaargang..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-05-2015, 12:14 AM
Bericht: #4
RE: Mathieu et Renaud Mabilot, Reuilly
Ja, ik denk 2011 of 2012. Met die kleur bedoelde ik "noch vis noch vlees". Dus te donker voor wit en te bleek voor rosé. Maar ja daarom ook zal het wel een specialleke zijn. Maar ik blijf hem toch wel iets voor de echte liefhebber vinden. En ik herinner me ook dat hij absoluut niet beendroog was.
15-05-2015, 11:12 AM
Bericht: #5
RE: Mathieu et Renaud Mabilot, Reuilly
(15-05-2015 12:14 AM)FRANCISPICCART schreef:  En ik herinner me ook dat hij absoluut niet beendroog was.

En toch...
Heb uit nieuwgierigheid dan maar een mail gestuurd naar Mathieu Mabillot en kreeg behoorlijk snel een antwoord:


Bonjour Monsieur,


Concernant le rosé Pinot gris 2014, sur l'analyse d'agrément de nos vins nous sommes à 2,2 g/L de sucre résiduel. Techniquement on dit qu'un vin est sec à moins de 2 g/L de sucre résiduel, donc le 2014 est quasiment sec, il faudrait 4 à 5 g/L de sucre résiduel pour que le ressenti du sucre soit important.

Cette sensation de sucrosité que peuvent avoir certains dégustateurs provient du cépage Pinot Gris et du travail de macération que l'on effectue après les vendanges.

Pour info le millésime 2013 avait 1,79 g/L de sucre résiduel

le 2012 : 1,71 g/L de sucre résiduel

le 2011 : 1,00 g/L et le 2010 : 2,5 g/L


En espèrant avoir répondu à vos questions,

Cordialement,

Matthieu Mabillot

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-05-2015, 01:43 PM
Bericht: #6
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Amai, met de neus op de feiten gedrukt. Wel top dat dat die mannen zo rap antwoorden. En ook top dat je het hen gewoon op de man af vraagt.
Ik had echt de indruk dat de wijn niet beendroog was maar het zal inderdaad het zwoele karakter van de pinot gris geweest zijn wat die impressie gaf.
16-05-2015, 09:13 AM
Bericht: #7
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
(15-05-2015 01:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  Amai, met de neus op de feiten gedrukt. Wel top dat dat die mannen zo rap antwoorden. En ook top dat je het hen gewoon op de man af vraagt.
Ik had echt de indruk dat de wijn niet beendroog was maar het zal inderdaad het zwoele karakter van de pinot gris geweest zijn wat die impressie gaf.

Die 'niet- droge' indruk die je krijgt als je de wijn drinkt (en die ik zeker ook (h)erken!) was ook de aanleiding om te stellen dat ie, bij nadere proeving, wel degelijk droog is. Bij de eerste vluchtige slokken krijg je echt wel de indruk van het tegendeel.
En het snelle antwoord vond ik ook top. Moet wel zeggen dat ik er twee maand terug ben geweest met de invoerder van zijn wijnen, kan mss ook meegespeeld hebben. Wink Maar t is gewoon een hele toffe, open gast. Maakt voor mij zijn wijnen nóg aantrekkelijker.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-07-2016, 09:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-07-2016 om 09:32 PM door Fre.)
Bericht: #8
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Ik schonk deze pinot noir 2014 tijdens een Ebriosi degustatie in december. Toen ging hij wat verloren tussen al dat Bordeaux en Barolo geweld. Geen geschikte timing. Nu, op een heerlijke avond opnieuw in t glas. De sterkte van deze wijn is vooral de frivoliteit en de fruitige frisheid. Geen allemansvriend want een atypische pinot Noir. Maar mij kan ie nu wel bekoren. Complexloos maar hedonistisch. Een lichtpunt op mijn eerste werkdag na de congé
22-05-2017, 07:40 PM
Bericht: #9
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
De gewone witte Reuilly vorige vrijdag geschonken, hele mooie sauvignon blanc met in de mond wat pinot blanc molligheid. Proevers dachten een een hogere aop (Sancerre of Pouilly Fumé) en vonden de prijs-kwaliteitsverhouding dan ook heel aantrekkelijk (9.80 euro)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-04-2018, 02:23 PM
Bericht: #10
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Pinot noir 2014

Lichte en doorschijnende wijn.
Zeer pure neus: geconfijt fruit, mineraliteit, een licht groenige toets die heerlijk verscholen zit achter de framboosjes en die enkel na walsen even komen piepen. Sappige en fruitige aanzet waarna die groene toets weer overneemt. Iets te nadrukkelijk voor mij. Onrijp? Gezien het lichte karakter van deze wijn komt dit wat storend over voor mij. Ietje meer fruit zou perfect zijn. Pure terraswijn (zoals nu) die licht gekoeld dient gedronken te worden.

Deze wijn stond tegen de Savigny 'les Petits picotins' van Loic Durand en had het wel moeilijk. Ander type wijn natuurlijk.
27-05-2018, 03:21 PM
Bericht: #11
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Gisteren bij een koude visschotel de Mont Cocu 2013 van Mabillot open getrokken. Frisse neus van citrus, een frisse ruiker bloemen, zelfs iets van zoet fruit. Niets vegetaal of buxus. Fijne zuurtjes die perfect pasten bij de verschillende vissoorten. De afdronk was eerder kort maar toch plaats ik deze wijn boven de gemiddelde Sancerre die je hier vaak voorgeschoteld krijgt.
25-06-2018, 02:35 PM
Bericht: #12
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
De Mont Cocu 2013 rood in het glas gehad.
Een frisse, fijnzinnige en roodfruitige pinot noir met enige complexiteit.
Perfecte wijn bij dit zonnige weder.
De 2014 is te koop bij Wijnzolder aan 12.6 euro, ik vind dit een zeer mooie PQ.
Was wel wat te licht bij de vegetarische moussaka.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-06-2018, 05:45 PM
Bericht: #13
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
(25-06-2018 02:35 PM)vinejo schreef:  De Mont Cocu 2013 rood in het glas gehad.
Een frisse, fijnzinnige en roodfruitige pinot noir met enige complexiteit.
Perfecte wijn bij dit zonnige weder.
De 2014 is te koop bij Wijnzolder aan 12.6 euro, ik vind dit een zeer mooie PQ.
Was wel wat te licht bij de vegetarische moussaka.
onlangs nog de 'gewone' pinot noir gedronken en die was voor mij te vegetaal. Ongeveer de helft van de fles weg gekieperd. Het was wel een andere cuvee en jaargang maar mijn overblijvende flesjes zullen (hopelijk) wel slagen in een 2e zittijd.
30-11-2020, 06:25 PM
Bericht: #14
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Mont Cocu 2018

Bij openen meteen veel rijp rood fruit (aardbei, framboos) in de neus, rijpheid gaat richting jammy. Na walsen komen ook wat kersen opzetten en bemerk ik een lichte kruidigheid.
In de mond zijn er voldoende zuren om de 14,5 graden alcohol in toom te houden (wijn ook licht gekoeld). Tannines zorgen voor structuur en blijven nog wat plakken.
Bittertje in de finale, maar een vrij korte afdronk.

Op dag twee komt het fruit nog sterker opzetten in de neus, opnieuw heel rijp.
De alcohol valt nu wel op en het fruit is té jammy naar mijn smaak.
Ik mis hier elegantie en fraîcheur. Daar zit het warme jaar waarschijnlijk wel voor iets tussen.
30-11-2020, 08:01 PM
Bericht: #15
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Voor pinot noir moeten we niet bij Mabillot zijn blijkbaar. De witte vond ik dan weer pq ok. Maar niet meer dan dat.
01-12-2020, 03:09 PM
Bericht: #16
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
Ik begrijp de bedenkingen bij de pinot noir helemaal. Ik heb ook getwijfeld of ik deze jaargang zou aankopen. Zeker op het gebied van fraîcheur zit dit wat mij betreft op de rand van het aanvaardbare.
Wijnboeren uit de koelere gebieden hebben blijkbaar toch moeite om zich aan te passen aan de opwarming. Ook bijvoorbeeld in Bourgogne kwam ik wijnen tegen die in hetzelfde bedje ziek zijn.
Anderzijds is er vreemd genoeg ook de economische realiteit. De pinot noir van Mabillot is hier nog nooit zo vlot over de toonbank gegaan en de sauvignons uit 2018 en 2019 (allebei erg warme jaren in de Loire) blijven zonder concurrentie mijn best verkopende witte wijnen.
01-12-2020, 03:27 PM
Bericht: #17
RE: Mathieu et Renaud Mabillot, Reuilly
(01-12-2020 03:09 PM)PvdW schreef:  Anderzijds is er vreemd genoeg ook de economische realiteit. De pinot noir van Mabillot is hier nog nooit zo vlot over de toonbank gegaan en de sauvignons uit 2018 en 2019 (allebei erg warme jaren in de Loire) blijven zonder concurrentie mijn best verkopende witte wijnen.

Daar kan ik wel inkomen. Ik had op mijn notitieblaadje ook nog "crowd pleaser?" neergepend. Smile


Ga naar locatie: