een bevriend wijnbouwer vertelde me daarover:
"ce sera de nouveau l'année du siècle ... comme tous les trois ans"
(05-03-2021 05:07 PM)Vince schreef: [ -> ]een bevriend wijnbouwer vertelde me daarover:
"ce sera de nouveau l'année du siècle ... comme tous les trois ans"
Minimum
(15-03-2021 09:33 AM)soiando schreef: [ -> ]https://www.jancisrobinson.com/articles/...est-report
Heel wat info ivm de weersomstandigheden tijdens het seizoen 2020.
Hoewel beheersen van de rendementen altijd werd beschouwd als DE belangrijkste kwaliteitsfactor, is in de grafiek onderaan het artikel bijna het omgekeerde te zien: de grootste Bordeaux jaren 2009, 2010, 2015 en 2016(!) hadden comfortabele rendementen. En ik heb het nog eens over 1982: dat was een bijzonder genereus jaar. Op het nieuws waren zelfs beelden van domeinen waar men druiven liet vergisten in het snel leeggemaakte zwembad wegens te weinig cuves!
Enfin, 2020 zal geen overvloedig jaar worden en 2021 al zeker ook niet gezien de ramp van vorige week.
Net mailtje van JMQ binnen:
Bordeaux, le 11 avril 2021
Le gel des 7 et 8 avril vient de toucher durement la Gironde, premier département viticole de France et pour la première fois et en même temps toutes les régions viticoles françaises, ainsi que la production fruitière. A Bordeaux et dans l'attente d'une meilleure évaluation, puisque des nécroses sont en train d'apparaître, le gel semble moins généralisé que celui de 2017, avec de très forts contrastes selon les régions.
Les zones les plus anéanties où la température est descendue en dessous de -5° se trouvent dans les vallées et en bordure de forêt. Au sud de Bordeaux, les Graves, Sauternes Barsac, Pujols sur Ciron sont très affectés. Sur la rive droite, à Saint-Emilion, la plaine de la Dordogne est très concernée. Dans le Médoc, le gel a frappé les zones initialement plus froides, le long de la forêt et non pas en bord de Gironde.
Ce phénomène relié au réchauffement climatique par les experts est connu depuis une dizaine d'années. Cependant, il en existe d'autres, moins visibles, plus sournois, susceptibles de porter atteinte à la qualité des vins plutôt qu'à leur production : la succession d'évènements climatiques si contrastés pendant le cycle végétatif que ni les végétaux ni les hommes ne parviennent à s'y adapter. Si les premières traces de ces changements remontent au très pluvieux hiver 2016 qui nous a laissé coi, aujourd'hui c'est le millésime 2020 qui a été touché dans son cycle végétatif : beaucoup d'eau de mars jusqu'au 18 juin, sècheresse jusqu'au 11 août pendant la véraison (elle s'étire), pluies très abondantes ou pas mais ramassées pendant la seconde décade d'août, avec une réelle différence entre la rive gauche et la rive droite (à l'avantage de cette dernière), à nouveau peu d'eau entre le 17 août et le 18 septembre et fortes chaleurs sur la fin de maturité en septembre avec 10 journées supérieures à 30 ° et une pluviométrie dans la norme, mais plus faible sur trois appellations. La tempérance climatique louée à Bordeaux pour ses effets positifs sur la lente maturation du raisin, l'avènement de sa complexité aromatique et tannique, se voit ici de plus en plus mise à mal. Par conséquent le millésime 2020 à Bordeaux est très hétérogène .
Qui peut résister à un tel traitement ?
Tous les terroirs graveleux et gravelo-sableux qui ont fait la réputation de Bordeaux pour leur précocité voient la maturité du raisin interrompue par le manque d'eau (stress, blocage) et l'excès de chaleur (2020 est l'année climatique la plus chaude pour le cycle végétatif). En septembre, ces zones ont en plus connu une perte de jus par évaporation au sein de la baie. Or, dans certaines zones (que je vous citerai) le rendement était déjà bas par manque d'initiation florale (un autre handicap du réchauffement climatique).
L'argile gagne
Dans ce contexte de réchauffement, seuls gagnent les terroirs gravelo-argileux, argilo-calcaires, calcaire ou argileux et les crus situés en zones pentues. Voilà le constat que je fais après la dégustation de 150 vins rouges du millésime 2020 sur toutes les AOC et tous les types de terroir.
Au sein de résultats très hétérogènes, il demeure de bonnes surprises. Ne croyez pas qu'elles apparaissent par magie ou par hasard. Elles résultent d'une progression lente que j'ai précédemment signalée plusieurs fois dans les trois ou quatre millésimes antérieurs. Le 20/20 de château Canon en 2016 était pré-annoncé depuis 2012 ; celui de Carmes Haut Brion depuis 2013 ; celui de Calon Segur en 2018 depuis 2014. L'attention portée au suivi s'avère déterminante dans la pertinence et la fiabilité des jugements portés.
Publication des notes et des commentaires
Mes résultats seront affichés directement dans ma bibliothèque de commentaires présente sur le site. Ainsi, vous les comparerez instantanément avec mes jugements précédents. Il en sera de même lorsque les prix sortiront. Vous serez prévenu de ces publications au fur et à mesure. Début mai, les abonnés disposeront d'un Carnet sous format pdf et Excel sur les Bordeaux Primeurs 2020.
Pour suivre l'actualité sur les Primeurs 2020 et accéder à la bibliothèque de commentaires, l'abonnement se prend ici : /fr/abonnements/tout-quarin-com_-b.html#.X6EcDFNKiX0
A bientôt.
Jean-Marc Quarin
De eerste prijzen staan op Topwijnen.be. Nog te vroeg om te zien of ze duurder zijn dan vorig jaar, maar ik vermoed dat de prijzen wel zullen stijgen (economische vooruitzichten zijn beter, 2021 heeft reeds veel schade, ....).
In ieder geval altijd leuk om die primeurcampagne wat te volgen... Ik kijk er toch steeds naar uit, hoewel ik niet ieder jaar koop...
(05-05-2021 01:06 PM)Jean schreef: [ -> ]De eerste prijzen staan op Topwijnen.be. Nog te vroeg om te zien of ze duurder zijn dan vorig jaar, maar ik vermoed dat de prijzen wel zullen stijgen (economische vooruitzichten zijn beter, 2021 heeft reeds veel schade, ....).
In ieder geval altijd leuk om die primeurcampagne wat te volgen... Ik kijk er toch steeds naar uit, hoewel ik niet ieder jaar koop...
Laroze is zelfs ietsje minder dacht ik, Tour Saint-Christophe (de nieuwe hype
) is een pak duurder.
Ik denk niet dat ze gemiddeld al terug op niveau 2018 zullen zitten.
Wel opletten met 2020, zeer veel variatie, die met de lage rendementen zouden de minst interessante zijn dit jaar. Ik ga 1 kist kopen.
Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.
(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef: [ -> ]Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.
Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef: [ -> ]Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Same here. Ik koop eigenlijk nooit primeur, misschien nu een mooi kistje aanschaffen.
Toch leuk om dat dan vanaf het begin in de opslag te hebben.
(05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef: [ -> ] (05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef: [ -> ]Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.
Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?
Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.
Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...
(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef: [ -> ] (05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef: [ -> ] (05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef: [ -> ]Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.
Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?
Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.
Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...
Als je nog jong bent en je hebt een lange levenslijn hebt, dan lijkt Haut Bailly, afhankelijk van de prijs natuurlijk, een uitstekend idee:
Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
18.5/20 97/100
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, pur, subtil, noble, profond et complexe. Un jardin de fleurs fraîches sur un lit de fruits noirs. Aérien en entrée de bouche, moelleux et plein au milieu, avec une texture soyeuse, le vin se développe lentement, gras, ascendant et profond, avec dans les 30 derniers pour cent du palais un magnifique éclat. La douceur de sa pulpe me rappelle le 1964. Grain très fin. Superbe ! Assemblage : 52 % cabernet sauvignon, 42 % merlot, 3 % cabernet franc, 3 % petit verdot. Degré d’alcool : 14°3 – pH : 3,9 – IPT : 82 (moyenne ++). Rendement : 37 hl/ha. Production : 60 % de la récolte.
Maar ook de tweede wijn zou wel eens interessant kunnen zijn, alweer afhankelijk van de prijs:
Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
16.5/20 92/100
Couleur sombre, intense, pourpre et belle. Nez intense, fin, fruité, subtil, très parfumé, avec une nuance de fruits noirs. Moelleux à l’attaque, juteux en milieu de bouche, plein, savoureux, avec un corps fondant, le vin s’étire en finale, délicat et parfumé dans sa densité. Que de velours ! Jamais ce vin n’a aussi bien porté son nom tant il est le modèle juste en dessous du premier. Assemblage : 54 % merlot, 46 % cabernet sauvignon. Degré d’alcool : 13°9 – pH : 3,8. Production : 25 % de la récolte.
(07-05-2021 01:45 PM)wvd schreef: [ -> ] (07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef: [ -> ] (05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef: [ -> ] (05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef: [ -> ]Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...
Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.
Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?
Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.
Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...
Als je nog jong bent en je hebt een lange levenslijn hebt, dan lijkt Haut Bailly, afhankelijk van de prijs natuurlijk, een uitstekend idee:
Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
18.5/20 97/100
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, pur, subtil, noble, profond et complexe. Un jardin de fleurs fraîches sur un lit de fruits noirs. Aérien en entrée de bouche, moelleux et plein au milieu, avec une texture soyeuse, le vin se développe lentement, gras, ascendant et profond, avec dans les 30 derniers pour cent du palais un magnifique éclat. La douceur de sa pulpe me rappelle le 1964. Grain très fin. Superbe ! Assemblage : 52 % cabernet sauvignon, 42 % merlot, 3 % cabernet franc, 3 % petit verdot. Degré d’alcool : 14°3 – pH : 3,9 – IPT : 82 (moyenne ++). Rendement : 37 hl/ha. Production : 60 % de la récolte.
Maar ook de tweede wijn zou wel eens interessant kunnen zijn, alweer afhankelijk van de prijs:
Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
16.5/20 92/100
Couleur sombre, intense, pourpre et belle. Nez intense, fin, fruité, subtil, très parfumé, avec une nuance de fruits noirs. Moelleux à l’attaque, juteux en milieu de bouche, plein, savoureux, avec un corps fondant, le vin s’étire en finale, délicat et parfumé dans sa densité. Que de velours ! Jamais ce vin n’a aussi bien porté son nom tant il est le modèle juste en dessous du premier. Assemblage : 54 % merlot, 46 % cabernet sauvignon. Degré d’alcool : 13°9 – pH : 3,8. Production : 25 % de la récolte.
Men selecteert idd zeer streng bij Haut Bailly, wat maakt dat de tweede wijn in topjaren soms dicht aanleunt bij de Grand Vin...
Dit jaar steevast mijn allocatie Tertre Roteboeuf ( als ik eraan kan geraken ).
Rest zal - zoals steeds - niet afhankelijk zijn van punten, maar prijzen
Mathijs
(07-05-2021 01:23 PM)Thomas schreef: [ -> ] (07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef: [ -> ]Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?
Jean-Marc Quarin. Werner zijn favoriete Bordeaux-recensent.
https://www.quarin.com/en/home.html
Thanks! Altijd interessant om iets nieuws te ontdekken...
(10-05-2021 01:46 PM)Jean schreef: [ -> ] (07-05-2021 01:23 PM)Thomas schreef: [ -> ] (07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef: [ -> ]Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?
Jean-Marc Quarin. Werner zijn favoriete Bordeaux-recensent.
https://www.quarin.com/en/home.html
Thanks! Altijd interessant om iets nieuws te ontdekken...
Als je echt Bordeaux liefhebber bent zou ik je toch aanraden Jean-Marc Quarin te volgen. De man heeft ervaring, woont in de Médoc (Taillan), bezoekt het ganse jaar door producenten en is altijd als eerste op de hoogte van de veranderingen daar, ver voor alle anderen dat (durven) schrijven en daar kan je zeker je voordeel mee doen, Ik heb daar al wel aardig wat voorbeelden van. Zijn nieuwste tip: Ferrière 2020.
(12-05-2021 09:26 AM)Sur la Table schreef: [ -> ]Ik kreeg deze net in de mail:
https://mcusercontent.com/1ac914ddb2c272...lstaff.pdf
Kan mij niet herinneren dat ik mij ooit ingeschreven heb daar maar wellicht interessant voor de primeur kopers hier.
Dat is, dacht ik, een Duits magazine en ze willen zich ook meer internationaal profileren een beetje als tegengewicht tegen het Angelsaksische bijna monopolie.
Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.
Hoge punten geven en af en toe een perfecte score brengt namelijk redelijk wat op en maakt je ook populair bij de producenten. Het is echt bijna een opbod geworden de laatste jaren, denk maar aan Suckling en Dunnuck die hier en daar echt belachelijk hoge scores geven. Die hoge scores leiden onvermijdelijk tot hogere prijzen en m.i. heeft het echt geen zin meer om je door die scores te laten (mis)leiden want vele van die wijnen maken het waar in het glas.
Ik heb in mijn toch redelijk rijk besprenkeld leven echt nog maar weinig "perfecte" wijnen geproefd, wel heel mooie tot grandioze en dat uit diverse regio's.
Dat is m.i. ook de reden waarom Bordeaux of Napa gemiddeld hoger scoort dan Bourgogne of Chianti: concentratie, diepe kleur (die men daaraan verbindt), kracht, volume en alcohol winnen het altijd van puurheid, complexiteit en finesse.
Citaat:Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.
Als het bij Falstaff geen 92 is, is het eigenlijk al de moeite niet meer.
(12-05-2021 12:31 PM)Olivier schreef: [ -> ]Citaat:Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.
Als het bij Falstaff geen 92 is, is het eigenlijk al de moeite niet meer.
Haha oké, puntensmijters. Dan kan dat emailadres naar de ongewenste post dus.
Vandaag de allocatie Angelus en Pavie kunnen vastleggen ... nu nog wachten op Tertre Roteboeuf en de winstbonus is erdoor voor dit jaar
.
Welke wijn komen om 20 jaar te bewaren?
(19-05-2021 04:55 PM)Jef schreef: [ -> ]Welke wijn komen om 20 jaar te bewaren?
Hey Jef, toch een kléin beetje moeite doen aub...
(18-05-2021 08:37 PM)Mathijs81 schreef: [ -> ]Vandaag de allocatie Angelus en Pavie kunnen vastleggen ... nu nog wachten op Tertre Roteboeuf en de winstbonus is erdoor voor dit jaar .
En net Tertre Roteboeuf besteld bij Topwijnen ( nog een nachtje slapen voor bevestiging ) ... het leven zit weer heel even op de rails
Ik zie op Topwijnen dat vb. Léoville Barton €10 duurder is dan de primeurs van vorig jaar... Ik vraag me af hoe ik dit moet interpreteren. Is het effectief een beter wijnjaar, of heeft dit te maken met de economische relance?
Ik denk dat ze vorig jaar toen alles wat op zijn gat lag, geredeneerd hebben van reculer pour mieux sauter.
en aangezien de primeurcampagne voor 2019 een succes was zullen de prijzen nu wel weer stijgen, zeker met de rampzalige verliezen die ze door de vorst van april hebben geleden in het achterhoofd...
(20-05-2021 01:23 PM)Jean schreef: [ -> ]Ik zie op Topwijnen dat vb. Léoville Barton €10 duurder is dan de primeurs van vorig jaar... Ik vraag me af hoe ik dit moet interpreteren. Is het effectief een beter wijnjaar, of heeft dit te maken met de economische relance?
De tip voor de Bordeaux liefhebber is: volg JMQ!
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
17/20 94/100
Couleur sombre, intense et pourpre. Nez intense, fin, fruité, subtil et pur. Délicat en entrée de bouche et doué d’une texture minutieuse, raffiné au toucher, un brin discret au milieu, le vin s’achève sur une longueur normale, à la tannicité élégante. Assemblage : 85,5 % cabernet sauvignon, 14,5 % merlot. Degré d’alcool : 13°6. Rendement : 34 hl/ha.
2019
Gouté en juin 2020
Provenance : château
17/20 94/100
Couleur rouge noire. Nez intense, au fruité très mûr. Caressant à l’attaque, juteux en milieu de bouche, savoureux et très agréable, le vin évolue soyeux, vers une finale sans angle. La présentation est différente de d’habitude, avec moins de relief aromatique. Goûté en demi-bouteille.
In zijn uitleg over het jaar heeft hij het behalve over de stijl en de kwaliteit ook over prijszetting. 2019 was een overvloedig jaar in een moeilijke markt en de prijzen waren laag
(zijn woorden, ik vind Bordeaux duur genoeg, zeker als men er een normale winst zou op maken als op om het even welke andere wijn, maar dit geheel terzijde), maar 2020 is in een aantrekkende markt en er is minder geoogst en dus stijgen de prijzen. Algemeen gezien leidt ik van al zijn uitleg af dat je je best concentreert op de wijnen van rechteroever. Dat is een algemene leidraad uiteraard, er zijn uitzonderingen (d'Issan).
Wat me wel een caviat lijkt is wat hij schrijft over de "milieu de bouche", voor mij een veeg teken:
"Ici, le bât blesse. Dans la grande majorité des cas, le vin ne prend pas d'extension en milieu de bouche. La sensation ne devient ni plus haute, ni plus large, ce qui définit l'opulence. Les vins gardent les mêmes niveaux de présence qu'à l'attaque. Leur profil se développe rectiligne au lieu de prendre l'ovale et le plein de la chair. Ce n'est pas désagréable, c'est frustrant. A Haut-Brion, Jean-Philippe Masclet me dira : 2020 c'est la bataille du milieu de bouche." Men weze gewaarschuwd. Ik wil er nog bij opmerken dat wellicht geen enkele andere schrijvelaar u dit gaat meedelen!
De laatste jaren minder en minder de primeurs campagne aan het volgen. Na jaar na jaar weer te moeten lezen dat het een jaartal is om te hebben liggen...heb ik mij de laatste jaren beperkt tot wat enkelingen en wat vaste waarden (Sociando).
Het is nu niet zo dat ik gek ben op punten maar de Laroque 2018 viel mij op door zijn hoge score en schappelijke prijs (25€). Een kistje van 6 belandde dan ook in de kelder en een halfje diende een paar weken geleden als test. Jong, heel jong maar wat een beauty houdt er zich schuil achter ton rood fruit, besje en hout.
Dit wou ik jullie toch niet onthouden, P/Q
. De 2020 is er terug aan 26€, Parker scoort die terug hoog (94-96) en dit gaan dan waarschijnlijk mijn enige 6 flessen primeurs 2020 worden.
Benieuwd hoe lang het zal duren alvorens Laroque een prijsstijging zal doorvoeren.
(De papa's in spé die een bewaarwijn 2020 zoeken, deze mag je zeker 15 jaar vergeten in de kelder)
(27-05-2021 05:19 AM)jr02 schreef: [ -> ]De laatste jaren minder en minder de primeurs campagne aan het volgen. Na jaar na jaar weer te moeten lezen dat het een jaartal is om te hebben liggen...heb ik mij de laatste jaren beperkt tot wat enkelingen en wat vaste waarden (Sociando).
Het is nu niet zo dat ik gek ben op punten maar de Laroque 2018 viel mij op door zijn hoge score en schappelijke prijs (25€). Een kistje van 6 belandde dan ook in de kelder en een halfje diende een paar weken geleden als test. Jong, heel jong maar wat een beauty houdt er zich schuil achter ton rood fruit, besje en hout.
Dit wou ik jullie toch niet onthouden, P/Q . De 2020 is er terug aan 26€, Parker scoort die terug hoog (94-96) en dit gaan dan waarschijnlijk mijn enige 6 flessen primeurs 2020 worden.
Benieuwd hoe lang het zal duren alvorens Laroque een prijsstijging zal doorvoeren.
(De papa's in spé die een bewaarwijn 2020 zoeken, deze mag je zeker 15 jaar vergeten in de kelder)
Daar heb ik ook 6 flessen van gekocht, jedoch, latere jaren zouden volgens JMQ iets minder zijn, hoewel 16/20 nog steeds duidt op een mooie wijn. Ik ben dan toch maar geswitcht naar ander en (hopelijk) beter.
[
attachment=5625]