Meursault Genevrieres 1er Cru 2008 van Boisson-Vadot.
Gedronken uit het Zalto Bourgogne glas.
Laat ik beginnen met de conclusie: voor mij 1 van de mooiste witte bourgognes die ik ooit dronk. Gelijk aan de Meursault Charmes Leroy 1969 en Corton Charlemagne 2008 van Coche-Dury (als niet iedere witte D’auvenay boven elke andere witte boirgogne zou gaan dan waren deze 3 mijn mooiste ooit)
De typische “smoking gun” neus doet je denken aan een Coche Dury in het glas te hebben. Bij die overtuiging bleef ik ook. Wat een verfijning en complexiteit. Je wil er aan blijven ruiken. Drinken kan wachten....
In de mond brengt hij alles wat je hoopt na een kwartier geroken te hebben. Ragfijne zuren, enorme gelaagdheid, eindeloze afdronk. Nog 20 jaar voor de boeg. Old School bourgogne. Het moet CC of Perrieres van Coche zijn.....helaas fout. Het zijn de vrienden van de familie die dezelfde stijl wijn maken en dit ook tot in perfectie beheersen. Bravo. Helaas maar paar honderd flesjes productie per jaar.
2008 bourgogne wit drinkt momenteel waanzinnig mooi.
(19-01-2020 12:10 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Meursault Genevrieres 1er Cru 2008 van Boisson-Vadot.
Gedronken uit het Zalto Bourgogne glas.
Laat ik beginnen met de conclusie: voor mij 1 van de mooiste witte bourgognes die ik ooit dronk. Gelijk aan de Meursault Charmes Leroy 1969 en Corton Charlemagne 2008 van Coche-Dury (als niet iedere witte D’auvenay boven elke andere witte boirgogne zou gaan dan waren deze 3 mijn mooiste ooit)
De typische “smoking gun” neus doet je denken aan een Coche Dury in het glas te hebben. Bij die overtuiging bleef ik ook. Wat een verfijning en complexiteit. Je wil er aan blijven ruiken. Drinken kan wachten....
In de mond brengt hij alles wat je hoopt na een kwartier geroken te hebben. Ragfijne zuren, enorme gelaagdheid, eindeloze afdronk. Nog 20 jaar voor de boeg. Old School bourgogne. Het moet CC of Perrieres van Coche zijn.....helaas fout. Het zijn de vrienden van de familie die dezelfde stijl wijn maken en dit ook tot in perfectie beheersen. Bravo. Helaas maar paar honderd flesjes productie per jaar.
2008 bourgogne wit drinkt momenteel waanzinnig mooi.
Ooit eens de witte generieke Bourgogne chardonnay van Coche gedronken, was ook al zeer mooi.. Herinner me niks van dat gegrilde (gerookte) maar lees dit ook op LpdV over deze wijn. Vraag me dan af of dit van de houtlagering komt of eerder van de terroir. (dronk ooit een Chevalier Montrachet die volgens mij dit aroma had, ooit nog gekregen van Jef..)
BTW, heb jij Buisson Charles al geproefd? Zou je het niveau hiervan met Boisson kunnen vergelijken?
(19-01-2020 12:10 PM)Vinejo schreef: [ -> ]Ooit eens de witte generieke Bourgogne chardonnay van Coche gedronken, was ook al zeer mooi.. Herinner me niks van dat gegrilde (gerookte) maar lees dit ook op LpdV over deze wijn. Vraag me dan af of dit van de houtlagering komt of eerder van de terroir. (dronk ooit een Chevalier Montrachet die volgens mij dit aroma had, ooit nog gekregen van Jef..)
BTW, heb jij Buisson Charles al geproefd? Zou je het niveau hiervan met Boisson kunnen vergelijken?
De bourgogne blanc van Coche Dury is ook een grote wijn. Verslaat in blind tastings heel veel premier cru’s en zelfs grand cru’s van mindere goden.
De typische gunflint toets is afkomstig van de combi terroir/hout/Zwavel.
Buisson Charles kan je op geen enkel vlak vergelijken met Boisson Vadot. Daar zitten wel een aantal stappen kwaliteitsverschil tussen.
(19-01-2020 01:57 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Buisson Charles kan je op geen enkel vlak vergelijken met Boisson Vadot. Daar zitten wel een aantal stappen kwaliteitsverschil tussen.
Bedoel je dan dat Boisson nog een paar trappen hoger staat? Nochtans op 't domein zijn de prijzen van BC wel nog iets duurder
(19-01-2020 12:31 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ooit eens de witte generieke Bourgogne chardonnay van Coche gedronken, was ook al zeer mooi.. Herinner me niks van dat gegrilde (gerookte) maar lees dit ook op LpdV over deze wijn. Vraag me dan af of dit van de houtlagering komt of eerder van de terroir. (dronk ooit een Chevalier Montrachet die volgens mij dit aroma had, ooit nog gekregen van Jef..)
BTW, heb jij Buisson Charles al geproefd? Zou je het niveau hiervan met Boisson kunnen vergelijken?
Het probleem met Coche-Dury is dat het één van de meest overdadig gespeculeerde domeinen in Bourgogne is. Om die reden wellicht heb ik nog nooit een wijn van hen geproefd. Die Bourgogne waar je het over hebt werd me onlangs nog door een "broker" aangeboden inkoopprijs EXW aan € 400. Nou vraag ik je....
Mijn top drie in wit is Corton Charlemange Louis Latour 1978 en Domaine Raphet 1985 en meursault van Coche Dury.
(19-01-2020 02:02 PM)Fre schreef: [ -> ] (19-01-2020 01:57 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Buisson Charles kan je op geen enkel vlak vergelijken met Boisson Vadot. Daar zitten wel een aantal stappen kwaliteitsverschil tussen.
Bedoel je dan dat Boisson nog een paar trappen hoger staat? Nochtans op 't domein zijn de prijzen van BC wel nog iets duurder
Ja klopt. Buisson Charles is voor mij hoogstens middenmoot en Boisson Vadot zit aan de bovenkant van de kopgroep.
Af domein kosten de wijnen van Boisson Vadot niet veel inderdaad. Dat geldt ook voor Coche Dury. Al denk ik dat het inmiddels bij beide domeinen niet meer mogelijk is om aan de deur te kopen.
(19-01-2020 02:58 PM)wvd schreef: [ -> ] (19-01-2020 12:31 PM)vinejo schreef: [ -> ]Ooit eens de witte generieke Bourgogne chardonnay van Coche gedronken, was ook al zeer mooi.. Herinner me niks van dat gegrilde (gerookte) maar lees dit ook op LpdV over deze wijn. Vraag me dan af of dit van de houtlagering komt of eerder van de terroir. (dronk ooit een Chevalier Montrachet die volgens mij dit aroma had, ooit nog gekregen van Jef..)
BTW, heb jij Buisson Charles al geproefd? Zou je het niveau hiervan met Boisson kunnen vergelijken?
Het probleem met Coche-Dury is dat het één van de meest overdadig gespeculeerde domeinen in Bourgogne is. Om die reden wellicht heb ik nog nooit een wijn van hen geproefd. Die Bourgogne waar je het over hebt werd me onlangs nog door een "broker" aangeboden inkoopprijs EXW aan € 400. Nou vraag ik je....
Dan was het een broker zonder kennis van de markt. De bourgogne blanc van Coche Dury zit qua marktprijs momenteel op circa 190-210 euro ex btw en is voor die prijs op genoeg plaatsen te vinden. De prijs af importeur is 30-35 euro incl btw. De kunst is om er een paar te mogen kopen.
De wijnen van Coche zijn inderdaad enorm gestegen in de markt net zoals Roulot, Ente en D’auvenay.
Of een fles het geld waard is is een hele andere discussie en voor mij niet zo belangrijk. Je moet het je kunnen veroorloven en het er dan ook nog voor over hebben. Daarin is iedereen vrij een keuze te maken en iedere keuze is de juiste. Bij het beoordelen van de kwaliteit van welke wijn dan ook mag de prijs van de wijn geen rol spelen.
(19-01-2020 03:27 PM)Jef schreef: [ -> ]Mijn top drie in wit is Corton Charlemange Louis Latour 1978 en Domaine Raphet 1985 en meursault van Coche Dury.
Leuk om te lezen van die Louis Latour. In de jaren 50 tot en met 70 waren de Corton Charlemagnes van Louis Latour de grootste wijnen uit de bourgogne. Afgelopen juni dronken we op een verjaardagsfeest van iemand uit 1959 en iemand uit 1969 (moi) de Corton Charlemagne 1959 en 1969 van Louis Latour blind naast elkaar. Beiden uit een geweldige Belgische kelder waar de flessen 40 jaar gelegen hebben. De 14 aanwezigen dachten wijnen van 10 a 15 jaar in het glas te hebben. Zo fris waren ze nog. Licht van kleur en groots in kwaliteit. Zo worden ze niet meer gemaakt in Bourgogne helaas......
Vanavond heb ik een wijnVond in Kasterlee met als thema wit bourgogne Grand Cru en in rood Ribeira del Duero van minimaal 8 jaar oud. Mijn wijnen stonden al klaar maar ik ga de witte ruilen voor een oude CC Louis Latour. Een 1979 deze keer
John, wanneer heb je laatst een Buisson Charles gedronken?
Want de kwaliteit van dit domein is in zeer stijgende lijn de laatste jaren.
(19-01-2020 05:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]John, wanneer heb je laatst een Buisson Charles gedronken?
Want de kwaliteit van dit domein is in zeer stijgende lijn de laatste jaren.
Afgelopen zomer. Het hele gamma. Zijn zeker beter geworden maar voor mij niet beter dan de middenmoot.
(19-01-2020 05:29 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (19-01-2020 05:10 PM)vinejo schreef: [ -> ]John, wanneer heb je laatst een Buisson Charles gedronken?
Want de kwaliteit van dit domein is in zeer stijgende lijn de laatste jaren.
Afgelopen zomer. Het hele gamma. Zijn zeker beter geworden maar voor mij niet beter dan de middenmoot.
Heb je dat ook aan Patrick Essa verteld?
zelden wordt de bewaarkracht van witte Bourgognes hier belicht
eenvoudigweg omdat geen kat het aandurft om witte wijnen lang te bewaren
ik kan er alleen van dromen om eens een witte topper van 40 of 50 jaar te proeven die zich zelfs dan nog jeugdig toont, knap
Ik had in 2006 en 2007 een aantal "Grandes Cuvées" wijnen van Boisson-Vadot gekocht. Ik ging verder met de jaren 2008 en ik vond ze niet leuk, er was te veel zwavel.
Ik heb de 2008s op iDealwine doorverkocht en ik begreep de prijs van deze wijnen niet: drie keer mijn aankoopprijs...
(19-01-2020 10:28 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Ik had in 2006 en 2007 een aantal "Grandes Cuvées" wijnen van Boisson-Vadot gekocht. Ik ging verder met de jaren 2008 en ik vond ze niet leuk, er was te veel zwavel.
Ik heb de 2008s op iDealwine doorverkocht en ik begreep de prijs van deze wijnen niet: drie keer mijn aankoopprijs...
Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
(19-01-2020 10:16 PM)Vince schreef: [ -> ]zelden wordt de bewaarkracht van witte Bourgognes hier belicht
eenvoudigweg omdat geen kat het aandurft om witte wijnen lang te bewaren
ik kan er alleen van dromen om eens een witte topper van 40 of 50 jaar te proeven die zich zelfs dan nog jeugdig toont, knap
Hey Vince,
Ik denk dat de witte bourgognes vanaf 1996 ook niet goed meer kunnen ouderen helaas. De wijnen worden niet meer gemaakt zoals vroeger.
Als we elkaar eens treffen trek ik graag een 50 jaar jonge witte grand cru open. Dat moet iedereen eens ervaren.
(20-01-2020 03:32 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
Dan is jouw smaak toch ook behoorlijk uniek als je het hebt over Buisson Charles, John. Op CT krijgen de laatste jaargangen van zijn Meursaults allen een stuk in de 90/100.
Tenzij jij dit niveau middenmoot noemt natuurlijk...
(20-01-2020 08:31 AM)vinejo schreef: [ -> ] (20-01-2020 03:32 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
Dan is jouw smaak toch ook behoorlijk uniek als je het hebt over Buisson Charles, John. Op CT krijgen de laatste jaargangen van zijn Meursaults allen een stuk in de 90/100.
Tenzij jij dit niveau middenmoot noemt natuurlijk...
Dat klopt. Wijnen die gemiddeld tussen 87-93 punten scoren noem ik middenmoot. Er is ook niets mis met middenmoot. In die categorie zitten de meeste domeinen. Ze zullen nog een aantal stappen moeten maken om te komen tot de kopgroep van vandaag zodat ze zich kunnen meten met Dancer, Coche Dury, A. Ente, Comtes Lafon, D’auvenay etc etc.
Blijkbaar ben je het niet eens met mijn kwalificering van Buisson-Charles. Dat is uiteraard prima. Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
(20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Inderdaad, dat is je goed recht. Op een forum moet je dit kunnen zeggen, vind ik.
Ik heb nog nooit een wijn van de genoemde grote namen gedronken. Die domeinen zijn gevestigde waarden en al een tijdje speculatief. Daarom zijn ze boven mijn budget. Persoonlijk zou ik nooit 200 EUR voor een Bourgogne blanc uitgeven, ook al drink je de top van de appellatie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat, hoe goed ook gemaakt, dergelijke wijnen Meursault Perrièrres of Genevrières van subtoppers (die deze wijnen aanbieden in dezelfde prijsklasse) naar de kroon kunnen steken. Terroir veeg je toch niet zomaar weg? Maaar goed, nogmaals, ik heb ze nog niet gedronken dus blijft het voor mij een open vraag
(20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (20-01-2020 08:31 AM)vinejo schreef: [ -> ] (20-01-2020 03:32 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
Dan is jouw smaak toch ook behoorlijk uniek als je het hebt over Buisson Charles, John. Op CT krijgen de laatste jaargangen van zijn Meursaults allen een stuk in de 90/100.
Tenzij jij dit niveau middenmoot noemt natuurlijk...
Dat klopt. Wijnen die gemiddeld tussen 87-93 punten scoren noem ik middenmoot. Er is ook niets mis met middenmoot. In die categorie zitten de meeste domeinen. Ze zullen nog een aantal stappen moeten maken om te komen tot de kopgroep van vandaag zodat ze zich kunnen meten met Dancer, Coche Dury, A. Ente, Comtes Lafon, D’auvenay etc etc.
Blijkbaar ben je het niet eens met mijn kwalificering van Buisson-Charles. Dat is uiteraard prima. Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Hmm, niet mee eens, sorry. Teveel blind degustaties meegemaakt om in de suprematie van de meest bejubelde domeinen te (blijven) geloven. Heb ook Ente, Lafon, Leflaive geproefd en gedronken en zeker, daar zijn mooie wijnen bij, maar...
Trouwens, op Vinous forum staat net een verslagje van een verticale Lafon, waar Perrières wordt vergeleken met Genèvrières en waar een paar andere wijnen (o.a. Jobard) worden tussen gefoefeld en laat die er nu net mooi uitkomen...
Enfin, dat is uiteraard tot men de kous van de fles haalt wordt want dan bloeien die topwijnen plots helemaal open en verpletteren de mindere goden.... (ironisch bedoeld)
Ook ik heb de afgelopen 40 jaar veel blinde proeverijen gedaan en ik weiger de beroemdste witte Bourgondies te kopen, die ik vaak genoeg heb gedronken.
Ik had een oneningheid met Patrick Essa die mij in 2002 van zijn forum degustateurs.com uitsloot, maar ik denk dat hij een zeer goede wijnmaker is.
(20-01-2020 11:38 AM)Fre schreef: [ -> ] (20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Inderdaad, dat is je goed recht. Op een forum moet je dit kunnen zeggen, vind ik.
Ik heb nog nooit een wijn van de genoemde grote namen gedronken. Die domeinen zijn gevestigde waarden en al een tijdje speculatief. Daarom zijn ze boven mijn budget. Persoonlijk zou ik nooit 200 EUR voor een Bourgogne blanc uitgeven, ook al drink je de top van de appellatie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat, hoe goed ook gemaakt, dergelijke wijnen Meursault Perrièrres of Genevrières van subtoppers (die deze wijnen aanbieden in dezelfde prijsklasse) naar de kroon kunnen steken. Terroir veeg je toch niet zomaar weg? Maaar goed, nogmaals, ik heb ze nog niet gedronken dus blijft het voor mij een open vraag
Ik kan het me heel goed voorstellen dat je je dat niet kan inbeelden. Toch heb ik het al regelmatig meegemaakt. Een bourgogne blanc die in blind tasting een perrieres of genevrieres verslaat. Pak bijvoorbeeld de aligote of bourgogne blanc van D’auvenay, die laat zelfs 80% van alle andere grand cru’s achter zich, inclusief grote namen uit de hoogste categorie. Ik besef dat het niet te geloven is als je ze nog nooit gedronken hebt. Nu zijn de wijnen van d’auvenay ook wel uitzonderlijk. Ik kan volgens mij geen enkel domein in de wereld noemen die jaar in jaar uit altijd veel beter is dan zijn/haar concurrenten. Het zijn ook momentopnames. In de jaren 96 tot en met 2009 waren zowel Leflaive als Comtes Lafon belabberd slecht (op een enkele uitschieter na)
De door mij genoemde wijnen zijn uiteraard niet zo maar speculatief geworden. Dat komt vooral doordat ze een uitzonderlijke kwaliteit hebben. Helaas hou je dat niet tegen. Ik vrees dat de komende jaren hetzelfde gaat gebeuren met PYCM, Caroline Morey, Pierre Girardin en Dancer. De kwaliteit is de laatste jaren dermate hoog en stabiel dat het wachten is op een stijging in marktprijs van 300% of iets dergelijks.
Uiteraard genoeg wijnen uit mijn middenmoot categorie die in een blindtasting kunnen verrassen. Dat maakt blindproeven ook zo mooi. Wij doen met onze verschillende wijnclubs niet anders dan blind. Grote namen sneuvelen of maken hun status volledig waar. De demasqué is altijd leuk.
Geld speelt bij lange na niet altijd een rol. We deden onlangs onze vaste tasting Topbordeaux waarbij de 25 wijnen altijd vaststaan maar het jaar per tasting wisselt. De 25 vaste wijnen zijn de 5 premier cru’s, 3 leovilles, 2 pichons, Ausone, LMHB, cheval blanc etc etc. De gekende grote dus. Ditmaal was 2000 aan de beurt waar we voor de opleiding ook een fles Réservée Comtesse van 25 euro hadden tussen gestoken. Deze met afstand goedkoopste wijn werd 3e en liet daarmee op Haut Brion en Lafite na alle grote namen achter zich. Ongetwijfeld zal het over een paar jaar anders zijn maar op deze avond was hij de nummer 3. Prachtig.
Je hebt veel etiketdrinkers zonder verstand van wijn, zo heb je ook veel personen die dure wijnen afkraken uit principe. Ach, ieder zijn ding.
(20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat klopt. Wijnen die gemiddeld tussen 87-93 punten scoren noem ik middenmoot.
Blijkbaar ben je het niet eens met mijn kwalificering van Buisson-Charles.
Denk dat we het niet zozeer oneens zijn over Buisson Charles, maar eerder over het begrip middenmoot.
De middenmoot:
midden|moten (meerv.)
Het onopvallende gedeelte met gemiddelde eigenschappen
(20-01-2020 03:12 PM)Vinoco schreef: [ -> ] (20-01-2020 11:38 AM)Fre schreef: [ -> ] (20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Inderdaad, dat is je goed recht. Op een forum moet je dit kunnen zeggen, vind ik.
Ik heb nog nooit een wijn van de genoemde grote namen gedronken. Die domeinen zijn gevestigde waarden en al een tijdje speculatief. Daarom zijn ze boven mijn budget. Persoonlijk zou ik nooit 200 EUR voor een Bourgogne blanc uitgeven, ook al drink je de top van de appellatie. Ik kan me moeilijk inbeelden dat, hoe goed ook gemaakt, dergelijke wijnen Meursault Perrièrres of Genevrières van subtoppers (die deze wijnen aanbieden in dezelfde prijsklasse) naar de kroon kunnen steken. Terroir veeg je toch niet zomaar weg? Maaar goed, nogmaals, ik heb ze nog niet gedronken dus blijft het voor mij een open vraag
Ik kan het me heel goed voorstellen dat je je dat niet kan inbeelden. Toch heb ik het al regelmatig meegemaakt. Een bourgogne blanc die in blind tasting een perrieres of genevrieres verslaat. Pak bijvoorbeeld de aligote of bourgogne blanc van D’auvenay, die laat zelfs 80% van alle andere grand cru’s achter zich, inclusief grote namen uit de hoogste categorie. Ik besef dat het niet te geloven is als je ze nog nooit gedronken hebt. Nu zijn de wijnen van d’auvenay ook wel uitzonderlijk. Ik kan volgens mij geen enkel domein in de wereld noemen die jaar in jaar uit altijd veel beter is dan zijn/haar concurrenten. Het zijn ook momentopnames. In de jaren 96 tot en met 2009 waren zowel Leflaive als Comtes Lafon belabberd slecht (op een enkele uitschieter na)
De door mij genoemde wijnen zijn uiteraard niet zo maar speculatief geworden. Dat komt vooral doordat ze een uitzonderlijke kwaliteit hebben. Helaas hou je dat niet tegen. Ik vrees dat de komende jaren hetzelfde gaat gebeuren met PYCM, Caroline Morey, Pierre Girardin en Dancer. De kwaliteit is de laatste jaren dermate hoog en stabiel dat het wachten is op een stijging in marktprijs van 300% of iets dergelijks.
Uiteraard genoeg wijnen uit mijn middenmoot categorie die in een blindtasting kunnen verrassen. Dat maakt blindproeven ook zo mooi. Wij doen met onze verschillende wijnclubs niet anders dan blind. Grote namen sneuvelen of maken hun status volledig waar. De demasqué is altijd leuk.
Geld speelt bij lange na niet altijd een rol. We deden onlangs onze vaste tasting Topbordeaux waarbij de 25 wijnen altijd vaststaan maar het jaar per tasting wisselt. De 25 vaste wijnen zijn de 5 premier cru’s, 3 leovilles, 2 pichons, Ausone, LMHB, cheval blanc etc etc. De gekende grote dus. Ditmaal was 2000 aan de beurt waar we voor de opleiding ook een fles Réservée Comtesse van 25 euro hadden tussen gestoken. Deze met afstand goedkoopste wijn werd 3e en liet daarmee op Haut Brion en Lafite na alle grote namen achter zich. Ongetwijfeld zal het over een paar jaar anders zijn maar op deze avond was hij de nummer 3. Prachtig.
Je hebt veel etiketdrinkers zonder verstand van wijn, zo heb je ook veel personen die dure wijnen afkraken uit principe. Ach, ieder zijn ding.
Dat is zo. De truc is om de toekomstige "superstars" te kopen. Vele (rijke) liefhebbers gaan daaraan voorbij. 25 jaar geleden wou niemand €100 betalen voor een Chambertin van Rousseau. Nu geeft men liever €1500 aan die wijn dan €250 aan die van
, zelfs als ze die zelf blind beter vinden.
Als je die Bordeaux degustatie nog eens doet, bvb 2005, stop er dan eens een Clos Manou in...
(20-01-2020 01:24 PM)wvd schreef: [ -> ] (20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (20-01-2020 08:31 AM)vinejo schreef: [ -> ] (20-01-2020 03:32 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
Dan is jouw smaak toch ook behoorlijk uniek als je het hebt over Buisson Charles, John. Op CT krijgen de laatste jaargangen van zijn Meursaults allen een stuk in de 90/100.
Tenzij jij dit niveau middenmoot noemt natuurlijk...
Dat klopt. Wijnen die gemiddeld tussen 87-93 punten scoren noem ik middenmoot. Er is ook niets mis met middenmoot. In die categorie zitten de meeste domeinen. Ze zullen nog een aantal stappen moeten maken om te komen tot de kopgroep van vandaag zodat ze zich kunnen meten met Dancer, Coche Dury, A. Ente, Comtes Lafon, D’auvenay etc etc.
Blijkbaar ben je het niet eens met mijn kwalificering van Buisson-Charles. Dat is uiteraard prima. Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Hmm, niet mee eens, sorry. Teveel blind degustaties meegemaakt om in de suprematie van de meest bejubelde domeinen te (blijven) geloven. Heb ook Ente, Lafon, Leflaive geproefd en gedronken en zeker, daar zijn mooie wijnen bij, maar...
Trouwens, op Vinous forum staat net een verslagje van een verticale Lafon, waar Perrières wordt vergeleken met Genèvrières en waar een paar andere wijnen (o.a. Jobard) worden tussen gefoefeld en laat die er nu net mooi uitkomen...
Enfin, dat is uiteraard tot men de kous van de fles haalt wordt want dan bloeien die topwijnen plots helemaal open en verpletteren de mindere goden.... (ironisch bedoeld)
Vooral interessant is het verhaal over Pre Mox Werner. Dat het na verloop van tijd dus weer verdwijnt. Kan het me niet voorstellen.
(21-01-2020 09:02 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (20-01-2020 01:24 PM)wvd schreef: [ -> ] (20-01-2020 11:14 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (20-01-2020 08:31 AM)vinejo schreef: [ -> ] (20-01-2020 03:32 AM)Vinoco schreef: [ -> ]Dat is het mooie aan wijn. Over smaak valt niet te discussiëren. Dit maakt jouw smaak wel uniek. Ik ken geen 2e persoon die deze stijl niet kan waarderen. Dan is ook Coche Dury niets voor jou.
Dan is jouw smaak toch ook behoorlijk uniek als je het hebt over Buisson Charles, John. Op CT krijgen de laatste jaargangen van zijn Meursaults allen een stuk in de 90/100.
Tenzij jij dit niveau middenmoot noemt natuurlijk...
Dat klopt. Wijnen die gemiddeld tussen 87-93 punten scoren noem ik middenmoot. Er is ook niets mis met middenmoot. In die categorie zitten de meeste domeinen. Ze zullen nog een aantal stappen moeten maken om te komen tot de kopgroep van vandaag zodat ze zich kunnen meten met Dancer, Coche Dury, A. Ente, Comtes Lafon, D’auvenay etc etc.
Blijkbaar ben je het niet eens met mijn kwalificering van Buisson-Charles. Dat is uiteraard prima. Ik gaf alleen antwoord op jouw vraag waar ik Buisson-Charles plaats. Daar mag iedereen anders over denken.
Hmm, niet mee eens, sorry. Teveel blind degustaties meegemaakt om in de suprematie van de meest bejubelde domeinen te (blijven) geloven. Heb ook Ente, Lafon, Leflaive geproefd en gedronken en zeker, daar zijn mooie wijnen bij, maar...
Trouwens, op Vinous forum staat net een verslagje van een verticale Lafon, waar Perrières wordt vergeleken met Genèvrières en waar een paar andere wijnen (o.a. Jobard) worden tussen gefoefeld en laat die er nu net mooi uitkomen...
Enfin, dat is uiteraard tot men de kous van de fles haalt wordt want dan bloeien die topwijnen plots helemaal open en verpletteren de mindere goden.... (ironisch bedoeld)
Vooral interessant is het verhaal over Pre Mox Werner. Dat het na verloop van tijd dus weer verdwijnt. Kan het me niet voorstellen.
Ik moet het ook "eerst zien en dan geloven". Eens de wijn donkergeel - oranje wordt lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat hij daarna terug licht of goudgeel zal worden.
Pierre Boisson Meursault Les Criots 2017: vuursteen, kruitdampen, oesterschelp, citrus, brooddeeg. Het perfecte houtgebruik valt me meteen op. Het is aanwezig maar in alles op de achtergrond. Mijn haren op mijn armen staan overeind. Masterpiece. Boezemvriend en buurman van Raphael Coche en dat merk je in alles. Gelukkig nog niet al te bekend bij het grote publiek anders zouden de prijzen helemaal door het dak gaan.
97+/100
(04-04-2020 02:01 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Pierre Boisson Meursault Les Criots 2017: vuursteen, kruitdampen, oesterschelp, citrus, brooddeeg. Het perfecte houtgebruik valt me meteen op. Het is aanwezig maar in alles op de achtergrond. Mijn haren op mijn armen staan overeind. Masterpiece. Boezemvriend en buurman van Raphael Coche en dat merk je in alles. Gelukkig nog niet al te bekend bij het grote publiek anders zouden de prijzen helemaal door het dak gaan.
97+/100
Mooi. In welke prijsklasse zit deze wijn?
(04-04-2020 02:01 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Pierre Boisson Meursault Les Criots 2017: vuursteen, kruitdampen, oesterschelp, citrus, brooddeeg. Het perfecte houtgebruik valt me meteen op. Het is aanwezig maar in alles op de achtergrond. Mijn haren op mijn armen staan overeind. Masterpiece. Boezemvriend en buurman van Raphael Coche en dat merk je in alles. Gelukkig nog niet al te bekend bij het grote publiek anders zouden de prijzen helemaal door het dak gaan.
97+/100
Staat al een tijdje op mijn lijstje. Maar vorig jaar geprobeerd en raakte er als nieuwe klant niet binnen.
ook in december nog gebeld, wachtlijsten...
(04-04-2020 07:15 PM)Olivier schreef: [ -> ] (04-04-2020 02:01 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Pierre Boisson Meursault Les Criots 2017: vuursteen, kruitdampen, oesterschelp, citrus, brooddeeg. Het perfecte houtgebruik valt me meteen op. Het is aanwezig maar in alles op de achtergrond. Mijn haren op mijn armen staan overeind. Masterpiece. Boezemvriend en buurman van Raphael Coche en dat merk je in alles. Gelukkig nog niet al te bekend bij het grote publiek anders zouden de prijzen helemaal door het dak gaan.
97+/100
Mooi. In welke prijsklasse zit deze wijn?
Deze Meursault Criots is een nieuwe cuvee waarvan 2017 zijn 1e jaargang is. Als je weet waar je moet zijn dan was hij op 3 plaatsen te koop voor 51 euro.
Aan de deur verkopen ze volgens mij al 1,5 jaar niets meer en stellen ze bezoek ook niet echt op prijs net zoals bij Coche Dury. De stijlen zijn bangelijk hetzelfde en soms vind ik Boisson (Vadot) zelfs nog iets beter. De wijnen van Anne Boisson (bijvoorbeeld Sous la velle) en Pierre Boisson zijn exact hetzelfde als Boisson Vadot. Alle wijnen worden namelijk door alle 3 de personen gemaakt in dezelfde kelder.
Ook de bourgogne blanc is een grote wijn en dat voor 20 euro.
(05-04-2020 11:41 AM)Vinoco schreef: [ -> ] (04-04-2020 07:15 PM)Olivier schreef: [ -> ] (04-04-2020 02:01 PM)Vinoco schreef: [ -> ]Pierre Boisson Meursault Les Criots 2017: vuursteen, kruitdampen, oesterschelp, citrus, brooddeeg. Het perfecte houtgebruik valt me meteen op. Het is aanwezig maar in alles op de achtergrond. Mijn haren op mijn armen staan overeind. Masterpiece. Boezemvriend en buurman van Raphael Coche en dat merk je in alles. Gelukkig nog niet al te bekend bij het grote publiek anders zouden de prijzen helemaal door het dak gaan.
97+/100
Mooi. In welke prijsklasse zit deze wijn?
Deze Meursault Criots is een nieuwe cuvee waarvan 2017 zijn 1e jaargang is. Als je weet waar je moet zijn dan was hij op 3 plaatsen te koop voor 51 euro.
Aan de deur verkopen ze volgens mij al 1,5 jaar niets meer en stellen ze bezoek ook niet echt op prijs net zoals bij Coche Dury. De stijlen zijn bangelijk hetzelfde en soms vind ik Boisson (Vadot) zelfs nog iets beter. De wijnen van Anne Boisson (bijvoorbeeld Sous la velle) en Pierre Boisson zijn exact hetzelfde als Boisson Vadot. Alle wijnen worden namelijk door alle 3 de personen gemaakt in dezelfde kelder.
Ook de bourgogne blanc is een grote wijn en dat voor 20 euro.
Thanks. 51€ is al niet weinig meer, maar meer en meer zie ik villages in Belgische winkels aan 40€, dus als je voor 10€ meer dan aan deze kwaliteit zit, dan is dat in Bourgogne-termen een relatief koopje.
Moeilijk uit te leggen aan de wijnleek, maar zo is het nu eenmaal.
laatste wijn van de avond (dachten we....)
Blind in het glas.
Wederom dezelfde "smoking gun" neus waardoor ik weer bij de 4 eerder genoemde domeinen zit. De PYCM van zojuist was meer open for business. Deze geeft op dit moment net iets minder maar is in de mond een completere wijn. Een wolf in schaapskleren. Ik zet in op Coche Dury en denk aan 2014. Nope. Boisson-Vadot Les Grands Charonnes 2010. 96+/100