Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Torre dei Beati, Montepulciano d Abruzzo
27-09-2017, 02:48 PM
Bericht: #1
Torre dei Beati, Montepulciano d Abruzzo
Op 20 km van de Adriatische zee maakt het koppel Fausto Albanesi en Adriana Galasso bijzonder mooie wijnen.
De wijngaarden van Torre dei Beati liggen op een hoogte tussen 250 en 320 meter en de grote verschillen tussen warme zeewind overdag en de koele wind 's nachts vanaf de Gran Sasso creëren de juiste omstandigheden voor gezonde druivengroei. De bodem bestaat uit kalkrijke klei.

Ik dronk de jaargang 2012 van de Cocciapazza, één van de twee cru's die men maakt van de Montepulciano d'Abruzzo druif. De plukkers gaan meerdere keren de wijngaarden in om alleen die druiven te plukken die een optimale rijpheid hebben. Dan volgt een tweede strenge selectie in de kelder.
Dit werk resulteert in een héél mooie, smakelijke wijn.
De neus is herkenbaar Italiaans, met het typische rubbertoetsje, maar ook pakken rijp zwart fruit, peper, cacao, sigarenkistje, zwarte rekker, rozijnenbrood. Sappig, rijp, fris en evenwichtig in de mond, met milde zuurtjes en een mooie afdronk (cacao) waarin licht korrelige tannines opduiken. Ik scoor deze wijn een ruime 90.

De wijn paste perfect bij de kip met tiki massala en ratatouile.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-09-2017, 05:54 PM
Bericht: #2
RE: Torre dei Beati, Montepulciano d Abruzzo
(27-09-2017 02:48 PM)vinejo schreef:  Op 20 km van de Adriatische zee maakt het koppel Fausto Albanesi en Adriana Galasso bijzonder mooie wijnen.
De wijngaarden van Torre dei Beati liggen op een hoogte tussen 250 en 320 meter en de grote verschillen tussen warme zeewind overdag en de koele wind 's nachts vanaf de Gran Sasso creëren de juiste omstandigheden voor gezonde druivengroei. De bodem bestaat uit kalkrijke klei.

Ik dronk de jaargang 2012 van de Cocciapazza, één van de twee cru's die men maakt van de Montepulciano d'Abruzzo druif. De plukkers gaan meerdere keren de wijngaarden in om alleen die druiven te plukken die een optimale rijpheid hebben. Dan volgt een tweede strenge selectie in de kelder.
Dit werk resulteert in een héél mooie, smakelijke wijn.
De neus is herkenbaar Italiaans, met het typische rubbertoetsje, maar ook pakken rijp zwart fruit, peper, cacao, sigarenkistje, zwarte rekker, rozijnenbrood. Sappig, rijp, fris en evenwichtig in de mond, met milde zuurtjes en een mooie afdronk (cacao) waarin licht korrelige tannines opduiken. Ik scoor deze wijn een ruime 90.

De wijn paste perfect bij de kip met tiki massala en ratatouile.

Lijkt me heel interessante wijn. Mooie DOC van een fijne druif met goed bewaarpotentieel. Ken hier enkel Villa Medoro en die maken daar ook zo sappige wijnen van. Leuke tip.


Ga naar locatie: