Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Corte Moschina - Roncà
16-11-2015, 09:32 PM
Bericht: #1
Corte Moschina - Roncà
EVAOS 2014 - DOC Soave - Azienda Agricola Corte Mochina

Witte wijn van 100% Garganega. Leuke naam, Evaos is soave omgekeerd. De wijn is ook wel zondermeer leuk. Misschien wel wat commercieel gemaakt en drinkt ook vrij vlot, maar dat zal ook wel de bedoeling zijn. Mineraliteit, citrus en perzikken domineren in deze wijn. In de smaak komt hij aanvankelijk over alsof de wijn niet volledig droog gevinifieerd is maar nadien herinnerde ik mij dat ik dezelfde impressie ook had bij het drinken van een Pieropan. Zal de garganega zijn zeker die deze zoete toets geeft. In de nadronk ook een heel klein beetje last van de alcohol maar niet hard storend. Al bij al toch wel lekker.
03-01-2016, 08:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-01-2016 om 09:20 PM door Innesto.)
Bericht: #2
RE: Corte Moschina - Roncà
Corte Moschina Valpolicella Superiore 2013

Corvina, Corvinone, Rondinella en Cabernet Sauvignon

Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

Diepe donkerrode, "ruby" kleur in het glas. In de neus donker fruit, bosbessen, mooie kruidige toets,... zeer mooi. In de mond onmiddellijk zeer stevig en vol, maar zowel op dag 1 als dag 2 bij aanvang een flinke geut rokerigheid, zelfs iets rubberachtigs in deze aanzet. Na wat lucht in de karaf of een tijdje in het glas lijkt "de rook op te trekken" en is de wijn veel meer in evenwicht. Stevig en vol maar tevens zacht zoals je van Ripasso mag verwachten. Bakken donker fruit, donkere bitterzoete kersen, goed gedoseerd bittertje, zoetje en kruidige toetsen terwijl de rokerigheid op de achtergrond rondwaart...

Interessante wijn die het toch vooral van zijn stevig karakter moet hebben en uiteindelijk een goede partner vond in een winters wildstoofpotje. Meerdere gasten verkozen hem boven de veel prijzigere Amarone van dit huis.

Ik geef deze Valpolicella Superiore een score van 88 op de "schaal van Vinejo".

Gekocht bij: Wineplus (15,95-)

Corte Moschina Amarone Della Valpolicella 2012

Corvina, Corvinone, Rondinella en Cabernet Sauvignon

Ik dacht jaargang 2010 uit de kelder opgediept te hebben... bleek dus de nog erg jonge jaargang 2012 te zijn. Recht uit de fles heel gebald na een zuurstofkuur in de karaf een diepe en donkere robijnrode kleur, in de neus donker fruit, iets kruidiger dan de Ripasso maar niet dat rokerige dat de neus van het kleinere broertje aanvankelijk domineerde. In de mond vol en krachtig, maar op dag 1 veel minder toegankelijk dan de Ripasso. De minder ervaren wijnliefhebbers/tafelgasten verkozen de Ripasso hoewel het surplus aan klasse toch duidelijk de neus aan het venster stak. Op dag 2 een heel ander verhaal: donkere bessen, zoete kruiden, zwarte kersen, uitbundig, vol en rijk maar veel meer finesse en frisser dan de Ripasso.

Mits een beetje kelderrust een heel mooie Amarone die het komende "winters" schitterend zal doen bij een herten- of hazenpeper.

Score: 90-91.

Gekocht bij: Wineplus (35,40-)
03-01-2016, 11:08 PM
Bericht: #3
RE: Corte Moschina - Roncà
Citaat:Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

misschien wat off topic, maar wat ishet versc hil met een fles waar ripasso op staat? Heb tijdje geleden ook wat valpolicella's gedronken en toen vastgesteld dat ze vanaf de superiore inderdaad het procédé van de ripasso mogen toepassen. Maar waarom is er dan nog iets aparts? Beetje verwarrend...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-01-2016, 12:52 AM
Bericht: #4
RE: Corte Moschina - Roncà
(03-01-2016 11:08 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

misschien wat off topic, maar wat ishet versc hil met een fles waar ripasso op staat? Heb tijdje geleden ook wat valpolicella's gedronken en toen vastgesteld dat ze vanaf de superiore inderdaad het procédé van de ripasso mogen toepassen. Maar waarom is er dan nog iets aparts? Beetje verwarrend...

Volgens mij:
Valpolicella is de gewone rode wijn met een min. van 11% alc.
Valpolicella Superiore moet min. 1% méér alc. hebben + min. 1 jaar flesrijping
Valpolicella Superiore Ripasso is een Superiore met 2de fermentatie op de schilletjes van Amarone.
't is toch simpelTongue
04-01-2016, 06:30 PM
Bericht: #5
RE: Corte Moschina - Roncà
(03-01-2016 08:38 PM)Innesto schreef:  Corte Moschina Valpolicella Superiore 2013

Corvina, Corvinone, Rondinella en Cabernet Sauvignon

Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

Diepe donkerrode, "ruby" kleur in het glas. In de neus donker fruit, bosbessen, mooie kruidige toets,... zeer mooi. In de mond onmiddellijk zeer stevig en vol, maar zowel op dag 1 als dag 2 bij aanvang een flinke geut rokerigheid, zelfs iets rubberachtigs in deze aanzet. Na wat lucht in de karaf of een tijdje in het glas lijkt "de rook op te trekken" en is de wijn veel meer in evenwicht. Stevig en vol maar tevens zacht zoals je van Ripasso mag verwachten. Bakken donker fruit, donkere bitterzoete kersen, goed gedoseerd bittertje, zoetje en kruidige toetsen terwijl de rokerigheid op de achtergrond rondwaart...

Interessante wijn die het toch vooral van zijn stevig karakter moet hebben en uiteindelijk een goede partner vond in een winters wildstoofpotje. Meerdere gasten verkozen hem boven de veel prijzigere Amarone van dit huis.

Ik geef deze Valpolicella Superiore een score van 88 op de "schaal van Vinejo".

Gekocht bij: Wineplus (15,95-)

Corte Moschina Amarone Della Valpolicella 2012

Corvina, Corvinone, Rondinella en Cabernet Sauvignon

Ik dacht jaargang 2010 uit de kelder opgediept te hebben... bleek dus de nog erg jonge jaargang 2012 te zijn. Recht uit de fles heel gebald na een zuurstofkuur in de karaf een diepe en donkere robijnrode kleur, in de neus donker fruit, iets kruidiger dan de Ripasso maar niet dat rokerige dat de neus van het kleinere broertje aanvankelijk domineerde. In de mond vol en krachtig, maar op dag 1 veel minder toegankelijk dan de Ripasso. De minder ervaren wijnliefhebbers/tafelgasten verkozen de Ripasso hoewel het surplus aan klasse toch duidelijk de neus aan het venster stak. Op dag 2 een heel ander verhaal: donkere bessen, zoete kruiden, zwarte kersen, uitbundig, vol en rijk maar veel meer finesse en frisser dan de Ripasso.

Mits een beetje kelderrust een heel mooie Amarone die het komende "winters" schitterend zal doen bij een herten- of hazenpeper.

Score: 90-91.

Gekocht bij: Wineplus (35,40-)

Ik heb beide wijnen toevallig ook geproefd bij Koen Claes van Wineplus in november tijdens de opendeurdag. Ik kan er feitelijk wel inkomen dat veel van je gasten de Ripasso boven de Amarone verkozen. Ik prefereerde hem die dag namelijk ook voor zijn fijne zuren. Waarschijnlijk was de wijn toen ook pas in de namiddag juist geopend. Beide wijnen vertoonden veel karakter, de Ripasso had echter een aangenamer prijskaartje en vond ik net iets gemakkelijker combineerbaar bij alledaagse maaltijden. Amarone kun je zo maar niet aan iedereen schenken, denk ik, sommigen denken aan porto.
06-01-2016, 07:22 PM
Bericht: #6
RE: Corte Moschina - Roncà
(04-01-2016 12:52 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(03-01-2016 11:08 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

misschien wat off topic, maar wat ishet versc hil met een fles waar ripasso op staat? Heb tijdje geleden ook wat valpolicella's gedronken en toen vastgesteld dat ze vanaf de superiore inderdaad het procédé van de ripasso mogen toepassen. Maar waarom is er dan nog iets aparts? Beetje verwarrend...

Volgens mij:
Valpolicella is de gewone rode wijn met een min. van 11% alc.
Valpolicella Superiore moet min. 1% méér alc. hebben + min. 1 jaar flesrijping
Valpolicella Superiore Ripasso is een Superiore met 2de fermentatie op de schilletjes van Amarone.

't is toch simpelTongue

Dat hebben ze ook mij wijsgemaakt.Smile

Maar Italianen en hun "wijnterminologie" is inderdaad niet altijd de logica zelve...
06-01-2016, 11:42 PM
Bericht: #7
RE: Corte Moschina - Roncà
(06-01-2016 07:22 PM)Innesto schreef:  
(04-01-2016 12:52 AM)FRANCISPICCART schreef:  
(03-01-2016 11:08 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Geen gewone Valpolicella maar een Ripasso, die opnieuw vergist op de marc van de Amarone.

misschien wat off topic, maar wat ishet versc hil met een fles waar ripasso op staat? Heb tijdje geleden ook wat valpolicella's gedronken en toen vastgesteld dat ze vanaf de superiore inderdaad het procédé van de ripasso mogen toepassen. Maar waarom is er dan nog iets aparts? Beetje verwarrend...

Volgens mij:
Valpolicella is de gewone rode wijn met een min. van 11% alc.
Valpolicella Superiore moet min. 1% méér alc. hebben + min. 1 jaar flesrijping
Valpolicella Superiore Ripasso is een Superiore met 2de fermentatie op de schilletjes van Amarone.

't is toch simpelTongue

Dat hebben ze ook mij wijsgemaakt.Smile

Maar Italianen en hun "wijnterminologie" is inderdaad niet altijd de logica zelve...

thanks Francis en Innesto! Ben ook nog eens gaan zoeken en heb bevestiging gevonden van wat jullie zeiden. De verwarring bij mij kwam blijkbaar van de appassimento, het drogen van de druiven. Voor amarone wordt dit voor een periode van minimum 4 maanden gedaan, maar blijkbaar mag het ook voor gewone valpolicella, gedurende kortere periodes, of gedeeltelijk. Ik vond dit erover terug in een publicatie van Vintages (een Canadese wijnshop):

Outside of the established styles, spotting appassimento wines can be tricky at the moment. Currently, producers using the technique can choose whether to put ‘appassimento’ on the label – and not all of them do. Your best bet is to check out the print on the back label, and pay attention to the wine’s tasting notes in this magazine. In practice, top producers in Veneto dry their grapes in lofts for two weeks at minimum, and often for several months, for wines they label as appassimento. You’ll also notice terms like partiale (partial), leggero (light) or breve (short) to indicate where the technique has been used for a short time and/or with a small percentage of the grapes. And watch this space – with the explosive interest in these wines, official definitions and labels are not far off.

Onduidelijkheid troef dus... Op de site van het consorzio valpolicella reppen ze er met geen woord over.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: