Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Desmirail Margaux GCC
31-08-2010, 10:36 PM
Bericht: #1
Château Desmirail Margaux GCC
een 1993 exemplaar cadeau gekregen en ik was beetje bevreesd dat ik een lijk in mijn wijnrekken had liggen, maar wat een leuke verrassing Smile
over drie dagen uitgedronken en eerste twee dagen echt schitterend en met veel plezier een 91-92 score gegeven (veeeeeel hoger dan de scores van de goeroes), zowel in de neus als in de mond echt top en de nasmaak bleef eigenlijk bijna eeuwig duren (zeker op 1e dag), op dag drie was hij net geen 90-score meer waard, maar dat kun je deze wijn zeker niet kwalijk nemen, er zitten zeker nog een paar jaartjes bewaarpotentieel in, echt prachtig geëvolueerd
31-08-2010, 10:57 PM
Bericht: #2
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Hey Kris, da was effe geleden .
Ik dacht dat ge al uw flessen opgedronken had en uwe kelder leeg was :-)
93 is precies toch een bewaarjaar geweest in BDX ?

Wine is sunlight , held together by water !
31-08-2010, 11:04 PM
Bericht: #3
RE: Château Desmirail Margaux GCC
geen kelder Wink
maar garage en wijnfrigo in berging liggen beetje overvol eigenlijk : voorlopig geen plaats meer voor auto Blush
22-09-2012, 09:59 PM
Bericht: #4
RE: Château Desmirail Margaux GCC
De 2009 schijnt zo'n mooi exemplaar te zijn...en dat tegen een hele scherpe prijs.
Iemand ervaring mee?
22-09-2012, 10:36 PM
Bericht: #5
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(22-09-2012 09:59 PM)Vin1 schreef:  De 2009 schijnt zo'n mooi exemplaar te zijn...en dat tegen een hele scherpe prijs.
Iemand ervaring mee?

Neen maar net als Croizet Bages zou dit kasteel op de goede weg zijn om eindelijk weer zijn classificatie enigszins te verantwoorden.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-09-2012, 10:52 PM
Bericht: #6
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Misschien veel te veel opgehemeld ?=>

http://www.degoudenton.nl/cms/publish/co...ent_id=120
22-09-2012, 11:07 PM
Bericht: #7
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(22-09-2012 10:52 PM)Vin1 schreef:  Misschien veel te veel opgehemeld ?=>

http://www.degoudenton.nl/cms/publish/co...ent_id=120

In de marge Vin, heb je daar al wijnen gekocht, ik had onlangs kontakt met hen ikv een andere aankoop en ze leken me wel ok...

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-09-2012, 11:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-09-2012 om 11:35 PM door doc.)
Bericht: #8
RE: Château Desmirail Margaux GCC
"In de marge" bedoel je de P/K verhouding voor deze wijn?
(Ik heb daar trouwens nog nooit wat gekocht)
22-09-2012, 11:36 PM
Bericht: #9
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(22-09-2012 11:23 PM)Vin1 schreef:  "In de marge" bedoel je de P/K verhouding voor deze wijn?
(Ik heb daar trouwens nog nooit wat gekocht)

Nee met "in de marge" bedoel ik, "eventjes naast de kwestie". Ik dacht dat je daar al mss iets gekocht had. Niks met P/K te maken dus...tja die Westvlaamse tongval...

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-09-2012, 11:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-09-2012 om 11:48 PM door don quichotte.)
Bericht: #10
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(22-09-2012 10:52 PM)Vin1 schreef:  Misschien veel te veel opgehemeld ?=>

http://www.degoudenton.nl/cms/publish/co...ent_id=120

Vin1,

Wie is die kerel Nico McGough? Iemand met positieve referenties? Nog nooit van gehoord.
Ben gaan kijken naar bepaalde wijnen van 2009 die ik reeds gedegusteerd of gedronken heb.
Zijn bevindingen hierover wijken soms nogal sterk af van mijn ervaringen.
BV. Als de Desmirail !** krijgt dan krijgt de Dauzac 2009 van mij ***. Heb beiden gedronken en ook liggen. Nico geeft de Dauzac 2009 een * classificatie.

Wat ik wel goed vind was zijn ervaring in Ch. Ausone.Big Grin

De proefnotities van Nico McGough zijn die voor botteling of nadien of beiden?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
23-09-2012, 11:16 AM
Bericht: #11
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Van Nicough McGough heb ik nog nooit gehoord, maar van Desmirail wel.
En ik vind het erg fijn, dat iemand deze wijn naar waarde kan schatten.

Desmirail wordt m.i. verguisd om de verkeerde redenen. Het is altijd een ouderwetse Margaux geweest (zoals de cliché het wil: elegant, vrouwelijk...). Haast een vloek in dit zoveelste Parkerdecennium, waarin wijnen zwaar moeten zijn, vol body, vol alcohol, donker tot zwart, overgeconcentreerd. Kortom, vervelend na het tweede glas.

Kijk, maar hoe men in St-Emilion de natuur van de Merlot en de Cabernet Franc gemanipuleerd heeft tot een soort super-cabernet-syrah... Met Angélus heb ik die ommezwaai nog kunnen meemaken, toen ik me daar nog een fles van kon permitteren.

Desmirail was elegant (anderen zullen zeggen: dun, ongeconcentreerd, maar ze dwalen) en ik hoop dat ie dat ook blijft.

Een ander probleem deelt Desmirail historisch o.a. met Rauzan-Gassies en Croizet-Bages: slechte pers. Krijgen de journalisten er te weinig eieren onder hun gat geschoven, ik weet het niet. Feit is dat, zeker in België, deze wijnen altijd een goede afzet hebben gehad en dit tot genoegen van de kopers, maar dat men nauwelijks ergens een goed woordje over deze wijnen kon opvangen in de wijnmedia.
23-09-2012, 12:49 PM
Bericht: #12
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(23-09-2012 11:16 AM)Jordaens schreef:  Van Nicough McGough heb ik nog nooit gehoord, maar van Desmirail wel.
En ik vind het erg fijn, dat iemand deze wijn naar waarde kan schatten.

Desmirail wordt m.i. verguisd om de verkeerde redenen. Het is altijd een ouderwetse Margaux geweest (zoals de cliché het wil: elegant, vrouwelijk...). Haast een vloek in dit zoveelste Parkerdecennium, waarin wijnen zwaar moeten zijn, vol body, vol alcohol, donker tot zwart, overgeconcentreerd. Kortom, vervelend na het tweede glas.

Kijk, maar hoe men in St-Emilion de natuur van de Merlot en de Cabernet Franc gemanipuleerd heeft tot een soort super-cabernet-syrah... Met Angélus heb ik die ommezwaai nog kunnen meemaken, toen ik me daar nog een fles van kon permitteren.

Desmirail was elegant (anderen zullen zeggen: dun, ongeconcentreerd, maar ze dwalen) en ik hoop dat ie dat ook blijft.

Een ander probleem deelt Desmirail historisch o.a. met Rauzan-Gassies en Croizet-Bages: slechte pers. Krijgen de journalisten er te weinig eieren onder hun gat geschoven, ik weet het niet. Feit is dat, zeker in België, deze wijnen altijd een goede afzet hebben gehad en dit tot genoegen van de kopers, maar dat men nauwelijks ergens een goed woordje over deze wijnen kon opvangen in de wijnmedia.

Een beetje vergelijkbaar met Durfort Vivens ook denk ik, Rik?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-09-2012, 01:30 PM
Bericht: #13
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Lastig hoogte te krijgen van deze wijn begrijp ik.
Met name een mooie zachte wijn als ik het zo begrijp.
In principe is Margaux natuurlijk ook geen type wijn die het van kracht en body moet hebben.
23-09-2012, 01:31 PM
Bericht: #14
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Als ge het fijn nagaat... Eigenlijk, zoals een pak margaux... Leest er iemand ooit iets lovends over de Tertre, Marquis de Terme, de Cantenacs,...
Nee, alleen de lievelingen (Labégorce-Zéde - al bestaat dat nu niet meer -, Margaux, Palmer...), goeie wijnen, hoor, maar geen enkele normale mens herkent Zédé de laatste decennia nog blind als een margaux (de twee andere bevinden zich al te lang buiten mijn liga).
23-09-2012, 01:37 PM
Bericht: #15
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(23-09-2012 01:31 PM)Jordaens schreef:  Als ge het fijn nagaat... Eigenlijk, zoals een pak margaux... Leest er iemand ooit iets lovends over de Tertre, Marquis de Terme, de Cantenacs,...
Nee, alleen de lievelingen (Labégorce-Zéde - al bestaat dat nu niet meer -, Margaux, Palmer...), goeie wijnen, hoor, maar geen enkele normale mens herkent Zédé de laatste decennia nog blind als een margaux (de twee andere bevinden zich al te lang buiten mijn liga).

M.a.w. jij vindt de Desmirail 2009 een ECHTE Margaux zoals deze bedoelt is? (En dat tegen een hele nette prijs voor een Margaux)
23-09-2012, 03:52 PM
Bericht: #16
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Ik ben het grotendeels eens met wat Jordaens schrijft in zijn Bericht: #11 en Bericht: #14.
Toch wat over mijn ervaring met Desmirail van de jaren zeventig, tachtig en begin jaren negentig. Een wijn die in zijn jonge jaren soms iets scherp en stug overkwam maar na voldoende kelderrust uitgroeide tot een elegante stijlvolle (Margaux ?)wijn met veel finesse.
De 1995 die ik ervan dronk ergens na 10 jaar miste toch wat “potentie” voor die jaargang.
Ik vraag me af wat de 2009 gaat geven binnen 10 jaar.(aangekocht aan 24.99). Een wijn die wel start met een zeer goede concentratie.

Citaat:Nee, alleen de lievelingen (Labégorce-Zéde - al bestaat dat nu niet meer -, Margaux, Palmer...), goeie wijnen, hoor, maar geen enkele normale mens herkent Zédé de laatste decennia nog blind als een margaux (de twee andere bevinden zich al te lang buiten mijn liga).

Ik heb de Labégorce-Zéde 89 nog liggen en daar herken ik de Margaux ook niet in.
Is wellicht nooit een "Margaux " voorbeeld geweest ?Cool
De 2008, het laatste jaargang, was en is nog altijd een typische Tienpont wijn waarin ik ook weinig van Margaux karakteristieken in terug vind. Deze 2008 laat ik zeker 15 jaar in de kelder.
BTW deze 2008 lag een tiental dagen geleden in de Macro in promotie aan iets minder dan 20 Euro dacht ik.

Citaat: M.a.w. jij vindt de Desmirail 2009 een ECHTE Margaux zoals deze bedoelt is? (En dat tegen een hele nette prijs voor een Margaux)

@ Vin1
Of Desmirail 2009 een echt Margaux voorbeeld is ? Weet ik niet. Toen ik hem dronk deed hij mij aan de Chasse Spleen 2009 denken. Maar trek je daar niet veel van aan.
Onlangs deed me een oude Riesling ook aan een Sauterne denken door zijn geur en smaak. Maar ik werd zeer vlug terug tot wat realiteit gebracht door zijn mooie acciditeit in de afdronk.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-06-2013, 10:26 AM
Bericht: #17
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Wanneer is de 2009 op dronk en hoe lang kan deze nog ouderen?
note: De opslagomstandigheden zijn niet perfect. Gewoon in de garagebox.
05-10-2013, 07:55 AM
Bericht: #18
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Geplukt uit een ander forum:

(04-10-2013 07:27 PM)Touareg schreef:  Juist uit de kelder geplukt: Chateau Desmirail 2002 (Margaux). Zal goed gaan bij mijn stukske hindefilet.

Edit: Ik weet niet goed wat ik er moet van denken. In het begin was hij, hoewel de neus veelbelovend was, erg stug en zelfs bitter. Alles was aanwezig, maar extreem en onevenwichtig. Van verfijning, souplesse en elegantie, dingen die je toch van een Margaux Cru Classé moogt verwachten, was er weinig sprake. Na een uur karaf begon hij (of moeten we zeggen zij) toch de betere kant van zichzelf te tonen. De scherpe kantjes gingen eraf, en we konden beginnen denken aan een combinatie met eten. Echt rond was hij nog niet, en vooral dat merkwaardige bittertje bleef hangen. Er was een serieuze, maar niet helemaal aangename afdronk. De combinatie met mijn rood gebakken hindeke in rode wijnsaus, met gratin, champignons en kastanjepuree werkte wel. De kracht van het eten, kon de strengheid van de wijn aan. Nu, na meer dan 5 uur karaf, ben ik het laatste restje aan het opdrinken. Alle scherpe en onaangename elementen zijn vervlogen. De zuren houden de wijn fris. Wat overblijft is een lekker glas wijn, zonder meer. Enig opzoekwerk op het wereldwijde internet leert mij dat deze fles 79/100 scoort. Ik kan mij daarbij aansluiten. Voor een GCC is dat natuurlijk gene vette. Exclamation

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-11-2013, 07:36 PM
Bericht: #19
RE: Château Desmirail Margaux GCC
In de Delhaize nu de 2009 aan iets meer dan 25 euro. Een koopje?
23-11-2013, 09:13 PM
Bericht: #20
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(23-11-2013 07:36 PM)Jean schreef:  In de Delhaize nu de 2009 aan iets meer dan 25 euro. Een koopje?

Jean,
Ik kocht deze 2009 aan 24.99 Euro in 2012.
Rekening houdend met de inflatie betaalde je deze zeker niet te duur.
Maar van een koopje zou ik nog niet direct spreken.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-11-2013, 02:50 PM
Bericht: #21
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(23-11-2013 09:13 PM)don quichotte schreef:  
(23-11-2013 07:36 PM)Jean schreef:  In de Delhaize nu de 2009 aan iets meer dan 25 euro. Een koopje?

Jean,
Ik kocht deze 2009 aan 24.99 Euro in 2012.
Rekening houdend met de inflatie betaalde je deze zeker niet te duur.
Maar van een koopje zou ik nog niet direct spreken.

Dank voor je antwoord, Don. Ik heb hem evenwel nog niet gekocht. Ik ben er nog over aan het nadenken...
21-12-2014, 11:55 AM
Bericht: #22
RE: Château Desmirail Margaux GCC
De 2010 aan 23,74 EUR op Delhaizewinewold. 12 flessen is echter wel net iets te veel voor mij
21-12-2014, 01:14 PM
Bericht: #23
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(21-12-2014 11:55 AM)Fre schreef:  De 2010 aan 23,74 EUR op Delhaizewinewold. 12 flessen is echter wel net iets te veel voor mij

p/k nochtans geen slechte koop denk ik, er kan nog 5% af met een code Wink maar idd probleem is dat een kist altijd te veel is, eens oud beestje van gedronken en dat was een aangename verrassing

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-12-2014, 01:33 PM
Bericht: #24
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(21-12-2014 01:14 PM)Kris G schreef:  
(21-12-2014 11:55 AM)Fre schreef:  De 2010 aan 23,74 EUR op Delhaizewinewold. 12 flessen is echter wel net iets te veel voor mij

p/k nochtans geen slechte koop denk ik, er kan nog 5% af met een code Wink maar idd probleem is dat een kist altijd te veel is, eens oud beestje van gedronken en dat was een aangename verrassing

En zeker een kist van 12... Waar haal je die code Kris?
21-12-2014, 01:38 PM
Bericht: #25
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(21-12-2014 01:33 PM)Fre schreef:  
(21-12-2014 01:14 PM)Kris G schreef:  
(21-12-2014 11:55 AM)Fre schreef:  De 2010 aan 23,74 EUR op Delhaizewinewold. 12 flessen is echter wel net iets te veel voor mij

p/k nochtans geen slechte koop denk ik, er kan nog 5% af met een code Wink maar idd probleem is dat een kist altijd te veel is, eens oud beestje van gedronken en dat was een aangename verrassing

En zeker een kist van 12... Waar haal je die code Kris?

al paar kisten gekocht in het najaar : daardoor kortingscode gekregen voor volgende aankoop voor 31 dec

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
27-06-2021, 01:41 PM
Bericht: #26
RE: Château Desmirail Margaux GCC
Desmirail 2009

Een Margaux zoals een Margaux moet zijn?
Een brave 13%alc. 70% cabernet sauvignon.
Medium body, mooie cedertoets en blonde tabak in de neus.
Al wat evolutie, begint nu mooi op dronk te komen vrij fris in de mond met nog duidelijk waarneembare tannines en mooie zuurtjes.
Doet mij een beetje denken aan de Fieuzal 2008 die ik recent dronk, op finesse gemaakt maar toch ietsje jonger in evolutie iets rijper ook.
Ja dit lijkt me een degelijke Margaux old school en nog min of meer betaalbaar ook.
27-06-2021, 03:56 PM
Bericht: #27
RE: Château Desmirail Margaux GCC
(27-06-2021 01:41 PM)soiando schreef:  Desmirail 2009

Een Margaux zoals een Margaux moet zijn?
Een brave 13%alc. 70% cabernet sauvignon.
Medium body, mooie cedertoets en blonde tabak in de neus.
Al wat evolutie, begint nu mooi op dronk te komen vrij fris in de mond met nog duidelijk waarneembare tannines en mooie zuurtjes.
Doet mij een beetje denken aan de Fieuzal 2008 die ik recent dronk, op finesse gemaakt maar toch ietsje jonger in evolutie iets rijper ook.
Ja dit lijkt me een degelijke Margaux old school en nog min of meer betaalbaar ook.

Zoals in een andere topic vermeld is dit dus zo n door RP neergehaald Chateau waarvan de wijnen gewoon te “licht” zijn of waren om zijn Amerikaans smaakpallet te behagen.
Maar eigenlijk is die legerité (in dit geval, niét altijd!) gewoon finesse.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: