Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Brana, Irouléguy
08-08-2015, 02:52 PM
Bericht: #1
Domaine Brana, Irouléguy
Er was nog één domein dat ik niet besproken had van tijdens mijn reis, en daarmee heb ik bewust gewacht omdat ik Jo eerst de rosé wou laten proeven Smile Straks meer daarover!

Domaine Brana is zowat het leidend domein in Irouléguy, waar sowieso niet zoveel boeren hun eigen wijn maken. Het overgrote deel levert druiven aan de cooperatieve. Van Irouléguy had ik geleerd dat tannat de dominante druif is. Interessant bij Brana is dat men daar zegt dat het eigenlijk cabernet franc is die de originele druif is van de streek Huh Er zou een studie zijn die dat aantoont. Tannat is de druif van madiran. Bij Brana gebruikt men dus veel cabernet franc.

Dit domein is gebaseerd in St Jean Pied de Port, en helaas was ik mee met een groep waardoor ik niet naar het domein zelf kon gaan, maar wel naar een winkel van het domein in het dorp. Daar uiteraard niet met de wijnmakers kunnen praten, maar wel met een mevrouwtje dat stijf stond van de stress omdat ze al de hele morgen geen internetverbinding had... Van wijn wist ze iets, maar niet veel. Ook niet alles stond open om te proeven. Jammer toch! Wat heb ik wel geproefd :

Ilori blanc

de basiscuvée in wit. In irouléguy werd vroeger geen wit gemaakt, maar Etienne Brana wou per sé wit maken en is erin geslaagd om iets te maken dat goed was. SIndsdien maakt iedereen in Irouléguy wit. In deze basiscuvée zit 70% gros manseng en 30% petit courbu. In de neus wat witte bloemen, maar in de mond vooral enorme fraicheur, met zuren waar je wel tegen moet kunnen. Maar ik vind dit leuk als aperitief, zeer fris.

Domaine Brana blanc

dit is de duurdere witte, die volgens de madam van de winkel een stuk beter zou moeten zijn, maar voor mij zit hij volledig in dezelfde stijl en is de meerprijs het niet waard tegenover de Ilori. Heb dus die laatste meegenomen

Harri Gorri Rosé

Enkele dagen voordien had ik aan de Baskische kust deze rosé gezien in een winkel en heb daar toen een flesje van meegenomen. Bij het proeven was het direct liefde op het eerste zicht. Donkerzalmkleurig, en in de neus een complex spel van mineraliteit, wat aardbeitjes, agrum. In de mond een redelijk volle, vineuze rosé met weer die mineraliteit die een zeer subtiele toets geeft aan deze wijn. Mooie fraicheur, rode besjes en aardbeitjes. Evenwicht, finesse. Coup de coeur! Dit is één van de beste rosés die ik al gedronken heb...
Gisteren deze rosé gedronken met Jo naast een paar bandolrosés, waaronder de zeer mooie Terrebrune. Twee volledig verschillende stijlen, maar beiden rosés van een zeer hoog niveau! Gekocht aan 11,90 (per 6). Blend van 70% cabernet franc en 30% tannat.

Harri Gorri Rouge

moet de minste zijn die ik er gedronken heb. Weinig materie en zeer veel houtlagering. Zat echt niet goed.

Domaine Brana rouge 2010

de duurdere rode. Ook weer stevige houtlagering, maar veel meer materie en fruit. Nog niet helemaal overtuigd van deze wijn op dit moment, maar heb er toch een tweetal meegenomen om te zien hoe dit evolueert, want volgens mij kan dit wel nog mooi worden binnen x aantal jaar. Dit zou een wijn zijn die 20-25 jaar kan ouderen... Zolang zal hij bij mij niet meegaan, vrees ik, maar ik ga toch een poging wagen Wink

De andere heb ik dus niet kunnen proeven, maar ik heb ook de albedo gekocht, een witte met wat houtlagering (zou wel eens interessant kunnen zijn), en de ohitza, de basisrode waar, als ik het goed herinner, geen of veel minder houtlagering aan gegeven is. Ook dat wou ik wel eens proeven omdat de andere er net zoveel hadden.

Conclusie : voor mij is dit domein de moeite waard al voor de rosé alleen! Maar ook de witte zijn interessant en de rode ben ik benieuwd naar binnen een jaar of 5. Wel niet zo heel goedkoop, de rode van het domein zit aan 19€.

De cave heb ik niet kunnen doen, maar heb wel elders een basisrosé van die cave gedronken en was fijn om te merken dat die in dezelfde stijl zat als de Harri Gorri van Brana, maar minder complex. Is dus wel een stijl die typisch is voor Irouléguy. And I like it!!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
09-08-2015, 06:16 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Brana, Irouléguy
Die rosé was idd verbluffend goed! Dan kom je net van Bandol terug met de bevestiging van je stelling dat er geen betere rosees zijn dan die van Bandol en krijg je dit in het glas..!
Ik dacht aan iets Italiaans, zeker geen Frans.
Schitterende, vineuze en complexe rosé. Prachtige ontdekking!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-08-2015, 11:21 AM
Bericht: #3
RE: Domaine Brana, Irouléguy
Tof! In de les hebben we ooit een tweetal wijnen geproefd, ik had hiervoor nog nooit van de appelatie gehoord, dus dat was wel een leuke kennismaking. Na eens te hebben gekeken wat er in België te krijgen was vond ik wel dat het over het algemeen dure wijnen waren, goed om te horen dat het ter plaatse nog een beetje meevalt voor de rosé tenminste.
25-08-2015, 08:50 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Brana, Irouléguy
Ohitza 2011

de rode instapwijn van het domein, die eigenlijk met druiven van anderen gemaakt wordt, lees ik op de site. Had deze niet ter plaatse geproefd, maar een flesje meegenomen uit curiositeit. Volgens de site 50% tannat, 30 CF en 20 CS.

Direct na openen heb ik vooral veel donker fruit in de neus, cassis voornamelijk. In de mond direct gefrappeerd door de hoge aciditeit, die van deze wijn toch een uitdaging maakt. Moeilijk te verteren. Dan maar in de karaf...

Na wat zuurstof heb ik plotseling enorm veel kruidigheid in de neus, laurier lijkt me. De cassis heb ik nu minder, nu neigt het meer naar violet, meer CF dus.

Naarmate de wijn openstaat, heb ik de indruk dat hij zich meer zet. De aciditeit blijft hoog, maar is te verdragen. Ik weet niet hoe 2011 was in Irouléguy, maar heel rijp komt dit geheel toch niet over. In veel opzichten niet echt voorspelbaar overigens. Zo vind ik hier heel weinig tannines in terug, ondanks de 50% tannat... Komt ook nog jeugdig over. Volgens de site tot 5 jaar te bewaren. Dat lijkt mij heel conservatief geschat. Ik denk dat deze wijn zijn volle potentieel maar zal laten zien binnen 3 à 4 jaar. Niet echt te vergelijken met de twee andere rode van het domein. Geen overdreven houtgebruik bvb, wat ik persoonlijk beter vind. Ik vind geen gegevens over de opvoeding,maar ik meen me te herinneren dat de wijn een paar maanden vat gekregen heeft. Het valt in ieder geval niet op.

Geen eenvoudige wijn, maar wel interessant. Jammer dat ik hier geen tweede flesje van gekocht heb om dit eens opnieuw te proeven binnen een paar jaar. Zou wel eens mooi kunnen worden.

Edit : nog even vermelden dat dit 10€ kost. Mooie P/K vind ik. Deze wijn doet me bij momenten wat denken aan een Bordeaux uit een koeler jaar.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-09-2015, 10:04 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Brana, Irouléguy
Nog eens de rosé opengetrokken vandaag. Holy cow, dit is zo lekker! Welke wijnwinkel wil dit invoeren, aub? Krijg nu al stress tegen dat mijn flesjes op zijn hiervan Blush

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-09-2015, 08:53 AM
Bericht: #6
RE: Domaine Brana, Irouléguy
(26-09-2015 10:04 PM)Olivier schreef:  Nog eens de rosé opengetrokken vandaag. Holy cow, dit is zo lekker! Welke wijnwinkel wil dit invoeren, aub? Krijg nu al stress tegen dat mijn flesjes op zijn hiervan Blush

Ik krijg ook stress want heb t gevoel dat ge ze allemaal zonder mij gaat uitdrinken!! taz

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-09-2015, 09:34 AM
Bericht: #7
RE: Domaine Brana, Irouléguy
(27-09-2015 08:53 AM)vinejo schreef:  
(26-09-2015 10:04 PM)Olivier schreef:  Nog eens de rosé opengetrokken vandaag. Holy cow, dit is zo lekker! Welke wijnwinkel wil dit invoeren, aub? Krijg nu al stress tegen dat mijn flesjes op zijn hiervan Blush

Ik krijg ook stress want heb t gevoel dat ge ze allemaal zonder mij gaat uitdrinken!! taz

Wink

Het gaat rap in ieder geval Big Grin

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-05-2016, 08:42 AM
Bericht: #8
RE: Domaine Brana, Irouléguy
Albedo 2014

Toen ik ter plaatse was stond deze witte niet open, maar heb er toch twee van gekocht om eens te proeven. Is 50% petit manseng en 50% petit courbu, en is houtgelagerd. Gisteren was de moment om een open te trekken.
In de neus zeer expressief rijp fruit, exotisch fruit, wat ananas en abrikooos, een zeer lichte houttoets, en naarmate hij open kwam zelfs honing!
In de mond aanvankelijk redelijk strak, heeft een zuurstructuur die ik associeer met sommige chablis, maar het fruit kwam er meer en meer door en dan wordt het een weelderige wijn met het exotische fruit dat domineert en zelfs dat vleugje honing dat komt piepen. Een zeer mooi molligheid onder de zuren ook!
Ik vind dit een zeer spannende wijn, heel speels, vol contrasten, rijp/fris, honing in de neus/toch droog in de mond, vettig en toch strak... Dit is een wijn waar je in kan blijven zoeken en vinden. Heerlijk.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-05-2016, 09:14 AM
Bericht: #9
RE: Domaine Brana, Irouléguy
(28-05-2016 08:42 AM)Olivier schreef:  Albedo 2014

Toen ik ter plaatse was stond deze witte niet open, maar heb er toch twee van gekocht om eens te proeven. Is 50% petit manseng en 50% petit courbu, en is houtgelagerd. Gisteren was de moment om een open te trekken.
In de neus zeer expressief rijp fruit, exotisch fruit, wat ananas en abrikooos, een zeer lichte houttoets, en naarmate hij open kwam zelfs honing!
In de mond aanvankelijk redelijk strak, heeft een zuurstructuur die ik associeer met sommige chablis, maar het fruit kwam er meer en meer door en dan wordt het een weelderige wijn met het exotische fruit dat domineert en zelfs dat vleugje honing dat komt piepen. Een zeer mooi molligheid onder de zuren ook!
Ik vind dit een zeer spannende wijn, heel speels, vol contrasten, rijp/fris, honing in de neus/toch droog in de mond, vettig en toch strak... Dit is een wijn waar je in kan blijven zoeken en vinden. Heerlijk.

Dju toch, en zeggen dat zulke wijnen amper tot bij ons geraken.. banghead

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-05-2016, 09:43 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Brana, Irouléguy
(28-05-2016 09:14 AM)vinejo schreef:  
(28-05-2016 08:42 AM)Olivier schreef:  Albedo 2014

Toen ik ter plaatse was stond deze witte niet open, maar heb er toch twee van gekocht om eens te proeven. Is 50% petit manseng en 50% petit courbu, en is houtgelagerd. Gisteren was de moment om een open te trekken.
In de neus zeer expressief rijp fruit, exotisch fruit, wat ananas en abrikooos, een zeer lichte houttoets, en naarmate hij open kwam zelfs honing!
In de mond aanvankelijk redelijk strak, heeft een zuurstructuur die ik associeer met sommige chablis, maar het fruit kwam er meer en meer door en dan wordt het een weelderige wijn met het exotische fruit dat domineert en zelfs dat vleugje honing dat komt piepen. Een zeer mooi molligheid onder de zuren ook!
Ik vind dit een zeer spannende wijn, heel speels, vol contrasten, rijp/fris, honing in de neus/toch droog in de mond, vettig en toch strak... Dit is een wijn waar je in kan blijven zoeken en vinden. Heerlijk.

Dju toch, en zeggen dat zulke wijnen amper tot bij ons geraken.. banghead

Misschien moet Tienne eens aan zijn wijnwinkel suggereren dat ze niet alleen de rode verkopen Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
29-05-2016, 11:25 AM
Bericht: #11
RE: Domaine Brana, Irouléguy
(28-05-2016 09:43 PM)Olivier schreef:  
(28-05-2016 09:14 AM)vinejo schreef:  
(28-05-2016 08:42 AM)Olivier schreef:  Albedo 2014

Dju toch, en zeggen dat zulke wijnen amper tot bij ons geraken.. banghead

Misschien moet Tienne eens aan zijn wijnwinkel suggereren dat ze niet alleen de rode verkopen Wink

Blijkbaar was me iemand voor cheers


Ga naar locatie: