|
Stella Nova, Pézenas
|
|
20-08-2026, 08:17 PM
|
|||
|
|||
|
Stella Nova, Pézenas
Als je naar de after party van Bandol mag gaan, dan breng je toch wel een Mourvèdre mee, zeker. Uiteraard, maar wat als het eens een Mourvèdre was (ok dan, met wat Grenache) uit de Languedoc… En dan nog biodynamisch ook!
Dan wordt het zwemmen Maar toch in een heel aangenaam zwembadje. De Mira Ceti 2019 had een leuk neusje dat eigenlijk heel mooi volgde op de Bourgondische Pibarnon uit 2023, die we mochten proeven van PvdW. Elegant dus, maar toch met een Zuiders profiel van bosfruit. Jo had ook een rokerig toetsje. In de mond was dit mooi evenwichtig, met een fluwelig mondgevoel, en nochtans hebben we het over Mourvèdre, jawel. Alles mooi geïntegreerd, zeer zachte tannines, à point wat mij betreft. Trouwens : de wijnmaker van dit domein is een amateur astroloog en hij geeft zijn cuvées de namen van sterren. Dit is wat Hoohle mij vertelt over Mira Ceti : Mira Ceti (ook bekend als Omicron Ceti) is een beroemde rode reus op ongeveer 300 tot 350 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Walvis (Cetus). Het is het belangrijkste prototype van de Mira-veranderlijken: sterren waarvan de helderheid cyclisch en sterk verandert. Belangrijke Kenmerken Naam: Betekent "de wonderbaarlijke" in het Latijn vanwege haar onvoorspelbare gedrag. Cyclus: Heeft een regelmatig pulserende cyclus van ongeveer 332 dagen. Helderheid: Wisselt sterk; op haar hoogtepunt is ze met het blote oog zichtbaar, maar tijdens het dieptepunt is ze veel te zwak. Dubbelster: Het is een dubbelsterstelsel bestaande uit een koele rode reus en een zwakke witte dwerg met een gasstaart. PS : ik heb maar niet opgezocht wat een zwakke witte dwerg met een gasstaart is. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
21-08-2026, 06:59 AM
|
|||
|
|||
RE: Stella Nova, Pézenas
(20-08-2026 08:17 PM)Olivier schreef: Als je naar de after party van Bandol mag gaan, dan breng je toch wel een Mourvèdre mee, zeker. Uiteraard, maar wat als het eens een Mourvèdre was (ok dan, met wat Grenache) uit de Languedoc… En dan nog biodynamisch ook! Schitterende wijn, idd! Ontdekking van de avond. Die Bourgondische 2023 was Gaussen trouwens, pvdw heeft geen Pibarnon. Die had ik mee. En het was de 2006. (Oli was geen chauffeur )
Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|
21-08-2026, 09:05 AM
|
|||
|
|||
RE: Stella Nova, Pézenas
(21-08-2026 06:59 AM)vinejo schreef:(20-08-2026 08:17 PM)Olivier schreef: Als je naar de after party van Bandol mag gaan, dan breng je toch wel een Mourvèdre mee, zeker. Uiteraard, maar wat als het eens een Mourvèdre was (ok dan, met wat Grenache) uit de Languedoc… En dan nog biodynamisch ook! Oeps!! Toutes mes excuses, Jean-Pierre
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
|

Maar toch in een heel aangenaam zwembadje. De Mira Ceti 2019 had een leuk neusje dat eigenlijk heel mooi volgde op de Bourgondische Pibarnon uit 2023, die we mochten proeven van PvdW. Elegant dus, maar toch met een Zuiders profiel van bosfruit. Jo had ook een rokerig toetsje. In de mond was dit mooi evenwichtig, met een fluwelig mondgevoel, en nochtans hebben we het over Mourvèdre, jawel. Alles mooi geïntegreerd, zeer zachte tannines, à point wat mij betreft. 
)