Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
10-08-2010, 11:02 AM
Bericht: #1
Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Zaterdag de Rauzan-Ségla 2003 opengedaan.

Wel, het is weer eens gebleken dat het nu stillaan de goede tijd is om de 2003's van stal te halen (of beter gezegd uit de kelder).

Nog mooie robijnrode kleur, medium concentratie.
Wilde zwoele neus, met meteen opstoot van melkchocolade, gevolgd door geuren van eik (vanille), inkt, wat floraals (viooltjes), rijpe bosbes en zwoele kruidigheid. In de mond gaat het geheel op de zelfde lijn verder maar het zoete rijpe fruit mist haar zuur-broertje om de nodige spanning aan te houden. Al de componenten zijn lekker en geven een juicy wine (zelfs Nieuwe Wereldkarakter), maar de wijn mist wat structuur en frisheid om écht groots te zijn. Slechts medium lengte. Geen interessant bewaarpotentieel.


(81/100)

Deze wijn lijkt bijzonder hard op Ch Lagrange 2003, St-Julien die ik enkele maanden geleden blind proefde. Ik twijfelde toen tussen Australisch en Bordeaux !

Heb nog een 8-tal flessen andere 2003 Bordeaux liggen (du Tertre, Batailley, Lagrange, La Tour Carnet). Zullen de komende maanden allemaal voor de Roeland-bijl gaan...
10-08-2010, 11:31 AM
Bericht: #2
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Heb hetzelfde gevoel bij sommige Bordeaux ( vooral dan rechteroever eigenlijk, Phelan Segur was enkele maanden terug schitterend)
Het moet gezegd dat vele wijnbouwers zelf ook niet goed weten hoe die wijnen gaan evolueren, dus is het mss wel veilig ze gewoon nu op te drinken. Hoewel mijn Calon Segur, daar blijf ik nog van...Wink

Over Segla, dat is nochtans een Margaux die normaal zéér veel tijd nodig heeft, dus wie weet evolueert ie nog gunstig... Anderzijds, zéker in Margaux was 2003 een speciaal (lees moeilijk en voor vele chateaux minder goed) jaar..

(btw, uw score vind ik toch behoorlijk laag in vergelijking met uw tasting note..?)
10-08-2010, 12:40 PM
Bericht: #3
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
85+ geef ik maar aan écht goede wijnen (en de topwijnen zijn 90 en meer en absolute daar-heb-ik-geen-woorden-voor-wijnen 95+)

Vroeger was ik met 16/20 op school al heel tevreden zelle! Rolleyes

(doorgaans vind ik eerlijk gezegd dat wijnpunten veel te gul toegekend worden; bv. als ik deze R-S 2003 al 85 zou geven (of nog meer), dan zou ik voor bv. Angélus 1989 minstens 95 moeten geven. En wat zou ik - in theorie gesproken dan, want heb hem niet gedronken - dan nog kunnen geven aan bv. een Lafite 89 ?
Ik weet het, het klinkt allemaal raar, maar 81/100 is voor mij écht wel al een mooie score hoor. Blush
10-08-2010, 12:49 PM
Bericht: #4
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
OK, maar élk puntje telt wel degelijk hoor.
Ik copiepaste even ter herinnering wat ik bij de start van het forum over de punten schreef (volgens die telling zit de Segla 2003 maar nét in de categorie van goede wijnen, een schamele twee puntjes boven een wijn die je op het wijkfeest opent om wat indruk te maken op je wijnonkundige buurvrouw Wink

PUNTENSCHAAL
Sommigen willen uit principe geen punten geven aan een wijn, anderen dan weer gebruiken ze om hun aankoopbeleid te dirigeren.
De tekst en uitleg die gegeven worden bij een wijn zijn wel degelijk veel belangrijker dan de score. Een evidente stelling zouden zowel Martens 1, 2, 3 als alle volgende zeggen, en inderdaad, dit is iets wat zelfs de verguisde scorofiel Robert Parker voorschrijft.
Maar hey, wijn is fun en dat is lijstjes maken, vergelijken, veranderen van gedacht, beoordelen en jawel, punten geven ook. Het kijken naar het songfestival met de hele familie vroeger zou heel wat van zijn charmes hebben ingeboet mocht er een pezewever zijn geweest die ons principieel had verboden om punten te geven. Want ja, zou hij prekend stellen, hoe kan je nu die liedjes onderling vergelijken, dat zijn appelen en peren, wat de tulp heeft kan de roos niet geven zei Omar Khayam en daarenboven beslis je op drie minuten tijd welke score je toekent, dat is toch zooo subjectief ?!
Ja, natuurlijk is dat subjectief, maar subjectiviteit is de katalysator van discussies en communicatie. Kant schreef al dat mensen de wereld niet zien in zijn geheel maar via categorieen, vanuit ons standpunt als “mens-zijn” (lees wijnliefhebber-zijn).
Wij geven dus (soms) punten aan een wijn. Maar hoe subjectief ook, het is wel interessant dat, als iemand punten geeft, je weet wat hij daarmee bedoelt.
Dus voor de leden van het forum die graag iets schrijven over een wijn en een voor iedere lezer vatbaar oordeel in punten willen geven, hier deze indeling:
Eerst kijken we in welke categorie de wijn hoort. Hoe subjectief ook. Vervolgens geven we elke wijn van nul tot vier punten (of sterren, of glaasjes, of druiven, of herwigskes, hoe je het ook wil noemen). Een wijn met vier sterren zit bijna in de hogere categorie, een wijn met één ster is amper zijn categorie waard.

Categorieën

<50 : Definitely een foutieve wijn

50-54 Was de wijnbouwer blind? Doof? Geen idee, maar hij had zeker last van anosmie bij het maken van deze wijn. Elke euro die je hiervoor geeft is er één te veel.

55-59 Oeioeioei. Kan ik hier iets positief in terugvinden? Bwa, hij doet geen pijn aan de tong. Misschien wel in het hoofd binnenkort. Deze durf je zelf niet weggeven, of het zou aan de tombola van VB moeten zijn.

60-64 Indien wit: Als je dit heel koud drinkt lest het tenminste je dorst. Indien rood: Komt je niet-wijnliefhebbende schoonfamilie op bezoek geef je dit als starter en daarna een Mouton Cadet. Zo geloven ze dat deze laatste een topwijn is.

65-69 Bwa ja, Bart kaêl verkoopt toch ook plaatjes hé… en altijd voor bijna niks te vinden in de afprijsbakken.

70-74 Tiens, voor zijn drie euro is dit eigenlijk niet slecht. Weinig of geen karakter, maar foutloos en wel drinkbaar eigenlijk.

75-79 Deze fles ga ik niet stockeren maar ze ligt niet in de weg in mijn kelder. Bij het buurtfeest scoor ik hier wel mee bij m’n knappe buuv’…

80-84 Hé interessant. Geen supercomplexiteit maar gewoon goede wijn zeg! Dit durf ik al eens opentrekken op een lazy sunday. En gegarandeerd haalt ze de maandag niet.

85-89 Hoho, daar wil ik er meer van. Elke wijnliefhebber die op bezoek komt doe ik hier een plezier mee. Stockeren dus!

90-94 Eh, daar wil ik er NOG meer van. (jammer van het budget waarschijnlijk). Wat een wijn, wat een klasse. Woorden als complex, elegant, heerlijk en NOG NOG NOG komen me voor de geest.

95-99 Zei ik al dat ik gepassioneerd ben? Wel, deze wijn is één van de redenen. Denk Mahler, Hawaii, de Quincunx en Heidi Klum.

100 Mocht men wijn schenken in de gevangenis bega je hiervoor een moord…

Zo. Wie punten geeft of bekijkt op het forum weet op die manier wat ermee bedoeld wordt. En iedereen is vrij om er al dan niet belang aan te hechten.
31-08-2010, 10:21 PM
Bericht: #5
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
onlangs de 2004 gedronken en 87 punten gegeven met de extra notitie dat er niet veel meer potentieel in zit, op CT ook 87-score
ik heb nu onlangs 2000 + 2001 gekocht : ik verwacht dat die 2000 wel OK zal zijn
10-11-2010, 01:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-11-2010 om 09:45 PM door Kris G.)
Bericht: #6
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
2001 dus ontkurkt, en elk geval een heel pak beter dan die 2004, is uit zijn gesloten fase en zal nog wel enkele jaren op zijn top blijven, maar echt super lang bewaren zit er wel niet in denk ik

geen super geconcentreerde wijn of krachtpatser (geen Parker-wijn dus), maar eerder elegante bdx, wel mijn stijl, echt mooi glas wijn

aan 25 euro kunnen kopen, zit dus wel OK, aan normale prijs toch niet zo denderende P/K verhouding

score : 90

dag 2 : 91+, meer open als gisteren, ook meer zuren, echte frisse, elegante bdx Smile
22-04-2012, 07:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-04-2012 om 08:09 PM door Mt.)
Bericht: #7
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Rauzan-Ségla 2000:

Gisteren genoteerd: espresso, koffie, bosbes, cassis, leder, jenevertoetsje (alcohol), beetje confituur. In elk geval een schitterende wijn. Top!

Zoals Kris zegt is dit geen krachtpatser (maar zal het in zijn jeugd wel geweest zijn), maar een elegante wijn. (wat niet wil zeggen dat dit een dunne wijn is. Integendeel) Ik ben net de rest aan het proeven en kan zeggen dat de wijn nu perfect versmolten is, romig en lang. Grote, grote klasse! Betoverende neus. Wauw! (voor mij 94-95)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-04-2012, 08:02 PM
Bericht: #8
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Ch Rauzan-Ségla, eentje van de betere (beste) Margaux wijnen voor mij.
Ook hun tweede wijn Ségla heeft altijd een plaatsje gevonden in mijn kelder.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
22-04-2012, 08:04 PM
Bericht: #9
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
(22-04-2012 07:53 PM)Matten schreef:  Rauzan-Ségla 2000:

Gisteren genoteerd: espresso, koffie, bosbes, cassis, leder, jenevertoetsje (alcohol), beetje confituur. In elk geval een schitterende wijn. Top!

Zoals Kris zegt is dit geen krachtpatser (maar zal het in zijn jeugd wel geweest zijn), maar een elegante wijn. (wat niet wil zeggen dat dit een dunne wijn zou is. Integendeel) Ik ben net de rest aan het proeven en kan zeggen dat de wijn nu perfect versmolten is, romig en lang. Grote, grote klasse! Betoverende neus. Wauw! (voor mij 94-95)

Naast de Giscours 2000 was deze iets jonger aandoend. In de neus tikkeltje jonger, terwijl Giscours absoluut op dronk was, prachtig boeket etc. Rauzan heeft nog een toekomst. De Giscours was meer een verleider, een PvDD dus.

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-04-2012, 08:20 PM
Bericht: #10
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
(22-04-2012 08:04 PM)dr_magooo schreef:  
(22-04-2012 07:53 PM)Matten schreef:  Rauzan-Ségla 2000:

Gisteren genoteerd: espresso, koffie, bosbes, cassis, leder, jenevertoetsje (alcohol), beetje confituur. In elk geval een schitterende wijn. Top!

Zoals Kris zegt is dit geen krachtpatser (maar zal het in zijn jeugd wel geweest zijn), maar een elegante wijn. (wat niet wil zeggen dat dit een dunne wijn zou is. Integendeel) Ik ben net de rest aan het proeven en kan zeggen dat de wijn nu perfect versmolten is, romig en lang. Grote, grote klasse! Betoverende neus. Wauw! (voor mij 94-95)

Naast de Giscours 2000 was deze iets jonger aandoend. In de neus tikkeltje jonger, terwijl Giscours absoluut op dronk was, prachtig boeket etc. Rauzan heeft nog een toekomst. De Giscours was meer een verleider, een PvDD dus.

Dit was een fantastische, onverhoopte tandem om mee te starten, deze 2 Margaux' 2000.
Beiden Super....

Bibere humanum est, ergo bibamus.
22-04-2012, 08:21 PM
Bericht: #11
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
(22-04-2012 08:20 PM)Bert schreef:  
(22-04-2012 08:04 PM)dr_magooo schreef:  
(22-04-2012 07:53 PM)Matten schreef:  Rauzan-Ségla 2000:

Gisteren genoteerd: espresso, koffie, bosbes, cassis, leder, jenevertoetsje (alcohol), beetje confituur. In elk geval een schitterende wijn. Top!

Zoals Kris zegt is dit geen krachtpatser (maar zal het in zijn jeugd wel geweest zijn), maar een elegante wijn. (wat niet wil zeggen dat dit een dunne wijn zou is. Integendeel) Ik ben net de rest aan het proeven en kan zeggen dat de wijn nu perfect versmolten is, romig en lang. Grote, grote klasse! Betoverende neus. Wauw! (voor mij 94-95)

Naast de Giscours 2000 was deze iets jonger aandoend. In de neus tikkeltje jonger, terwijl Giscours absoluut op dronk was, prachtig boeket etc. Rauzan heeft nog een toekomst. De Giscours was meer een verleider, een PvDD dus.

Dit was een fantastische, onverhoopte tandem om mee te starten, deze 2 Margaux' 2000.
Beiden Super....

'k Had nog een Marquis de Terme 00 moeten mee hebben, ...'t scheelde eigenlijk niet veel zu.

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-04-2012, 11:20 PM
Bericht: #12
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Een ongelooflijk toeval dat 2 proevers blind een wijn schenken uit hetzelfde jaar én de zelfde aop...
En de wijnen waren aan elkaar gewaagd, maar de Segla leek me nog iets meer klasse te hebben, een fluwelen lekkernij. Had een klein beetje t gevoel van de Pavillon 2005. Ik gaf m 93.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-04-2012, 11:28 PM
Bericht: #13
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Ik hou van deze fles...93 p (de trotanoy was de 95 punter) en onderschrijf al het bovenstaande.
22-09-2012, 08:17 PM
Bericht: #14
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
2e wijn van Rauzan Segla : Segla 1989 (Ik dacht hierbij aan 1993) : Versmolten, vlezig, aards, hoog in zuren, goed evenwicht wegens voldoende bestanddelen. 88+
Ik vond eigenlijk vooral dat de hoge zuren wat afleiden naar een minder jaar als 1993

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
17-04-2019, 09:48 AM
Bericht: #15
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Everything you ever wanted to know about Rauzan Segla
(Van de geschiedenis tot de bodem, de wijngaard, oogst en vinificatie, een hele boterham maar echt wel leuk en interessant om lezen, zeker voor Bordofielen Wink )

https://vinous.com/articles/the-margaux-...5-apr-2019

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-05-2019, 04:19 PM
Bericht: #16
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
En nog wat info, https://jebdunnuck.com/2019/05/25-years-...zan-segla/

In blind, we trust Cool
22-07-2020, 02:22 PM
Bericht: #17
RE: Ch Rauzan-Ségla, GCC, Margaux
Twee weken terug mn enige flesje Rauzan Segla 2001 geschonken, alle proevers, ik in de eerste plaats, waren énorm enthousiast over deze wijn.
Alex van LpdV dronk m ook vorige week:

https://www.lapassionduvin.com/bordeaux/...80#1116558

Ons eigen verslag staat elders op t forum

http://www.vinejo.freebb.be/thread-6937-...l#pid97777

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: