Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Vincent Pinard, Sancerre
14-12-2010, 08:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-07-2011 om 10:48 PM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Vendanges Entières 2008

Zeer jong geopend, de verwachtingen waren hooggespannen. Tom proefde 2009 van 3 vatstalen , die was zeer hoekig en nog stroef. We hadden dit hier ook wat verwacht en waren voorbereid.
2008 : dieprode kleur, mooie glans, fijne tranengordel. Beetje stofferig, doch neus van hoofdzakelijk zwart fruit (cassis) ,maar ook rood fruit, herkenbare Pinot noir neus. Lichtjes ceder. Ook in de mond mooi evenwicht in fruit en zuren. Mooie lengte. Wijn met enorme fraîcheur, prachtig evenwicht,en vol finesse. Eigenlijk al drinkbaar vanaf nu doch Pinard raadt aan te wachten tot 8 jr. Alles moet nog versmelten, momenteel nog wat gekompartimenteerd. Beloftevol dus.
De wijn komt van een perceel van 35 are, klei en leisteen. Natuurlijke gisten, geen insecticide, of herbicide. Opgevoed gedurende 18 maanden in 7 eikenhouten vaten waarvan 1 nieuw. Eigenlijk kun je dit een "garagewijn" noemen. Zeer grote klasse. Arbeidsintensieve wijn en daardoor niet goedkoop (marktprijs 32 euro).

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-12-2010, 09:33 PM
Bericht: #2
RE: Vendanges Entières 2008, Dom. V. Pinard
Mooie TN, doc, zitten we hier in de Sancerre-streek?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-12-2010, 09:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-12-2010 om 09:48 PM door Tom.)
Bericht: #3
RE: Vendanges Entières 2008, Dom. V. Pinard
Wat korte aanvullingen op bovenstaande TN.
Van de VE 2008 (domein Vincent Pinard: RVF-tweesterren domein in Bué, Sancerre) werden een duizendtal flessen gebotteld. Er zijn nog enkele flessen te verkrijgen bij tgvins (32 Euro). Op domein kostte een fles 26 Euro.
In de RVF eerste beoordeling, 18,5/20, tweede beoordeling 18/20.
Deze fantastische pinot noir krijgt voor mij reeds een 92-93 met een rek naar 95+ na een jaar of zes wanneer de complexiteit een feit zal zijn.
Kon op het domein van gedachten wisselen met de gangmaker achter de VE, zoon Clément Pinard. (stages bij oa Alliet, Trévallon en Marlborough in Nieuw-Zeeland)

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
14-12-2010, 09:51 PM
Bericht: #4
RE: Vendanges Entières 2008, Dom. V. Pinard
Gaat dit richting betere Bourgogne of toch nog anders? - Is dat hout percepteerbaar? (ja ja, ik ga voor het minstbekkende woord van 2010!!)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-12-2010, 10:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2010 om 09:55 AM door doc.)
Bericht: #5
RE: Vendanges Entières 2008, Dom. V. Pinard
Het is een wijn 100% Pinot Noir, dus ik zou zeggen richting Bourgogne maar...op voorwaarde dat evenwicht en fraîcheur hier het voortouw nemen. Fluwelige tannines perfect in balans.Door het feit dat de terroir wel degelijk verschilt van die van Bourgogne, is het per definitie wel geen Bourgogne natuurlijk. De wijn is zeker niet hoekig, gekenmerkt door teveel houterige lagering of fruitbom. Deze wijn verschaft enorm plezier en is een boeiende wijn. We dronken gisteren ook nog een Villeneuve, Les Cormiers 2005 (Chenin Blanc). Tom zal er morgen werk van maken. We spraken af van elkaars meegebrachte wijn TN te maken. Ben benieuwd, Tom.Wink
@Tom, ben akkoord met die rek in puntenkwotatie.

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-07-2011, 10:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-07-2011 om 11:11 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Chêne Marchand, 2008

Deze Sancerre is eigenlijk op heden héél lekker. Nog jong maar o zo schoon. Mineraal, rokerig in de neus. Pompelmoes. Ananas. Wat toast. Volle mond vol fraîcheur, hoog in zuren, terug pompelmoes en ananas en met een mollige structuur. Vanille toets. Heel mooie balans. Lengte is schoon en terug vol puntige zuurtjes. Beloftevol bewaarpotentieel. Mrs ruikt niks want er zit boenwas in haar neus Huh
Deze Sancerre is betaalbaar en is echt top... uit een groot millésime voor Centre Loire. Na de VE terug zeer geslaagd.

http://www.domaine-pinard.com/les-vins-b...mence-.php

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-07-2011, 11:31 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Ik heb tot op heden nog maar enkel de Cru Chêne Marchand van Morin geproefd (heel goed).

Hoeveel producenten zitten er eigenlijk op deze cru, Doc (bij benadering)?
Weet je dat ?
15-07-2011, 11:42 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Dominique Roger (Dom. Carrou), Lucien Crochet, François Crochet, Dom. Reverdy, Morin, Merlin Cherrier, Salmon, Pinard.
Was aan 't twijfelen over Henri Bourgeois maar die is bezig met een andere chêne.

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2011, 07:55 AM
Bericht: #9
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
wauw, tnx voor precieze info !
19-07-2011, 03:37 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(19-07-2011 07:55 AM)Roeland V schreef:  wauw, tnx voor precieze info !

Domaine Lucien Crochet geniet hier wel de voorkeur op François...

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-07-2011, 09:11 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Zaterdag ga ik lunchen bij Morin in Bué.
Ben eens benieuwd. We gaan in Chêne Marchand doorwandelen.
20-07-2011, 09:19 PM
Bericht: #12
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Super, graag je ervaringen op het forum, Roeland. Bezoekje aan Boulay lijkt me ook gerechtvaardigd !

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-07-2011, 12:05 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-07-2011 om 12:11 AM door Tom.)
Bericht: #13
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Bué! Heb er een weekje gelogeerd, super! Bezie eens het ideale "amfitheater" van Clos de la Poussie. Overigens geen topper, maw...
In de Chene Marchand heeft Dominque Roger (Domaine du Carrou), waar ik verbleef, ook enkele hectaren.
Veel plezier!
En ja, ook al is het laat op de avond: poussie met ou...

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
09-12-2012, 03:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-12-2012 om 03:59 PM door doc.)
Bericht: #14
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Petit Chemarin 2008

Ik gaf de wijn toch enkele uurjtes karaf alvorens te serveren. Zeer strak, de mineraliteit zit aanvankelijk zeer vooraan. Een mooi bewaarpotentieel voor deze wijn. De proevers konden aanvankelijk de wijn moeilijk thuis brengen, rijk geschakeerd, doet wat zuiders aan. Blind zeker niet makkelijk. Na een tijdje ook pompelmoeszeste. Vuursteen, venkel, limoen, lychee. Complex en een vettige toets. Eén van de mooiste Sancerres !
De Cotat Grande Côte 2007 stond er langs, gans andere stijl, klassieker. Maar ook van een hoog niveau. De Beaujeu van Boulay 2005 is dan weer gans anders, rijp, rozijntjes...beendroog.
Maw Loire en de SB heeft veel gezichten ! Een wijnregio die blijft boeien.

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-12-2012, 11:25 PM
Bericht: #15
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
nog potentieel?, ik dacht de mijne nog wat te laten liggen en hem ook naast een Cotat 2008 te plaatsen:-)

Wine is sunlight , held together by water !
10-12-2012, 11:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-12-2012 om 11:34 PM door doc.)
Bericht: #16
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(10-12-2012 11:25 PM)Venne schreef:  nog potentieel?, ik dacht de mijne nog wat te laten liggen en hem ook naast een Cotat 2008 te plaatsen:-)

De Petit Chemarin is vandaag, dag 3 op z'n best, mag echt nog blijven liggen zu, was nog niet echt klaar. Met de Cotat zou ik ook nog wachten, de 07 stond hier open van de dag ervoor en was daardoor toegankelijk geworden. Karafferen die flesjes !

Buvez du vin et vivez joyeux !
12-12-2012, 01:13 PM
Bericht: #17
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(09-12-2012 03:58 PM)doc schreef:  Petit Chemarin 2008

Ik gaf de wijn toch enkele uurjtes karaf alvorens te serveren. Zeer strak, de mineraliteit zit aanvankelijk zeer vooraan. Een mooi bewaarpotentieel voor deze wijn. De proevers konden aanvankelijk de wijn moeilijk thuis brengen, rijk geschakeerd, doet wat zuiders aan. Blind zeker niet makkelijk. Na een tijdje ook pompelmoeszeste. Vuursteen, venkel, limoen, lychee. Complex en een vettige toets. Eén van de mooiste Sancerres !
De Cotat Grande Côte 2007 stond er langs, gans andere stijl, klassieker. Maar ook van een hoog niveau. De Beaujeu van Boulay 2005 is dan weer gans anders, rijp, rozijntjes...beendroog.
Maw Loire en de SB heeft veel gezichten ! Een wijnregio die blijft boeien.

Zeker dat er sauvignon blanc inzit Gek?? Schitterende wijn!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
12-12-2012, 01:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-12-2012 om 01:37 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(12-12-2012 01:13 PM)Matten schreef:  
(09-12-2012 03:58 PM)doc schreef:  Petit Chemarin 2008

Ik gaf de wijn toch enkele uurjtes karaf alvorens te serveren. Zeer strak, de mineraliteit zit aanvankelijk zeer vooraan. Een mooi bewaarpotentieel voor deze wijn. De proevers konden aanvankelijk de wijn moeilijk thuis brengen, rijk geschakeerd, doet wat zuiders aan. Blind zeker niet makkelijk. Na een tijdje ook pompelmoeszeste. Vuursteen, venkel, limoen, lychee. Complex en een vettige toets. Eén van de mooiste Sancerres !
De Cotat Grande Côte 2007 stond er langs, gans andere stijl, klassieker. Maar ook van een hoog niveau. De Beaujeu van Boulay 2005 is dan weer gans anders, rijp, rozijntjes...beendroog.
Maw Loire en de SB heeft veel gezichten ! Een wijnregio die blijft boeien.

Zeker dat er sauvignon blanc inzit Gek?? Schitterende wijn!

Ikke wel, gij niet ? Big Grin Redelijk onherkenbaar inderdaad !

Buvez du vin et vivez joyeux !
12-12-2012, 01:39 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Hmm, zou 'm daarvoor toch nog eens moeten proeven Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
13-12-2012, 12:40 AM
Bericht: #20
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Komt in orde:-)

Wine is sunlight , held together by water !
13-12-2012, 01:02 PM
Bericht: #21
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Vollen bak [/align]thumbsup

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
25-05-2013, 11:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-05-2013 om 11:45 PM door Venne.)
Bericht: #22
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
V Entières 2008
Bom van een wijn, komt pas wat open na een uurke of 5.
Fijn rood fruit, mooie zuurkes, elegant en zéééér lang.
Over een jaarke of 3 gaat de volgende open... als ik zo lang kan wachten:-)

Wine is sunlight , held together by water !
25-05-2013, 11:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-05-2013 om 11:39 PM door doc.)
Bericht: #23
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(25-05-2013 11:26 PM)Venne schreef:  V Entières 2008
Bom van en wijn, komt pas wat open na een uurke of 5.
Fijn rood fruit, mooie zuurkes, elegant en zéééér lang.
Over een jaarke of 3 gaat de volgende open... als ik zo lang kan wachten:-)

Goh Venne, ge moet dat laten liggen, kerel. Ik heb er ook een kistje. Super Loire !!!!! applaus Wordt zeer weinig van geïmporteerd. We moeten er eens passeren ! TN staat hier vlak boven ...

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-05-2013, 11:51 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
jaja , I know :-) ne naamgenoet en vin passion.. toen hebben we elkaar leren kennen...
Idd laten liggen maar is nu 5 jaar en mocht wel open om eens te proeven. Morgen verjaardag Zita dus daar gaat wat lekkers opengaan en deze VE 08 heeft een nachtje nodig :-)

Wine is sunlight , held together by water !
25-05-2013, 11:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-05-2013 om 12:00 AM door doc.)
Bericht: #25
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
(25-05-2013 11:51 PM)Venne schreef:  jaja , I know :-) ne naamgenoet en vin passion.. toen hebben we elkaar leren kennen...
Idd laten liggen maar is nu 5 jaar en mocht wel open om eens te proeven. Morgen verjaardag Zita dus daar gaat wat lekkers opengaan en deze VE 08 heeft een nachtje nodig :-)

Zeker, ik wil wel 's komen proeven zu ! Geniet ervan, kameraad ! Pas op, eigenlijk is die wijn echt al te smaken zu, maar Pinard vervloekt je als je ze nu al open trekt. Wink Ik heb het ook al gedaan....

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-08-2014, 07:07 PM
Bericht: #26
RE: Domaine Vincent Pinard, Sancerre
Charlouise 2010. PN maar struiser dan een bourgogne, meer volume en diepere kleur. Fris, evenwichtig, vlezig en lang in de mond. Loire liefhebbers moeten dit zeker es proeven. Love it !


Ga naar locatie: