Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cantina Marco Donati - Mezzocorona - Trentino
30-01-2021, 01:05 PM
Bericht: #1
Cantina Marco Donati - Mezzocorona - Trentino
Op mijn eerste (en tot nu toe enige) trip door Noord Italië ben ik hier beland, 2 jaar geleden.

https://www.cantinadonatimarco.it/en/ de website voor informatie

Schitterend familie bedrijf op een prachtige plek tussen de uitlopers van de dolomieten. Dochter van halverwege de 30 die de boel aan het overnemen is van vader. Mooie winkel, mooie kelders en een mooi proeflokaal. Uitgebreid gamma aan witte wijnen, rode wijnen, zoete wijnen, grappa's en de beste olijfolie die ik ooit heb gehad. We werden hartelijk ontvangen, hebben heel veel mogen proeven. Het was erg leuk en leerzaam en een prachtige kennismaking met deze streek. Kwalitatief erg goed. Helaas nog niets geïmporteerd, vandaar dat ik hier een discussie kan openen.

Wel heb ik toen van de meeste wijnen een doosje ingeslagen want dit is zeker wat voor de toekomst. Daarom drinken we soms een wijntje van de mooie Elisabetta en komen we elke keer weer tot de conclusie dat dit een goed adres is.

Gister wat rode wijnen geopend:

1) Pinot Nero 2018

Vrij donker rood van kleur voor deze druif. In de neus jonge kersen zoals ik die ken uit een jonge Morgon. Geen hout gebruikt, erg fruitige wijn. Sappig in de smaak met kersen en besjes. Mooie afdronk. Genoeg concentratie. Fijne wijn en prettige stijl Pinot. 2018 was ook hier een warm jaar. Toch zit er nog frisheid in door de hogere ligging. Zijdezachte tannines. Niet eeuwig houdbaar maar gaat nog zeker jaren mee. Ik denk van de zomer ook erg lekker wanneer lichtgekoeld.

2) Teroldego 2017 'Bagolari'

Teroldego is een druivensoort en de trots van Trentino. Genetisch gelinkt aan Syrah, meer info op wiki. Kruiden, leer en donker fruit in de neus. Vollere smaak dan de Pinot nero met meer kruiden en donkerder fruit. Wat vanille door hout denk ik, en daardoor ook geen scherpe kantjes aan deze wijn. Mooi in balans. Goede wijn.

3) Teroldego Rotaliano DOC 'Sangue di Drago' 2016

De topper in rood van het huis. 100 % Teroldego. Deze wijn hoort een heel verhaal bij over een mythe met een draak. Verhaal staat op de website.
https://www.cantinadonatimarco.it/en/pro...-drago-en/

De wijn is erg donker van kleur. Mooie neus waar veel in is te ontdekken. Bosfruit, bramen, zwarte bessen. Kruiden, ceder, vanille, rokerig.

Zeer volle smaak, krachtig. Tannines aanwezig maar positief, rijp. Prachtig fruit ook weer ondersteund door wat houtinvloeden. Genoeg fraîcheur. Lange afdronk. Met recht het vlaggenschip. Alles mooi verweven en in balans. Nu goed te drinken maar dit kan nog jaren mee.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
05-06-2021, 05:04 PM
Bericht: #2
RE: Cantina Marco Donati - Mezzocorona - Trentino
Gisteren een rijtje witte wijnen van dit huis geproefd.

De Sauvignon Blanc en Muller Thurgau sprongen er uit wat mij betreft. Beide uit 2018.

De Sauvignon had een prachtig boeket met natte steen, witte asperges en witte bloemen (jasmijn). De zuren zijn voor een Sauvignon niet heel erg aanwezig, wel goed droog en mooi mineraal. Het grapefruit toetsje op het einde met een bittertje was het enige wat mij aan typisch Sauvignon deed denken. Ik weet niet waar ik blind terecht was gekomen, niet bij Sauvignon. Mooie stijl en hij was ook perfect op dronk in mijn ogen. Prachtige lange afdronk. Goed glas.

De Müller Thurgau had ook een open neus met mineralen toetsen en wit fruit. Heel mooi droog en ook weer heerlijk die minerale smaak met fris fruit. Mooi voor warm weer.

De overige wijnen waren Kerner, Nosiola en Riesling. Ook uit 2018 allemaal. Prima wijnen, het is een leuk adres.

Na afloop ook nog een Gewurztraminer geopend trouwens, 2018 wederom. Dit was typisch Gewurz, hele tropische fruitmand in de neus. Lychee vooral. Wel een hele mooie frisse stijl zonder restsuiker en mooie droge finish. Een mond vol.

Knappe wijnen.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen


Ga naar locatie: