Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Salel & Renaud
19-02-2023, 12:58 PM
Bericht: #1
Domaine Salel & Renaud
Even wat uitleg van Pierre Ache:

Na hun studie oenologie zijn Benoît Salel en Elise Renaud in 2008 teruggekeerd naar hun geboortestreek om er een wijndomein te starten. De wijngaarden bevinden zich op terrassen die 300 tot 500 meter boven zeeniveau liggen.
Elise en Benoît zijn begonnen met 3 ha wijngaarden en met als kelder de garage van een oom van Elise. Het domein is uitgegroeid tot bijna 11 ha wijngaarden. De garage functioneert nog steeds… maar er is een nieuwe kelder in aanbouw waar ze efficiënter kunnen werken. Tot die tijd stellen ze de aanvraag voor bio-certificering uit.

Ze maken een hele range aan witte en rode wijnen met allemaal een eigen karakter. Salel & RenaudDe percelen liggen tussen weitjes en bossen, met grote biodiversiteit. De wijnstokken zijn veelal van ‘sélection massale’, dat wil zeggen planten met een verschillend DNA, dus geen klonen In de wijngaarden staan onder andere viognier, roussanne, vermentino, gamay, chatus, grenache, syrah, raisaine en dureza. De viognier-planten komen uit Condrieu. Daar werd o.a. door George Vernay in de jaren ’80 vastgesteld dat deze druif bijna was uitgestorven. In de jaren ’90 is plantmateriaal naar de Ardèche over gebracht en Vernay-druiven zijn in de wijngaard van Benoît en Elise geplant.

Zelf winnen ze in kleine volumes de nagenoeg uitgestorven witte druif raisaine en rode druif dureza terug. Dureza is de vader van syrah en een kleinkind van pinot noir.

In de kelder maken ze gebruik van druifeigen gisten, gebruik van zwaartekracht, opvoeding met de lie, gedoseerd hout, laag sulfiet – hooguit een beetje bij botteling. Savoir-faire




Ik proefde eerst met Vincent en later op de dag met Olivier de Eterna 2020. Beide drankorgels zongen onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde riedeltje: Heel origineel aroma, kruidig, vers fruit,…beetje cabernet franc toets, snuifje carignan, maar het slotakkoord luidde…syrah!
Leuk, want deze cuvee was 100% dureza, de voorloper van deze druif…

Lekkere en boeiende wijn!


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-02-2023, 01:18 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Salel & Renaud
Citaat: Ik proefde eerst met Vincent en later op de dag met Olivier de Eterna 2020. Beide drankorgels zongen onafhankelijk van elkaar ongeveer hetzelfde riedeltje: Heel origineel aroma, kruidig, vers fruit,…beetje cabernet franc toets, snuifje carignan, maar het slotakkoord luidde…syrah!
Leuk, want deze cuvee was 100% dureza, de voorloper van deze druif…

Lekkere en boeiende wijn!

Heel intrigerende neus. Echt stenige, minerale aroma’s ook. En wat violetjes. Dat bracht me eerst naar Beaujolais, maar deze wijn had wel een structuur die te stevig was voor gamay.

Zeer leuke kennismaking met deze druif!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-02-2023, 08:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-02-2023 om 08:06 PM door UC.)
Bericht: #3
RE: Domaine Salel & Renaud
Dit klinkt goed, zeker aangezien mijn buren afgelopen zomer 2 flesjes van dit domein meenamen, Mescladis 2021. Grenache en gamay blend.
26-02-2023, 08:22 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Salel & Renaud
(26-02-2023 08:04 PM)UC schreef:  Dit klinkt goed, zeker aangezien mijn buren afgelopen zomer 2 flesjes van dit domein meenamen, Mescladis 2021. Grenache en gamay blend.

Ook originele blend. Benieuwd hoe deze zal meevallen!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: