Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bourgogne 2016
15-09-2017, 03:11 PM
Bericht: #1
Bourgogne 2016
Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-09-2017, 06:42 PM
Bericht: #2
RE: Bourgogne 2016
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.
15-09-2017, 07:56 PM
Bericht: #3
RE: Bourgogne 2016
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
16-09-2017, 11:10 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-09-2017 om 11:43 AM door wvd.)
Bericht: #4
RE: Bourgogne 2016
(15-09-2017 07:56 PM)Olivier schreef:  
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Hmm, misschien hier en daar een kleine prijsverhoging, maar niets substantieels na de prijsverhoging van 2015.
We zijn tenslotte niet in Bordeaux, waar de amper door voorjaarsvorst getroffen GCC's van linkeroever dit toch aangrepen om voor het derde jaar op rij ridicule prijsstijgingen door te voeren voor hun in gigantische hoeveelheden geproduceerde wijnen Wink.
16-09-2017, 11:20 AM
Bericht: #5
RE: Bourgogne 2016
Denk dat je 2017 daar ook even moet inkaderen, eindelijk weer een jaar waarin normale rendementen werden gehaald, wat misschien niet de directe cashflows verbetert, maar wel die in de toekomst.

Ben het wel eens met Werner, in Bordeaux hebben ze de vorst reeds doorgerekend in de primeurcampagne, en je weet dat volgend jaar ook niet meteen goedkoop gaat zijn. En dat na drie zeer mooie jaren, ook qua rendement...
16-09-2017, 11:28 AM
Bericht: #6
RE: Bourgogne 2016
(16-09-2017 11:10 AM)wvd schreef:  
(15-09-2017 07:56 PM)Olivier schreef:  
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Hmm, misschien hier en daar een kleine opslag, maar niets substantieels na de prijsverhoging van 2015.
We zijn tenslotte niet in Bordeaux, waar de amper door voorjaarsvorst getroffen GCC's van linkeroever dit toch aangrepen om voor het derde jaar op rij ridicule prijsstijgingen door te voeren voor hun in gigantische hoeveelheden geproduceerde wijnen Wink.

Even aanstippen dat dit enkel geldt voor de gehypte GCC wijnen en niet voor de grote hoop betaalbare Bordeaux. In Bourgogne zijn de prijsstijgingen toch meer algemeen. Tegenwoordig heb je daar een pinot noir aan de vroegere prijs van een village. Terwijl de kwalitatieve Cru Bourgeois in Bordeaux (die je qua kwaliteit toch op zijn minst kan vergelijken met een generieke pinot noir van een goed huis) al tientallen jaren ongeveer gelijk blijven van prijs.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-09-2017, 11:53 AM
Bericht: #7
RE: Bourgogne 2016
(16-09-2017 11:28 AM)vinejo schreef:  
(16-09-2017 11:10 AM)wvd schreef:  
(15-09-2017 07:56 PM)Olivier schreef:  
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Hmm, misschien hier en daar een kleine opslag, maar niets substantieels na de prijsverhoging van 2015.
We zijn tenslotte niet in Bordeaux, waar de amper door voorjaarsvorst getroffen GCC's van linkeroever dit toch aangrepen om voor het derde jaar op rij ridicule prijsstijgingen door te voeren voor hun in gigantische hoeveelheden geproduceerde wijnen Wink.

Even aanstippen dat dit enkel geldt voor de gehypte GCC wijnen en niet voor de grote hoop betaalbare Bordeaux. In Bourgogne zijn de prijsstijgingen toch meer algemeen. Tegenwoordig heb je daar een pinot noir aan de vroegere prijs van een village. Terwijl de kwalitatieve Cru Bourgeois in Bordeaux (die je qua kwaliteit toch op zijn minst kan vergelijken met een generieke pinot noir van een goed huis) al tientallen jaren ongeveer gelijk blijven van prijs.

Daarom schreef ik ook GCC's. Ik kan niet begrijpen dat iemand, "en primeur" dan nog, bereid is om méér dan 150€ te betalen voor een massaproduct als bvb Montrose, Palmer of Lynch-Bages, maar dan komt zeuren dat een Barolo van Sandrone, een Brunello van Biondi-Santi of een CLos de la Roche van Arlaud zo duur geworden zijn. Dat gaat er bij mij écht niet in.
16-09-2017, 12:27 PM
Bericht: #8
RE: Bourgogne 2016
(16-09-2017 11:53 AM)wvd schreef:  
(16-09-2017 11:28 AM)vinejo schreef:  
(16-09-2017 11:10 AM)wvd schreef:  
(15-09-2017 07:56 PM)Olivier schreef:  
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Hmm, misschien hier en daar een kleine opslag, maar niets substantieels na de prijsverhoging van 2015.
We zijn tenslotte niet in Bordeaux, waar de amper door voorjaarsvorst getroffen GCC's van linkeroever dit toch aangrepen om voor het derde jaar op rij ridicule prijsstijgingen door te voeren voor hun in gigantische hoeveelheden geproduceerde wijnen Wink.

Even aanstippen dat dit enkel geldt voor de gehypte GCC wijnen en niet voor de grote hoop betaalbare Bordeaux. In Bourgogne zijn de prijsstijgingen toch meer algemeen. Tegenwoordig heb je daar een pinot noir aan de vroegere prijs van een village. Terwijl de kwalitatieve Cru Bourgeois in Bordeaux (die je qua kwaliteit toch op zijn minst kan vergelijken met een generieke pinot noir van een goed huis) al tientallen jaren ongeveer gelijk blijven van prijs.

Daarom schreef ik ook GCC's. Ik kan niet begrijpen dat iemand, "en primeur" dan nog, bereid is om méér dan 150€ te betalen voor een massaproduct als bvb Montrose, Palmer of Lynch-Bages, maar dan komt zeuren dat een Barolo van Sandrone, een Brunello van Biondi-Santi of een CLos de la Roche van Arlaud zo duur geworden zijn. Dat gaat er bij mij écht niet in.

Daarmee ben ik het eens natuurlijk. Maar welke gewone wijnliefhebber koopt vandaag nog Palmer en Montrose...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-09-2017, 12:11 PM
Bericht: #9
RE: Bourgogne 2016
(16-09-2017 12:27 PM)vinejo schreef:  
(16-09-2017 11:53 AM)wvd schreef:  
(16-09-2017 11:28 AM)vinejo schreef:  
(16-09-2017 11:10 AM)wvd schreef:  
(15-09-2017 07:56 PM)Olivier schreef:  
(15-09-2017 06:42 PM)wvd schreef:  
(15-09-2017 03:11 PM)Olivier schreef:  Al wat gedateerd artikel, maar toch nog interessant :

http://www.cavesa.ch/blog/le-millesime-2...ky-rigaux/

Helaas weinig wijn, Laurent Fournier oogstte amper 20% van een normale oogst, ook in Vosne vrij rampzalig qua volume, maar wat ik recent proefde was inderdaad exceptioneel.

Dus wellicht weer hoge prijsstijgingen?

Hmm, misschien hier en daar een kleine opslag, maar niets substantieels na de prijsverhoging van 2015.
We zijn tenslotte niet in Bordeaux, waar de amper door voorjaarsvorst getroffen GCC's van linkeroever dit toch aangrepen om voor het derde jaar op rij ridicule prijsstijgingen door te voeren voor hun in gigantische hoeveelheden geproduceerde wijnen Wink.

Even aanstippen dat dit enkel geldt voor de gehypte GCC wijnen en niet voor de grote hoop betaalbare Bordeaux. In Bourgogne zijn de prijsstijgingen toch meer algemeen. Tegenwoordig heb je daar een pinot noir aan de vroegere prijs van een village. Terwijl de kwalitatieve Cru Bourgeois in Bordeaux (die je qua kwaliteit toch op zijn minst kan vergelijken met een generieke pinot noir van een goed huis) al tientallen jaren ongeveer gelijk blijven van prijs.

Daarom schreef ik ook GCC's. Ik kan niet begrijpen dat iemand, "en primeur" dan nog, bereid is om méér dan 150€ te betalen voor een massaproduct als bvb Montrose, Palmer of Lynch-Bages, maar dan komt zeuren dat een Barolo van Sandrone, een Brunello van Biondi-Santi of een CLos de la Roche van Arlaud zo duur geworden zijn. Dat gaat er bij mij écht niet in.

Daarmee ben ik het eens natuurlijk. Maar welke gewone wijnliefhebber koopt vandaag nog Palmer en Montrose...?

Dat zullen er helaas toch wel veel meer zijn dan die Sandrone's Barolo, Biondi-Santi's Brunello of de Clos de la Roche van Arlaud kopen.
17-09-2017, 12:46 PM
Bericht: #10
RE: Bourgogne 2016
Een gewone wijnliefhebber die nog Palmer koopt aan 200 euro? Ken ik niet hoor. Wie dat wel nog doet is geen gewone wijnliefhebber maar een speculateur of een "superrijke die naar niks moet kijke"...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-09-2017, 02:58 PM
Bericht: #11
RE: Bourgogne 2016
Citaat:Dat zullen er helaas toch wel veel meer zijn dan die Sandrone's Barolo, Biondi-Santi's Brunello of de Clos de la Roche van Arlaud kopen.

Er zijn gewoon ook veel meer mensen die graag Bordeaux drinken dan Barolo, let's face it. Zeker Barolo's maar ook Bourgognes zijn geen gemakkelijke wijnen...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
17-09-2017, 03:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-09-2017 om 03:48 PM door wvd.)
Bericht: #12
RE: Bourgogne 2016
(17-09-2017 12:46 PM)vinejo schreef:  Een gewone wijnliefhebber die nog Palmer koopt aan 200 euro? Ken ik niet hoor. Wie dat wel nog doet is geen gewone wijnliefhebber maar een speculateur of een "superrijke die naar niks moet kijke"...

Ge loopt ietwat achter, Jo. Palmer 2016 zit "en primeur" aan boven de 300€

(17-09-2017 02:58 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Dat zullen er helaas toch wel veel meer zijn dan die Sandrone's Barolo, Biondi-Santi's Brunello of de Clos de la Roche van Arlaud kopen.

Er zijn gewoon ook veel meer mensen die graag Bordeaux drinken dan Barolo, let's face it. Zeker Barolo's maar ook Bourgognes zijn geen gemakkelijke wijnen...

Uiteraard, maar daarover gaat het helemaal niet. En ja, voor velen is de weg lang.... banghead


18-09-2017, 11:56 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-09-2017 om 12:05 PM door don quichotte.)
Bericht: #13
RE: Bourgogne 2016
In de Bordeaux streek zijn amper 100 domeinen wit en rood te samen die voor meer dan 100 Euro worden verkocht op onze markt. (rechter oever inbegrepen)
Maak deze oefening maar eens voor Bourgogne. En begin maar eens met de verschillende Clos Vougeots. Alleen zijn er daar een honderdtal wijnboeren die hun wijn voor meer dan 100 Euro op de markt brengen. En, Clos De Vougeot van Michel Noellat behoort daar ook bij.

In de ganse Bourgogne meer dan duizend wijnen boven de honderd Euro? huhuh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-09-2017, 01:16 PM
Bericht: #14
RE: Bourgogne 2016
(18-09-2017 11:56 AM)don quichotte schreef:  In de Bordeaux streek zijn amper 100 domeinen wit en rood te samen die voor meer dan 100 Euro worden verkocht op onze markt. (rechter oever inbegrepen)
Maak deze oefening maar eens voor Bourgogne. En begin maar eens met de verschillende Clos Vougeots. Alleen zijn er daar een honderdtal wijnboeren die hun wijn voor meer dan 100 Euro op de markt brengen. En, Clos De Vougeot van Michel Noellat behoort daar ook bij.

In de ganse Bourgogne meer dan duizend wijnen boven de honderd Euro? huhuh

Je hebt helemaal gelijk,maar je vergeet een kleinigheidje dat PRODUCTIE heet en dat is nu net waarover het gaat.
Clos de Vougeot is 50ha en daarmee qua oppervlakte de grootste Grand Cru. Er zijn 76 producenten die een oogstaangifte doen, sommige brengen dan nog 2 versies uit (Château de la Tour). In jouw ogen zijn dat dus meer dan 70 wijnen. Samen is die productie NOG NIET DE HELFT van wat Lynch-Bages jaarlijks produceert.
Andere Pauillacs die meer dan 100 (en sommige meer dan 1000) euro vragen zijn Lafite, Latour, Mouton, Beide Pichon's, Pontet-Canet,...?
De productie van die samen (Lafite is ook 110ha, Pichons samen 160ha, Pontet-Canet 80ha (= Clos de Vougeot + Echezeaux...). M.a.w., er is véél meer Pauillac van meer dan 100€/fles dan alle Grand Cru Bourgogne samen!!

Maar dan is er natuurlijk ook nog een massa Pomerol, Saint-Emilion, Margaux, Saint-Julien, ....
Dus: er wordt in Bordeaux méér wijn geproduceerd die "en primeur" 2016 meer dan 100€ per fles kost, dan de ganse productie van de Côte d'Or.
Duidelijker kan het niet denk ik zo.

Gisteren een overheerlijk Nebbiolo/Barbera blend gedronken die we verkopen rond 30€. Ik wens je veel succes om in Bx iets te vinden dat, afgezien van persoonlijke voorkeur, qua qpr nog maar van ver in de buurt komt.
18-09-2017, 01:35 PM
Bericht: #15
RE: Bourgogne 2016
(18-09-2017 01:16 PM)wvd schreef:  
(18-09-2017 11:56 AM)don quichotte schreef:  In de Bordeaux streek zijn amper 100 domeinen wit en rood te samen die voor meer dan 100 Euro worden verkocht op onze markt. (rechter oever inbegrepen)
Maak deze oefening maar eens voor Bourgogne. En begin maar eens met de verschillende Clos Vougeots. Alleen zijn er daar een honderdtal wijnboeren die hun wijn voor meer dan 100 Euro op de markt brengen. En, Clos De Vougeot van Michel Noellat behoort daar ook bij.

In de ganse Bourgogne meer dan duizend wijnen boven de honderd Euro? huhuh

Je hebt helemaal gelijk,maar je vergeet een kleinigheidje dat PRODUCTIE heet en dat is nu net waarover het gaat.
Clos de Vougeot is 50ha en daarmee qua oppervlakte de grootste Grand Cru. Er zijn 76 producenten die een oogstaangifte doen, sommige brengen dan nog 2 versies uit (Château de la Tour). In jouw ogen zijn dat dus meer dan 70 wijnen. Samen is die productie NOG NIET DE HELFT van wat Lynch-Bages jaarlijks produceert.
Andere Pauillacs die meer dan 100 (en sommige meer dan 1000) euro vragen zijn Lafite, Latour, Mouton, Beide Pichon's, Pontet-Canet,...?
De productie van die samen (Lafite is ook 110ha, Pichons samen 160ha, Pontet-Canet 80ha (= Clos de Vougeot + Echezeaux...). M.a.w., er is véél meer Pauillac van meer dan 100€/fles dan alle Grand Cru Bourgogne samen!!

Maar dan is er natuurlijk ook nog een massa Pomerol, Saint-Emilion, Margaux, Saint-Julien, ....
Dus: er wordt in Bordeaux méér wijn geproduceerd die "en primeur" 2016 meer dan 100€ per fles kost, dan de ganse productie van de Côte d'Or.
Duidelijker kan het niet denk ik zo.

Gisteren een overheerlijk Nebbiolo/Barbera blend gedronken die we verkopen rond 30€. Ik wens je veel succes om in Bx iets te vinden dat, afgezien van persoonlijke voorkeur, qua qpr nog maar van ver in de buurt komt.

Duidelijk? Ik vind dat een kromme redenering eerlijk gezegd. Belgische wijnen mogen vanaf nu aan 1000 euro/ fles worden verkocht. Ha ja, want er is zo weinig PRODUCTIE. Big Grin

PS: aan 30 euro kan je in Auchan vandaag Lagrange 2014 kopen. En Villemaurine. En Sociando Mallet. Ik ben niet zeker dat ik je Piemontese blend beter zal vinden...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-09-2017, 02:20 PM
Bericht: #16
RE: Bourgogne 2016
(18-09-2017 01:35 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2017 01:16 PM)wvd schreef:  
(18-09-2017 11:56 AM)don quichotte schreef:  In de Bordeaux streek zijn amper 100 domeinen wit en rood te samen die voor meer dan 100 Euro worden verkocht op onze markt. (rechter oever inbegrepen)
Maak deze oefening maar eens voor Bourgogne. En begin maar eens met de verschillende Clos Vougeots. Alleen zijn er daar een honderdtal wijnboeren die hun wijn voor meer dan 100 Euro op de markt brengen. En, Clos De Vougeot van Michel Noellat behoort daar ook bij.

In de ganse Bourgogne meer dan duizend wijnen boven de honderd Euro? huhuh

Je hebt helemaal gelijk,maar je vergeet een kleinigheidje dat PRODUCTIE heet en dat is nu net waarover het gaat.
Clos de Vougeot is 50ha en daarmee qua oppervlakte de grootste Grand Cru. Er zijn 76 producenten die een oogstaangifte doen, sommige brengen dan nog 2 versies uit (Château de la Tour). In jouw ogen zijn dat dus meer dan 70 wijnen. Samen is die productie NOG NIET DE HELFT van wat Lynch-Bages jaarlijks produceert.
Andere Pauillacs die meer dan 100 (en sommige meer dan 1000) euro vragen zijn Lafite, Latour, Mouton, Beide Pichon's, Pontet-Canet,...?
De productie van die samen (Lafite is ook 110ha, Pichons samen 160ha, Pontet-Canet 80ha (= Clos de Vougeot + Echezeaux...). M.a.w., er is véél meer Pauillac van meer dan 100€/fles dan alle Grand Cru Bourgogne samen!!

Maar dan is er natuurlijk ook nog een massa Pomerol, Saint-Emilion, Margaux, Saint-Julien, ....
Dus: er wordt in Bordeaux méér wijn geproduceerd die "en primeur" 2016 meer dan 100€ per fles kost, dan de ganse productie van de Côte d'Or.
Duidelijker kan het niet denk ik zo.

Gisteren een overheerlijk Nebbiolo/Barbera blend gedronken die we verkopen rond 30€. Ik wens je veel succes om in Bx iets te vinden dat, afgezien van persoonlijke voorkeur, qua qpr nog maar van ver in de buurt komt.

Duidelijk? Ik vind dat een kromme redenering eerlijk gezegd. Belgische wijnen mogen vanaf nu aan 1000 euro/ fles worden verkocht. Ha ja, want er is zo weinig PRODUCTIE. Big Grin

PS: aan 30 euro kan je in Auchan vandaag Lagrange 2014 kopen. En Villemaurine. En Sociando Mallet. Ik ben niet zeker dat ik je Piemontese blend beter zal vinden...

Ik begin dit en wat vermoeiend item / site te vinden. Hierboven was een antwoord op dat er beweerd wordt dat er in Bg meer dure wijnen zijn dan in Bx, terwijl de redenering toch vrij duidelijk zou moeten maken dat het omgekeerde het geval is. Sorry als ik dat nog steeds niet duidelijk genoeg gemaakt heb.

En ik ben idd vrij zeker dat je Lagrange beter zal vinden, veel succes nog. Wink
18-09-2017, 02:32 PM
Bericht: #17
RE: Bourgogne 2016
Citaat:Ik begin dit en wat vermoeiend item / site te vinden.

ik ben het roerend met je eens. Cool

Deze discussie is hier nu al vaak gevoerd op het forum. Trouwens Wvd, je bent zelf degene die ze in deze topic weer in gang gestoken heeft.

Ik denk dat alle standpunten in deze nu genoegzaam bekend zijn...

Wie interessante info heeft over Bourgogne 2016, laat u gerust gaan Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-09-2017, 02:39 PM
Bericht: #18
RE: Bourgogne 2016
(18-09-2017 01:35 PM)vinejo schreef:  
(18-09-2017 01:16 PM)wvd schreef:  
(18-09-2017 11:56 AM)don quichotte schreef:  In de Bordeaux streek zijn amper 100 domeinen wit en rood te samen die voor meer dan 100 Euro worden verkocht op onze markt. (rechter oever inbegrepen)
Maak deze oefening maar eens voor Bourgogne. En begin maar eens met de verschillende Clos Vougeots. Alleen zijn er daar een honderdtal wijnboeren die hun wijn voor meer dan 100 Euro op de markt brengen. En, Clos De Vougeot van Michel Noellat behoort daar ook bij.

In de ganse Bourgogne meer dan duizend wijnen boven de honderd Euro? huhuh

Je hebt helemaal gelijk,maar je vergeet een kleinigheidje dat PRODUCTIE heet en dat is nu net waarover het gaat.
Clos de Vougeot is 50ha en daarmee qua oppervlakte de grootste Grand Cru. Er zijn 76 producenten die een oogstaangifte doen, sommige brengen dan nog 2 versies uit (Château de la Tour). In jouw ogen zijn dat dus meer dan 70 wijnen. Samen is die productie NOG NIET DE HELFT van wat Lynch-Bages jaarlijks produceert.
Andere Pauillacs die meer dan 100 (en sommige meer dan 1000) euro vragen zijn Lafite, Latour, Mouton, Beide Pichon's, Pontet-Canet,...?
De productie van die samen (Lafite is ook 110ha, Pichons samen 160ha, Pontet-Canet 80ha (= Clos de Vougeot + Echezeaux...). M.a.w., er is véél meer Pauillac van meer dan 100€/fles dan alle Grand Cru Bourgogne samen!!

Maar dan is er natuurlijk ook nog een massa Pomerol, Saint-Emilion, Margaux, Saint-Julien, ....
Dus: er wordt in Bordeaux méér wijn geproduceerd die "en primeur" 2016 meer dan 100€ per fles kost, dan de ganse productie van de Côte d'Or.
Duidelijker kan het niet denk ik zo.

Gisteren een overheerlijk Nebbiolo/Barbera blend gedronken die we verkopen rond 30€. Ik wens je veel succes om in Bx iets te vinden dat, afgezien van persoonlijke voorkeur, qua qpr nog maar van ver in de buurt komt.

Duidelijk? Ik vind dat een kromme redenering eerlijk gezegd. Belgische wijnen mogen vanaf nu aan 1000 euro/ fles worden verkocht. Ha ja, want er is zo weinig PRODUCTIE. Big Grin

PS: aan 30 euro kan je in Auchan vandaag Lagrange 2014 kopen. En Villemaurine. En Sociando Mallet. Ik ben niet zeker dat ik je Piemontese blend beter zal vinden...

Of dit een kromme redenering is laat ik nog buiten beschouwing.
Als wvd goed leest wat ik hier schrijft heb ik het niet over het aantal flessen maar over het aantal domeinen; Chateaux, eigenaars.....
Clos de Vougeot heeft meer dan 100 verschillende percelen die in de handen zijn van 87 eigenaars.
En hoeveel soorten verkoopt bv Rousseau; Leroy, Comte Georges de Vogue;Meo-Camuzet ..................niet aan meer dan 100 Euro.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
19-09-2017, 07:33 AM
Bericht: #19
RE: Bourgogne 2016
Werner, de hele tijd op dezelfde nagel kloppen moet inderdaad vermoeiend zijn. Wink

Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-09-2017, 01:15 PM
Bericht: #20
RE: Bourgogne 2016
Citaat:Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

interessant artikel, merci Jo!

dit hier valt me toch wel op : "average sugar levels in the grapes in 2016 were roughly similar to those of 2011, 2010 and 2009, but lower than 2012, 2013, 2014 and especially 2015 (in the past generation, only 2006 was riper than 2015, with average grape sugars actually a bit higher in '15 than in 2003)"

dat bevestigt een beetje mijn terughoudendheid voor 2015. Je moet natuurlijk altijd proeven, maar ik ga toch eerder mikken op 2016 voor Bourgogne, denk ik.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-09-2017, 04:26 PM
Bericht: #21
RE: Bourgogne 2016
(19-09-2017 01:15 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

interessant artikel, merci Jo!

dit hier valt me toch wel op : "average sugar levels in the grapes in 2016 were roughly similar to those of 2011, 2010 and 2009, but lower than 2012, 2013, 2014 and especially 2015 (in the past generation, only 2006 was riper than 2015, with average grape sugars actually a bit higher in '15 than in 2003)"

dat bevestigt een beetje mijn terughoudendheid voor 2015. Je moet natuurlijk altijd proeven, maar ik ga toch eerder mikken op 2016 voor Bourgogne, denk ik.
Ik hoor toch zo vaak dat velen terughoudend zijn voor een bepaalde regio als de zon wat teveel geschenen heeft. De wijnen zijn dan niet typisch, of te geconcentreerd, of ...
Maar een goede, aromatisch en phenolisch rijpe druif kan toch niet anders dan een goede wijn geven (bij een goede producent). En als er zoveel 'slechte, rijpe' jaren zijn, dan wordt het op de duur toch lastig om, in dit voorbeeld, nog 'goede' Chablis te kopen. '12, '13, '14 en '15 hebben me, bij de goede wijnbouwers, toch altijd zeer mooie Chablis opgeleverd. Er zitten natuurlijk verschillen bij, maar volgens mij haal ik er in een verticale, over de jaren heen, lang niet alle slechte jaren uit... 2010 vind ik bv geconcentreerder en ronder dan het rijpe, 'gesuikerde' 2012. 2015 vind ik voorlopig top! Mooi, fris zuur en toch de nodige concentratie en souplesse. Jaren voor de boeg... Scholl

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
19-09-2017, 04:45 PM
Bericht: #22
RE: Bourgogne 2016
(19-09-2017 04:26 PM)TheWineVet schreef:  
(19-09-2017 01:15 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

interessant artikel, merci Jo!

dit hier valt me toch wel op : "average sugar levels in the grapes in 2016 were roughly similar to those of 2011, 2010 and 2009, but lower than 2012, 2013, 2014 and especially 2015 (in the past generation, only 2006 was riper than 2015, with average grape sugars actually a bit higher in '15 than in 2003)"

dat bevestigt een beetje mijn terughoudendheid voor 2015. Je moet natuurlijk altijd proeven, maar ik ga toch eerder mikken op 2016 voor Bourgogne, denk ik.
Ik hoor toch zo vaak dat velen terughoudend zijn voor een bepaalde regio als de zon wat teveel geschenen heeft. De wijnen zijn dan niet typisch, of te geconcentreerd, of ...
Maar een goede, aromatisch en phenolisch rijpe druif kan toch niet anders dan een goede wijn geven (bij een goede producent). En als er zoveel 'slechte, rijpe' jaren zijn, dan wordt het op de duur toch lastig om, in dit voorbeeld, nog 'goede' Chablis te kopen. '12, '13, '14 en '15 hebben me, bij de goede wijnbouwers, toch altijd zeer mooie Chablis opgeleverd. Er zitten natuurlijk verschillen bij, maar volgens mij haal ik er in een verticale, over de jaren heen, lang niet alle slechte jaren uit... 2010 vind ik bv geconcentreerder en ronder dan het rijpe, 'gesuikerde' 2012. 2015 vind ik voorlopig top! Mooi, fris zuur en toch de nodige concentratie en souplesse. Jaren voor de boeg... Scholl

het is voor een deel een persoonlijke voorkeur. Ik hou van spanning in een Bourgogne, frisheid, en er moet dat typische pinot-fruit inzitten. Je hebt volledig gelijk dat een goede wijnbouwer een goede wijn moet kunnen maken met wat hij heeft. Maar bij sommigen zal het een wijn geven die ik persoonlijk dan minder graag drink. De Bourgogne 2015 van Lignier die ik bij Fre mocht proeven, is daar een voorbeeld van (ook al waren de meningen verdeeld). Het fruit zat voor mij veeleer op de kriekjes, die mij richting Italië deden denken. Ook de zuren zaten relatief laag. Een goede wijn? Zeker. Maar gewoon minder mijn ding.
Anderzijds hebben we dan bij Guillard weer wel fantastische 2015 kunnen proeven. Dus het adagio dat er steeds geproefd moet worden, is ook hier geldig. Maar bij 2015 ga ik dus net iets meer proeven voor ik koop. Slurp

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-09-2017, 05:12 PM
Bericht: #23
RE: Bourgogne 2016
(19-09-2017 04:45 PM)Olivier schreef:  
(19-09-2017 04:26 PM)TheWineVet schreef:  
(19-09-2017 01:15 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

interessant artikel, merci Jo!

dit hier valt me toch wel op : "average sugar levels in the grapes in 2016 were roughly similar to those of 2011, 2010 and 2009, but lower than 2012, 2013, 2014 and especially 2015 (in the past generation, only 2006 was riper than 2015, with average grape sugars actually a bit higher in '15 than in 2003)"

dat bevestigt een beetje mijn terughoudendheid voor 2015. Je moet natuurlijk altijd proeven, maar ik ga toch eerder mikken op 2016 voor Bourgogne, denk ik.
Ik hoor toch zo vaak dat velen terughoudend zijn voor een bepaalde regio als de zon wat teveel geschenen heeft. De wijnen zijn dan niet typisch, of te geconcentreerd, of ...
Maar een goede, aromatisch en phenolisch rijpe druif kan toch niet anders dan een goede wijn geven (bij een goede producent). En als er zoveel 'slechte, rijpe' jaren zijn, dan wordt het op de duur toch lastig om, in dit voorbeeld, nog 'goede' Chablis te kopen. '12, '13, '14 en '15 hebben me, bij de goede wijnbouwers, toch altijd zeer mooie Chablis opgeleverd. Er zitten natuurlijk verschillen bij, maar volgens mij haal ik er in een verticale, over de jaren heen, lang niet alle slechte jaren uit... 2010 vind ik bv geconcentreerder en ronder dan het rijpe, 'gesuikerde' 2012. 2015 vind ik voorlopig top! Mooi, fris zuur en toch de nodige concentratie en souplesse. Jaren voor de boeg... Scholl

het is voor een deel een persoonlijke voorkeur. Ik hou van spanning in een Bourgogne, frisheid, en er moet dat typische pinot-fruit inzitten. Je hebt volledig gelijk dat een goede wijnbouwer een goede wijn moet kunnen maken met wat hij heeft. Maar bij sommigen zal het een wijn geven die ik persoonlijk dan minder graag drink. De Bourgogne 2015 van Lignier die ik bij Fre mocht proeven, is daar een voorbeeld van (ook al waren de meningen verdeeld). Het fruit zat voor mij veeleer op de kriekjes, die mij richting Italië deden denken. Ook de zuren zaten relatief laag. Een goede wijn? Zeker. Maar gewoon minder mijn ding.
Anderzijds hebben we dan bij Guillard weer wel fantastische 2015 kunnen proeven. Dus het adagio dat er steeds geproefd moet worden, is ook hier geldig. Maar bij 2015 ga ik dus net iets meer proeven voor ik koop. Slurp
Ik had dat onlangs met een duidelijk "Spaanse" Givry. Zelfs toen ik wist dat het pinot was, kon ik het er nog niet uithalen. Ik denk 2011. Enorm knappe wijn, dat wel. Maar idd niet wat je zoekt in Bourgogne. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat die veel strakker was bij aankoop. Dus ook al proef je op voorhand, dan nog kunnen wijnen zulke metamorfoses ondergaan... Ach, interessant, niet?

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
22-09-2017, 10:35 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-09-2017 om 10:36 AM door wvd.)
Bericht: #24
RE: Bourgogne 2016
(19-09-2017 05:12 PM)TheWineVet schreef:  
(19-09-2017 04:45 PM)Olivier schreef:  
(19-09-2017 04:26 PM)TheWineVet schreef:  
(19-09-2017 01:15 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Back on topic: Chablis 2016 (en 2015 in fles):

http://vinous.com/articles/chablis-2016-...y-aug-2017

interessant artikel, merci Jo!

dit hier valt me toch wel op : "average sugar levels in the grapes in 2016 were roughly similar to those of 2011, 2010 and 2009, but lower than 2012, 2013, 2014 and especially 2015 (in the past generation, only 2006 was riper than 2015, with average grape sugars actually a bit higher in '15 than in 2003)"

dat bevestigt een beetje mijn terughoudendheid voor 2015. Je moet natuurlijk altijd proeven, maar ik ga toch eerder mikken op 2016 voor Bourgogne, denk ik.
Ik hoor toch zo vaak dat velen terughoudend zijn voor een bepaalde regio als de zon wat teveel geschenen heeft. De wijnen zijn dan niet typisch, of te geconcentreerd, of ...
Maar een goede, aromatisch en phenolisch rijpe druif kan toch niet anders dan een goede wijn geven (bij een goede producent). En als er zoveel 'slechte, rijpe' jaren zijn, dan wordt het op de duur toch lastig om, in dit voorbeeld, nog 'goede' Chablis te kopen. '12, '13, '14 en '15 hebben me, bij de goede wijnbouwers, toch altijd zeer mooie Chablis opgeleverd. Er zitten natuurlijk verschillen bij, maar volgens mij haal ik er in een verticale, over de jaren heen, lang niet alle slechte jaren uit... 2010 vind ik bv geconcentreerder en ronder dan het rijpe, 'gesuikerde' 2012. 2015 vind ik voorlopig top! Mooi, fris zuur en toch de nodige concentratie en souplesse. Jaren voor de boeg... Scholl

het is voor een deel een persoonlijke voorkeur. Ik hou van spanning in een Bourgogne, frisheid, en er moet dat typische pinot-fruit inzitten. Je hebt volledig gelijk dat een goede wijnbouwer een goede wijn moet kunnen maken met wat hij heeft. Maar bij sommigen zal het een wijn geven die ik persoonlijk dan minder graag drink. De Bourgogne 2015 van Lignier die ik bij Fre mocht proeven, is daar een voorbeeld van (ook al waren de meningen verdeeld). Het fruit zat voor mij veeleer op de kriekjes, die mij richting Italië deden denken. Ook de zuren zaten relatief laag. Een goede wijn? Zeker. Maar gewoon minder mijn ding.
Anderzijds hebben we dan bij Guillard weer wel fantastische 2015 kunnen proeven. Dus het adagio dat er steeds geproefd moet worden, is ook hier geldig. Maar bij 2015 ga ik dus net iets meer proeven voor ik koop. Slurp
Ik had dat onlangs met een duidelijk "Spaanse" Givry. Zelfs toen ik wist dat het pinot was, kon ik het er nog niet uithalen. Ik denk 2011. Enorm knappe wijn, dat wel. Maar idd niet wat je zoekt in Bourgogne. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat die veel strakker was bij aankoop. Dus ook al proef je op voorhand, dan nog kunnen wijnen zulke metamorfoses ondergaan... Ach, interessant, niet?

Eigenaardig genoeg komt na jaren dikwijls het echte Bourgogne karakter terug boven. Het eerste jaar dat er werkelijk problemen waren met te hete zomer, hoge alcohol, lage zuren was bij mijn weten 2003. Ik herinner we dat die jong net proefden als wijnen uit de Zuidelijke Rhône. Nu, 15 jaar later, komt het Bourgogne karakter terug boven en vraag je je af waar al de paniek vandaan kwam, de wijnen vertonen duidelijk terroir en hebben zelfs een zekere frisheid herwonnen, ongelooflijk toch?
Dus: geen paniek ivm 2015, dat komt zeker (heel) goed. Wil je je Bourgognes vroeger drinken? Koop dan 2013, die beginnen erg mooi te worden en daar is zeker spanning en terroir definitie genoeg.
22-09-2017, 10:40 AM
Bericht: #25
RE: Bourgogne 2016
Citaat:Wil je je Bourgognes vroeger drinken? Koop dan 2013, die beginnen erg mooi te worden en daar is zeker spanning en terroir definitie genoeg.

Inderdaad. Ik hou wel van 2013 in bourgogne. En daar heb ik gelukkig ook nog redelijk wat van liggen.

Ik kan me dat wel inbeelden dat die warme jaren fijner worden met te ouderen, maar ik heb helaas geen plaats om wijn 15 jaar weg te leggen Sad

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-09-2017, 11:32 AM
Bericht: #26
RE: Bourgogne 2016
Heb gisteren een Chablis 1cru 2013 geopend. Duidelijk ronder, maar zo mooi en ook geconcentreerder als vele andere Chablis. En een beetje meer concentratie, mondvulling, mag wel eens in sommige Chablis, niet?
Benieuwd wat deze vanavond gaat opleveren.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
10-01-2018, 10:24 AM
Bericht: #27
RE: Bourgogne 2016
Een paar bekende namen in dit lijstje maar toch weinig hoogvliegers volgens Decanter :

http://www.decanter.com/wine-reviews-tas...m=referral

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
17-05-2018, 08:43 PM
Bericht: #28
RE: Bourgogne 2016
Dankzij een gunstig gerichte wind zijn hier gisteren flink wat mooie dingen "aangewaaid" uit de Bourgogne. We hebben weer wat kunnen stapelen.Tongue


Bijlagen Afbeeldingen
   
18-05-2018, 12:06 AM
Bericht: #29
RE: Bourgogne 2016
(17-05-2018 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  Dankzij een gunstig gerichte wind zijn hier gisteren flink wat mooie dingen "aangewaaid" uit de Bourgogne. We hebben weer wat kunnen stapelen.Tongue
Schoon gerief Francis. Santé!
18-05-2018, 11:41 AM
Bericht: #30
RE: Bourgogne 2016
(17-05-2018 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  Dankzij een gunstig gerichte wind zijn hier gisteren flink wat mooie dingen "aangewaaid" uit de Bourgogne. We hebben weer wat kunnen stapelen.Tongue

Straf, je hebt eerder 2016 dan ik Wink

Mooie vangst in ieder geval! Ik wist niet dat je bij Dureuil nog terecht kon, probeer daar maar op de klantenlijst te blijven.

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)


Ga naar locatie: