Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik zal het nooit leren
24-07-2015, 01:29 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-07-2015 om 01:36 AM door don quichotte.)
Bericht: #1
Ik zal het nooit leren
Gisteren zag ik dat iemand werkzaam was in de eerste hectaren wijngaard aangeplant dit jaar in Linden en een experimentele basis moet zijn voor verdere expansie naar de tweede grootste wijngaard van België.
Deze landbouwer was vergezeld van een andere persoon uit het Gentse die daar les geeft aan de afdeling van Syntra.
Ik stelde de vraag welke druivenrassen in deze experimentele fase werden aangeplant waarbij die persoon van Syntra antwoordde dat naast een aantal klassieke druivenrassen als Chardonay: Grüner Veltliner .......ook de Albariño (Alvarinho) werd aangeplant.
Ik trok toen platen van ogen daar ik er was van overtuigd dat dit druivenras enkel in Spanje, Portugal of in een Zuiders warmer klimaat werden verbouwd.
Toen ik verder dit gesprek aanknoopte in verband met de toevoeging van kalk in een gedeelte van dit perceel kreeg ik de indruk dat ik op een verkeerd pad of in de verkeerde wijngaard zat en dat die persoon van Syntra precies niet gediend was met dit soort vragen.
Weet er iemand iets meer over de aanplant van dit druivenras Albariño in ons Belgiënland?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-07-2015, 10:00 AM
Bericht: #2
RE: Ik zal het nooit leren
Ik heb geen idee of dit al in België aangeplant is, Don.
Wel is het zo dat Albariño beter in een eerder koel klimaat gedijt. Daarom vooral te vinden in Galicië en het koelere Noorden van Portugal.
Als het waar is dat de druif verwant is met Riesling, zou het best kunnen dat hier goede resultaten mee behaald kan worden. Alles zal natuurlijk afhangen van de geschikte bodem...
24-07-2015, 01:20 PM
Bericht: #3
RE: Ik zal het nooit leren
Van België ben ik niet op de hoogte maar ik weet wel dat er bepaalde wijnbouwers in Duitsland met Albarinho experimenteren. Met behoorlijk succes, trouwens.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-07-2015, 10:25 PM
Bericht: #4
RE: Ik zal het nooit leren
Op zich wel leuk dat ze met dit soort druivenrassen experimenteren want van die hybriden zoals solaris en co die je hier vaak vindt, heb ik nog niet bijster veel goede dingen geproefd.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
25-07-2015, 01:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-07-2015 om 01:58 AM door Abouriou.)
Bericht: #5
RE: Ik zal het nooit leren
We zitten hier vrij noordelijk. Ja er is het effect van de opwarming van de aarde. Neen dit is niet hetzelfde als aantal zonne-uren. Zonne-uren zijn zéker zo belangrijk als temperatuur. Je kan perfect berekenen met de huglin-index wat hier mogelijk is en wat niet. Gruner gaat hier niet, en met albarinho heb ik zeer mijn twijfels. Neem het van me aan, momenteel is chardonnay de grens hier. Hoezeer men ons iets anders wil doen geloven.

http://www.wijn-in-huis.be
25-07-2015, 03:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-07-2015 om 03:35 PM door don quichotte.)
Bericht: #6
RE: Ik zal het nooit leren
(25-07-2015 01:57 AM)Abouriou schreef:  We zitten hier vrij noordelijk. Ja er is het effect van de opwarming van de aarde. Neen dit is niet hetzelfde als aantal zonne-uren. Zonne-uren zijn zéker zo belangrijk als temperatuur. Je kan perfect berekenen met de huglin-index wat hier mogelijk is en wat niet. Gruner gaat hier niet, en met albarinho heb ik zeer mijn twijfels. Neem het van me aan, momenteel is chardonnay de grens hier. Hoezeer men ons iets anders wil doen geloven.

Ik heb even wat huiswerk gemaakt en vond wat cijfermateriaal voor wijngaarden met de Albariño druif en de Huglin-index.

Wijndomein Abacela Southern Oregon, Umpqua Valley : HI ; 2029.23

Wijndomein Hendry Wines Hendry Ranch Napa Valley, North Coast, Oak Knoll District: HI ;2437.58


Ik vond wel geen waarden van de Huglin-index voor wijngaarden in Spanje en Portugal waar het Albariño ras wordt geteeld.

Ook geen Huglin-index gevonden voor de wijngaarden in België laat staan voor Linden.Blush
Voor de rassen Riesling, Chardonnay, Silvaner, Sauvignon Blanc, Pinot Noir, Grüner Veltliner zou een Huglin Index range 1700-1800 van toepassing zijn.( ref: http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index...udent=1171 )

@ Carl & Marc,
Als kenners van de Duitse wijndomeinen hebben jullie gegevens van de Huglin Index van wijnboeren die met de Albariño druif experimenteren?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-07-2015, 05:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-07-2015 om 05:11 PM door Venne.)
Bericht: #7
RE: Ik zal het nooit leren
Heb ook iets gevonden :-)

Huglin-Index H
H < 1500 beter patatten zetten
1500 < H < 1600 Müller-Thurgau, Blauer Portugieser
1600 < H < 1700 Pinot blanc, Gamay noir, Grauer Burgunder, Aligoté, Gewürztraminer
1700 < H < 1800 Riesling, Chardonnay, Sylvaner, Sauvignon blanc, Pinot noir, Grüner Veltliner
1800 < H < 1900 Cabernet franc
1900 < H < 2000 Chinon blanc, Cabernet sauvignon, Merlot, Welschriesling, Sémillon
2000 < H < 2100 Ugni blanc
2100 < H < 2200 Grenache, Syrah, Cinsaut
2200 < H < 2300 Carignan
2300 < H < 2400 Aramon

Mourvèdre zou rond de 2400 zitten :-)

Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

Wine is sunlight , held together by water !
25-07-2015, 07:49 PM
Bericht: #8
RE: Ik zal het nooit leren
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

Jup! Ik voel een artikel voor de blog opkomen...
Had nog nooit van gehoord
26-07-2015, 12:27 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-07-2015 om 12:35 AM door don quichotte.)
Bericht: #9
RE: Ik zal het nooit leren
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Heb ook iets gevonden :-)

Huglin-Index H
H < 1500 beter patatten zetten
1500 < H < 1600 Müller-Thurgau, Blauer Portugieser
1600 < H < 1700 Pinot blanc, Gamay noir, Grauer Burgunder, Aligoté, Gewürztraminer
1700 < H < 1800 Riesling, Chardonnay, Sylvaner, Sauvignon blanc, Pinot noir, Grüner Veltliner
1800 < H < 1900 Cabernet franc
1900 < H < 2000 Chinon blanc, Cabernet sauvignon, Merlot, Welschriesling, Sémillon
2000 < H < 2100 Ugni blanc
2100 < H < 2200 Grenache, Syrah, Cinsaut
2200 < H < 2300 Carignan
2300 < H < 2400 Aramon

Mourvèdre zou rond de 2400 zitten :-)

Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

H < 1500 beter patatten zetten. watte
Ik weet het niet Venne.
Ik herinner me dat ik als kleine gast thuis de geplante aardappelen met jonge bladeren moest besprenkelen met Bordelaise pap om te verhinderen dat deze de " patattenplaag" kregen bij vochtig en koel weder.
(25-07-2015 07:49 PM)Marc schreef:  
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

Jup! Ik voel een artikel voor de blog opkomen...
Had nog nooit van gehoord

Marc,

Kan inderdaad interessant worden.
De 2 voorbeelden die ik aanhaalde met een HI 2029.23 en 2437.58 waar de Albariño wordt gecultiveerd liggen naar mijn gevoel vrij hoog voor een druivenras dat verwant is met de Riesling.Huh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-07-2015, 05:28 PM
Bericht: #10
RE: Ik zal het nooit leren
Ik heb voor belgie de rekensom gemaakt alvorens aan te planten. En tegen beter weten in ook enkele grensgevallen aangeplant. De huglin index is leuk om een zicht te hebben naar potentiële rassen, maar er komt zoveel meer bij kijken. Straks, als het nageslacht slapen is en ik een verloren gewaande pouilly fuissé van 2008 heb opengetrokken, zal ik de laptop eens aanzetten en de huglin index van zuid limburg hier posten

http://www.wijn-in-huis.be
26-07-2015, 05:34 PM
Bericht: #11
RE: Ik zal het nooit leren
@don, en zo van die rode kevers op de bladeren :-)

Wine is sunlight , held together by water !
26-07-2015, 06:28 PM
Bericht: #12
RE: Ik zal het nooit leren
In bijlage vinden jullie de grafiek voor Zuid-Limburg! Smile


Bijlagen Afbeeldingen
   

http://www.wijn-in-huis.be
26-07-2015, 06:43 PM
Bericht: #13
RE: Ik zal het nooit leren
(26-07-2015 06:28 PM)Abouriou schreef:  In bijlage vinden jullie de grafiek voor Zuid-Limburg! Smile

Bedankt Abouriou, interessant.
Opwarming van het klimaat wordt hierin misschien weerspiegeld tijdens de laatste 20 jaar.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-07-2015, 08:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-07-2015 om 11:32 PM door Abouriou.)
Bericht: #14
RE: Ik zal het nooit leren
Die wordt in de huglin index inderdaad weerspiegeld : de verkorte formule draait namelijk rond de gemiddelde en maximale temperatuur, met een aanpassing naargelang de breedtegraad waarop we wonen. Maar nogmaals: een druivelaar heeft zonlicht nodig om aan fotosynthese te doen. Dit proces begint wel pas vanaf 20 °. Dus de stijging van de temperatuur is goed, maar niet doorslaggevend. Dat zijn de zonne-uren wel. En die blijven vrij stabiel de laatste 50 jaar. Daarom voorzie ik nog niet onmiddelijk dat rassen als Merlot, Sauvignon, Riesling enz enz... een opkomst krijgen in België.

http://www.wijn-in-huis.be
26-07-2015, 11:51 PM
Bericht: #15
RE: Ik zal het nooit leren
(26-07-2015 12:27 AM)don quichotte schreef:  
(25-07-2015 07:49 PM)Marc schreef:  
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

Jup! Ik voel een artikel voor de blog opkomen...
Had nog nooit van gehoord

Marc,

Kan inderdaad interessant worden.
...

Er bestaat al een blogpost hierover, van de hand van Lars Daniëls. Dat kan ik niet toppen...

http://www.wijnvanlars.nl/2011/Lars_over...jfers.html
27-07-2015, 10:46 PM
Bericht: #16
RE: Ik zal het nooit leren
(26-07-2015 12:27 AM)don quichotte schreef:  
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Heb ook iets gevonden :-)

Huglin-Index H
H < 1500 beter patatten zetten
1500 < H < 1600 Müller-Thurgau, Blauer Portugieser
1600 < H < 1700 Pinot blanc, Gamay noir, Grauer Burgunder, Aligoté, Gewürztraminer
1700 < H < 1800 Riesling, Chardonnay, Sylvaner, Sauvignon blanc, Pinot noir, Grüner Veltliner
1800 < H < 1900 Cabernet franc
1900 < H < 2000 Chinon blanc, Cabernet sauvignon, Merlot, Welschriesling, Sémillon
2000 < H < 2100 Ugni blanc
2100 < H < 2200 Grenache, Syrah, Cinsaut
2200 < H < 2300 Carignan
2300 < H < 2400 Aramon

Mourvèdre zou rond de 2400 zitten :-)

Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

H < 1500 beter patatten zetten. watte
Ik weet het niet Venne.
Ik herinner me dat ik als kleine gast thuis de geplante aardappelen met jonge bladeren moest besprenkelen met Bordelaise pap om te verhinderen dat deze de " patattenplaag" kregen bij vochtig en koel weder.
@ don: dat waren zeker patronessen , een nu terziele gegane soort , die zeer gevoelig waren voor schimmels en rot

(25-07-2015 07:49 PM)Marc schreef:  
(25-07-2015 05:09 PM)Venne schreef:  Wel interessant dien Huglin Index , thank you Don!

Jup! Ik voel een artikel voor de blog opkomen...
Had nog nooit van gehoord

Marc,

Kan inderdaad interessant worden.
De 2 voorbeelden die ik aanhaalde met een HI 2029.23 en 2437.58 waar de Albariño wordt gecultiveerd liggen naar mijn gevoel vrij hoog voor een druivenras dat verwant is met de Riesling.Huh
28-07-2015, 09:39 AM
Bericht: #17
RE: Ik zal het nooit leren
(24-07-2015 01:29 AM)don quichotte schreef:  Gisteren zag ik dat iemand werkzaam was in de eerste hectaren wijngaard aangeplant dit jaar in Linden en een experimentele basis moet zijn voor verdere expansie naar de tweede grootste wijngaard van België.
Deze landbouwer was vergezeld van een andere persoon uit het Gentse die daar les geeft aan de afdeling van Syntra.
Ik stelde de vraag welke druivenrassen in deze experimentele fase werden aangeplant waarbij die persoon van Syntra antwoordde dat naast een aantal klassieke druivenrassen als Chardonay: Grüner Veltliner .......ook de Albariño (Alvarinho) werd aangeplant.
Ik trok toen platen van ogen daar ik er was van overtuigd dat dit druivenras enkel in Spanje, Portugal of in een Zuiders warmer klimaat werden verbouwd.
Toen ik verder dit gesprek aanknoopte in verband met de toevoeging van kalk in een gedeelte van dit perceel kreeg ik de indruk dat ik op een verkeerd pad of in de verkeerde wijngaard zat en dat die persoon van Syntra precies niet gediend was met dit soort vragen.
Weet er iemand iets meer over de aanplant van dit druivenras Albariño in ons Belgiënland?
Don, wat is de naam van die wijnbouwer?
28-07-2015, 02:28 PM
Bericht: #18
RE: Ik zal het nooit leren
(28-07-2015 09:39 AM)de populist schreef:  
(24-07-2015 01:29 AM)don quichotte schreef:  Gisteren zag ik dat iemand werkzaam was in de eerste hectaren wijngaard aangeplant dit jaar in Linden en een experimentele basis moet zijn voor verdere expansie naar de tweede grootste wijngaard van België.
Deze landbouwer was vergezeld van een andere persoon uit het Gentse die daar les geeft aan de afdeling van Syntra.
Ik stelde de vraag welke druivenrassen in deze experimentele fase werden aangeplant waarbij die persoon van Syntra antwoordde dat naast een aantal klassieke druivenrassen als Chardonay: Grüner Veltliner .......ook de Albariño (Alvarinho) werd aangeplant.
Ik trok toen platen van ogen daar ik er was van overtuigd dat dit druivenras enkel in Spanje, Portugal of in een Zuiders warmer klimaat werden verbouwd.
Toen ik verder dit gesprek aanknoopte in verband met de toevoeging van kalk in een gedeelte van dit perceel kreeg ik de indruk dat ik op een verkeerd pad of in de verkeerde wijngaard zat en dat die persoon van Syntra precies niet gediend was met dit soort vragen.
Weet er iemand iets meer over de aanplant van dit druivenras Albariño in ons Belgiënland?
Don, wat is de naam van die wijnbouwer?

De man of de wijnbouwer die daar werkte ken ik niet en heb zijn naam niet gevraagd.
De eigenaar van de wijngaard is Urbain Vandeurzen.( woont niet ver uit mijn buurt) Ik ga deze laatste eens contacteren om wat meer te weten te komen over de toekomstige stappen in zijn wijnproject.


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-08-2015, 11:04 PM
Bericht: #19
RE: Ik zal het nooit leren
op wijnbouwgebied kan dit wel grote gevolgen hebben :

We krijgen in de loop van de komende vijftien jaar te maken met een nieuwe Kleine IJstijd. Dat stellen wetenschappers op basis van nieuwe modellen van de zonnecyclus.
Een nieuw model van de zonnecyclus kan meer accuraat dan ooit voorspellen wanneer er zich onregelmatigheden zullen voordoen in de cyclus van de zon. Het model gaat uit van niet één, maar twee zogenoemde dynamo-effecten in twee lagen van de zon: één vlak onder het oppervlak en één diep in de kern. Dat nieuwe model laat voorspellingen toe die 97 procent accuraat zijn, stelt professor Valentina Zharkova van de universiteit van Northumbria. Zij presenteerde de resultaten van haar onderzoek tijdens de National Astronomy Meeting in het Welshe Llandudno.

Het nieuwe model voorspelt dat de activiteit van de zon met 60 procent zal dalen tegen 2030. Dat zal zorgen voor weersomstandigheden die niet meer zijn waargenomen sinds de 'Kleine IJstijd' die in 1645 begon.

172 jaar geleden stelden wetenschappers voor het eerst vast dat de activiteit van de zon varieert in een cyclus van ongeveer 10 tot 12 jaar. Geen enkele zonnecyclus is echter hetzelfde en geen enkel model kon tot nog toe verklaren waarom de activiteit schommelt. Wetenschappers weten de zonnecyclus aan een zogenoemde dynamo veroorzaakt door de convectie van bepaalde vloeistoffen diep in de kern van de zon. Professor Zharkova en haar collega's voegden daar nog een tweede dynamo aan toe, met een verrassend nauwkeurig model tot gevolg.

"We ontdekten dat componenten van magnetische golven in paren voorkwamen, afkomstig van twee verschillende lagen in de zon. Ze hebben beide een frequentie van ongeveer 11 jaar, maar die frequentie verschilde licht. Door de twee golven te combineren en te vergelijken met echte data van de huidige zonnecyclus ontdekten we dat onze voorspellingen voor 97 procent accuraat zijn", legt Zharkova uit.

Uit de voorspellingen blijkt dat de twee golven steeds verder uit elkaar komen te liggen tijdens Cyclus 25, die piekt in 2022. In de cyclus daarna, die valt tussen 2030 en 2040, lopen beide golven exact tegenovergesteld van elkaar, wat een aanzienlijke daling in de activiteit van de zon tot gevolg heeft. "In Cyclus 26 zullen de twee golven een exact spiegelbeeld zijn van elkaar. Ze pieken op hetzelfde moment, maar in tegenovergestelde hemisferen van de zon. We voorspellen dat dit zal leiden tot een 'Maunderminimum'", stelt Zharkova. Maunderminimum is de naam die werd gegeven aan de Kleine IJstijd die tussen 1645 en 1715 voor extreem strenge winters zorgde.


het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-08-2015, 12:15 AM
Bericht: #20
RE: Ik zal het nooit leren
(04-08-2015 11:04 PM)Kris G schreef:  op wijnbouwgebied kan dit wel grote gevolgen hebben :

We krijgen in de loop van de komende vijftien jaar te maken met een nieuwe Kleine IJstijd. Dat stellen wetenschappers op basis van nieuwe modellen van de zonnecyclus.
Een nieuw model van de zonnecyclus kan meer accuraat dan ooit voorspellen wanneer er zich onregelmatigheden zullen voordoen in de cyclus van de zon. Het model gaat uit van niet één, maar twee zogenoemde dynamo-effecten in twee lagen van de zon: één vlak onder het oppervlak en één diep in de kern. Dat nieuwe model laat voorspellingen toe die 97 procent accuraat zijn, stelt professor Valentina Zharkova van de universiteit van Northumbria. Zij presenteerde de resultaten van haar onderzoek tijdens de National Astronomy Meeting in het Welshe Llandudno.

Het nieuwe model voorspelt dat de activiteit van de zon met 60 procent zal dalen tegen 2030. Dat zal zorgen voor weersomstandigheden die niet meer zijn waargenomen sinds de 'Kleine IJstijd' die in 1645 begon.

172 jaar geleden stelden wetenschappers voor het eerst vast dat de activiteit van de zon varieert in een cyclus van ongeveer 10 tot 12 jaar. Geen enkele zonnecyclus is echter hetzelfde en geen enkel model kon tot nog toe verklaren waarom de activiteit schommelt. Wetenschappers weten de zonnecyclus aan een zogenoemde dynamo veroorzaakt door de convectie van bepaalde vloeistoffen diep in de kern van de zon. Professor Zharkova en haar collega's voegden daar nog een tweede dynamo aan toe, met een verrassend nauwkeurig model tot gevolg.

"We ontdekten dat componenten van magnetische golven in paren voorkwamen, afkomstig van twee verschillende lagen in de zon. Ze hebben beide een frequentie van ongeveer 11 jaar, maar die frequentie verschilde licht. Door de twee golven te combineren en te vergelijken met echte data van de huidige zonnecyclus ontdekten we dat onze voorspellingen voor 97 procent accuraat zijn", legt Zharkova uit.

Uit de voorspellingen blijkt dat de twee golven steeds verder uit elkaar komen te liggen tijdens Cyclus 25, die piekt in 2022. In de cyclus daarna, die valt tussen 2030 en 2040, lopen beide golven exact tegenovergesteld van elkaar, wat een aanzienlijke daling in de activiteit van de zon tot gevolg heeft. "In Cyclus 26 zullen de twee golven een exact spiegelbeeld zijn van elkaar. Ze pieken op hetzelfde moment, maar in tegenovergestelde hemisferen van de zon. We voorspellen dat dit zal leiden tot een 'Maunderminimum'", stelt Zharkova. Maunderminimum is de naam die werd gegeven aan de Kleine IJstijd die tussen 1645 en 1715 voor extreem strenge winters zorgde.


Wel Kris, in sommige zaken van dit artikel geloof ik in andere zaken weer niet. Ik heb mijn grootste twijfels over de impact van de cyclische zonneactiviteit van +/- 10 jaar op de evolutie ( verhoging) van de temperatuur op de aarde.
Uit ervaring uit de bergsport heb ik gezien hoe de gletsjers in Zwitserland sinds 50 jaar continu zijn gekrompen en bepaalde noordwanden (ijswanden) die begin jaren 1980 in juli nog relatief veilig doenbaar waren maar nu niet meer of objectief een gevaarlijke onderneming zijn geworden.
Dat er andere factoren zijn die de gemiddelde temperatuur van de aarde omhoog jagen is voor mij een meer dan plausibele zaak maar dat is een andere discussie.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-08-2015, 10:19 AM
Bericht: #21
RE: Ik zal het nooit leren
Don, misschien kan je in de toekomst toeristen gidsen Wink

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lubbe...-a2094805/

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
05-08-2015, 10:20 AM
Bericht: #22
RE: Ik zal het nooit leren
97% zekerheid.. Amai.
Is dat dan goed nieuws? Compenseren deze processen dan de opwarming van de aarde? Of is dit weer zo n studie die besteld en gefinancieerd wordt door klimaatontkenners zoals Shell en co..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-08-2015, 11:53 AM
Bericht: #23
RE: Ik zal het nooit leren
(05-08-2015 10:19 AM)shiraz schreef:  Don, misschien kan je in de toekomst toeristen gidsen Wink

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lubbe...-a2094805/

Die plaats is al door iemand anders ingenomen.Rolleyes


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
06-08-2015, 10:08 PM
Bericht: #24
RE: Ik zal het nooit leren
97% zekerheid lijkt me ook wat hoog gegrepen, maar waarschijnlijk hebben ze hun model met terugwerkende kracht vgl met de temperatuursevolutie tijdens de afgelopen eeuwen, die (dubbele) zonnecyclus (die eigenlijk ook nog eens dubbel is) is wel een bewezen feit en is ook terug te vinden in de temperatuurstatistieken als periodes met een dipje

dit staat natuurlijk volledig los van de broeikasgassen, het is ook maar een tijdelijke daling in de temperaturen, na die periode zal het effect van het global warming proces weer snel zichtbaar zijn, en zonder die overvloed aan CO2 zou die komende ijstijd ook veel kouder uitvallen, dus eigenlijk blijft dit fenomeen sowieso present

ik vermoed wel dat er sowieso een serieuze invloed zal zijn op de wijnbouw, streken die nu soms te warm worden voor de door hun gebruikte regio-druiven gaan happy zijn met die studie, voor de noordelijke streken die door global warming nu eindelijk van wijnbouw kunnen dromen misschien minder leuk nieuws Wink

wat ik wel zeker ben : als er geen extra MW bijkomt hebben we die winters zeker nen blackout Confused

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
06-08-2015, 10:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-08-2015 om 10:33 PM door don quichotte.)
Bericht: #25
RE: Ik zal het nooit leren
(06-08-2015 10:08 PM)Kris G schreef:  ...........................................
wat ik wel zeker ben : als er geen extra MW bijkomt hebben we die winters zeker nen blackout Confused

Hmmm,
Gezellig, met een glas belegen Pauillac van 1990 met hierin de weerspiegeling van kaarslicht en het houtvuur.
En op de achtergrond muziek van Joseph Hayden in een uitvoering van het Hagen Quartet.
Life is beautiful.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
07-08-2015, 12:03 AM
Bericht: #26
RE: Ik zal het nooit leren
(06-08-2015 10:30 PM)don quichotte schreef:  Hmmm,
Gezellig, met een glas belegen Pauillac van 1990 met hierin de weerspiegeling van kaarslicht en het houtvuur.
En op de achtergrond muziek van Joseph Hayden in een uitvoering van het Hagen Quartet.
Life is beautiful.Rolleyes

cheers maar ik Hayden vervangen door Mahler Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
07-08-2015, 09:07 AM
Bericht: #27
RE: Ik zal het nooit leren
(07-08-2015 12:03 AM)Kris G schreef:  
(06-08-2015 10:30 PM)don quichotte schreef:  Hmmm,
Gezellig, met een glas belegen Pauillac van 1990 met hierin de weerspiegeling van kaarslicht en het houtvuur.
En op de achtergrond muziek van Joseph Hayden in een uitvoering van het Hagen Quartet.
Life is beautiful.Rolleyes

cheers maar ik Hayden vervangen door Mahler Wink

Live dan, zo zonder electriciteit Wink
07-08-2015, 03:02 PM
Bericht: #28
RE: Ik zal het nooit leren
(07-08-2015 09:07 AM)Vinogan(s) schreef:  
(07-08-2015 12:03 AM)Kris G schreef:  
(06-08-2015 10:30 PM)don quichotte schreef:  Hmmm,
Gezellig, met een glas belegen Pauillac van 1990 met hierin de weerspiegeling van kaarslicht en het houtvuur.
En op de achtergrond muziek van Joseph Hayden in een uitvoering van het Hagen Quartet.
Life is beautiful.Rolleyes

cheers maar ik Hayden vervangen door Mahler Wink

Live dan, zo zonder electriciteit Wink

huhuh

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
07-08-2015, 04:34 PM
Bericht: #29
RE: Ik zal het nooit leren
(07-08-2015 09:07 AM)Vinogan(s) schreef:  
(07-08-2015 12:03 AM)Kris G schreef:  
(06-08-2015 10:30 PM)don quichotte schreef:  Hmmm,
Gezellig, met een glas belegen Pauillac van 1990 met hierin de weerspiegeling van kaarslicht en het houtvuur.
En op de achtergrond muziek van Joseph Hayden in een uitvoering van het Hagen Quartet.
Life is beautiful.Rolleyes

cheers maar ik Hayden vervangen door Mahler Wink

Live dan, zo zonder electriciteit Wink

Big Grin immer opmerkzaam

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-08-2015, 06:28 PM
Bericht: #30
RE: Ik zal het nooit leren
Wakkere burgers hier. thumbsup
Maar heb nog altijd een oud CD playerke op batterijen. Zal ze dan wel moeten vervangen want ik heb dat toestelleke al jaren niet meer gebruikt. En ik moet toegeven dit haalt niet de kwaliteit van een Cambridge Audio.Sad

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: