wijnliefhebbers

Volledige versie: Clos du Marquis
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5
(20-01-2016 02:20 PM)Dave schreef: [ -> ]
(19-01-2016 08:20 PM)Mr Coone schreef: [ -> ]
(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef: [ -> ]Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.

"Iedereen heeft tegenwoordig een website".................. is helaas niet waar.
Sommigen hebben er gewoon geen (Matthieu Dumarcher, Fallet-Prévostat, bv.) anderen hebben wel een website, maar hebben 'm al jaren niet geüpdate (Tissot, Zélige-Caravent, Enfants Sauvages, en waarschijnlijk is deze lijst nog veel langer).

Enerzijds een "pain in the ass" als je info zoekt over hun wijnen, anderzijds draagt het wel wat bij tot hun mysterieuze en alternatieve imago...
De waarheid zit in de fles hé Slurp

Klopt inderdaad, jammer genoeg.

Momenteel ook een voor mij onbekende wijn aan het opzoeken, website staat achteraan op de fles, en wanneer je op de website komt, staat er "under construction" Sad
(20-01-2016 07:46 PM)Mr Coone schreef: [ -> ]Momenteel ook een voor mij onbekende wijn aan het opzoeken, website staat achteraan op de fles, en wanneer je op de website komt, staat er "under construction" Sad

Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

[attachment=1771]

Mathijs

PS, we wijken verder af, best on topic blijven Rolleyes.
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef: [ -> ]
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile
(21-01-2016 06:23 PM)Biff schreef: [ -> ]
(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef: [ -> ]
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile

Mr Coone klinkt idd een stuk cooler Tongue
(21-01-2016 08:48 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(21-01-2016 06:23 PM)Biff schreef: [ -> ]
(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef: [ -> ]
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile

Mr Coone klinkt idd een stuk cooler Tongue

Maar 't is en blijft Koenraad Sleepy
[Afbeelding: making-fun-054.GIF]
Clos du Marquis 2010

In 2015 gekocht via een maandelijkse mailing lijst v/e particulier ... 42,00 Euro ( fles 1/6 )

+ Voorbereiding : naar de kelder, kist open breken, fles uithalen en ontkurken, daarna schenken, proeven en eventjes gaan zitten Big Grin.
+ Kleur : oogt nog geweldig jong, geen evolutie aan de rand, subliem donker, hint van paars
+ Neus : de Cab.Sauv. haal je er direct uit, groene paprika, zeer kruidig, zoete kers, drop, crushed shell
+ Mond : opmerkelijk zacht, doch nog een beetje hoekig hier en daar, vlotte drinker, mooi, verfijnd, subtiel, gelaagd
+ Afdronk : blijft mooi lang hangen, ook hier wat meer zwart fruit, nog heel veel op overschot

Al bij al, een schijntje om zoveel wijn voor "maar zo weinig geld" te krijgen. Dit is zeer mooi gemaakt.
Gedronken over drie dagen en de beste waren dag 1-2. Op dag 3 begon het wat uit te dunnen, maar zat ook nog maar weinig op fles.
Na +/- 10 jaar nog geen spoortje van ouderdom te vinden, had zelfs nog flink wat karaf kunnen gebruiken bij directe consumptie.
Ook hier, zo één van die wijnen waar je blij bent om volledige kist (6) te hebben gekocht.

Mathijs
Hebben intussen ook een tweede wijn blijkbaar.
Enkel Clos du Marquis '14 liggen hier Confused
(05-05-2020 10:05 PM)Biff schreef: [ -> ]Hebben intussen ook een tweede wijn blijkbaar.
Enkel Clos du Marquis '14 liggen hier Confused

"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!
thumbsup
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef: [ -> ]
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.
(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef: [ -> ]
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.
(10-05-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]
(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef: [ -> ]
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.

Ik zou er mijn nota's moeten op nakijken, John, maar Lafon-Rochet 2014 is alleszins een grotere wijn dan de 2010.
(10-05-2020 12:00 PM)wvd schreef: [ -> ]
(10-05-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]
(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef: [ -> ]
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef: [ -> ]
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef: [ -> ]"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.

Ik zou er mijn nota's moeten op nakijken, John, maar Lafon-Rochet 2014 is alleszins een grotere wijn dan de 2010.

Het blijft uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak.
Zojuist even mijn notities nagelopen.
4 x Lafon Rochet 2014 geproefd en 90/100, 89/100, 90/100 en 88+/100 gegeven
6 x Lafon Rochet 2010 geproefd en 94/100, 93/100, 92/100, 94/100, 94/100 en 94/100 gegeven

De Pro's:
Parker: Lafon Rochet 2014 90/100 en de 2010 94/100
Neal Martin Vinous: de 2014 92/100 en de 2010 93/100
Galloni: de 2014 88/100 en de 2010 90-93/100
Wine Spectator: de 2014 90/100 en de 2010 91/100
Jancis R: de 2014 17/20 en de 2010 17,5/20
James Suckling: de 2014 93/100 en de 2010 94/100

Even los van mijn eigen bevindingen durf ik met het zien van de unanimiteit bij de Pro's wel vast te stellen dat 2010 een grotere Lafon-Rochet is dan 2014. Wink
Ha, daar zijn de scores weer...

Je eigen scores: blind geproefd? Zelfde vraag trouwens over de scores van de pro's.
Lafon-Rochet was immers lang zo'n kasteel zoals Rauzan-Gassies of Croizet-Bages: zonder fout op voorhand getorpedeerd, jaar na jaar.

Rauzan-Gassies 1974 was de eerste kist grand cru classé die ik ooit kocht en die is er destijds met veel genoegen aan gegaan. Een verguisde wijn in een rotjaar.

De pro's: wat is nu uiteindelijk het verschil tussen 90/100 en 91/100? Het is al voldoende dat iemand de avond ervoor pekelharing gegeten heeft opdat die een punt minder zou geven.
(10-05-2020 12:44 PM)Jordaens schreef: [ -> ]Ha, daar zijn de scores weer...

Je eigen scores: blind geproefd? Zelfde vraag trouwens over de scores van de pro's.
Lafon-Rochet was immers lang zo'n kasteel zoals Rauzan-Gassies of Croizet-Bages: zonder fout op voorhand getorpedeerd, jaar na jaar.

Rauzan-Gassies 1974 was de eerste kist grand cru classé die ik ooit kocht en die is er destijds met veel genoegen aan gegaan. Een verguisde wijn in een rotjaar.

De pro's: wat is nu uiteindelijk het verschil tussen 90/100 en 91/100watte? Het is al voldoende dat iemand de avond ervoor pekelharing gegeten heeft opdat die een punt minder zou geven.

Ik proef altijd alles blind en heb lak aan grote namen of reputaties. Zoals het blind in mijn mond komt volgt het oordeel en ik vind het geweldig als een klein jaar of huis een grotere tegenpool "verslaat".

En ja, als je wil vaststellen of een bepaalde wijn in het algemeen gesproken groter is dan een andere dan ontkom je niet aan scores. En als dan een groep verschillende pro's met verschillende smaakprofielen unaniem dezelfde wijn aanwijzen als de grotere dan lijkt het me duidelijk.

Lafon Rochet zou ik niet willen vergelijken met Rauzan Gassies en Croizet Bages. Lafon Rochet heeft altijd meer dan behoorlijke wijnen gemaakt en vaak ook daar roem voor ontvangen. De andere 2 hebben er al heel lang een potje van gemaakt.....

Van veel amateurproevers weet ik dat ze zo "goed" zijn dat ze net zo makkelijk een koffietje drinken voordat ze gaan proeven dat je ze niet serieus kan nemen. Met pro's is dit uiteraard niet het geval. Die nemen keer op keer dezelfde voorbereiding en mag je vanuit gaan dat ze inmiddels zo getraind zijn dat 1 of 2 punten verschil objectief juist zijn.
Toch blijf ik het gevoel hebben dat er ooit iets fout gegaan is tussen de familie Quié en de wijncritici van deze wereld. En dit b.v. dat er altijd een enorme afzet van hun wijnen geweest is in o.m. België. Van Rauzan-Gassies weet ik dat dit een gedegen p/q-reden had. Van Croizet-Bages weet ik het niet, wegens bij mijn weten nooit geproefd.

Lafon-Rochet is inderdaad een mooie wijn, maar zoals beide vorige m.i. toch lange tijd onder de mediatieke radar gebleven.
Iedereen heeft zijn insteek, ook de pro's. Reputaitie (van de proever..) blijkt heel erg belangrijk en je weet van vriend Herwig: hij die het meeste afkamt is de grootste.
Wat mij steeds weer opvalt is dat de Angelsaksische pers jaren achter loopt als het een opkomend château betreft. Een zeer goed proevende vriend en ik zijn die pers gemiddeld een jaar of 5 voor, geloof me of niet. Dat was zo met Lafon-Rochet, Angludet, Saint-Pierre, Clos Manou enz, maar ook met een paar Bourgondische domeinen die ik voor mezelf hou, Gagliole (nu op niveau Monte Vertine), Istine e.v.a. (oei, seffens wordt ik nog door Olli op de vingers getikt :rolleyesSmile.
Die recensenten worden gedreven door de angst iets goed te vinden wat anderen niet goed vinden, gezichtsverlies heet dat. En voor mij gebrek aan ruggengraat.
Bij de weg, Rik, ook ik heb genoten van Ruazan-Gassies 1974, heerlijke wijn. En Croizet-Bages begint recent ook wat beter te worden, daar vond ik wel een probleem.
Ik ga in het weekend de '86 openen.
Ben benieuwd.
(26-03-2021 11:58 AM)Jef schreef: [ -> ]Ik ga in het weekend de '86 openen.
Ben benieuwd.
Awel, ik eigenlijk ook Big Grin
Benieuwd hé, geen '86er openen...
ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).
(26-03-2021 05:02 PM)Vince schreef: [ -> ]ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).

Linkeroever inderdaad zeer goed vind ik van 2014, zitten alleen wel in een gesloten fase heb ik laatst met 2 verschillende wijnen ervaren (Haut Medoc en st Estephe) Mooi klassiek Bordeaux jaar. Rechteroever was niet slecht maar wel minder is ook mijn ervaring, daar kun je echt beter 2015 en vooral 2016 hebben.

2010 blijf ik ook af voorlopig over het algemeen.
(26-03-2021 05:13 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]
(26-03-2021 05:02 PM)Vince schreef: [ -> ]ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).

Linkeroever inderdaad zeer goed vind ik van 2014, zitten alleen wel in een gesloten fase heb ik laatst met 2 verschillende wijnen ervaren (Haut Medoc en st Estephe) Mooi klassiek Bordeaux jaar. Rechteroever was niet slecht maar wel minder is ook mijn ervaring, daar kun je echt beter 2015 en vooral 2016 hebben.

2010 blijf ik ook af voorlopig over het algemeen.

Jong geproefd vond ik de Saint-Estephes ook heel mooi. Opvolgen zit er niet in, tussen 2010 en 2016 geen fles Bordeaux gekocht!
Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?
(27-03-2021 12:05 PM)Jef schreef: [ -> ]Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?

Ik zou hem een uurtje op voorhand openen en in de fles laten ademen. Karaf blijft link met oudere wijnen, maar goed daar verschillen de meningen over.

Klein beetje testen na een tijdje, kan altijd nog de karaf in mocht hij weinig geven.
(27-03-2021 12:12 PM)Sur la Table schreef: [ -> ]
(27-03-2021 12:05 PM)Jef schreef: [ -> ]Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?

Ik zou hem een uurtje op voorhand openen en in de fles laten ademen. Karaf blijft link met oudere wijnen, maar goed daar verschillen de meningen over.

Klein beetje testen na een tijdje, kan altijd nog de karaf in mocht hij weinig geven.

4 uur op voorhand openen, 2 cl eruit, dan nét voor het drinken voorzichtig (gedeeltelijk) in karaf gieten
Hoe bedoel je gedeeltelijk,Jo?
(27-03-2021 12:25 PM)Jef schreef: [ -> ]Hoe bedoel je gedeeltelijk,Jo?

Afhankelijk van het aantal drinkers.
Als je met 2 bent dan is volledig karaferen een slecht idee.
Pagina's: 1 2 3 4 5
Koppelingen