Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
14-02-2011, 09:57 AM
Bericht: #1
Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Dit weekend Alois Lageder - Cor Römigberg Cabernet Sauvignon 1989 gedronken. Eén van de beste wijnen die ik ooit dronk. Ik had wat schrik dat z'n hoogdagen voorbij waren, maar niks van!

Ik koop nog maar een dikke 2 jaar zelf wijn, en heb dus niet veel ervaring met verouderde wijnen, dit is zelfs de oudste wijn die ik ooit dronk.

Verbazingwekkend gewoon hoeveel kracht en elegantie er nog van uit ging. Nog voldoende fruit, gegrild vlees en flink wat kruiden, lange en complexe afdronk.
14-02-2011, 11:05 AM
Bericht: #2
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
super indeed, vind die wijn ook fantastisch.
heb één fles van de 2003 liggen
14-02-2011, 01:18 PM
Bericht: #3
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Had er enkele jaren geleden in huis, en vond ze inderdaad heel mooi...

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-03-2011, 02:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-03-2011 om 02:13 PM door 33S.)
Bericht: #4
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Gisteren de '93 opengedaan, en die was toch wel een paar jaar over tijd. In de neus nog wel mooie specerijen (curry), maar in de mond een gebrek aan structuur.

Heb nog een fles liggen van de '92, ga er niet te lang meer mee wachten.
16-09-2011, 10:42 AM
Bericht: #5
RE: Alois Lageder, Lindberger 2005
Gisteren op Syntra de Lindberger 2005 gedronken en was best onder de indruk. Gemaakt van de Lagrein-druif (afstammeling van de Teroldego, Syrah en nog een paar andere). Heb mijn notities hier niet liggen maar 't was een mooie fruitneus ondersteund door een paar tertiaire aromas. Een stevige aanzet, fluweel, rijpe tannines en heel wat materie. Een verrassing.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-09-2011, 10:39 PM
Bericht: #6
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Het is echt al een hele tijd geleden dat ik de Löwengang dronk, ik vond dat toen schitterend, ik dacht dat ik dat kocht bij Licata. Iemand ook ervaring met deze ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-09-2011, 11:45 PM
Bericht: #7
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Toen ik nog bij Licata werkte in m'n vrije tijd heb ik de Löwengang van verschillende jaren een paar keer gedronken.
Die wijn heeft echt tijd nodig vind ik. Voor hij 5 jaar is lijkt het een 'best ok-chardonnay' maar met extra leeftijd (minstens 5 jaar oud) wint hij aan diepte en complexiteit. Prachtige verrassende Noord-Italiaanse wijn waar je moet van kunnen afblijven.
19-09-2011, 10:02 AM
Bericht: #8
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Heb die ooit eenmaal geproefd en viel toen goed mee. Ik had bij de vorige Sylvies-veiling een bod van 55 euro gedaan op 12 halve flesjes. Range stond op 35-55 euro, maar uiteindelijk verkocht aan 120 euro ... banghead

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-09-2011, 11:06 AM
Bericht: #9
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Jammer genoeg is voordelig kopen op Sylvies ook al history (net als koopjes op wijnfestivals)... Ook daar zitten opkopers op de loer die altijd sneller zijn dan gewone amateurs...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-09-2011, 11:25 AM
Bericht: #10
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
(19-09-2011 11:06 AM)vinejo schreef:  Jammer genoeg is voordelig kopen op Sylvies ook al history (net als koopjes op wijnfestivals)... Ook daar zitten opkopers op de loer die altijd sneller zijn dan gewone amateurs...

Pleit schuldig Cool ... je kan nog koopjes doen zulle maar 't gebeurt vaker dat je net 10€ (of 20 afhankelijk van het totaalbedrag) overboden wordt ... en dan denk je "shit, die hebben ne schone deal gedaan". Moet wel zeggen nog nooit op bordeaux of bourgogne geboden. Al bij al vind ik Sylvies maar een ontransparant systeem zulle.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-09-2011, 11:28 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-09-2011 om 11:31 AM door 33S.)
Bericht: #11
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Inderdaad, de range was eigenlijk ook wel te voordelig om waar te kunnen zijn. Al kan je soms nog wel een koopje doen bij de minder populaire regio's.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
19-09-2011, 11:04 PM
Bericht: #12
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
In april nog bij Alois geweest.... wat commercieel maar mooie wijnen.. zeker deze van Tenutae Lageder.
Mijn favorieten: Porer , Krafuss , Löwengang CHD , Gaun.
En de Tannhammer van Alois Lageder.
Löwengang is van 2007 dus die mag bijna open volgens Roeland?

Wine is sunlight , held together by water !
20-09-2011, 10:24 PM
Bericht: #13
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Idealiter zou ik nog 2 jaar wachten Venne, maar je zal er nu wel al plezier aan beleven hoor. Maar, als je hem rijker wilt, moet je nog wachten.
Veel mensen zeggen bij te vroeg openen: hmm, is het dàt maar...
20-09-2011, 10:30 PM
Bericht: #14
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Okay thank you!

Wine is sunlight , held together by water !
28-02-2012, 11:08 AM
Bericht: #15
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Alois Lageder, Chardonnay 2010

Mooie frisse chardonnay, mooie zuurtjes, vrij strak en zuivere finish. Mooie P/Q (+/- 11 Euro)

Alois Lageder, Pinot Noir, 2009
Rood fruit, wat aardse muffe toetsen (zowel in neus als mond). Beetje dunne wijn, mist wat fruit, te duur ook (+/- 16 Euro)

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
28-02-2012, 12:22 PM
Bericht: #16
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
De prijzen Löwengang swingen blijkbaar ook de pan uit, evenals de wijnen van Ronco del Gnemiz Sauvignon Sol uit Friuli. Enkele jaren geleden nog best betaalbaar. Helaas...

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-07-2012, 09:13 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-07-2012 om 09:13 AM door Vinogan(s).)
Bericht: #17
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Gisteren de witte ßd Chardonnay - Pinot Grigio gedronken van 2010.

Mooie gele kleur met schittering. Zeer pure geur, wat bloemig en (exotisch) fruit.

In de smaak mooi evenwichtig gebouwd, licht mineraal en lange afdronk.

Zeer goed gemaakt en de 2 druiven houden mekaar mooi in evenwicht. Toch wel 88.

Vinogan(s)
26-07-2012, 10:55 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-07-2012 om 10:59 AM door doc.)
Bericht: #18
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Ook nog gedronken lang geleden, mooie, pure, kristallijne witte wijn. Prijs jammer genoeg niet zo goedkoop herinner ik me...cfr supra.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-07-2012, 12:38 PM
Bericht: #19
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
De BD zit (gelukkig) nog niet op het niveau van de Lowengang: +- 15,5 €. De BD is relatief nieuw in de line-up van Lageder en is een van hun eerste biodynamische wijnen. Eerste release was jaargang 2008.

Vinogan(s)
27-07-2012, 11:45 PM
Bericht: #20
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
de 2009 is momenteel schitterend!
Vorig jaar eens langsgeweest bij Aloïs en opt domein is het toch en paar € goedkoper. Wel dik commerciëel maar mooie degustatie!
Geef me dan maar dan vrouwke daar uit de buurt:-)

Wine is sunlight , held together by water !
17-12-2012, 09:52 PM
Bericht: #21
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
beta delta 2009 CHD-PG
nu nog beter:-) maar wel pas op de tweede en zelfs derde dag. Eerste vrij gesloten in vgl met wat er nu in het glas zit. Groenige citrus en mineralen, vrij strak en puur. Ik denk dat dit wat moet liggen? Lekker!

Wine is sunlight , held together by water !
28-12-2014, 02:58 PM
Bericht: #22
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Vogelmaier Moscato Giallo 2013

Moscato... riep bij mij, en wellicht bij velen, een eerder zeemzoetige bijklank op. Niet iets wat ik zo direct in overweging zou nemen om richting mijn kelder te versluizen. Niets van dat met deze Vogelmaier Moscato Giallo 2013 van Aloïs Lageder.

Zuiver, complex, aromatisch en droog. Punt aan de lijn! Mooie heldere stro-gele kleur met groene reflecties. Uitgesproken aromatisch en floraal in de neus. Subtropisch fruit, rozen, bloemen,... In de mond droog, fris, fijn en mineralig. Eerder gedistingeerd om dan weer te eindigen met een lange intense en aromatische afdronk.

Zeer mooie en niet alledaagse wijn, bijzondere goede match met kraakverse coquilles.

Ik liet Aloïs Lageder om één of andere reden in het verleden een beetje links liggen. Groot domein, misschien een beetje commercieel,... Afgaande op deze Vogelmaier Moscato Giallo geheel ten onrechte. Ik ben razend benieuwd meer van dit domein te proeven.
28-12-2014, 03:15 PM
Bericht: #23
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
(28-12-2014 02:58 PM)Innesto schreef:  Vogelmaier Moscato Giallo 2013

Moscato... riep bij mij, en wellicht bij velen, een eerder zeemzoetige bijklank op. Niet iets wat ik zo direct in overweging zou nemen om richting mijn kelder te versluizen. Niets van dat met deze Vogelmaier Moscato Giallo 2013 van Aloïs Lageder.

Zuiver, complex, aromatisch en droog. Punt aan de lijn! Mooie heldere stro-gele kleur met groene reflecties. Uitgesproken aromatisch en floraal in de neus. Subtropisch fruit, rozen, bloemen,... In de mond droog, fris, fijn en mineralig. Eerder gedistingeerd om dan weer te eindigen met een lange intense en aromatische afdronk.

Zeer mooie en niet alledaagse wijn, bijzondere goede match met kraakverse coquilles.

Ik liet Aloïs Lageder om één of andere reden in het verleden een beetje links liggen. Groot domein, misschien een beetje commercieel,... Afgaande op deze Vogelmaier Moscato Giallo geheel ten onrechte. Ik ben razend benieuwd meer van dit domein te proeven.

Interessant. Kan je deze moscato vergelijken met gewurz qua aromatische intensiteit?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
29-12-2014, 11:14 AM
Bericht: #24
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Ik vind de wijnen van Alois Lageder zeker de moeite waard, maar vaak wat aan de dure kant. De witte wijnen zijn zeer zuiver en ideaal voor bij verfijnde keuken of voor bij de lunch.

Als je ooit in Zuid-Tirol bent, moet je beslist eens Margreid bezoeken. Eén van de meest authentieke dorpjes ginder, en je kan er 's middags gaan lunchen bij Alois Lageder (http://www.aloislageder.eu/en/paradeis). Heel mooi terras en ook de inrichting is zeer mooi, misschien zelfs het mooiste toilet dat ik ooit gezien heb Smile. Er stond ook belachelijk veel personeel voor het volk dat er kwam eten, en uiteindelijk betaal je dat allemaal bij ... Alle wijnen zijn er per glas te proeven, ik dronk er o.a. deze Moscato Giallo en nog twee andere: Beta Delta Pinot Grigio - Chardonnay en Haberle Pinot Bianco. De laatste had m'n voorkeur.

Voor de rest geen ervaring met Moscato Giallo, maar deze Vogelmaier heeft weinig van doen met Gewürztraminer. Veel fijner en zuiverder. Gewürztraminer is m.i. wat voller en zwaarder (ook qua alcohol) en heeft een andere (soms zelfs wat olie-achtige) textuur en niet die verfijning.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
30-12-2014, 01:05 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-12-2014 om 01:05 AM door Innesto.)
Bericht: #25
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Ik heb weinig of geen ervaring met Gewürztraminer. Maar wat ik er mij van voor de geest kan halen toch niet te vergelijken, zoals 33S reeds aanhaalde. Misschien zijn in de neus enkele overeenkomsten... al is de eveneens aromatische Gewürztraminer volgens mij doorgaans kruidiger en voller.
30-12-2014, 10:30 AM
Bericht: #26
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Thanks cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-02-2015, 07:15 PM
Bericht: #27
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Pinot Grigio Porer 2009
Al een beetje evolutie, wat minder fruit maar meer kruidigheid en complexiteit.
Op dronk... en ging ook goed bij de mosselen :-)

Wine is sunlight , held together by water !
19-06-2015, 08:34 PM
Bericht: #28
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Pinot Grigio 2013

Vanavond de basiscuvée van zijn pinot grigio opengetrokken met een kabeljauwhaasje met wat aardappeltjes.
Eerst wat voorgeproefd als aperitiefje. Lekker, fris wijntje. Expressieve neus met wat bloemetjes, wat citrus, wat mineraliteit en ook wat kruidigheid. Beendroog en niet vergelijkbaar met een Elzasser Pinot Gris feitelijk. In de mond heel strak, heel fris, wat pompelmoes en die kruidigheid die ook in de smaak zit. Vrij evenwichtig met een licht bittertje in de afdronk. Goede wijn maar toch met een iets te hoog prijsetiketje.
08-04-2019, 10:12 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-04-2019 om 10:13 AM door 33S.)
Bericht: #29
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Beta delta 2017. Een blend van Chardonnay en Pinot Grigio.

Heel verfijnd en zuiver. Discrete maar mooie neus. Ging prima als aperitief, maar ook passend bij de asperges. Ik word meer en meer fan van dit domein, stelt zelden teleur. Misschien wat aan de dure kant, maar de klasse is navenant.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
25-04-2020, 10:31 AM
Bericht: #30
RE: Alois Lageder, Cor Römigberg, Alto Adige
Alois Lageder - Moscato Giallo 'Vogelmaier' 2017

Ik blijf verliefd op deze wijn. Elke lente opnieuw. Heeft nog niks van zijn frisheid verloren. Jammer dat het mijn laatste fles is.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face


Ga naar locatie: