Chateau Canon 2013 ( ex privé kelder - Juli 2018 - 56,50 Euro )
Goed ... hier gaan we.
Ik ken het domein omdat ik mijne neus over hunne muur had gestoken tijdens een Bordeaux reis.
Het domein ligt aanpalend aan St. Emilion, dus je moet al tamelijk idioot zijn om het te mislopen.
En onze Robert Parker heeft één ( of meerdere ? ) jaargangen een 100/100 gegeven ...
Einde voorkennis
. Dus misschien kan ik de wijn dan eerlijker of moeilijker beoordelen .. hmmm
.
Volgens CT een "mixed bag" van persoonlijke meningen en dit score ... zit momenteel op 89,8 / 100.
+ Voorbereiding - 3/4 fles in de karaf voor een paar uurtjes + tijdens degustatie ( de overige 1/4 fles gedecanteerd in kleiner flesje voor morgen )
+ Kleur - dit zit ocharme nog maar een paar jaar op fles, dus geen verval
+ Neus - eerlijkheidshalve, zeer gesloten, enkel na walsen een beetje rood fruit, ingetogen ( jammer )
+ Mond - licht waterig, wel soepel, dunnetjes qua rood fruit, wel sappig, beetje gedroogd fruit, fijn hout
+ Afdronk - op zich wel een zeer mooie afdronk, veel beter dan de rest, dus hier blinkt de wijn wel uit.
Ik kan mij wel in onderstaande mening van Neal Martin vinden ...
Citaat:The 2013 Canon has a light, crisp cedar and graphite tinged nose, perhaps Left Bank in style, muted at first but gently unfolding.
It never lets go completely and you end up trying to eke out more by swirling your glass (to no avail!).
The palate is well balanced with fleshy ripe fruit on the entry, structured but clipped and short on the finish, as if to say, "that's enough."
Neal Martin. Oktober 2016. 89/100
Vermoed dus ook een wijn die jong te genieten zal zijn, best te drinken op het jonge fruit, weet niet of dit goed gaat ouderen.
[
attachment=3657]
Mathijs