Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Degustatie Boutelegier
07-11-2010, 10:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2011 om 12:42 AM door doc.)
Bericht: #1
Degustatie Boutelegier
Er zijn voordelen aan een weekendje zee, Boutelegier houdt zijn jaarlijkse degustaties in Damme. Steeds een bijzonder fijne ervaring en bevestiging dat Olivier pareltjes waat te vinden. En daarenboven, hij heeft de toppers (Rayas, Dagueneau, Lafon, ...) maar heeft ook heel wat schitterende wijnen die prijs kwaliteit uitblinken. Waren (onder meer) te proeven:

- Marc Colin (St Aubin - Bourgogne);
- Kientzler (Elzas);
- Héritiers de Comte Lafon (Bourgogne);
- Claude Desvignes (Beaujolais);
- Haut-Bailly (drie maal raden);
- Legras (champagne);
- Brunier (alle cuvées);
- Grand Corbin Despagne;
- Léon Barral (Languedoc);
- de Villaine (wit, Bourgogne, eigenaar van DRC).

Heel wat wijnen 2009 waren nog in barriques maar al te proeven. Zo o.m. Grand Corbin Despagne en Parde de Haut-Bailly.

Toppers waren Vieux Télégraphe (2008), de wijnen van Marc Colin (vooral de Chassagne Montrachet maar die was wat duur), Leon Barral en De Villaine. Maar vooral dan Desvignes, en vooral in 2009. Wie het pad van deze knapen kruist, men neme ze mee. Voor 10 à 12 euri bakken fruit, finesse, terroir en plezier. De uitermate sympathieke vinificateuse (of hoe noemt men dat) neemt men er graag bij.
07-11-2010, 11:36 PM
Bericht: #2
RE: boutelegier
Marc Colin (St Aubin - Bourgogne); de St Aubin chatenière zeer mooi, fijn en toch veel materie
Zeer smakelijke en betaalbare rode st Aubin (14 )
De Ch-Montrachet was letterlijk en figuurlijk om in te bijten (maar idd prijzig - (46€)
- Kientzler (Elzas) Pinot blanc viel me tegen, Pinoy gris verrassend licht en mineralig, mooi, en een ronduit schitterende riesling GC Geisberg 2007 (26 €)
- Héritiers de Comte Lafon (Bourgogne): Zeer mooie ontdekking, de Macon Clos de la Rochette uit het dorpje.. Chardonnay(!) was bijzonder fris en lekker - lichte toast, vanille, peer, mineraal -(17€) Zowat alle wijnen van dit domein blonken uit in finesse eerder dan volheid.
- Claude Desvignes (Beaujolais) Zoals Wim zei. De 2008 Javernieres vond ik iets fruitiger dan de 2007 maar bijna even mooi (de mensen rondom mij vonden de 2007 wat hoog in zuren, iets wat ik er net zo mooi aan vind)
Voor wie ook last heeft van de zuren in sommige Beaujolais: Koop de 2009 -de Cotes de Py was te proeven- zacht, superrijp -(druiven tot 13,8 °), veel materie en toekomst
- Haut-Bailly :La Parde 2007-08-09 (tweede wijn)
Vond de 2009 schitterend, 08 ook mooie structuur, 07 charmant maar vooral door de gulle (maar gemaitriseerde) houtlagering.
De 1ste wijn uit 2007 kon me, na die 2009-2de wijn- niet echt onder de indruk brengen...
- Brunier (alle cuvées 2008): De Gigondas was gesloten en leek me wat simpel, de Roquette vond ik de beste. Telegraphe was nog langer in de mond maar eindigde verbazend alcoholisch. Ik had zelfs het gevoel dat m'n tong verdoofd was watte
- Grand Corbin Despagne: Zwakke 2006, zeeer mooie 2008, schitterend vatstaal 2009
Ook de Petit gedronken (gewoon ok), werd overtroffen door de Ampélia CdCastillon
- Léon Barral (Languedoc)2007: Totale ontgoocheling voor mij, zowel de Jadis als Valiniere. Waarschijnlijk begrijp ik deze wijnen niet. Zwaar, krachtig, overrijp is wat ik noteerde
Ch Latour Martillac: Schitterende witte (zoals voorspeld door Matten), eerder Sancerre in de neus, maar in de mond wél de vettigheid - in combinatie met de fraicheur vd sauvignon-
Rood 2006: Goed maar eerder gesloten
2004: Smaakte me enorm, lang en zacht in de mond, mooi op dronk.
Gazin Roquencourt 2007: Zoals de meeste 2007-wijnen: charmant, soepel, hout, maar weinig materie
2006: Uitzonderlijk lekker, kruidig, fraicheur, PQ de mooiste Bordeauxwijn vd degustatie
Poujeaux 2008: Veel materie, nog veel hout (koffie, toast), toch een nobele toets in de mond, bewaarwijn - beloftevol
Les Hauts de Pontet 2006: Weet niet goed wat ik hiervan moet denken. De wijn was perfect in evenwicht, eindigt smooth, redelijk wat houtinvloeden maar toch mooi versmolten. Ik miste wat structuur en tannine - hij was me wat té makkelijk eigenlijk, weinig spankracht, niet boeiend genoeg.
Le Crock: 2005 eerder banaal, vatstaal 2009, schitterend. (koop kleinere Chateaus in 2009, of zelfs 2de wijnen van toppers. Het jaartal lost op basis van deze vatstalen de verwachtingen volledig in)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-11-2010, 12:50 PM
Bericht: #3
RE: boutelegier
ik moet dringend notities nemen op wijndegustaties, maar soms heb ik er gewoon geen tijd voor omdat ik alles tijdig wil proeven Smile
meestal werk ik met 4 kruisjes systeem. Maar als ik thuis ben besef ik vaak van: hoe smaakte die wijn nu nog...

next stop: volgende week maandag. Degustatie Bordeaux GC's. I'll give it a shot.
09-11-2010, 11:42 PM
Bericht: #4
RE: boutelegier
@wimg & Vinejo: Boutelegier blijkt toch enkele zeer interessante PK wijnen aan te bieden vooral uit de ondergewaardeerde Beaujolais. Dank voor de proefnotities!
10-11-2010, 12:18 AM
Bericht: #5
RE: boutelegier
Met plezier!
cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-11-2010, 12:40 AM
Bericht: #6
RE: boutelegier
voila , nog ne klant meer vue den olivier :-)

Wine is sunlight , held together by water !
11-11-2010, 12:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2010 om 12:48 AM door doc.)
Bericht: #7
RE: boutelegier
@ Venne, ik heb gevraagd aan Jean-Charles enkele flacons te reserveren , anyway bedankt voor de Desvignes-tip, Jo !

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2010, 12:58 AM
Bericht: #8
RE: boutelegier
De 07? , reeds aangekocht bij onze apothekeres Els. Als ge man bijt hond volgt hebt ge ze gezien (knap ding) want deze week is ons geweldig dorp Lovenjoel in de kijker gezet. De animator van dienst, Jo, is ne gebuur. Nog een geluk dattem hier nie is binnegevallen:-)

Wine is sunlight , held together by water !
11-11-2010, 01:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2010 om 01:06 AM door doc.)
Bericht: #9
Star RE: boutelegier
Niet gezien , koop jij je wijn in de apotheek ? In mijn geval ga ik ze daar proeven...maar kopen ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2010, 01:09 AM
Bericht: #10
RE: boutelegier
Tja dokter , ik heb een slechte gezondheid en ik moet regelmatig naar den apotheek.....:=====-)
Proeven is een beetje verder in de frituur:-)

Wine is sunlight , held together by water !
11-11-2010, 01:36 AM
Bericht: #11
RE: boutelegier
We zullen morgen eens kijken naar de heruitzendingen ... of is het al te laat ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2010, 01:42 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2010 om 01:49 AM door Venne.)
Bericht: #12
RE: boutelegier
blijkbaar niet , is elke week een grote stad die ze kiezen :-) en dan een ganse week over die stad uitzendenden.
Waarschijnlijk is nu net de heruitzending gedaan?
Van Dale aan de lijn gehad , uitzendenden bestaat nog niet.
Randstad is wel bezig om dit op te nemen als Interim Functietitel voor personenen die werken rond de kerstperiode bij de betere dennenboomhandel.

Wine is sunlight , held together by water !
11-11-2010, 01:29 PM
Bericht: #13
RE: boutelegier
(11-11-2010 01:42 AM)Venne schreef:  blijkbaar niet , is elke week een grote stad die ze kiezen :-) en dan een ganse week over die stad uitzendenden.
Waarschijnlijk is nu net de heruitzending gedaan?
Van Dale aan de lijn gehad , uitzendenden bestaat nog niet.
Randstad is wel bezig om dit op te nemen als Interim Functietitel voor personenen die werken rond de kerstperiode bij de betere dennenboomhandel.

t Was feestdag de dag erop, Venne heeft wat doorgeschonken blijkbaar...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-11-2010, 01:49 PM
Bericht: #14
RE: boutelegier
De Venne heeft groot gelijk, pakken als 't komt, cheers Venne !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
12-11-2010, 12:54 AM
Bericht: #15
RE: boutelegier
Daarvoor moet et gene feestdag zijn zonne! :-)
Volg nauwkeurig de raadgevingen van de dokter!
Randstad heeft toch het bedrag overgemaakt :-)

Wine is sunlight , held together by water !
06-11-2011, 11:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2011 om 01:13 PM door doc.)
Bericht: #16
RE: boutelegier
Dit weekend was het weer zover, de magistraal voorbereide degustatie in het stadhuis van Damme. Het kader alleen al is een reden om te gaan.
Enkele mijmeringen bij de degustatie. Jo, Mrs een paar wijnvrienden en mezelf hadden het genoegen.

Pinot gris Réserve en Cuvée Frederic Emile 2005, de eerste de assist , de tweede de goal. Heel mooie mineraliteit in deze pure wijn. Ik heb er nog ééntje van 1997 die ik eigenlijk aan het koesteren ben voor op een schoon moment met wijnvrienden.

Domaine Merlin: De Macon Roche Vineuse Cras 2008 is hier het paradepaardje. Heel mooie neus van pompelmoes, groene appeltjes, mineraal en fijne zuren zorgen voor mooie fraîcheur.

De wijnen van Thivin uit Brouilly. We konden millésime 2009 en 2010 naast elkaar plaatsen. Vooral de Côte de Brouilly kon mij boeien. Sympathieke vigneron, heel bescheiden, openhartig.

Nieuw domein Coupe Roses, instap Bastide is P/Q een winner, Granaxa en Orience ontstuimig in het fruit. 2009 haalde het boven 2008.

De Derenoncourt tafel. EN een plotse verschijning van een gehypnotiserde Jo naast Derenoncourt ! Het moment erop stond ik met een camera in m'n handen !

Chateau Petrus Gaïa n° 2 werd als eerste geschonken, heel mooie materie en prima evenwicht in deze Bdx Sup van 2010. De prijs is hier meedogenloos laag.
Château Isle Fort , korte vertikale 2007-08-09. De 2009 kwam er als beste uit, veel materie, evenwicht, charmante neus. De 08 mistte dit wat, de 07 wat minder jaar maar wel nu te drinken.

De Côte de Montpézat , Castillon, heel mooi fruit terug, wat lichtvoetiger maar zeer lekker.
Haut Ballet, Fronsac 2008 opvallende souplesse voor deze Fronsac.
La Croix Lartigue 2008 terug winnaar , en eigen domein van Derenoncourt. Ik verwijs hierbij naar een vorige tasting note.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1242....t=Lartigue

Het gamma Elian das Ros uit de Côte Marmandaise, heel mooie instap, en geen VdP met Vignoble d’Elian, Chante Coucou had meer Malbec 15%, eigenzinnige assemblages, persoonlijk hou ik ook erg van een gerijpte Clos Bacquey.

De Vieux Télégraphe 2009 was enorm mooi, open in het glas maar wschl zal hij zich terug sluiten. Heel mooi fruit, finesse, evenwicht. Top ! Maar we hadden vooral ook aandacht voor de Pigeoulet , qua P/Q een sterke aanrader. Mooi fruit, mooie zuren, materie en zeer vlot wegdrinkend. Volgens Jo een halve fles in vijftien minuten. En een gans dus in een half uur...

De Montcalmès 2008 was voor ons de schoonste fles op de tafel qua P/Q. Ik heb er een paar in kelder. Deels op vaten van Romanée Conti. Schitterend. Evenwichtige materie en zo lekker fijn in z’n zuren en z’n afdronk. Killer !

Er was nog een topmoment waarbij de Cotat Grande Côte 2010 naast de 2000 kon worden geproefd. De 2000 heeft een zeer complexe neus, mineraal met frisse pompelmoes . Zou jonger kunnen worden geschat dan de 2010. Weinig kleurevolutie in de 2000, vol en vettig afgedronken. Enorm mooi !!

De Druet Bourgeuil Grand Mont 2005 stond ook in het rijtje en was een pure CF neus, krachtig, complex, te drinken vanaf 2014. Deze kan absoluut niet ontbreken bij elke die hard Loire liefhebber !

De afsluiter Marsannay van Trapet 2009, vonden we heel schoon. Korfje fijn rood fruit met typische pinot noir neus, mooie fijne mondvulling terug en mooie lengte, prachtig evenwicht.

Ik vergat nog de Perrières van Bize, Champagnes van Lebrun, Italiaanse selectie… Te veel om op te noemen.
Toen we naar huis reden was er ongeveer vier uur verstreken.
Jo vul jij nog wat aan ?

Bedankt Ollie, doe zo voors !!!

Buvez du vin et vivez joyeux !
07-11-2011, 11:22 AM
Bericht: #17
RE: Degustatie Boutelegier
Ik kan alleen maar aanvullen met
1. Akkoord met alle commentaar Cool
2. Ja, I acted like a groupie! Tongue
2. thank you voor de mooie middag en de mooie notes!!

respect

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-11-2012, 12:25 PM
Bericht: #18
RE: Degustatie Boutelegier
Bollinger, Kientzler, Druet, Ch. des Rontets, Dom. de Villaine, Dom. Paul Janin, Dom. de Montcalmès, Elian da Ros. Da's de catwalk op 17-18 nov in het stadhuis te Damme van Wijnen Boutelegier. Een reden om fan te worden Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-11-2012, 01:11 PM
Bericht: #19
RE: Degustatie Boutelegier
Jammer, was er graag eens bij geweest. (Son of a Gun à la française in Champagne...)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
04-11-2012, 02:27 PM
Bericht: #20
RE: Degustatie Boutelegier
(04-11-2012 01:11 PM)Matten schreef:  Son of a Gun à la française in Champagne...

watte Ik zie al uit naar het filmverslag!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-11-2012, 02:41 PM
Bericht: #21
RE: Degustatie Boutelegier
Ja, maar ge kent die Fransen he. Hopelijk worden we niet overstemd. Zal voor de zekerheid toch een filmpje draaien Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
18-11-2012, 09:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-11-2012 om 11:34 PM door doc.)
Bericht: #22
RE: Degustatie Boutelegier
Deze namiddag was het terug genieten geblazen in het rustieke kader van het stadhuis te Damme. Enkel nog een open haard à l' ancienne met knetterend hout zou het kunnen vervolmaken. Zoals we gewoon zijn een vlekkeloos parcours en een perfecte organisatie !

Begon bij Domaine Kientzler met een uiterst sympathieke, jonge wijnmaker. De wijnen vallen vooral op door hun puurheid en hun mineraliteit. Over gans het gamma een huiskenmerk !
De Geisberg blijft een fenomenale wijn.

Volgende tafel Loire, Muscadet van Serge Bossard, hier reeds meermaals op het forum besproken. Mellot maakt een prachtige Sancerre. De Grande Cuvée van Cotat is groots !

Blourgogne plezier met vooral de Château des Rontets, Pouilly Fuissé Pierrefol 2010, meticuleus gemaakte wijn, met toekomst. Doet me qua frisheid vooral denken aan de Birbettes 2008 van hetzelfde huis.

Domane de Villaine. Een gekaraffeerde Bouzeron (Aligoté), mineraal, saline, geïodeerd ! De neef van Aubert is een man met sérieux maar ook een man met humor. We stonden alleen aan de tafel en we kregen hem dus voor ons alleen ! Hij zou mij al ontmoet hebben 4 jaar geleden, ik denk meer in een ander leven. Het kwam even in me op om een bezoekje aan Romanée Conti te forceren, maar de man dwong teveel respect af !
De Mercurey 09 vond hij zelf wat rijp en atypisch, ik vond hem toch geslaagd, de wijnen van 2011 zijn dan terug klassieker. De Fortune 2011 is heel mooi !

Clos de Tremblay. 2011 is terug een mooi jaar in Beaujolais, klassiek. De Greneriers 2009 is nog lang niet klaar en is voller dan de 2011.

Domaine Druet, nog eens de Grand Mont 2005 kunnen proeven. Al wat evolutie maar voor mij nog niet op dronk. Ik ga de mijne beginnen open doen binnen 5 jaar. Enkel de rosé viel hier wat tegen :-), dun, vegetaal...Krachtige, ietwat rustieke, houtgelagerde Bourgeuil's die zeer lang kunnen ouderen.

Elian Da Ros vertelde me dat ze de vorige avond z'n Clos Bacquey 2005 dronken in een lokaal restaurant waar de wijnkaart abominabel was. Gekaraffeerd vanaf nu te drinken dus maar nog jaren reserve. Prachtig Sud-Ouest wijnen ! Chante Coucou is om vingers van af te likken.

Even het pallet wat verfrissen dan met champagne Bollinger. De Spéciale Cuvée is ronduit schitterend. Erna kregen we de Grande Année 2002 in het glas. Frans Lathioor, Ambassadeur van Champagne vertelde me dat hij in een blinde degustatie over Dom Pérignon en Cristal gaat. Gewaagd, maar ik kan er me iets bij voorstellen. Wat een fijne mousse, bijzonder complex, diepgang,...gewoon hemels genot.

Het budget-vriendelijk segment van Bordeaux is top in P/Q. Isle Fort, Croix Lartigue, Cadet (Castillon), Lyonnat, Pétrus Gaïa n*2... De Isle Fort 2009 springt er wel uit door z'n karakter.

Domaine Montcalmes. De rode 2005 was bijzonder mooi. Ik vertelde de wijnmaakster dat ik Montcalmès de meest Bourgondische Languedoc vond. Ze ging daar (een beetje tot mijn verbazing) volledig mee akkoord en was danig gekomplementeerd. Te meer omdat een bevriend wijnmaker uit de Bourgogne enkel haar Languedoc koopt owv dezelfde reden. Bijzonder sympathiek wijnmakerskoppel !

Pigeoulet 2010 van Brunier terug een uitblinker in P/Q.
Léon Barral, Jadis en Valinière 2009 allebei zeer verleidelijke wijnen met finesse.

Een ruim assortiment Italiaanse sloot de degustatie af. Voor wie de winkel nu en dan eens frequenteert, neem eens een flesje olijfolie mee !

Zelf eindigden we met de Auxerrois "K" 2011 van Kientzler.

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-11-2012, 09:36 PM
Bericht: #23
RE: Degustatie Boutelegier
mooi verslag, had hier wel die haard maar geen stadhuis:-(
Montcalmes 2010 kunnen proeven?

Wine is sunlight , held together by water !
18-11-2012, 09:46 PM
Bericht: #24
RE: Degustatie Boutelegier
(18-11-2012 09:36 PM)Venne schreef:  mooi verslag, had hier wel die haard maar geen stadhuis:-(
Montcalmes 2010 kunnen proeven?

Nee, 't was de 2009 en 2005 op de proeftafel ..

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-11-2012, 10:12 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-11-2012 om 10:23 AM door bowmore.)
Bericht: #25
RE: Degustatie Boutelegier
De enige wijn van Druet die voor mij nu reeds drinkbaar was, was de Cent Boisselées 2008. P/Q top. Zijn wijnen hebben inderdaad een enorm bewaarpotentieel. Mooie wijnen.

Elan da Ros vond ik nogal vermoeiende wijnen en zijn topcuvée Clos Bacquey vind ik veel te duur. In blitse wijnbars hebben ze waarschijnlijk veel succes.

Domaine Kientzler was voor mij ontgoochelend. Niet mijn smaak.

De Muscadet van Serge Bossard kende ik niet en was voor mij een aangename ontdekking.

Jean Louis Chave Côte du Rhone Mon Coeur 2010 viel bijzonder goed in de smaak en draagt een enigszins betaalbare prijs.

Volledig eens met de budgetvriendelijke Bordeaux-wijnen. Mooie selectie. Vooral de Marjosse 2009, entre deux mers (rood) is aanbevelenswaardig.

Van de Italiaanse wijnen sprongen de Lucumone del Fico 2007, Artimino Barco Reale 2010 en Frascole Rufina 2009 er duidelijk bovenuit. (De Frascole Rufina Reserva 2007 droeg echter te veel hout en was nog eens duurder dan de gewone)

Mijn favoriete flessen van de degustatie waren zonder twijfel de Domaine Montcalmes 2005 (gekarafeerd) en de Bollinger spéciale cuvée. De Bollinger Grande Année 2004 was jammer genoeg nog veel te jong om nu reeds gedronken te worden maar is zonder twijfel binnen enkele jaren zijn geld meer dan waard.
19-11-2012, 10:41 AM
Bericht: #26
RE: Degustatie Boutelegier
(18-11-2012 09:05 PM)doc schreef:  Deze namiddag was het terug genieten geblazen in het rustieke kader van het stadhuis te Damme. Enkel nog een open haard à l' ancienne met knetterend hout zou het kunnen vervolmaken. Zoals we gewoon zijn een vlekkeloos parcours en een perfecte organisatie !

Begon bij Domaine Kientzler met een uiterst sympathieke, jonge wijnmaker. De wijnen vallen vooral op door hun puurheid en hun mineraliteit. Over gans het gamma een huiskenmerk !
De Geisberg blijft een fenomenale wijn.

Volgende tafel Loire, Muscadet van Serge Bossard, hier reeds meermaals op het forum besproken. Mellot maakt een prachtige Sancerre. De Grande Cuvée van Cotat is groots !

Blourgogne plezier met vooral de Château des Rontets, Pouilly Fuissé Pierrefol 2010, meticuleus gemaakte wijn, met toekomst. Doet me qua frisheid vooral denken aan de Birbettes 2008 van hetzelfde huis.

Domane de Villaine. Een gekaraffeerde Bouzeron (Aligoté), mineraal, saline, geïodeerd ! De neef van Aubert is een man met sérieux maar ook een man met humor. We stonden alleen aan de tafel en we kregen hem dus voor ons alleen ! Hij zou mij al ontmoet hebben 4 jaar geleden, ik denk meer in een ander leven. Het kwam even in me op om een bezoekje aan Romanée Conti te forceren, maar de man dwong teveel respect af !
De Mercurey 09 vond hij zelf wat rijp en atypisch, ik vond hem toch geslaagd, de wijnen van 2011 zijn dan terug klassieker. De Fortune 2011 is heel mooi !

Clos de Tremblay. 2011 is terug een mooi jaar in Beaujolais, klassiek. De Greneriers 2009 is nog lang niet klaar en is voller dan de 2011.

Domaine Druet, nog eens de Grand Mont 2005 kunnen proeven. Al wat evolutie maar voor mij nog niet op dronk. Ik ga de mijne beginnen open doen binnen 5 jaar. Enkel de rosé viel hier wat tegen :-), dun, vegetaal...Krachtige, ietwat rustieke, houtgelagerde Bourgeuil's die zeer lang kunnen ouderen.

Elian Da Ros vertelde me dat ze de vorige avond z'n Clos Bacquey 2005 dronken in een lokaal restaurant waar de wijnkaart abominabel was. Gekaraffeerd vanaf nu te drinken dus maar nog jaren reserve. Prachtig Sud-Ouest wijnen ! Chante Coucou is om vingers van af te likken.

Even het pallet wat verfrissen dan met champagne Bollinger. De Spéciale Cuvée is ronduit schitterend. Erna kregen we de Grande Année 2002 in het glas. Frans Lathioor, Ambassadeur van Champagne vertelde me dat hij in een blinde degustatie over Dom Pérignon en Cristal gaat. Gewaagd, maar ik kan er me iets bij voorstellen. Wat een fijne mousse, bijzonder complex, diepgang,...gewoon hemels genot.

Het budget-vriendelijk segment van Bordeaux is top in P/Q. Isle Fort, Croix Lartigue, Cadet (Castillon), Lyonnat, Pétrus Gaïa n*2... De Isle Fort 2009 springt er wel uit door z'n karakter.

Domaine Montcalmes. De rode 2005 was bijzonder mooi. Ik vertelde de wijnmaakster dat ik Montcalmès de meest Bourgondische Languedoc vond. Ze ging daar (een beetje tot mijn verbazing) volledig mee akkoord en was danig gekomplementeerd. Te meer omdat een bevriend wijnmaker uit de Bourgogne enkel haar Languedoc koopt owv dezelfde reden. Bijzonder sympathiek wijnmakerskoppel !

Pigeoulet 2010 van Brunier terug een uitblinker in P/Q.
Léon Barral, Jadis en Valinière 2009 allebei zeer verleidelijke wijnen met finesse.

Een ruim assortiment Italiaanse sloot de degustatie af. Voor wie de winkel nu en dan eens frequenteert, neem eens een flesje olijfolie mee !

Zelf eindigden we met de Auxerrois "K" 2011 van Kientzler.

Nice Doc ... precies alsof we daar waren ... alhoewel Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: