Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Engelse schuimwijnen
19-07-2017, 01:16 PM
Bericht: #1
Engelse schuimwijnen
Hi guys

Ik ben eigenlijk al een tijdje benieuwd naar Engelse schuimwijnen.
Heb tijdens mijn cursus vernomen dat er in zuid Engeland ook wijn verbouwd wordt (zouden daar dezelfde krijtondergrond en klimaat hebben als in Champagne).
Hun schuimwijnen zouden naar verluidt ook top zijn.

Heel benieuwd dus naar deze Engelse schuimwijnen. Enkel vind ik precies nergens waar je deze wijnen kan kopen.

Weet iemand hier iets meer over? Winkels, aan te raden wijnen, impressies?

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-07-2017, 01:32 PM
Bericht: #2
RE: Engelse schuimwijnen
(19-07-2017 01:16 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys

Ik ben eigenlijk al een tijdje benieuwd naar Engelse schuimwijnen.
Heb tijdens mijn cursus vernomen dat er in zuid Engeland ook wijn verbouwd wordt (zouden daar dezelfde krijtondergrond en klimaat hebben als in Champagne).
Hun schuimwijnen zouden naar verluidt ook top zijn.

Heel benieuwd dus naar deze Engelse schuimwijnen. Enkel vind ik precies nergens waar je deze wijnen kan kopen.

Weet iemand hier iets meer over? Winkels, aan te raden wijnen, impressies?

In de buurt van waar ik werk in brussel is een marks and spencer met een redelijk aanbod in wijn. Ik heb daar al engelse schuimwijn zien staan maar nog niet geprobeerd, want qua prijs zitten ze niet onder champagne.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-07-2017, 02:57 PM
Bericht: #3
RE: Engelse schuimwijnen
(19-07-2017 01:32 PM)Olivier schreef:  
(19-07-2017 01:16 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys

Ik ben eigenlijk al een tijdje benieuwd naar Engelse schuimwijnen.
Heb tijdens mijn cursus vernomen dat er in zuid Engeland ook wijn verbouwd wordt (zouden daar dezelfde krijtondergrond en klimaat hebben als in Champagne).
Hun schuimwijnen zouden naar verluidt ook top zijn.

Heel benieuwd dus naar deze Engelse schuimwijnen. Enkel vind ik precies nergens waar je deze wijnen kan kopen.

Weet iemand hier iets meer over? Winkels, aan te raden wijnen, impressies?

In de buurt van waar ik werk in brussel is een marks and spencer met een redelijk aanbod in wijn. Ik heb daar al engelse schuimwijn zien staan maar nog niet geprobeerd, want qua prijs zitten ze niet onder champagne.

Amai. En om direct veel geld te geven aan een wijn die je totaal niet kent (Engelse wijn, WTF?), dat zie ik toch ook niet veel mensen doen.

Zal dus wellicht wel heel moeilijk te vinden zijn.

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-07-2017, 03:58 PM
Bericht: #4
RE: Engelse schuimwijnen
(19-07-2017 02:57 PM)Mr Coone schreef:  
(19-07-2017 01:32 PM)Olivier schreef:  
(19-07-2017 01:16 PM)Mr Coone schreef:  Hi guys

Ik ben eigenlijk al een tijdje benieuwd naar Engelse schuimwijnen.
Heb tijdens mijn cursus vernomen dat er in zuid Engeland ook wijn verbouwd wordt (zouden daar dezelfde krijtondergrond en klimaat hebben als in Champagne).
Hun schuimwijnen zouden naar verluidt ook top zijn.

Heel benieuwd dus naar deze Engelse schuimwijnen. Enkel vind ik precies nergens waar je deze wijnen kan kopen.

Weet iemand hier iets meer over? Winkels, aan te raden wijnen, impressies?

In de buurt van waar ik werk in brussel is een marks and spencer met een redelijk aanbod in wijn. Ik heb daar al engelse schuimwijn zien staan maar nog niet geprobeerd, want qua prijs zitten ze niet onder champagne.

Amai. En om direct veel geld te geven aan een wijn die je totaal niet kent (Engelse wijn, WTF?), dat zie ik toch ook niet veel mensen doen.

Zal dus wellicht wel heel moeilijk te vinden zijn.

Ik heb er reeds enkele kunnen proeven, en een ding staat vast: prijzige wijnen. Dit is wel deels te verklaren door de pond en het algemeen prijsniveau in de UK, maar voor de rest kan ik het best ambitieus noemen. Alhoewel de referentie vooralsnog Sussex en Kent zijn wordt er intussen over tot in de Midlands wijn geproduceerd.

Over stille wijnen kan ik kort zijn: noch de prijs, noch de moeite waard. Hybride druiven, pinot noir waar je kilo's suiker moet bijkappen om iets van alcohol te krijgen; hier is nog werk aan de winkel.

De schuimwijnen kunnen verrassen. Gusbourne heb ik reeds enkele malen geproefd en was steeds mooi, Hambledon uit Hampshire maakt een zeer mooie instapsparkling die naast enkele champagnes kan worden gezet. Ik denk ook dat jet een keldermeester uit de champagnestreek is die hier voor verantwoordelijk is. Chapel Down is qua reputatie waarschijnlijk het bekendste domein, maar slaagt er maar mijn mening niet in om iets anders dan een plat commercieel product af te leveren.
19-07-2017, 06:24 PM
Bericht: #5
RE: Engelse schuimwijnen
(19-07-2017 03:58 PM)Kupers schreef:  Ik heb er reeds enkele kunnen proeven, en een ding staat vast: prijzige wijnen. Dit is wel deels te verklaren door de pond en het algemeen prijsniveau in de UK, maar voor de rest kan ik het best ambitieus noemen. Alhoewel de referentie vooralsnog Sussex en Kent zijn wordt er intussen over tot in de Midlands wijn geproduceerd.

Over stille wijnen kan ik kort zijn: noch de prijs, noch de moeite waard. Hybride druiven, pinot noir waar je kilo's suiker moet bijkappen om iets van alcohol te krijgen; hier is nog werk aan de winkel.

De schuimwijnen kunnen verrassen. Gusbourne heb ik reeds enkele malen geproefd en was steeds mooi, Hambledon uit Hampshire maakt een zeer mooie instapsparkling die naast enkele champagnes kan worden gezet. Ik denk ook dat jet een keldermeester uit de champagnestreek is die hier voor verantwoordelijk is. Chapel Down is qua reputatie waarschijnlijk het bekendste domein, maar slaagt er maar mijn mening niet in om iets anders dan een plat commercieel product af te leveren.

Waauw, dat is al een hele pak informatie die ik krijg.
Ik ga die wijnhuizen eens opzoeken en kijken waar ik die kan vinden.

Ik denk dat ze in Sussex en Kent hetzelfde hebben als in Champagne. Hun druiven die niet rijp genoeg worden om er een genietbare stille wijn van te maken.
Ze liggen op praktisch dezelfde breedtegraad als Champagne, dus misschien ook beter bij schuimwijn houden?

Misschien dat ik eens een trip naar Engeland plan (is ook een heel mooi land) en er ter plaatse eens naar op zoek ga.

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-07-2017, 10:32 PM
Bericht: #6
RE: Engelse schuimwijnen
Het grootste deel van wat er nu wordt geproduceerd is reeds schuimwijn (ik dacht dat 70% van de totale productie schuimwijn is, zal de statistiek nog eens opzoeken). Let wel, dit is niet allemaal op champagneniveau. Ruwweg de helft van de Engelse wijngaarden is beplant met Chardonnay en Pinot Noir, en ik geloof dat ofwel Seyval of Bacchus al op de derde plaats stond, dus er is nog wel een sprong in kwaliteit te maken.

Qua beschikbaarheid denk ik dat je het beste naar M&S kijkt voor iets wat toegankelijk is (relatief gezien dan toch). Swaffou heeft de wijnen van Steven Spurrier, maar daar zit je ook al boven de 50 euro, en ik meen mij te herinneren dat er een Nederlandse webshop is met Gusbourne en Hush Heath, de business class sparkler van BA.
20-07-2017, 12:13 PM
Bericht: #7
RE: Engelse schuimwijnen
(19-07-2017 10:32 PM)Kupers schreef:  Het grootste deel van wat er nu wordt geproduceerd is reeds schuimwijn (ik dacht dat 70% van de totale productie schuimwijn is, zal de statistiek nog eens opzoeken). Let wel, dit is niet allemaal op champagneniveau. Ruwweg de helft van de Engelse wijngaarden is beplant met Chardonnay en Pinot Noir, en ik geloof dat ofwel Seyval of Bacchus al op de derde plaats stond, dus er is nog wel een sprong in kwaliteit te maken.

Qua beschikbaarheid denk ik dat je het beste naar M&S kijkt voor iets wat toegankelijk is (relatief gezien dan toch). Swaffou heeft de wijnen van Steven Spurrier, maar daar zit je ook al boven de 50 euro, en ik meen mij te herinneren dat er een Nederlandse webshop is met Gusbourne en Hush Heath, de business class sparkler van BA.

Bedankt voor de tips! Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
29-01-2019, 02:26 PM
Bericht: #8
RE: Engelse schuimwijnen
Engelse vs Belgische schuimwijnen :

http://dmvino.be/2019/01/24/bubbelmatch-...oK1k30PRc4

maar kijk eens naar de prijzen van de meeste flessen...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: