Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schola Sarmenti
11-10-2015, 08:39 PM
Bericht: #1
Schola Sarmenti
Ahum, eerst moeten opzoeken waar ik geze wijn (Puglia) moest situeren daar dit een serieus onbekend gebied is voor mij.
Zuid Italië dus Smile

Vanavond eens een Schola Sarmenti Primitivo Critèra Salento 2012 (100% Primitivo) geprobeerd.
Destijds voor 10,95 euro gekocht op een tasting in Lissewege, dus goed om eens alleen te proberen.

Kleur: zuiver, donkerrood.
Neus: frisse neus, doet me een beetje denken aan rode snoepjes (poepjes, voor degenen die dit kennen Wink )
Pallet: heel erg zoet met een lichtzure afdronk. Een beetje te zoet naar mijn smaak.

Wijn doet me vaag aan een Zinfandel denken (voor zover ik al genoeg Zinfandels geproefd heb).

Wijntje die ik niet direct met een gerecht zou combineren, maar misschien eerder als aperitief of gewoon voor bij de TV.

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
11-10-2015, 09:49 PM
Bericht: #2
RE: Schola Sarmenti
zinfandel zou dan ook dezelfde druif zijn als primitivo, dus goed geproefd! Dat zoete is voor mij meestal ook net iets tè in dit soort wijnen. Daarom ook dat ik het niet als aperitief zou drinken. Kan me wel inbeelden dat dit bij een stoofpotje nog wel ok zou zijn.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
11-10-2015, 10:06 PM
Bericht: #3
RE: Schola Sarmenti
(11-10-2015 09:49 PM)Olivier schreef:  zinfandel zou dan ook dezelfde druif zijn als primitivo, dus goed geproefd! Dat zoete is voor mij meestal ook net iets tè in dit soort wijnen. Daarom ook dat ik het niet als aperitief zou drinken. Kan me wel inbeelden dat dit bij een stoofpotje nog wel ok zou zijn.

Is dat zoete iets typisch aan Primitivo, of aan beiden? Is dus blijkbaar dezelfde druif, maar er zullen wellicht verschillen zitten door de terroir?
Zinfandel heb ik tot nu toe ook altijd als tamelijk zoet ervaren, maar niet zo erg als deze.

En zo'n wijn zo inderdaad niet slecht staan met een stoofpotje!
Eens proberen met m'n everzwijnragout deze winter! Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
12-10-2015, 09:29 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-10-2015 om 09:29 AM door Vinogan(s).)
Bericht: #4
RE: Schola Sarmenti
Ik heb ook nog maar zeer weinig, om niet te zeggen geen, primitivo's gedronken waarbij dat zoete naar mijn gevoel onder controle was (ik weet ook niet of dat mogelijk is en of de wijnmakers dit wel wensen :-) )

Zinfandel (= primitivo in de US) is bij mijn beperkte ervaring nog erger. Ik denk vooral omdat de gemiddelde consument in de US dat zoete wel apprecieert.

Is volgens mij dan ook niet direcct een vraagstuk over terroir, maar eerder over stijl.
12-10-2015, 09:35 AM
Bericht: #5
RE: Schola Sarmenti
Ik vond dit artikel over zinfandel in de VS.

http://www.nytimes.com/2006/07/19/dining...d=all&_r=0

De elementen die ze hier aanreiken zullen wellicht gelijkaardig zijn voor Puglia en primitivo : warmer dus meer suiker in de druiven, dus meer alcohol en glycerol die bijdragen tot een zoet-impressie.
Ik vraag me wel af of er in de VS niet bewust wat residuele suiker in gelaten wordt. Zou interessant zijn om eens wat technische fiches van zinfandel te bekijken.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-10-2015, 12:42 PM
Bericht: #6
RE: Schola Sarmenti
OK, alweer veel bijgeleerd Smile

Lijken mij dus inderdaad wijntjes die vooral op de Amerikaanse markt afgestemd zijn.

Artikeltje was ook interessant. Verklaart enigszins waarom die Amerikanen zo van zoete wijn houden:

The rationale has always been that the American palate is shaped by the sugary soft drinks, ketchup and breakfast cereals of the childhood pantry.

Zal dus vooral oppassen zijn met Zinfandel/Primitivo dus...
Maar als je nieuwe wijnen wil ontdekken, dan moet je vooral proeven natuurlijk :-)

Bedankt voor de uitleg heren! Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
13-10-2015, 12:58 AM
Bericht: #7
RE: Schola Sarmenti
(12-10-2015 09:35 AM)Olivier schreef:  Ik vond dit artikel over zinfandel in de VS.

http://www.nytimes.com/2006/07/19/dining...d=all&_r=0

De elementen die ze hier aanreiken zullen wellicht gelijkaardig zijn voor Puglia en primitivo : warmer dus meer suiker in de druiven, dus meer alcohol en glycerol die bijdragen tot een zoet-impressie.
Ik vraag me wel af of er in de VS niet bewust wat residuele suiker in gelaten wordt. Zou interessant zijn om eens wat technische fiches van zinfandel te bekijken.

Ik weet het niet Olivier.
Lees onderstaande en hoe interpreteer je dit?
"Zinfandel's charms are well known, whether it the dark and brooding style, with abundant dark-fruit flavors and an often eye-watering level of alcohol, or the more restrained, less sugar-heavy wines that have become more of a feature of modern Zin."

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-10-2015, 11:57 AM
Bericht: #8
RE: Schola Sarmenti
Negroamaro is daar in puglia ook niet slecht!

Zoete zinfandel? Proef dan maar eens de Ridge Geyserville... Wel geen 100% zinfandel denk ik maar toch genoeg:-)

Wine is sunlight , held together by water !
23-10-2015, 11:44 AM
Bericht: #9
RE: Schola Sarmenti
(13-10-2015 11:57 AM)Venne schreef:  Negroamaro is daar in puglia ook niet slecht!

Zoete zinfandel? Proef dan maar eens de Ridge Geyserville... Wel geen 100% zinfandel denk ik maar toch genoeg:-)

Inderdaad!

Gisteren op een degustatie van De Clerck in Kortrijk eens twee Negroamaro's geproefd. Was wel mijn ding.

Eerste wijnstandje die we die avond probeerden was van Antinori Tormaresca.
Babbeltje gedaan met de vertegenwoordiger van dat wijnhuis, Vito Palumbo. Ik vertelde hem dat ik onlangs eens een Puglia geproefd heb, en dat ik zelfs moest opzoeken waar dit lag. Verteld over m'n eerste ervaring met Primitivo en hem verteld dat Italië eigenlijk een onbekend gebied is voor mij. Die vent heeft z'n tijd genomen en ik heb een hele mooie uitleg gekregen van die man. Over het feit dat Puglia één van de oudste wijnregio's is, de viticultuur begonnen is in de tijd van de Grieken enzovoort.
Kende ook Schola Sarmenti en liet eens een primitivo proeven van zijn wijnhuis, de Tormaresca Torcicoda, Salento Primitivo. Een heel pak minder zoet dan die van Schola Sarmenti, maar nog steeds niet volledig mijn ding.
We hebben een stuk of 6 wijntjes mogen proeven, en die Negroamaro's staken er voor mij wel uit (Tormaresca Morgicchio 2012 en de Tormaresca Masseria Maime 2011). Ontdekking van de avond!

Sorry als ik hier even off topic ga Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another


Ga naar locatie: