Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wijnpluk
03-10-2010, 01:38 PM
Bericht: #1
wijnpluk
Gisteren ben ik mee gaan oogsten in Jesseren (Borgloon). Samen met een dertigtal plukkers hebben we een mooie Chardon. en Pinot noir oogst binnengehaald. Toch een bedenking; de pinot noir is door rotting voor ongeveer de helft verloren gegaan, de Chardon. deed het beter. Wel spraken de wijnbouwers over de beste oogst(of grootste) ooit. Het zijn allemaal leden van het Haspengouws wijngenootschap. In een mooie challet temidden van een wijngaard werd nadien de nodige flessen gekraakt en lekker gegeten.
Er wordt vooral mouserende wijn (Champagne methode) gemaakt.Zo, eens iets anders dan over de Cora te schrijven punk
03-10-2010, 03:59 PM
Bericht: #2
RE: wijnpluk
Wow, tof, Gertt!
Zeer interessant om mee te maken waarschijnlijk (maar niet te onderschatten qua arbeidslast)
Vond je het ook moeilijk? Ik bedoel, moest jij beslissen of een druif te rot is of niet ? Of werd de selectie later gedaan?

btw, in Champagne hebben ze liever dat je zegt "traditionele" methode Wink
03-10-2010, 06:17 PM
Bericht: #3
RE: wijnpluk
Inderdaad intensief. De selectie van druiven gebeurd door de plukkers. Van de mindere percelen Pinot noir wordt geen rode wijn gemaakt maar mouserende (methode traditionelle). De persing gebeurd in een traditionele Korfpers (met een ballon). Nadien komt het sap in inoxe cuvées van 400 liter. Daarna de overheveling om bezinksel te scheiden. Er wordt geen suiker toegevoegd. Persoonlijk vond ik de druiven (en het sap) nogal zuur. Ik heb zelf ook wat struiken en mijn druiven zijn veel zoeter. Ook vond ik dat er te veel trossen per struik hongen (vandaar waarschijnlijk de rotting)...
03-10-2010, 06:50 PM
Bericht: #4
RE: wijnpluk
(03-10-2010 06:17 PM)gertt schreef:  Inderdaad intensief. De selectie van druiven gebeurd door de plukkers. Van de mindere percelen Pinot noir wordt geen rode wijn gemaakt maar mouserende (methode traditionelle). De persing gebeurd in een traditionele Korfpers (met een ballon). Nadien komt het sap in inoxe cuvées van 400 liter. Daarna de overheveling om bezinksel te scheiden. Er wordt geen suiker toegevoegd. Persoonlijk vond ik de druiven (en het sap) nogal zuur. Ik heb zelf ook wat struiken en mijn druiven zijn veel zoeter. Ook vond ik dat er te veel trossen per struik hongen (vandaar waarschijnlijk de rotting)...

Aansluiten op je bedenkingen van hierboven en wat je hier schrijft heb ik ook mijn bedenkingen over de rendementen.
In de Champagnestreek is het basisrendement wettelijk gelimiteerd op 10400 kg druiven per hectare.
Bestaat er in België ook zo iets?
Als dan de helft van de Pinot Noir rot is vraag ik me af hoe de wijnbouwers over de beste oogst(of grootste) ooit kunnen spreken.

Als je de Pinot Noir proeft tijdens de oogst in de Champagne komt deze inderdaad ook zuur over,
Voor champagne laat men de druiven minder rijpen dan bv in de Bourgogne. Overrijpe druiven resulteren meestal in een boerse of lompe champagne.
Twee jaar geleden was ik in november in de Champagne en toen was het restant van de druiven in de wijngaarden pas eetbaar .De meeste druivenrassen voor wijn zijn ook niet bedoeld voor consumptie.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-10-2010, 07:07 PM
Bericht: #5
RE: wijnpluk
18 oktober ga ik naar oostenrijk voor hetzelfde te doen. Ben ook benieuwd hoe intensief het allemaal is
03-10-2010, 08:15 PM
Bericht: #6
RE: wijnpluk
4321Het sap dat ik geproefd heb was van Chardonnay. En wat betreft rendement.... het gaat hier om mensen die hun hobby beoefenencheers
Zeker geen commerciële bedoelingen (of weinig). Ik ben dan voorstander dat dit niet in regelkes enz. moet gegoten worden. Soms nemen wij (wijnliefhebbers) het allemaal veel te serieus op en vandaar de belachelijk hoge prijzen voor een landbouwproduktAngry
En ja; ze (topchateaus) lachen met ons terwijl ze de euro's planten langs hun stokken (misschien groeien er wel aan )....
03-10-2010, 09:32 PM
Bericht: #7
RE: wijnpluk
(03-10-2010 08:15 PM)gertt schreef:  4321Het sap dat ik geproefd heb was van Chardonnay. En wat betreft rendement.... het gaat hier om mensen die hun hobby beoefenencheers
Zeker geen commerciële bedoelingen (of weinig). Ik ben dan voorstander dat dit niet in regelkes enz. moet gegoten worden. Soms nemen wij (wijnliefhebbers) het allemaal veel te serieus op en vandaar de belachelijk hoge prijzen voor een landbouwproduktAngry
En ja; ze (topchateaus) lachen met ons terwijl ze de euro's planten langs hun stokken (misschien groeien er wel aan )....

Dit wist ik natuurlijk niet.Huh

Ik ben ook tegen overregularisatie maar wil men daar kwaliteit halen zal men toch naar het rendement moeten kijken.( zeker op de meeste bodems van ons grondgebied)
Past men daar een "taille en vert" toe ?(wegsnoeien van een teveel aan groene trossen)
En ik heb al een paar Belgische wijnen positief kunnen beoordelen maar de meeste waren een ontgoocheling zeker wat betreft p/k verhouding.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-10-2010, 09:45 PM
Bericht: #8
RE: wijnpluk
Persoonlijk denk ik ook dat ze beter aardbeien planten.... PQ top !!!Tongue
03-10-2010, 09:49 PM
Bericht: #9
RE: wijnpluk
Gist dat makkelijk, aardbeien?
Cool
03-10-2010, 10:28 PM
Bericht: #10
RE: wijnpluk
niet zo goed als kiwi's, niet alex ? :-)

Wine is sunlight , held together by water !
03-10-2010, 10:32 PM
Bericht: #11
RE: wijnpluk
(03-10-2010 10:28 PM)Venne schreef:  niet zo goed als kiwi's, niet alex ? :-)

Verdomme....
Wakkere burger.

woeha woeha

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-10-2010, 10:48 PM
Bericht: #12
RE: wijnpluk
Sedert de geboorte van NOUNOU is Venne meer wakker dan 'm lief is... Big Grin
03-10-2010, 10:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-10-2010 om 10:53 PM door Venne.)
Bericht: #13
RE: wijnpluk
idd , nog redelijk wakker.... vandaag geen wekelijks gastronomisch bezoekje aan de schoonvader achter de rug :-)
idd vinejo , de nachten zijn spannend.... dan weer kort en dan weer lang .... maar dat zijn wijndegustaties ook eh.... maar dan meestal lang :-)

Wine is sunlight , held together by water !
06-10-2010, 03:14 PM
Bericht: #14
RE: wijnpluk
(03-10-2010 10:32 PM)don quichotte schreef:  
(03-10-2010 10:28 PM)Venne schreef:  niet zo goed als kiwi's, niet alex ? :-)

Verdomme....
Wakkere burger.

woeha woeha

laat staan appels. Paar weken geleden naar een wijnfeesten van Landesvertretung Hessen geweest in Brussel. Daar was appelwijn, maar in schuimwijn (pas op als je cider zegt, dan krijg je daar slaag Smile )

25€ de fles. Ik viel van mijn stoel
http://www.pomp-hoehl.de/45/HOME.html


Ga naar locatie: