Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
26-02-2011, 12:39 PM
Bericht: #1
Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Eerste Oostenrijker die Vinikus invoerde (ondertussen ook Igler) en zoals steeds: bijzonder goede keuze van Gerd.
"WINDSPIEL" noemt men het instapgamma van deze wijnbouwer, ik proefde het en het maakt me bijzonder benieuwd naar de rest.
Gerd noemt de wijnen speels en lichtvoetig en dat zijn ze ook. Maar denk er niet bij "dat zullen hier makkelijke doordrinkertjes zijn". Of toch wel, ze drinken geweldig goed door en de fles is makkelijk leeg, maar ze zijn tegelijkertijd van een hemelse elegantie én... jawel, een behoorlijke complexiteut. Pardon, ..teit.

Over wat spreekt ge hier nu eigenlijk alsjeblief dankuwel?

Excuseer, over de gruner veltliner en de zweigelt van het Windspielgamma. De veltliner is puur en verfijnd en heeft een hele verrassende afdronk (zelden een wijn gehad die zo snel mijn glas leeg liet lopen- het lage alcoholgehalte speelt mee - 11,5), de zweigelt heeft bij aanvang dezelfde lichtvoetigheid maar vertoont na enkele seconden een zeer mooie structuur. Sappig maar poerdroog, gelukkig.

Algemene consensus (>25 man): Aan 6,90 euro een ware ontdekking!

Grappig: Op het tegenetiket staat een tekentje van een kangoeroe met een streep door.
Versta: AUSTRIA, niét AUSTRALIA!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-02-2011, 04:40 PM
Bericht: #2
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
ben volgende week een week in oostenrijk om te boarden, ga hem op mijn lijstje met knoll, loymer en pannobile

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
01-03-2011, 11:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-03-2011 om 11:58 PM door don quichotte.)
Bericht: #3
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Ik was lezer nr 43.
Tevreden nu?Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-03-2011, 12:06 AM
Bericht: #4
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Gelezen, Jo !!!

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 12:32 AM
Bericht: #5
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
YEAH!
[Afbeelding: Big_Dick_Johnson.jpg]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 12:40 AM
Bericht: #6
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Is dat Fritz ? Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 12:41 AM
Bericht: #7
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
...of freddy?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-03-2011, 11:35 PM
Bericht: #8
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Jakob Vollembauch, Burgenland. Maakt schitterende riesling en gruner veltliner! Obscuur en bijna niet te vinden in den Belgique. Top!

Wine is sunlight , held together by water !
04-11-2011, 09:41 PM
Bericht: #9
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Vandaag al voor de 2e maal de Gruner Veltliner Schlossberg 2010 gedronken en dit is echt een superwijn. Mooie exotische vruchten (zonder te overheersen) met een mooie minerale onderbouw. Zoet en zuur zijn in deze wijn super in evenwicht. Zeer lange afdronk! Een supercombo met de Kreeft Thermidor. 92+

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
16-07-2013, 10:52 PM
Bericht: #10
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Grüner Veltliner, Wagram 2012

Zeer mooie frisse en strakke Grüner Veltliner: citrus, beetje kruidigheid, lekker fris, mineralig... Een heerlijk glas wijn voor op het terras dat beslist meer in zijn mars heeft. Dit is een veelzijdige alleskunner waarvan je graag altijd een aantal flessen in huis hebt. Bovendien een meer dan goede prijs/kwaliteitverhouding.

Gekocht bij Vinikus & Lazarus: 8,60 euro.
07-10-2013, 11:30 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-10-2013 om 11:31 AM door shiraz.)
Bericht: #11
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Fritsch, Grüner Veltliner “Donaulöss”, Wagram 2011
Frisse, sappige,minerale wijn, met hints van citrus en een subtiele kruidigheid, om zo te drinken of bij een niet te zwaar visgerecht.
Geproefd (tijdens de degustatiedagen dit weekend bij vinikus & lazarus) en gekocht voor ouderjaar. 7.9€ / fles; tijdens de degustatiedagen 7.27€ / fles.

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
14-10-2013, 05:28 PM
Bericht: #12
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
wij serveren deze momenteel bij de paling in t groen en ik heb reeds gemerkt dat deze veeeel beter wordt als je die een dag laat openstaan of even karaffeert

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
15-10-2013, 03:07 PM
Bericht: #13
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(14-10-2013 05:28 PM)jazzper schreef:  wij serveren deze momenteel bij de paling in t groen en ik heb reeds gemerkt dat deze veeeel beter wordt als je die een dag laat openstaan of even karaffeert

Past zeker wel goed bij uw palinggerechtje? de smaak van de groene kruiden en de frisse zuren en de lichte kruidigheid van de wijn.
Hoe evolueert de wijn na 24 u?

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
17-10-2013, 04:56 PM
Bericht: #14
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(15-10-2013 03:07 PM)shiraz schreef:  
(14-10-2013 05:28 PM)jazzper schreef:  wij serveren deze momenteel bij de paling in t groen en ik heb reeds gemerkt dat deze veeeel beter wordt als je die een dag laat openstaan of even karaffeert

Past zeker wel goed bij uw palinggerechtje? de smaak van de groene kruiden en de frisse zuren en de lichte kruidigheid van de wijn.
Hoe evolueert de wijn na 24 u?

mineraliteit en lichte rokerigheid komen mee naar boven en de zuren worden iets ronder... ik ben eigenlijk al weer van gedacht aan het veranderen want het beetje rest c02 vind ik heel leuk qua mondgevoel bij de emulsie van hooi en mosseljus. misschien moeten we die c02 als meer positief punt gaan zien ipv die eruit te karafferen.

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
02-01-2014, 03:37 PM
Bericht: #15
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(07-10-2013 11:30 AM)shiraz schreef:  Fritsch, Grüner Veltliner “Donaulöss”, Wagram 2011
Frisse, sappige,minerale wijn, met hints van citrus en een subtiele kruidigheid, om zo te drinken of bij een niet te zwaar visgerecht.
Geproefd (tijdens de degustatiedagen dit weekend bij vinikus & lazarus) en gekocht voor ouderjaar. 7.9€ / fles; tijdens de degustatiedagen 7.27€ / fles.

Op oudejaar gedronken bij een wildpaté met gepekelde groenten en een fris slaatje. De zuurtjes van de groenten matchen perfect met de frisse zuurtjes van de wijn. Geslaagde combinatie Slurp

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
07-04-2014, 08:48 AM
Bericht: #16
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Fritsch Grüner Veltliner Steinberg, 2011. Lekkere Grüner Veltliner. Fris, strak, mooie zuren.
07-04-2014, 09:13 AM
Bericht: #17
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(07-04-2014 08:48 AM)Corto schreef:  Fritsch Grüner Veltliner Steinberg, 2011. Lekkere Grüner Veltliner. Fris, strak, mooie zuren.

Zo vroeg al aan de wijn, Corto? Gelukkig een niet te krachtige, houtgelagerde wijn om je dag mee te starten Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
07-04-2014, 11:40 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-04-2014 om 11:40 AM door Innesto.)
Bericht: #18
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(07-04-2014 09:13 AM)carl schreef:  
(07-04-2014 08:48 AM)Corto schreef:  Fritsch Grüner Veltliner Steinberg, 2011. Lekkere Grüner Veltliner. Fris, strak, mooie zuren.

Zo vroeg al aan de wijn, Corto? Gelukkig een niet te krachtige, houtgelagerde wijn om je dag mee te starten Wink

Doet het toch altijd goed bij de eerste asperges 's morgens vers van 't veld...Wink
07-04-2014, 04:02 PM
Bericht: #19
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(07-04-2014 09:13 AM)carl schreef:  
(07-04-2014 08:48 AM)Corto schreef:  Fritsch Grüner Veltliner Steinberg, 2011. Lekkere Grüner Veltliner. Fris, strak, mooie zuren.

Zo vroeg al aan de wijn, Corto? Gelukkig een niet te krachtige, houtgelagerde wijn om je dag mee te starten Wink

Er zijn slechtere manieren om aan de dag te beginnen. Wink
Maar ik heb deze gisteren gedronken bij een ovenschotel: een pakketje van kabeljauw gewikkeld in parmaham op een bedje van sperziebonen.
18-07-2014, 06:38 PM
Bericht: #20
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
GRÜNER VELTLINER, STEINBERG 2013

Gisteren in het glas op het terras... TOP! Jaargang 2013 overtreft naar mijn gevoel zelfs de al uitmuntende voorbije jaargangen van deze Steinberg.
01-11-2014, 02:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-11-2014 om 02:43 PM door Innesto.)
Bericht: #21
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Grüner Veltliner, SCHLOSSBERG erste Lage 2012

Man, man... wat een mooie rijke en aromatische wijn die ook nog eens elegant en verfijnd genoemd mag worden. "Une grande dame" uit godbetert Wagram...?

Diepe gele tot goudgele kleur in het glas, exotisch fruit in de neus: ananas, banaan, limoen maar ook rijpe appels en kweepeer, een hint van tabak... In de mond peer, exotisch fruit, mooie zuren,... een lange en pittige peperige afdronk. Vol, sappig en romig maar met die mineraliteit die de kracht verfijnd en elegant weet in te pakken. Topper!

Gekocht bij V&L: 19,90 euro
21-11-2014, 10:02 AM
Bericht: #22
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Gisteren blind naast elkaar geschonken'
Gruner Veltliner Wagram 2013
Gruner Veltliner Mordthal 2013

De Wagram heel aangenaam, mooie neus, redelijk mollig maar fris, goede afdronk, echt een knappe GV.
Maar wanneer men de neus en mond aan de Mordthal (een Erste Lage) wijdde... werd het stil.
Wat een schitterend glas wijn!
Zeer elegant, delicaat in de neus, veel aroma s die enorm fijn verdeeld zijn, niks opdringerig maar getuigend van een bedeesde klasse.
Ook in de mond blinkt deze wijn uit in zuiverheid, evenwicht, noblesse.
Heel fragiel, perfect uitgelijnde zuurtjes, de materie is prachtig verdeeld over de lengte van de wijn. Alsof het nog niet volstond krijgen we er nog een fabuleuze afdronk bovenop.
Ik weet niet of deze wijn zich altijd zo mooi vertoont maar van deze fles was ik dànig onder de indruk.
92

http://m.youtube.com/watch?v=zosD9m3lxQI

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-12-2014, 07:02 PM
Bericht: #23
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(21-11-2014 10:02 AM)vinejo schreef:  Gisteren blind naast elkaar geschonken'
Gruner Veltliner Wagram 2013
Gruner Veltliner Mordthal 2013

De Wagram heel aangenaam, mooie neus, redelijk mollig maar fris, goede afdronk, echt een knappe GV.
Maar wanneer men de neus en mond aan de Mordthal (een Erste Lage) wijdde... werd het stil.
Wat een schitterend glas wijn!
Zeer elegant, delicaat in de neus, veel aroma s die enorm fijn verdeeld zijn, niks opdringerig maar getuigend van een bedeesde klasse.
Ook in de mond blinkt deze wijn uit in zuiverheid, evenwicht, noblesse.
Heel fragiel, perfect uitgelijnde zuurtjes, de materie is prachtig verdeeld over de lengte van de wijn. Alsof het nog niet volstond krijgen we er nog een fabuleuze afdronk bovenop.
Ik weet niet of deze wijn zich altijd zo mooi vertoont maar van deze fles was ik dànig onder de indruk.
92

http://m.youtube.com/watch?v=zosD9m3lxQI

Mordthal 2013

Thuis aan het herproeven.

Tintelende frisheid.
Een kristalhelder bergbeekje.
Zuivere puurheid in een wijnglas.
Of pure zuiverheid.
Fragiele klasse.
Delicate noblesse.

Meer moet dat niet zijn.
Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-12-2014, 10:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2014 om 10:47 PM door Innesto.)
Bericht: #24
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(15-12-2014 07:02 PM)vinejo schreef:  
(21-11-2014 10:02 AM)vinejo schreef:  Gisteren blind naast elkaar geschonken'
Gruner Veltliner Wagram 2013
Gruner Veltliner Mordthal 2013

De Wagram heel aangenaam, mooie neus, redelijk mollig maar fris, goede afdronk, echt een knappe GV.
Maar wanneer men de neus en mond aan de Mordthal (een Erste Lage) wijdde... werd het stil.
Wat een schitterend glas wijn!
Zeer elegant, delicaat in de neus, veel aroma s die enorm fijn verdeeld zijn, niks opdringerig maar getuigend van een bedeesde klasse.
Ook in de mond blinkt deze wijn uit in zuiverheid, evenwicht, noblesse.
Heel fragiel, perfect uitgelijnde zuurtjes, de materie is prachtig verdeeld over de lengte van de wijn. Alsof het nog niet volstond krijgen we er nog een fabuleuze afdronk bovenop.
Ik weet niet of deze wijn zich altijd zo mooi vertoont maar van deze fles was ik dànig onder de indruk.
92

http://m.youtube.com/watch?v=zosD9m3lxQI

Mordthal 2013

Thuis aan het herproeven.

Tintelende frisheid.
Een kristalhelder bergbeekje.
Zuivere puurheid in een wijnglas.
Of pure zuiverheid.
Fragiele klasse.
Delicate noblesse.

Meer moet dat niet zijn.
Smile

Vinejo,

Heeft de Mordthal volgens jou genoeg "power" in huis om ook de al iets "forsere" gerechten met wit vlees of gesausde visgerechten aan te kunnen?
16-12-2014, 12:24 AM
Bericht: #25
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(15-12-2014 10:46 PM)Innesto schreef:  
(15-12-2014 07:02 PM)vinejo schreef:  
(21-11-2014 10:02 AM)vinejo schreef:  Gisteren blind naast elkaar geschonken'
Gruner Veltliner Wagram 2013
Gruner Veltliner Mordthal 2013

De Wagram heel aangenaam, mooie neus, redelijk mollig maar fris, goede afdronk, echt een knappe GV.
Maar wanneer men de neus en mond aan de Mordthal (een Erste Lage) wijdde... werd het stil.
Wat een schitterend glas wijn!
Zeer elegant, delicaat in de neus, veel aroma s die enorm fijn verdeeld zijn, niks opdringerig maar getuigend van een bedeesde klasse.
Ook in de mond blinkt deze wijn uit in zuiverheid, evenwicht, noblesse.
Heel fragiel, perfect uitgelijnde zuurtjes, de materie is prachtig verdeeld over de lengte van de wijn. Alsof het nog niet volstond krijgen we er nog een fabuleuze afdronk bovenop.
Ik weet niet of deze wijn zich altijd zo mooi vertoont maar van deze fles was ik dànig onder de indruk.
92

http://m.youtube.com/watch?v=zosD9m3lxQI

Mordthal 2013

Thuis aan het herproeven.

Tintelende frisheid.
Een kristalhelder bergbeekje.
Zuivere puurheid in een wijnglas.
Of pure zuiverheid.
Fragiele klasse.
Delicate noblesse.

Meer moet dat niet zijn.
Smile

Vinejo,

Heeft de Mordthal volgens jou genoeg "power" in huis om ook de al iets "forsere" gerechten met wit vlees of gesausde visgerechten aan te kunnen?

Hoewel de wijn enige molligheid vertoont zou ik hem zeker niet bij zulke gerechten schenken, daarvoor is hij voor mij te subtiel. Het is eerder een wijn om apart te genieten, of bij een ingenieus en complex voorgerechtje gemaakt door een topchef. ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-12-2015, 06:59 PM
Bericht: #26
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
De mordthal 2013 verder aant proeven .
Aangename ,rijke wijn en een hele leuke kennismaking met GV voor mij .

Maar waarom krijg ik steeds het gevoel dat ik een gewürz aant het drinken ben ?
Begrijp me niet verkeerd dit is heel mooi maar voor mij als ik het gevoel krijg.

Dat ik net in een verse druif bijt
en het sap geabsorbeerd wordt door men dorstige kaken .

En net dat gevoel en smaakje ,
die ik zo prettig vind ( zonder op een pit te bijten) komt telkens terug .
Nog mensen die dit hebben ?
22-12-2015, 06:27 PM
Bericht: #27
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(21-12-2015 06:59 PM)gertjeuh schreef:  En net dat gevoel en smaakje ,
die ik zo prettig vind ( zonder op een pit te bijten) komt telkens terug .
Nog mensen die dit hebben ?
Bij Grüner Veltliner nog niet gehad. Bij sommige muscat wijnen kan ik dat wel hebben (hoewel ik deze ook niet zo vaak drink).
22-12-2015, 07:23 PM
Bericht: #28
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
(22-12-2015 06:27 PM)Fre schreef:  
(21-12-2015 06:59 PM)gertjeuh schreef:  En net dat gevoel en smaakje ,
die ik zo prettig vind ( zonder op een pit te bijten) komt telkens terug .
Nog mensen die dit hebben ?
Bij Grüner Veltliner nog niet gehad. Bij sommige muscat wijnen kan ik dat wel hebben (hoewel ik deze ook niet zo vaak drink).

1 ding hebben we wel gemeen over deze wijn .
En dat is dat ie lekker is Smile.
15-05-2017, 06:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-05-2017 om 07:02 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #29
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Materia prima 2015 :

Blend : Gewürztraminer,Grüner Veltliner

Honing , bloedappelsien , druiven , curry een neusje die zeer boeiend is .
Wit fruit , perzik , limoen ,lychee ...
Blijft veranderen en smeekt om gedronken te worden .

Mmmm !
Is de eerste reactie Smile .
Fruitige start , zeer afgewogen zuren , rijp .
Balans , alles heeft hier z'n plekje in het geheel .
Het is de afdronk echter die deze wijn naar een gans ander niveau tilt .

Zeer mooi!

Dank aan de gulle schenker .
Foto Wink


Bijlagen Afbeeldingen
   
18-05-2017, 08:24 PM
Bericht: #30
RE: Weinberghof Fritsch, Wagram (Oostenrijk)
Op een drie tal dagen uitgedronken .
Echt zeer mooie wijn .
Geen spek naar ieder zen bek wel ...


Ga naar locatie: