Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elio Altare
28-12-2009, 07:09 PM
Bericht: #1
Elio Altare
Elio Altare
Barbera d’Alba 2007
Licata Vini €16.99

-Zeer diep, opgevuld gespannen, zeer jong.
-Krachtige neus met kersen, enorme “fruitstoot”.
-Na schudden veel hout en werkelijk breed,rond, fris en fruitig .
-Evenwicht met erg levendige aciditeit. Tannine lichtjes dominant maar goed.
-Helemaal in een moderne, fijn-fruitige maar "brede" stijl.
§Gevinifieerd op krachtig vers fruit, maar met structuur en een duidelijke dosis nieuw hout .
Scoort 87
20-02-2011, 03:23 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-02-2011 om 03:25 AM door Roeland V.)
Bericht: #2
RE: Elio Altare
Deze avond van Elio Altare gedronken: Arborina, Langhe DOC, 1999.Deze wijn van Altare is ook 100% nebbiolo en komt uit dezelfde wijngaard als de Barolo Arborina DOCG.

Verrassend diepdonkere kleur, nauwelijks evolutie aan de rand. Meteen een florale neus (viooltjes en rozenwater) naast framboos en bramen. Aromatische aanzet (meer florale toetsen) waarna opnieuw bramen opduiken. Hierna komen plots nog behoorlijk wat strenge tannines te voorschijn en deze blijven wat hangen. De smaak staat nog altijd op verbluffende wijze strak en gespannen. Klein bittertje in de afdronk nekt een hogere score. Bijzonder knappe, zelfs erotiserende, nebbiolo.

(91/100).

De huidige jaargang (2007) kost bij Licata Vini blijkbaar 69,95 €)

Twee randopmerkingen:
1) Wie dit proeft, maakt kennis met de ware (mooie) aard van nebbiolo.

2) Deze wijn toont nogmaals aan dat je met nebbiolowijnen geduld moet hebben. Deze 1999 was nog steeds niet op zijn hoogtepunt. Binnen een jaar of twee-drie zal hij nog beter geïntegreerd zijn.
Nebbiolo's moet je durven 10-15 jaar weg te leggen.
20-02-2011, 12:35 PM
Bericht: #3
RE: Elio Altare
Ik herken heel mooi de nebiolo in je beschrijving Roeland (ook de licht negatieve toetsen, zoals de strengheid en het bittertje). Heb constant het gevoel dat nebiolo wel eens zou kunnen behoren tot mijn lievelingswijnen maar moet je tweede puntje jammer genoeg beamen... denk dat ik er nog nooit één heb gedronken die écht gaf wat je zou mogen verwachten-waarschijnlijk door de te jeugdige leeftijd.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-02-2011, 02:49 PM
Bericht: #4
RE: Elio Altare
Ik dronk de Barbera d'Alba van dit domein enkele jaren geleden, weet nog dat ik toch zeer aangenaam verrast was van de stijl, jong ook redelijk toegankelijk, maar Roel heeft gelijk , laten rusten die Nebbiolo's, heb hier nog old school Barolo's liggen 1995 en denk er niet aan die open te doen...

Buvez du vin et vivez joyeux !
06-03-2012, 05:17 PM
Bericht: #5
RE: Elio Altare
2007 Barbera d'Alba

Barbera is toch één van mijn lievelingsdruiven! Deze was zeer lekker: mooi rijp kersen- en bessen fruit, vrij hoog in zuren, goede diepte en intensiteit, softe tannines.

Niet de meest complexe wijn maar zeer sappig en gewoonweg zeer leuk om te drinken!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
10-03-2013, 05:31 PM
Bericht: #6
RE: Elio Altare
Barbera d'Alba 2010. Heel mooie wijn, ik volg nco's TN. Behoorlijk lange afdronk ook. Onlangs ook de Dolcetto gedronken, en die was in dezelfde stijl, ook heel sappig en elegant.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
05-11-2013, 11:15 AM
Bericht: #7
RE: Elio Altare
Barbera d'Alba 2009

Tussen de 10 barberas die we gisteren proefden (van 12 tot 70 Euro), stak deze er wat mij betreft bovenuit qua P/K. Drinkt zeer lekker, rijp en toch mooie fraicheur, mooie maar misschien iets te korte afdronk. Anyway, aan 16 Euro krijg je een zeer lekkere barbera en wijn tout court.

De Larigi Langhe 2009 speelde in een andere prijscategorie (70 Euro).
De Larigiwijngaard ligt op een hoogte van 250-280m en heeft een Zuidelijke expositie. De stokken zijn aangeplant in 1948.

Een pak intenser en complexer met een mooie evolutie in het glas. Zeer lange afdronk en een zeer goed glas wijn. Alleen, 70 Eurowattewatte Daar koop ik toch liever 2-3-4 andere (top) wijnen voor...

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
05-11-2013, 11:36 AM
Bericht: #8
RE: Elio Altare
Mooie tasting, Nco. Heb je een lijstje van de andere Barbera's? Als het niet teveel werk is natuurlijk.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
05-11-2013, 12:00 PM
Bericht: #9
RE: Elio Altare
(05-11-2013 11:36 AM)33S schreef:  Mooie tasting, Nco. Heb je een lijstje van de andere Barbera's? Als het niet teveel werk is natuurlijk.

De andere waren:
* Renato Corino 2011 (heel fruitig en intens, maar beetje plomp)
* Moccagatta 2011 (lichter in stijl, lange afdronk, maar had iets mufs dat stoorde)
* Paolo Scavino 2011 (dacht ik) (Te rijp)
* Aldo Conterno Conca Tre Pilo 2009 (Mooie wijn maar miste een tikkeltje elegantie)
* Renato Corino Vigna Pozzo 2009 (Heel rijp & rijk, te veel van het goede)
* Parusso 2010 (heel aparte stijl, iets groenig en kirsch achtig en gewoon niet goed)

Was trouwens deel 1, deel 2 volgende maand.

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
05-11-2013, 12:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-11-2013 om 12:36 PM door 33S.)
Bericht: #10
RE: Elio Altare
Bedankt! Ik hou wel van die lichtere stijl van Moccagatta, mss was er iets mis met de fles. Deel 2 ook nog Barbera?

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
05-11-2013, 12:53 PM
Bericht: #11
RE: Elio Altare
(05-11-2013 12:32 PM)33S schreef:  Bedankt! Ik hou wel van die lichtere stijl van Moccagatta, mss was er iets mis met de fles. Deel 2 ook nog Barbera?

Ja, gisteren waren het vooral Licata wijnen. Deel 2 is een mix van Licata en Stappato

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
29-05-2017, 08:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-05-2017 om 08:10 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #12
RE: Elio Altare
Barbera d'Alba - 2015 - Elio Altare

Jonge paarse kleur. Vooral kersen en zwarte bessen in de neus, lijkt zelfs wat te pinoteren na enige tijd. Fruit blijft dominant, houtinvloed is licht merkbaar maar mooi geïntegreerd. Beetje rokerigheid. Fluwelige stijl, heel charmant, frisse maar zeker geen dominante zuren. Mondvullend en tegelijk krachtig. Toch wel een redelijk complexe wijn die erg bekoorlijk, nee, zelfs onweerstaanbaar aantrekkelijk overkomt.


Bijlagen Afbeeldingen
   


Ga naar locatie: