Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine les Poëte, Reuilly
18-12-2020, 11:44 PM
Bericht: #1
Domaine les Poëte, Reuilly
Vince had een drietal proevertjes mee om in het winterzonnetje samen te genieten. Zalig.

De wijn die me het mee van hot naar her zwierde was deze schitterende pinot noir uit Reuilly (dichtbij Sancerre).

Geen Bourgogne, misschien trousseau, of dan toch cabernet franc? Neen, voor cabernet was deze wijn te doorschijnend. Voor trousseau was ie misschien wel té goed. (Hoewel we nét daarvoor alweer verstomd waren door de Marnes 2018 van Alliet, wat een ongelooflijke ontdekking blijft dat toch).

Een pinot uit de Loire dus. Prachtwijn, niet Bourgondisch, maar wel met de balans en klasse van vele Bourgondische wijnen.
Hou het stil Sleepy

Domaine Les Poëte Reuilly "Odyssée" 2017

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-12-2020, 10:59 AM
Bericht: #2
RE: Domaine les Poëte, Reuilly
buiten stond de wijn misschien net iets te fris, maar met een paar graden extra was deze wijn 's avonds gewoon af. Aromatisch vond ik dit bij het openen van de fles vooral lijken op top Trousseau van een biodynamische slag, stijl Gahier. Maar met wat zuurstof begon het pinot gevoel te overheersen. Een draad van mineraliteit, krijtachtig, rode bes en krokante zuurtjes, vederlichte tannines. Verfijnde precisie. Leve Reuilly. Zoals de wijnmaker in zijn schildspreuk zet "moins mais mieux".

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
07-11-2021, 07:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2021 om 08:03 PM door Vince.)
Bericht: #3
RE: Domaine les Poëte, Reuilly
opnieuw de pinot noir van dit domein, ditmaal de 2018. Correctie op bovenstaande post, de PN is geen Reuilly (ligt ten Z van Sancerre) maar een Vin de France, wellicht omdat het perceel net buiten Reuilly ligt. Het domein ligt trouwens in Preuilly, om het allemaal wat overzichtelijk te maken... .
De 2017 vond ik zeer edel en fijn (zie TN hierboven). In dat opzicht ontgoochelde deze wijn wat, maar wellicht té jong, maar heel zuiver met een subtiel frisse ondertoon met rijpe materie. De medeproevers waren best enthousiast en plaatsten hem correct niét in de Bourgogne - goed geproefd - en opperden ondermeer Ahr of Jura.
Naar mijn gevoel scoorde de top generieke bourgogne van la Vougeraie net iets hoger.

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
07-11-2021, 09:54 PM
Bericht: #4
RE: Domaine les Poëte, Reuilly
(07-11-2021 07:19 PM)Vince schreef:  opnieuw de pinot noir van dit domein, ditmaal de 2018. Correctie op bovenstaande post, de PN is geen Reuilly (ligt ten Z van Sancerre) maar een Vin de France, wellicht omdat het perceel net buiten Reuilly ligt. Het domein ligt trouwens in Preuilly, om het allemaal wat overzichtelijk te maken... .
De 2017 vond ik zeer edel en fijn (zie TN hierboven). In dat opzicht ontgoochelde deze wijn wat, maar wellicht té jong, maar heel zuiver met een subtiel frisse ondertoon met rijpe materie. De medeproevers waren best enthousiast en plaatsten hem correct niét in de Bourgogne - goed geproefd - en opperden ondermeer Ahr of Jura.
Naar mijn gevoel scoorde de top generieke bourgogne van la Vougeraie net iets hoger.

Ik dacht inderdaad aan een Jura, of een Beaujolais. Zeer leuke neus let rood fruit, maar vooral heel floraal. Ook weer een wijn met een hoge drinkbaarheidsfactor. Mooi!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: