Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Open wijngaardfeesten Heuvelland
05-07-2021, 05:42 PM
Bericht: #1
Open wijngaardfeesten Heuvelland
Zaterdag werd ik door C op dropping gestuurd in Heuvelland.
Geen blinde dropping. Ik mocht zelf het traject bepalen. Als fietsliefhebber heb ik toch wat oriëntatie in de omgeving.

De oudste zoon was dropper van dienst. Gemakkelijk als één van je zonen in het bezit is van een geldig rijbewijs. Onze wagen is een bescheiden VW Caddy. Zijn volume is dat minder. Gemakkelijk dropten we onze twee sportieve fietsen in de laadruimte.
Na de passieve rit konden we onze trip starten. Tussen twee landen, tussen twee bergen. Toch startten we niet bij Entre deux Monts. Het nabijgelegen Vidaigne was onze opener. Een zalige ontvangst van een koppel op rust. C was enthousiast van hun Johanniter.
Op wandelafstand en stapvoets (bergop met de fiets) naar de buren van Entre deux Monts. Enthousiaste ontvangst van Martin op de oprit van het domein. (gedetailleerder verslag van het domein vind je hier: http://www.vinejo.freebb.be/thread-7204.html)
Duidelijk grootschaliger dan vorig domein.

De duikvlucht naar het volgende domein (60km/h zonder trappen): Klein Rijselhoek. Opnieuw een klein domein. Daarom niet minder warm van ontvangst. Slechts twee wijnen te proeven: Een ronde rosé van regent, eerder een maaltijdwijn. De rode van eveneens regent was zeer fruitig en had een zinderende spanning: boeiende wijn.
Opnieuw op wandelafstand hadden we volgend domein. Eén in volle expansie: d'Hellekapelle. We gingen voor de wijnen die we nog niet kenden: Een mooie blanc de noir (koolwitje). Ook mooi was de licht houtgelagerde mix van chardonnay en auxerrois (Atalanta). De pure chardonnay (houtgelagerd) was moeilijker en had een oxidatieve toets. Hun rosé was fris en frivool.

Opnieuw de grens opzoekend reden we naar Reyngaard. Het gedruppel woog niet op het gemoed van de gastvrije wijnboer. Geen wit meer te proeven. Enkel rosé en rood van regent. Heel kleinschalig: 10 are.

Verderop in de straat: Koudekot.
In tegenstelling tot hun naam was hun ontvangst. Hun witte (met blauer zweigelt), rosé en mix van rood waren lekker. De pinot noir ging daar een trap boven en was meer dan verdienstelijk!

Terug klimmen (en) (ge)blazen: Monteberg.
Dit keer gingen we voor de bubbels (was er ook drukker Wink)
Extra brut van oa auxerrois uit 2018 en de brut van PN/Ch uit 2018 (met reserve 2017).

Cense de l'Alouette: 3 keer chardonnay:
1. Chardonnay Cuvée Leeuwerck
2. Chardonnay Cuvée Denise BOB Heuvelland
3. Chardonnay BOB Heuvelland
Mooie wijnen. Volgend jaar pinot noir en waarschijnlijk nog (veel) meer.

Laatste domein op de agenda moesten we annuleren wegens tijdsgebrek.
Het voor ons meest nabijgelegen domein is blijkbaar makkelijk te bezoeken en staat voor ons op de agenda tijdens ons verlof: Ravenstein.

Aansterken deden we bij wijnresto Merlijn. Als opener kregen we de zéér
mooie bubbel van d'Hellekapelle! We aten lekker en kregen een halfblinde degustatie van gastvrouw Carine.

Terug tijd om de zoon in te schakelen en veilig huiswaarts te rijden.
Kortom een zeer mooie, sportieve (42km gefietst), smakelijke dag.


    Klein Rijselhoek
    Koudekot
05-07-2021, 05:53 PM
Bericht: #2
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
Klinkt super!

Heb ooit een dagje geplukt bij Klein Rijselhoek. De wijngaard is schitterend gelegen. De wijnen konden me toen nog niet bekoren, maar kan me inbeelden dat de recente warme jaren beterschap gebracht hebben. Voor de wijnen dan toch.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
05-07-2021, 11:18 PM
Bericht: #3
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
Twee hobby s gecombineerdSmile
thank you voor t verslagje Tienne!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-07-2021, 08:47 AM
Bericht: #4
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
Geweldige fietstrip, lijkt me! Geeft inspiratie: we zijn daar binnen anderhalve week ook in de buurt.

En wat betreft de wijnen vind ik de opkomst van de pinot noir in het Heuvelland wel interessant. Een maandje geleden was ik positief verrast door de d'Hellekapelle pinot noir 2018 (die hier ook al ergens door vinejo werd besproken).
26-11-2023, 03:50 PM
Bericht: #5
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
(05-07-2021 05:42 PM)Tienne schreef:  Cense de l'Alouette: 3 keer chardonnay:
1. Chardonnay Cuvée Leeuwerck
2. Chardonnay Cuvée Denise BOB Heuvelland
3. Chardonnay BOB Heuvelland
Mooie wijnen. Volgend jaar pinot noir en waarschijnlijk nog (veel) meer.

Gisteren fazantje bij ons thuis en de bezoeker stond er op een passend wijntje te voorzien.
Cense de l'Alouette Cuvéee Leon 2020

Dus eerste jaargang Pinot Noir uit de westvlaoenders 'Eigen kweek' streek.
Een typische Pinot putjesgeur, natte bladeren, mest... maar kriekjes prikken door en nemen ook de mond voor hun rekening. Mooi op zuur en voor een Belgische Pinot medium vol, 14 maanden Franse eik genoten en zeker een vermelding waardig. Knap en passend bij de fazant.
26-11-2023, 06:43 PM
Bericht: #6
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
(26-11-2023 03:50 PM)jr02 schreef:  
(05-07-2021 05:42 PM)Tienne schreef:  Cense de l'Alouette: 3 keer chardonnay:
1. Chardonnay Cuvée Leeuwerck
2. Chardonnay Cuvée Denise BOB Heuvelland
3. Chardonnay BOB Heuvelland
Mooie wijnen. Volgend jaar pinot noir en waarschijnlijk nog (veel) meer.

Gisteren fazantje bij ons thuis en de bezoeker stond er op een passend wijntje te voorzien.
Cense de l'Alouette Cuvéee Leon 2020

Dus eerste jaargang Pinot Noir uit de westvlaoenders 'Eigen kweek' streek.
Een typische Pinot putjesgeur, natte bladeren, mest... maar kriekjes prikken door en nemen ook de mond voor hun rekening. Mooi op zuur en voor een Belgische Pinot medium vol, 14 maanden Franse eik genoten en zeker een vermelding waardig. Knap en passend bij de fazant.

Nice!

Even volledig off topic. Ik zag vandaag hoe Jeroen Meus fazant klaar maakt. Hij gebruikt enkel de filets. Dus da’s één fazant voor twee personen. De rest ging trok hij de saus van (fine champagne). Te veel pezen en al in de dijen, volgens Jeroen.

Zag er wel wat werk uit om zo’n vogeltje te bereiden…

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-11-2023, 02:12 PM
Bericht: #7
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
Even volledig off topic. Ik zag vandaag hoe Jeroen Meus fazant klaar maakt. Hij gebruikt enkel de filets. Dus da’s één fazant voor twee personen. De rest ging trok hij de saus van (fine champagne). Te veel pezen en al in de dijen, volgens Jeroen.

Zag er wel wat werk uit om zo’n vogeltje te bereiden…
[/quote]

Oli, indien je vertrekt van een volledige fazant, kan je beter de fazantfilet en coffre versnijden. Zie https://www.youtube.com/watch?v=tQZAhijSwA4.

Van de bouten maak ik meestal een stofpotje, van het karkas maak ik mijn saus en de filets bak ik op het bot. De filet en het stoofpotje kan je in twee tijden opdienen.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
27-11-2023, 02:33 PM
Bericht: #8
RE: Open wijngaardfeesten Heuvelland
(27-11-2023 02:12 PM)shiraz schreef:  Even volledig off topic. Ik zag vandaag hoe Jeroen Meus fazant klaar maakt. Hij gebruikt enkel de filets. Dus da’s één fazant voor twee personen. De rest ging trok hij de saus van (fine champagne). Te veel pezen en al in de dijen, volgens Jeroen.

Zag er wel wat werk uit om zo’n vogeltje te bereiden…

Oli, indien je vertrekt van een volledige fazant, kan je beter de fazantfilet en coffre versnijden. Zie https://www.youtube.com/watch?v=tQZAhijSwA4.

Van de bouten maak ik meestal een stofpotje, van het karkas maak ik mijn saus en de filets bak ik op het bot. De filet en het stoofpotje kan je in twee tijden opdienen.
[/quote]

Merci! Ziet er redelijk professioneel uit.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: