|
Kuentz-Bas, Ammerschwir
|
|
05-09-2026, 08:17 PM
|
|||
|
|||
|
Kuentz-Bas, Ammerschwir
Ik post voor het gemak even wat Eric Vdd hier al gepost heeft over dit domein:
Citaat: Sinds 2004 werken zij op basis van biodynamie. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op hun eigen wijnen op de markt gebracht onder het label Trois Chateaux. De herkomst hiervan is niet ver te zoeken, de drie torens even verderop de heuvel. Ik dronk de Eichberg 2018, een Riesling Grand Cru. Mineraliteit in de neus, wat limoen, niet onaantrekkelijk, maar ook niet complex. In de mond heeft deze wijn niet de levendigheid die ik verwacht van Riesling. Ietwat plat, vind ik. En vooral heel korte afdronk. Vanaf het middenstuk verliest deze wijn zijn drive. Mja, toch geen hoogvlieger dit. Misschien te wijten aan de hete jaargang? Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
06-09-2026, 12:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-09-2026 om 12:17 PM door Sur la Table.)
|
|||
|
|||
|
RE: Kuentz-Bas, Ammerschwir
Denk eerder een foute fles maar het zou kunnen. Riesling kan op zich redelijk omgaan met warmte mits er voldoende water is. In hete jaren merk je nog duidelijker het verschil in ondergrond. Eichberg ligt wel behoorlijk zuidelijk georiënteerd en beschut maar heeft wel de juiste ondergrond (mergel en kalk) om water vast te houden, zo ver ik weet. Normaal wordt deze wijn redelijk beoordeeld dus mijn gok zou zijn, een mindere fles.
Je zou eerder een rijkere volle stijl verwachten, maar geen wijn die wegvalt. Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen |
|||
|
06-09-2026, 06:30 PM
|
|||
|
|||
Citaat: Normaal wordt deze wijn redelijk beoordeeld dus mijn gok zou zijn, een mindere fles. Misschien, ook al had ik geen fouten of zo bij deze wijn. Ook steeds goed bewaard geweest. Die rijke stijl klopt wel. Was ook verbaasd dat dit 14° alc had. Toch veel voor een Riesling… Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
07-09-2026, 01:44 PM
|
|||
|
|||
(06-09-2026 06:30 PM)Olivier schreef:Citaat: Normaal wordt deze wijn redelijk beoordeeld dus mijn gok zou zijn, een mindere fles. Olivier, als je weet dat je ongeveer 17gr suiker nodig hebt per ° alcohol, dan ken ik Rieslings met een wel wat hoger potentieel dan 14%...
WVD |
|||
|
07-09-2026, 10:10 PM
|
|||
|
|||
(07-09-2026 01:44 PM)wvd schreef:(06-09-2026 06:30 PM)Olivier schreef:Citaat: Normaal wordt deze wijn redelijk beoordeeld dus mijn gok zou zijn, een mindere fles. Ik begrijp je punt niet? Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
Gisteren, 11:47 AM
|
|||
|
|||
(07-09-2026 10:10 PM)Olivier schreef:(07-09-2026 01:44 PM)wvd schreef:(06-09-2026 06:30 PM)Olivier schreef:Citaat: Normaal wordt deze wijn redelijk beoordeeld dus mijn gok zou zijn, een mindere fles. Nogal logisch dat ook Riesling op een warme plaats in een warm jaar hogere % haalt als je ze droog wil, dus helemaal uitgegist. We hebben toch ook Rieslings van bvb Zind-Humbrecht aan dat % en dan nog redelijk wat restsuiker, dus ik begrijp je verbazing niet...
WVD |
|||
|
Gisteren, 08:45 PM
|
|||
|
|||
Citaat: Nogal logisch dat ook Riesling op een warme plaats in een warm jaar hogere % haalt als je ze droog wil, dus helemaal uitgegist. We hebben toch ook Rieslings van bvb Zind-Humbrecht aan dat % en dan nog redelijk wat restsuiker, dus ik begrijp je verbazing niet... Het was geen verbazing, gewoon aangeven dat Riesling wat mij betreft het moeilijk heeft met zulke alcoholpercentages. Toch voor mijn smaak. Geef mij maar een Riesling met 10-11 graden en wat restsuiker. Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov) |
|||
|
Vandaag, 10:35 AM
|
|||
|
|||
(Gisteren 08:45 PM)Olivier schreef:Citaat: Nogal logisch dat ook Riesling op een warme plaats in een warm jaar hogere % haalt als je ze droog wil, dus helemaal uitgegist. We hebben toch ook Rieslings van bvb Zind-Humbrecht aan dat % en dan nog redelijk wat restsuiker, dus ik begrijp je verbazing niet... Vorige week nog een Auslese met maar 7,5% gedronken. Maar ik heb Riesling tegenwoordig eigenlijk liever droog en krachtig. Of anders héél zoet en rijk, maar da's boven budget... WVD |
|||
|
|