27-04-2022, 05:55 PM
Op vraag van Didier ( In Vino Veritas ) en met de goedkeuring van Jo plaats ik hieronder ons verslag van een trip naar de Elzas
Maandag 04 april 22 vertrokken we voor een 4 daagse wijnreis naar de Elzas. Alles was tot in de puntjes voorbereid. Reservatie van een gite ( bij AGAPE in Riquewihr ), de restaurants, tot alle wijndomeinen.
In dit verslag beperk ik me telkens tot het toelichten van de aangeschafte wijnen, het toelichten van de geproefde wijnen zou ons veel te ver leiden.
1. Vincent Stoeffler in Barr
Tijdens de heenreis op weg naar onze verblijfplaats bezochten wij het eerste domein in Barrr.
Stoeffler is een domein van 16 ha rond Barr, Mittelbergheim en Heiligenstein. Met nog een 3 ha in Ribeauvillé en Riquewihr ( Schoenenbourg)
Wij worden ontvangen door Sandrine, een heel directe dame met veel humor en vooral veel kennis. Sandrine had vlug door dat wij geen toeristen waren maar wijnliefhebbers en nam ons mee in haar verhaal.
Hoewel reeds bio sinds 2000 zet Stoeffler volledig in op natuurwijnen. Zo worden sommige wijnen niet meer aangeboden in bio maar uitsluitend als natuurwijn.
De proeverij was zeer interessant en leerrijk. Wij proefden steeds in duo, bio tov natuurwijn. Dezelfde druif, enkel een verschil in sulfiet ( of niet ) en filteren of niet. En toch gaf dit een opmerkelijk verschil, en niet enkel in de kleur.
Geen restsuiker in de natuurwijnen ( opgenomen door eigen gistcellen ) enkel wat CO2, die dan weer verdwijnt bij het walsen.
Onze keuze
Sylvaner 2020 bio vs Sylvaner 2021 natuur
Bio haalde het. Natuur was zoeter, parelde een beetje, wat mij persoonlijk wat stoorde. De bio was perfect, aromatisch, appeltjes, mineraal, fris en zachte afdronk.
Voor 7 euro : inladen.
Pinot Blanc bio wordt niet meer gemaakt, uitsluitend als natuurwijn. Die was OK, vettiger, mag al wat eten bij. Maar niet weerhouden. Muscat evenmin, maar het was het moment om ook even een druif in de neus te hebben.
Riesling lieu dit Muhlforst 2018 bio haalde het van de natuur 2020.
Wanneer de jaartallen verschillend zijn is het toch altijd wat moeilijker vergelijken. Klassieke droge riesling met pompelmoes, bijenwas en mineraliteit. Zeer lange strakke afdronk.
Mooie structuur en dit voor 11,80 euro, een wijntje met veel bewaarpotentieel.
Grand Cru Kirschberg de Barr bio Riesling 2020
De meeste GC’s waren uitverkocht. Good for Stoeffler, maar de beschikbare 2020 was eigenlijk te jong om te proeven en degelijk in te schatten.
Kirchberg is zuidgericht met een ondergrond van klei en kalk. In combinatie met heel veel zon is er toch een risico om geen perfecte balans te verkrijgen.
Maar toch viel die best mee, citrus, pompelmoes, kruidigheid, gevolgd door een lange afdronk. Voor 17 euro hebben wij niet getwijfeld.
Pinot Noir Rotenberg 2020 natuur
Wij hadden eerst de bio barrique 2020 geproefd. Maar die was behalve te jong eveneens te fruitig, droogtrekkend, een beetje te hoekig.
De natuur was prima. Zwarte kers, kirch, mineraliteit, meer finesse. Voor 14 euro kwaliteit in het glas.
En zo hadden we ook een natuurwijn mee om de proeverij af te sluiten.
Op naar onze locatie in Riquewihr, waar we zoals gezegd logeren op het domein van Agape.
Na de douche een copieus diner, vooral het dessert, bij La Grape d Or op wandelafstand van onze gite
Ook daar kwamen vier wijnen op tafel. Na de obligate Cremant d Alsace en pinot blanc van Trimbach, een pinot Noir van Hugel, en een riesling van Dopff. Hiervan geen beschrijvingen, het notitieboekje bleef in de gite.
Dag 2
In de voormiddag richting Husseren dichtbij het beter gekende Eguisheim. Bestemming Kuentz Bas
Sinds 2004 werken zij op basis van biodynamie. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op hun eigen wijnen op de markt gebracht onder het label Trois Chateaux. De herkomst hiervan is niet ver te zoeken, de drie torens even verderop de heuvel.
Het domein is niet zo groot. 6 ha eigen druiven. De aangekochte druiven worden verkocht onder het label 4 ième tour.
De productie bedraagt 120000 flessen, waarvan 90 % voor export. België is daar niet bij, de Belgen komen zelf wel.
Ik ga me opnieuw beperken tot de aangekochte wijnen, maar toch één uitzondering. Een petnat, un vin pétillant naturel. Die deed ons onmiddellijk denken aan de Triple Zero van Jacky Blott. Geen toevoegingen, geen sulfiet, geen dosage.
Deze bubbels waren minder verfijnd, maar dit lag misschien aan de druif, Pinot Auxerrois in plaats van Chenin Blanc. Toch een leuke ervaring.
Onze keuze
Sylvaner Cuvée E 2018 haalde het van een Sylvaner Trois Chateaux 2018.
Deze laatste kwam heel klassiek over, een terraswijn.
De Cuvée E had meer in huis. Rond, zeer fijn, lange afdronk. Perfecte balans, misschien zaten de 65 jaar oude stokken hier voor iets tussen.
Pinot Gris 4ième tour 2018 tov een Pinot Gris GC Eichberg 2017 Tja..
De eerste op inox, rijp geel fruit, rond en gestructureerd ( 5gr suiker)
De GC op barrique was logischerwijs van een ander niveau. Wat ik vooral onthouden heb is het feit dat de GC 15 gram suiker had en toch kwam de 4ieme tour zoeter over.
De GC kostte 24 euro, veel kwaliteit voor deze prijs.
Kuentz Bas heeft 3 Pinot Noirs in het aanbod.
Een basis cuvée l Etencelle 2018, volledig op het fruit, klein rood fruit. Rond, sappig, beetje kruidig. Kost 11 euro, niet aangekocht.
De twee overige hebben we wel aangekocht. We konden niet kiezen..
Een 4 ième tour 2017 tov een Trois Chateaux 2018, Cuvée parcelaire.
Uiteraard een prijsverschil, 14 euro tov 24 euro, maar de neus was het best bij de 4ième tour en de afdronk het best bij de Trois Chateaux.
4ième tour was Bourgondisch, complex en gestructureerd terwijl de Trois Chateaux aromatischer was in de neus. Maar wat een afdronk, zeer lang, verfijnd, fluwelig.
Een klei-kalk terroir en 30 % nieuwe houten vaten. Zet die maar even naast een Beaune Premier Cru.
Tijd voor een wandeling in Eguisheim en een tarte flambée in het restaurant naast Emile Beyer waar we om 14 h afspraak hebben.
Emile Beyer
De ontvangst was eerder stroef, de persoon die voorzien was, was verontschuldigd. De dame die overnam had echter alle kennis in huis en we kregen snel haar aandacht toen bleek dat we geen toeristen waren.
Emile Beyer bezit 17 ha en is reeds toe aan de 17e generatie sinds 1580 !
Sinds 2014 is een nieuwe kelder in gebruik, daar kregen we de introductie. Mooi kader. Biodynamie sinds 2019.
We openen met twee bubbels. De basis cuvée is een Blanc de Blanc ( Pinot Blanc - Auxerrois ) Jaargang 2017, 30 maanden sur latte.
Bijna een stille wijn zonder bubbels. Bleek dat de Cremant al enige tijd geopend was. Zonde.
De Cremant Emile Victor 2016 was van een ander niveau. 54 maanden sur latte.
Fijne bubbeltjes, fruitige neus, getoast, mooie fijne lange afdronk. Veel fraicheur, zuurtjes, evenwichtig. Kan enkele Champagnes aan. Samenstelling : Pinot Blanc 50 - Chardonnay 40 en Pinot Noir 10.
Riesling Eguisheim 2019 tov Riesling GC Pfersigberg. De eerste haalde het omdat de GC dubbel zo duur was maar niet dubbel zo goed.
De Eguisheim had een fruitige neus, pompelmoes, mineraal. Mooi verfijnde afdronk, ziltig, lang en droog. Geen petrol te bespeuren. Veel potentieel voor 17 euro.
Pinot Gris lieu dit Hohrain
Terroir aan de achterzijde van de GC Pfersigberg. Noordoost maar eveneens volledig op een kalklaag. Schitterende wijn, heel veel fraicheur, gerookt, mirabel, droog, met veel finesse. Prachtige wijn voor 23 euro. Wanneer Elzas een Premier Cru statuut zal lanceren behoort deze lieu dit tot de kanshebbers. Voor mij hoeft dit niet, de prijzen zullen alleen maar stijgen, zoals nu gebeurt in Pouilly Fuissé.
Pinot Noir Eguisheim 2019
12 maanden opgevoed in barriques, deels nieuw. Zeer klassieke PN, neus van rode kers, bevestigd in de mond met zeer aanwezige tannines. Beetje te jong, 16 euro.
Pinot Noir Sundel 2019
Lieu dit ter hoogte van GC Pfersigberg op 330 m hoogte, zuidgericht. Klei-kalk bodem.
Nieuwe barriques. Heel mooie neus met vooral zwarte kers, gerookt, kruidig. Mooie lange afdronk. Gastronomisch enorm veel potentieel, Demeter classificatie en toch 15 jaar bewaarpotentieel volgens Beyer. 37 euro.
We nemen er in de vooravond nog het domein bij waar we logeren. AGAPE
Schitterende kerel, Vincent Sipp, maar heel moeilijk om bij te houden. Een kenner vol energie terwijl bij ons de energie aan het afnemen was.
Het volledige beschikbare gamma komt aan bod, vergezeld van comté kaas en koekjes.
Alle wijnen werden in duo geproefd, wel in sneltempo zodat notities nemen zo goed als onmogelijk was.
Agape is een jong bedrijf (2007) bezit 10 ha, 25 percelen, 3GC ( Schoenenbourg, Rosacker, Ostenberg )
De Sylvaner en de Pinot Blanc hebben we niet aangekocht, niet slecht maar toch eerder gemiddeld niveau. Balans niet perfect en gemiddelde afdronk.
Dit konden we niet zeggen van de Riesling
In duo 2018 naast 2019. Heel interessante gesprekken mbt het juiste moment van oogsten in warme jaargangen
De 2019 haalde het op basis van meer fraicheur en langere afdronk. 11,40 euro, een koopje.
Ook de Pinot Gris 2019 was een koopje voor 12 euro.
Klassieke gerookte neus gekoppeld aan een vettige ronde lange afdronk.
Nul gram suiker voor de 2019, tov 5 gr. voor de 2018 die we eveneens proefden.
Alle beschikbare GC’s Riesling kwamen op tafel.
Rosacker 19 - Osterberg 2018. - Schoenenbourg 2018.
Deze laatste haalde het. Terroir van dolomiet en mergel op 220 m hoogte in Riquewihr.
Zit zeer mooi op haar fruit, mineraal. Heel mooie lange afdronk met veel fraicheur en toch vrij vettig. Knappe bewaarwijn.
Duo tasting Pinot Noir was geen battle. Hiervoor was het verschil te groot.
De basis versie PN 2019 Expression aan 14 euro. Vooral veel klein rood fruit, niet perfect in balans.
Top cuvée PN B aan 25 euro. Eveneens fruitig maar tevens snoep, cacao en koffie. In de mond een mooie vettigheid, tannines, gecorseerd, lange afdronk. Top
GC Pinot Gris en GC gewurztraminer kwamen ook nog aan bod, en er werd afgesloten met een Pinot Gris Grains Nobles.
Jawadde !
De avond werd afgesloten met een heel mooi diner in Au Riesling in Zellenberg, met een prachtig uitzicht op de wijngaarden.
De volgende wijntjes kwamen op tafel
Cremant François Edel
Pinot Blanc Bestheim Riesling GC Mandelberg Pinot Noir Classic Hugel.
Dag drie: Marcel Deiss
Vandaag staat Matthieu Deiss aan het roer. Wij worden ontvangen door sommelier Eric die ons een boeiende en leerrijke proeverij aanreikte.
Een van de mooiste domeinen in de Elzas, maar À typisch, focus op complantation.
Alle druiven vermengd in de wijngaard en in de fles. De verschillende soorten druiven beschermen elkaar in de wijngaard. In totaal zijn er 13 verschillende druivenrassen beschikbaar om te blenden, zoals in Chateauneuf du Pape.
Sommelier Eric vraagt trouwens om de wijnen niet te walsen, om op deze manier niet op zoek te gaan naar kenmerken van druiven, maar om geuren en smaken in hun geheel op te nemen.
De aftrap wordt gegeven met twee Pinot Noirs, uitgeschonken met Coravin.. flesjes van 38 en 40 euro. In het glas niets dan kwaliteit.
Een Gruenspiel 2018 tov een Burlenberg 2017. Enorm veel materie in beide wijnen.
Zeer geconcentreerd, 24 maanden eik gehad. Mooie kruidigheid, zeer lange afdronk.
Om kort te schetsen, de Gruenspiel niveau Côte de Beaune en de Burlenberg niveau Côte de Nuits.
Marcel Deiss gebruikt geen kloonstokken, de vergelijking met Bourgogne is dan ook logisch.
Op mijn vraag waarom er een Burlenberg aan 200 euro in de lijst stond verwijst de sommelier naar het aantal aangeplante stokken per ha. Bij een normale aanplant spreken we over 4000 stokken. Deiss gebruikt standaard 12000 stokken en voor de speciale cuvée Burlenberg niet minder dan 36000 stokken. Dit alles om een enorme concentratie en densiteit te verkrijgen.
Bij de appellatie village kregen we Berckem en Zellenberg in het glas, 2018 tov 2019. Opvoeding in inox vaten, wij gingen voor de Zellenberg.
Een heel mooie evenwichtige wijn, veel zuren, noten, droog gevinifieerd.
Berckem was ronder, iets zoeter en kruidiger.
Wanneer we nadien de samenstelling kregen werd dit bevestigd. Zellenberg basis Riesling en Berckem basis Gewurztraminer en Muscat.
Voor mij persoonlijk de beste wijn van de reis was een Schoffweg 2016. De stokken komen van Montrachet, maar de wijn mag er ook naast staan. Kalkterroir, oost gericht. Enorm geconcentreerde krachtige wijn. Heel mineraal met een hemelse afdronk. 37 euro wat een potentieel heeft deze wijn.
Tot slot kochten wij een Gruenspiel 2016. Zelfde niveau als het broertje Pinot Noir, maar hier was de samenstelling Riesling, Pinot Gris en Gewurtztraminer.
We proefden nog heel wat andere wijnen zoals Langenberg en Engelgarten.
De proeverij werd afgesloten met drie GC’s. Mambourg, Altenberg de Bergheim en Schoenenbourg.
Mambourg vonden we het beste, vergelijkbaar met een top cuvée Meursault. Het terroir ligt in Kaiserberg, het flesje bevat alle mogelijke Pinot druiven.
De afdronk was oneindig. Het flesje kostte 70 euro en dit kregen we gratis mee.
Na de lunch en de middagwandeling in Ribeauvillé trokken we naar de plaatselijke coöperatieve. We hadden namelijk nog geen zomerwijntjes ingeslagen.
Toch niet zomaar de eerste de beste coöperatieve, wel de oudste. 240 ha, manuele pluk en voor 1/3 bio. Alle druiven worden er apart gevinifieerd en steeds door dezelfde wijnmaker behandeld.
De zomerwijntjes vonden we terug in een Sylvaner Vieilles Vignes 2019 ( 4 percelen geblend) een Riesling VV 2019, een Pinot Gris Silverberger 2019 parcelaire, en Allegro rosé en een Pinot Noir 2016 parcelaire.
We sluiten onze wijnreis af in stijl, in restaurant Maximilien in Zellenberg.
We hadden zin in wat andere druiven.
Op tafel kwam nog steeds een Cremant van Eblin Fuchs, een Pouilly Fumé 2019 van Chateau de Tracy, een Saint Joseph 2020 van Jaboulet en een Pinot Noir cuvé 7 van Trimbach.
Dit was een intensieve en leerrijke wijnreis. Wij proefden meer dan 100 verschillende wijnen op drie dagen. Wij kochten 32 verschillende wijnen, 3 Cremant, 1 rosé voor Didier, 19 wit en 9 rood.
Elzas afgevinkt, de volgende wijnreis gaat richting Noordelijke Rhône. Vino EDE - eerlijk- degelijk - evenwichtig - Eddy - Didier - Eric
Maandag 04 april 22 vertrokken we voor een 4 daagse wijnreis naar de Elzas. Alles was tot in de puntjes voorbereid. Reservatie van een gite ( bij AGAPE in Riquewihr ), de restaurants, tot alle wijndomeinen.
In dit verslag beperk ik me telkens tot het toelichten van de aangeschafte wijnen, het toelichten van de geproefde wijnen zou ons veel te ver leiden.
1. Vincent Stoeffler in Barr
Tijdens de heenreis op weg naar onze verblijfplaats bezochten wij het eerste domein in Barrr.
Stoeffler is een domein van 16 ha rond Barr, Mittelbergheim en Heiligenstein. Met nog een 3 ha in Ribeauvillé en Riquewihr ( Schoenenbourg)
Wij worden ontvangen door Sandrine, een heel directe dame met veel humor en vooral veel kennis. Sandrine had vlug door dat wij geen toeristen waren maar wijnliefhebbers en nam ons mee in haar verhaal.
Hoewel reeds bio sinds 2000 zet Stoeffler volledig in op natuurwijnen. Zo worden sommige wijnen niet meer aangeboden in bio maar uitsluitend als natuurwijn.
De proeverij was zeer interessant en leerrijk. Wij proefden steeds in duo, bio tov natuurwijn. Dezelfde druif, enkel een verschil in sulfiet ( of niet ) en filteren of niet. En toch gaf dit een opmerkelijk verschil, en niet enkel in de kleur.
Geen restsuiker in de natuurwijnen ( opgenomen door eigen gistcellen ) enkel wat CO2, die dan weer verdwijnt bij het walsen.
Onze keuze
Sylvaner 2020 bio vs Sylvaner 2021 natuur
Bio haalde het. Natuur was zoeter, parelde een beetje, wat mij persoonlijk wat stoorde. De bio was perfect, aromatisch, appeltjes, mineraal, fris en zachte afdronk.
Voor 7 euro : inladen.
Pinot Blanc bio wordt niet meer gemaakt, uitsluitend als natuurwijn. Die was OK, vettiger, mag al wat eten bij. Maar niet weerhouden. Muscat evenmin, maar het was het moment om ook even een druif in de neus te hebben.
Riesling lieu dit Muhlforst 2018 bio haalde het van de natuur 2020.
Wanneer de jaartallen verschillend zijn is het toch altijd wat moeilijker vergelijken. Klassieke droge riesling met pompelmoes, bijenwas en mineraliteit. Zeer lange strakke afdronk.
Mooie structuur en dit voor 11,80 euro, een wijntje met veel bewaarpotentieel.
Grand Cru Kirschberg de Barr bio Riesling 2020
De meeste GC’s waren uitverkocht. Good for Stoeffler, maar de beschikbare 2020 was eigenlijk te jong om te proeven en degelijk in te schatten.
Kirchberg is zuidgericht met een ondergrond van klei en kalk. In combinatie met heel veel zon is er toch een risico om geen perfecte balans te verkrijgen.
Maar toch viel die best mee, citrus, pompelmoes, kruidigheid, gevolgd door een lange afdronk. Voor 17 euro hebben wij niet getwijfeld.
Pinot Noir Rotenberg 2020 natuur
Wij hadden eerst de bio barrique 2020 geproefd. Maar die was behalve te jong eveneens te fruitig, droogtrekkend, een beetje te hoekig.
De natuur was prima. Zwarte kers, kirch, mineraliteit, meer finesse. Voor 14 euro kwaliteit in het glas.
En zo hadden we ook een natuurwijn mee om de proeverij af te sluiten.
Op naar onze locatie in Riquewihr, waar we zoals gezegd logeren op het domein van Agape.
Na de douche een copieus diner, vooral het dessert, bij La Grape d Or op wandelafstand van onze gite
Ook daar kwamen vier wijnen op tafel. Na de obligate Cremant d Alsace en pinot blanc van Trimbach, een pinot Noir van Hugel, en een riesling van Dopff. Hiervan geen beschrijvingen, het notitieboekje bleef in de gite.
Dag 2
In de voormiddag richting Husseren dichtbij het beter gekende Eguisheim. Bestemming Kuentz Bas
Sinds 2004 werken zij op basis van biodynamie. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op hun eigen wijnen op de markt gebracht onder het label Trois Chateaux. De herkomst hiervan is niet ver te zoeken, de drie torens even verderop de heuvel.
Het domein is niet zo groot. 6 ha eigen druiven. De aangekochte druiven worden verkocht onder het label 4 ième tour.
De productie bedraagt 120000 flessen, waarvan 90 % voor export. België is daar niet bij, de Belgen komen zelf wel.
Ik ga me opnieuw beperken tot de aangekochte wijnen, maar toch één uitzondering. Een petnat, un vin pétillant naturel. Die deed ons onmiddellijk denken aan de Triple Zero van Jacky Blott. Geen toevoegingen, geen sulfiet, geen dosage.
Deze bubbels waren minder verfijnd, maar dit lag misschien aan de druif, Pinot Auxerrois in plaats van Chenin Blanc. Toch een leuke ervaring.
Onze keuze
Sylvaner Cuvée E 2018 haalde het van een Sylvaner Trois Chateaux 2018.
Deze laatste kwam heel klassiek over, een terraswijn.
De Cuvée E had meer in huis. Rond, zeer fijn, lange afdronk. Perfecte balans, misschien zaten de 65 jaar oude stokken hier voor iets tussen.
Pinot Gris 4ième tour 2018 tov een Pinot Gris GC Eichberg 2017 Tja..
De eerste op inox, rijp geel fruit, rond en gestructureerd ( 5gr suiker)
De GC op barrique was logischerwijs van een ander niveau. Wat ik vooral onthouden heb is het feit dat de GC 15 gram suiker had en toch kwam de 4ieme tour zoeter over.
De GC kostte 24 euro, veel kwaliteit voor deze prijs.
Kuentz Bas heeft 3 Pinot Noirs in het aanbod.
Een basis cuvée l Etencelle 2018, volledig op het fruit, klein rood fruit. Rond, sappig, beetje kruidig. Kost 11 euro, niet aangekocht.
De twee overige hebben we wel aangekocht. We konden niet kiezen..
Een 4 ième tour 2017 tov een Trois Chateaux 2018, Cuvée parcelaire.
Uiteraard een prijsverschil, 14 euro tov 24 euro, maar de neus was het best bij de 4ième tour en de afdronk het best bij de Trois Chateaux.
4ième tour was Bourgondisch, complex en gestructureerd terwijl de Trois Chateaux aromatischer was in de neus. Maar wat een afdronk, zeer lang, verfijnd, fluwelig.
Een klei-kalk terroir en 30 % nieuwe houten vaten. Zet die maar even naast een Beaune Premier Cru.
Tijd voor een wandeling in Eguisheim en een tarte flambée in het restaurant naast Emile Beyer waar we om 14 h afspraak hebben.
Emile Beyer
De ontvangst was eerder stroef, de persoon die voorzien was, was verontschuldigd. De dame die overnam had echter alle kennis in huis en we kregen snel haar aandacht toen bleek dat we geen toeristen waren.
Emile Beyer bezit 17 ha en is reeds toe aan de 17e generatie sinds 1580 !
Sinds 2014 is een nieuwe kelder in gebruik, daar kregen we de introductie. Mooi kader. Biodynamie sinds 2019.
We openen met twee bubbels. De basis cuvée is een Blanc de Blanc ( Pinot Blanc - Auxerrois ) Jaargang 2017, 30 maanden sur latte.
Bijna een stille wijn zonder bubbels. Bleek dat de Cremant al enige tijd geopend was. Zonde.
De Cremant Emile Victor 2016 was van een ander niveau. 54 maanden sur latte.
Fijne bubbeltjes, fruitige neus, getoast, mooie fijne lange afdronk. Veel fraicheur, zuurtjes, evenwichtig. Kan enkele Champagnes aan. Samenstelling : Pinot Blanc 50 - Chardonnay 40 en Pinot Noir 10.
Riesling Eguisheim 2019 tov Riesling GC Pfersigberg. De eerste haalde het omdat de GC dubbel zo duur was maar niet dubbel zo goed.
De Eguisheim had een fruitige neus, pompelmoes, mineraal. Mooi verfijnde afdronk, ziltig, lang en droog. Geen petrol te bespeuren. Veel potentieel voor 17 euro.
Pinot Gris lieu dit Hohrain
Terroir aan de achterzijde van de GC Pfersigberg. Noordoost maar eveneens volledig op een kalklaag. Schitterende wijn, heel veel fraicheur, gerookt, mirabel, droog, met veel finesse. Prachtige wijn voor 23 euro. Wanneer Elzas een Premier Cru statuut zal lanceren behoort deze lieu dit tot de kanshebbers. Voor mij hoeft dit niet, de prijzen zullen alleen maar stijgen, zoals nu gebeurt in Pouilly Fuissé.
Pinot Noir Eguisheim 2019
12 maanden opgevoed in barriques, deels nieuw. Zeer klassieke PN, neus van rode kers, bevestigd in de mond met zeer aanwezige tannines. Beetje te jong, 16 euro.
Pinot Noir Sundel 2019
Lieu dit ter hoogte van GC Pfersigberg op 330 m hoogte, zuidgericht. Klei-kalk bodem.
Nieuwe barriques. Heel mooie neus met vooral zwarte kers, gerookt, kruidig. Mooie lange afdronk. Gastronomisch enorm veel potentieel, Demeter classificatie en toch 15 jaar bewaarpotentieel volgens Beyer. 37 euro.
We nemen er in de vooravond nog het domein bij waar we logeren. AGAPE
Schitterende kerel, Vincent Sipp, maar heel moeilijk om bij te houden. Een kenner vol energie terwijl bij ons de energie aan het afnemen was.
Het volledige beschikbare gamma komt aan bod, vergezeld van comté kaas en koekjes.
Alle wijnen werden in duo geproefd, wel in sneltempo zodat notities nemen zo goed als onmogelijk was.
Agape is een jong bedrijf (2007) bezit 10 ha, 25 percelen, 3GC ( Schoenenbourg, Rosacker, Ostenberg )
De Sylvaner en de Pinot Blanc hebben we niet aangekocht, niet slecht maar toch eerder gemiddeld niveau. Balans niet perfect en gemiddelde afdronk.
Dit konden we niet zeggen van de Riesling
In duo 2018 naast 2019. Heel interessante gesprekken mbt het juiste moment van oogsten in warme jaargangen
De 2019 haalde het op basis van meer fraicheur en langere afdronk. 11,40 euro, een koopje.
Ook de Pinot Gris 2019 was een koopje voor 12 euro.
Klassieke gerookte neus gekoppeld aan een vettige ronde lange afdronk.
Nul gram suiker voor de 2019, tov 5 gr. voor de 2018 die we eveneens proefden.
Alle beschikbare GC’s Riesling kwamen op tafel.
Rosacker 19 - Osterberg 2018. - Schoenenbourg 2018.
Deze laatste haalde het. Terroir van dolomiet en mergel op 220 m hoogte in Riquewihr.
Zit zeer mooi op haar fruit, mineraal. Heel mooie lange afdronk met veel fraicheur en toch vrij vettig. Knappe bewaarwijn.
Duo tasting Pinot Noir was geen battle. Hiervoor was het verschil te groot.
De basis versie PN 2019 Expression aan 14 euro. Vooral veel klein rood fruit, niet perfect in balans.
Top cuvée PN B aan 25 euro. Eveneens fruitig maar tevens snoep, cacao en koffie. In de mond een mooie vettigheid, tannines, gecorseerd, lange afdronk. Top
GC Pinot Gris en GC gewurztraminer kwamen ook nog aan bod, en er werd afgesloten met een Pinot Gris Grains Nobles.
Jawadde !
De avond werd afgesloten met een heel mooi diner in Au Riesling in Zellenberg, met een prachtig uitzicht op de wijngaarden.
De volgende wijntjes kwamen op tafel
Cremant François Edel
Pinot Blanc Bestheim Riesling GC Mandelberg Pinot Noir Classic Hugel.
Dag drie: Marcel Deiss
Vandaag staat Matthieu Deiss aan het roer. Wij worden ontvangen door sommelier Eric die ons een boeiende en leerrijke proeverij aanreikte.
Een van de mooiste domeinen in de Elzas, maar À typisch, focus op complantation.
Alle druiven vermengd in de wijngaard en in de fles. De verschillende soorten druiven beschermen elkaar in de wijngaard. In totaal zijn er 13 verschillende druivenrassen beschikbaar om te blenden, zoals in Chateauneuf du Pape.
Sommelier Eric vraagt trouwens om de wijnen niet te walsen, om op deze manier niet op zoek te gaan naar kenmerken van druiven, maar om geuren en smaken in hun geheel op te nemen.
De aftrap wordt gegeven met twee Pinot Noirs, uitgeschonken met Coravin.. flesjes van 38 en 40 euro. In het glas niets dan kwaliteit.
Een Gruenspiel 2018 tov een Burlenberg 2017. Enorm veel materie in beide wijnen.
Zeer geconcentreerd, 24 maanden eik gehad. Mooie kruidigheid, zeer lange afdronk.
Om kort te schetsen, de Gruenspiel niveau Côte de Beaune en de Burlenberg niveau Côte de Nuits.
Marcel Deiss gebruikt geen kloonstokken, de vergelijking met Bourgogne is dan ook logisch.
Op mijn vraag waarom er een Burlenberg aan 200 euro in de lijst stond verwijst de sommelier naar het aantal aangeplante stokken per ha. Bij een normale aanplant spreken we over 4000 stokken. Deiss gebruikt standaard 12000 stokken en voor de speciale cuvée Burlenberg niet minder dan 36000 stokken. Dit alles om een enorme concentratie en densiteit te verkrijgen.
Bij de appellatie village kregen we Berckem en Zellenberg in het glas, 2018 tov 2019. Opvoeding in inox vaten, wij gingen voor de Zellenberg.
Een heel mooie evenwichtige wijn, veel zuren, noten, droog gevinifieerd.
Berckem was ronder, iets zoeter en kruidiger.
Wanneer we nadien de samenstelling kregen werd dit bevestigd. Zellenberg basis Riesling en Berckem basis Gewurztraminer en Muscat.
Voor mij persoonlijk de beste wijn van de reis was een Schoffweg 2016. De stokken komen van Montrachet, maar de wijn mag er ook naast staan. Kalkterroir, oost gericht. Enorm geconcentreerde krachtige wijn. Heel mineraal met een hemelse afdronk. 37 euro wat een potentieel heeft deze wijn.
Tot slot kochten wij een Gruenspiel 2016. Zelfde niveau als het broertje Pinot Noir, maar hier was de samenstelling Riesling, Pinot Gris en Gewurtztraminer.
We proefden nog heel wat andere wijnen zoals Langenberg en Engelgarten.
De proeverij werd afgesloten met drie GC’s. Mambourg, Altenberg de Bergheim en Schoenenbourg.
Mambourg vonden we het beste, vergelijkbaar met een top cuvée Meursault. Het terroir ligt in Kaiserberg, het flesje bevat alle mogelijke Pinot druiven.
De afdronk was oneindig. Het flesje kostte 70 euro en dit kregen we gratis mee.
Na de lunch en de middagwandeling in Ribeauvillé trokken we naar de plaatselijke coöperatieve. We hadden namelijk nog geen zomerwijntjes ingeslagen.
Toch niet zomaar de eerste de beste coöperatieve, wel de oudste. 240 ha, manuele pluk en voor 1/3 bio. Alle druiven worden er apart gevinifieerd en steeds door dezelfde wijnmaker behandeld.
De zomerwijntjes vonden we terug in een Sylvaner Vieilles Vignes 2019 ( 4 percelen geblend) een Riesling VV 2019, een Pinot Gris Silverberger 2019 parcelaire, en Allegro rosé en een Pinot Noir 2016 parcelaire.
We sluiten onze wijnreis af in stijl, in restaurant Maximilien in Zellenberg.
We hadden zin in wat andere druiven.
Op tafel kwam nog steeds een Cremant van Eblin Fuchs, een Pouilly Fumé 2019 van Chateau de Tracy, een Saint Joseph 2020 van Jaboulet en een Pinot Noir cuvé 7 van Trimbach.
Dit was een intensieve en leerrijke wijnreis. Wij proefden meer dan 100 verschillende wijnen op drie dagen. Wij kochten 32 verschillende wijnen, 3 Cremant, 1 rosé voor Didier, 19 wit en 9 rood.
Elzas afgevinkt, de volgende wijnreis gaat richting Noordelijke Rhône. Vino EDE - eerlijk- degelijk - evenwichtig - Eddy - Didier - Eric