Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Yvonne, Saumur Champigny
20-09-2016, 09:18 PM
Bericht: #1
Chateau Yvonne, Saumur Champigny
Na de passage van Fre zondag heb ik al de hele tijd zin in een fles goeie cabernet franc (hij schonk de Clos de l Echo 2014 en die beviel me zeer).
Even goed had ik zin in een 2014, want dat lijkt toch een boerejaar te worden in de streek.
Gelukkig toeval, met een paar andere wino s bracht ik er een bezoek in juli.
Ondermeer Chateau Yvonne stond op het programma.
Lichtjes cult vanwege de link met de Foucaultd van Clos Rougeard. De mama zou eigenares geweest zijn van het domein.
Mathieu Vallée is vandaag de gepassioneerde wijnmaker, hij werkt biologisch-biodynamisch.

Een afspraak regelen had nogal wat voeten in de aarde, enkele keren hadik een kinderstemmetje aan de lijn waarna de verbinding uitviel, vervolgens was het de mama die dan een afspraak regelde waar Mathieu eventueel zou bij zijn afhankelijk van zijn werk.. Iets wat ik bij meerdere domeinen meemaakte in Saumur, blijkbaar is men daar niet (meer) zo tuk op bezoekers, in Chinon bvb was dit helemaal geen probleem.
Maar goed, de nattigheid van mei en juni had er wellicht ook mee te maken.

Toch een afspraak geregeld dus, en daar was ik blij mee want ik hou enorm van de stijl van deze wijnen. Niet overrijp (allesbehalve) maar zeker ook niet gelardeerd met de gevreesde paprika-toets.
Zo bvb de Saumur Champigny 2014 die ik nu in het glas heb.
De neus is aromatisch maar heel fijn, grafiet, nét rijp zwart fruit, zoethout, wat cassis, kruiden (munt). Doet me eerlijk gezegd aan een Pomerol denken.
In de mond sap en fraicheur, tannines zijn rijp en korrelig, mooie afdronk met cacao.
In de Loire zijn nog betaalbare schatten te vinden...
90-91

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-09-2016, 10:36 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
Heerlijk, ik proef bijna mee ;-)
20-09-2016, 11:20 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(20-09-2016 09:18 PM)vinejo schreef:  Na de passage van Fre zondag heb ik al de hele tijd zin in een fles goeie cabernet franc (hij schonk de Clos de l Echo 2014 en die beviel me zeer).
Even goed had ik zin in een 2014, want dat lijkt toch een boerejaar te worden in de streek.
Gelukkig toeval, met een paar andere wino s bracht ik er een bezoek in juli.
Ondermeer Chateau Yvonne stond op het programma.
Lichtjes cult vanwege de link met de Foucaultd van Clos Rougeard. De mama zou eigenares geweest zijn van het domein.
Mathieu Vallée is vandaag de gepassioneerde wijnmaker, hij werkt biologisch-biodynamisch.

Een afspraak regelen had nogal wat voeten in de aarde, enkele keren hadik een kinderstemmetje aan de lijn waarna de verbinding uitviel, vervolgens was het de mama die dan een afspraak regelde waar Mathieu eventueel zou bij zijn afhankelijk van zijn werk.. Iets wat ik bij meerdere domeinen meemaakte in Saumur, blijkbaar is men daar niet (meer) zo tuk op bezoekers, in Chinon bvb was dit helemaal geen probleem.
Maar goed, de nattigheid van mei en juni had er wellicht ook mee te maken.

Toch een afspraak geregeld dus, en daar was ik blij mee want ik hou enorm van de stijl van deze wijnen. Niet overrijp (allesbehalve) maar zeker ook niet gelardeerd met de gevreesde paprika-toets.
Zo bvb de Saumur Champigny 2014 die ik nu in het glas heb.
De neus is aromatisch maar heel fijn, grafiet, nét rijp zwart fruit, zoethout, wat cassis, kruiden (munt). Doet me eerlijk gezegd aan een Pomerol denken.
In de mond sap en fraicheur, tannines zijn rijp en korrelig, mooie afdronk met cacao.
In de Loire zijn nog betaalbare schatten te vinden...
90-91

Weer een bewijs dat 2014 een superjaargang is in de Loire voor CF. Heel mooi!
19-01-2018, 06:36 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(20-09-2016 09:18 PM)vinejo schreef:  Toch een afspraak geregeld dus, en daar was ik blij mee want ik hou enorm van de stijl van deze wijnen. Niet overrijp (allesbehalve) maar zeker ook niet gelardeerd met de gevreesde paprika-toets.
Zo bvb de Saumur Champigny 2014 die ik nu in het glas heb.
De neus is aromatisch maar heel fijn, grafiet, nét rijp zwart fruit, zoethout, wat cassis, kruiden (munt). Doet me eerlijk gezegd aan een Pomerol denken.
In de mond sap en fraicheur, tannines zijn rijp en korrelig, mooie afdronk met cacao.
In de Loire zijn nog betaalbare schatten te vinden...
90-91

Om het week end in te zetten nog eens zo n een flesje open getrokken.
Al zeg ik hetzelf, goed beschreven Wink
Vooral die subtiele, mineralige neus en de enorme fraicheur van deze wijn bevallen me enorm. Score neigt eerder naar 91, om niet te zeggen 92!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-04-2018, 08:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-04-2018 om 08:55 PM door Fre.)
Bericht: #5
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
La folie 2015

Bij aanvang een vreemde neus: was deze wijn gekurkt of was er een ander foutje?

Na openstaan kwam ie iets meer op z'n effen: een neus van paprika (toch wel), laurier, grafiet en wat peper. De mond was aanvankelijk wat onevenwichtig maar ook hier kwam er verbetering na een tijdje. Sappig mondgevoel. De tannines waren rijp. Nogal mager op t middenpallet: het mag voor mij toch ietsje meer zijn. Ook voor een instapcuvée.

Dag 3 was de beste maar toch kan de wijn me niet volledig overtuigen. Jammer.
04-06-2018, 09:04 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
Saumur Champigny 2015 in het glas. Eerste indruk raar maar waar gelijk aan Fre, een beetje vuil, niet heel aangenaam en niet meteen thuis te brengen. Goed walsen haalt het er gelukkig wel uit. Vlezige kersen, braambesjes en een beetje menthol in de neus. Mondgevoel toont zich vrij krachtig; duidelijk op bewaarstructuur gemaakt met rijpe doch stevige tannines. Vrij gesloten naar het einde toe.

Dit was ene random fles, gekocht in Saumur. Op zich wel mooi, gezien ik al aan het derde glas zit zonder er bij na te denken ook iets wat zich ondanks zijn leeftijd toch zeer vlot weet te drinken, wat ik toch als een kenmerk van goede wijn zou beschouwen. Een domein om toch eens te bezoeken bij een volgende Loiretrip. Iemand een idee of deze wordt ingevoerd in België?
06-06-2018, 10:41 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
Yep,Chemin des vignes in Brussel. Heeft een top gamma maar is wel vrij duur. Heeft denk ik te maken met de ligging vlak bij het Luxemburg plein. Ik koop er enkel wijnen die ik anders nergens vind.
25-07-2018, 07:36 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(04-06-2018 09:04 PM)Kupers schreef:  Saumur Champigny 2015 in het glas. Eerste indruk raar maar waar gelijk aan Fre, een beetje vuil, niet heel aangenaam en niet meteen thuis te brengen.

Tiens, hoe weet jij zo goed hoe Fre ruikt...?
Big Grin

PS was t de Folie of de Chateau bij jou?

PS2 Hier de Folie 2014 in t glas, wordt zoooveel beter met O2

PS3 Blitzbezoek aan t domein deze middag, later (kort) meer hierover.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-07-2018, 07:42 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
Blitzbezoek gebracht aan Yvonne dus. Mathieu Vallee was er niet, zijn vrouw ontving ons. Vorige keer was ons al opgevallen dat ze een soort mensenschuwheid vertoont, deze keer was het een stuk beter. Misschien omdat mijn vrouw mee was ipv 5 zuipschuiten.
De Chateau Yvonne 2015 was uitverkocht, wel nog enkele magnums verkrijgbaar.
De 2016 wordt in de loop van de volgende weken gebotteld. Dju.
La Folie 2016 dan maar, herkenbaar maar toch iets rijper dan de 2014. En zoals gezegd, deze week een 14 gedronken en dit was mijn beste fles tot op heden. Wijn heeft dus tijd/zuurstof nodig.
De witte was nog voorradig maar had geen tijd om die te proeven.
Op de terugweg werden we geappelleerd door een koppel dat ons vroeg waar Chateau Yvonne gelegen was. Had zin om ze de verkeerde richting uit te sturen Cool maar toch maar braafjes getoond. Meneer was allesbehalve kenner en was blij toen ik hem prijsde om zijn keuze. Wanneer ik vroeg hoe hij het Chateau kende antwoordde hij dat hij het in een wijnboek had gevonden. "Ach, welk dan wel?"
"Les vins pour les nuls"
Wine for Dummies.
Rolleyes

Ik zou zeggen, als dit domein al in zulke boekskes wordt vermeld wordt het tijd om er nog snel een allocatie af te dwingen...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-01-2020, 09:54 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(19-01-2018 06:36 PM)vinejo schreef:  
(20-09-2016 09:18 PM)vinejo schreef:  Toch een afspraak geregeld dus, en daar was ik blij mee want ik hou enorm van de stijl van deze wijnen. Niet overrijp (allesbehalve) maar zeker ook niet gelardeerd met de gevreesde paprika-toets.
Zo bvb de Saumur Champigny 2014 die ik nu in het glas heb.
De neus is aromatisch maar heel fijn, grafiet, nét rijp zwart fruit, zoethout, wat cassis, kruiden (munt). Doet me eerlijk gezegd aan een Pomerol denken.
In de mond sap en fraicheur, tannines zijn rijp en korrelig, mooie afdronk met cacao.
In de Loire zijn nog betaalbare schatten te vinden...
90-91

Om het week end in te zetten nog eens zo n een flesje open getrokken.
Al zeg ik hetzelf, goed beschreven Wink
Vooral die subtiele, mineralige neus en de enorme fraicheur van deze wijn bevallen me enorm. Score neigt eerder naar 91, om niet te zeggen 92!

Ik vond de 2014 van Château Yvonne zo goed bij de Zwijntjes dat ik me een flesje gaan bijkopen ben om nog eens op het gemak te proeven. Wat een wijn!

Zoals Jo zei, dit is inderdaad een heel subtiele, frisse wijn. En toen ik rook had ik ook mineraliteit. Blij dat ik zie dat Jo het ook had.
Bosfruit, laurier, mooie zuren, heel evenwichtig, tannines nog licht voelbaar. En lengte!
Fles tot de laatste druppel uitgewrongen!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-05-2021, 09:54 PM
Bericht: #11
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(20-09-2016 09:18 PM)vinejo schreef:  Na de passage van Fre zondag heb ik al de hele tijd zin in een fles goeie cabernet franc (hij schonk de Clos de l Echo 2014 en die beviel me zeer).
Even goed had ik zin in een 2014, want dat lijkt toch een boerejaar te worden in de streek.
Gelukkig toeval, met een paar andere wino s bracht ik er een bezoek in juli.
Ondermeer Chateau Yvonne stond op het programma.
Lichtjes cult vanwege de link met de Foucaultd van Clos Rougeard. De mama zou eigenares geweest zijn van het domein.
Mathieu Vallée is vandaag de gepassioneerde wijnmaker, hij werkt biologisch-biodynamisch.

Een afspraak regelen had nogal wat voeten in de aarde, enkele keren hadik een kinderstemmetje aan de lijn waarna de verbinding uitviel, vervolgens was het de mama die dan een afspraak regelde waar Mathieu eventueel zou bij zijn afhankelijk van zijn werk.. Iets wat ik bij meerdere domeinen meemaakte in Saumur, blijkbaar is men daar niet (meer) zo tuk op bezoekers, in Chinon bvb was dit helemaal geen probleem.
Maar goed, de nattigheid van mei en juni had er wellicht ook mee te maken.

Toch een afspraak geregeld dus, en daar was ik blij mee want ik hou enorm van de stijl van deze wijnen. Niet overrijp (allesbehalve) maar zeker ook niet gelardeerd met de gevreesde paprika-toets.
Zo bvb de Saumur Champigny 2014 die ik nu in het glas heb.
De neus is aromatisch maar heel fijn, grafiet, nét rijp zwart fruit, zoethout, wat cassis, kruiden (munt). Doet me eerlijk gezegd aan een Pomerol denken.
In de mond sap en fraicheur, tannines zijn rijp en korrelig, mooie afdronk met cacao.
In de Loire zijn nog betaalbare schatten te vinden...
90-91

Alweer een flesje 2014 opengetrokken. Mijn voorlaatste, dju. Allemaal te vroeg gedronken maar soms heb ik daar zo n goesting in dat ik het niet kan laten...
Na openen, oei..!
Zie boven bericht van Fre en Kupers. Iets onzuiver, kurkachtig zelfs.
Maar dat verdween, t werd wat paprika. Nóg iets wat ik niet zoek in wijn..
Maar hoera, ook die verdween.
En dan werd het beter en beter.
Zuivere, fijne neus, zoals beschreven hier boven.
En ook in de mond wordt de wijn beter met de slok. Fluwelig en fris, tannines van topkwaliteit.
Zoethout en grafiet in de afdronk.
Pomerol? Ja hoor. Maar wel ne goeie.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-12-2021, 03:00 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
La Folie 2016
Rijpe tannines, onstuimige zuurtjes.

Note to myself: minstens 2 jaar wachten met volgende fles.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-12-2021, 03:49 PM
Bericht: #13
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(27-12-2021 03:00 PM)vinejo schreef:  La Folie 2016
Rijpe tannines, onstuimige zuurtjes.

Note to myself: minstens 2 jaar wachten met volgende fles.

De 2020 vorig weekend gedronken was super toegankelijk. Ik denk dat t net zoals bij Bordeaux is: ofwel drink je m jong ofwel wacht je tot ie op dronk is. De tussenfase is vaak moeilijk.
28-12-2021, 04:20 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Yvonne, Saumur Champigny
(27-12-2021 03:49 PM)Fre schreef:  
(27-12-2021 03:00 PM)vinejo schreef:  La Folie 2016
Rijpe tannines, onstuimige zuurtjes.

Note to myself: minstens 2 jaar wachten met volgende fles.

De 2020 vorig weekend gedronken was super toegankelijk. Ik denk dat t net zoals bij Bordeaux is: ofwel drink je m jong ofwel wacht je tot ie op dronk is. De tussenfase is vaak moeilijk.

En ja hoor. Op dag drie best.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: