wijnliefhebbers
2010 duurder dan 2009 ? - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: 2010 duurder dan 2009 ? (/thread-1007.html)


2010 duurder dan 2009 ? - jr02 - 01-03-2011 05:31 PM

Een verkoopstruc? [attachment=159]


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Kris G - 01-03-2011 05:36 PM

geen verrassing, lagere rendementen dan in 2009, een aantrekkende economie, nog meer interesse vanuit China en weeral de aankondiging dat het het beste bdx jaar ooit is, prijzen voor de grote kastelen verwacht ik 50% duurder dan voor de primeurs 2009, mijn interesse voor de primeurs zal snel over zijn als ik wa prijzen zal gezien hebben


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - don quichotte - 01-03-2011 06:34 PM

Mijn kijk op deze prijsevolutie.

Ik geloof ook dat op de top châteaux en soortgelijke van 2010 nog meer zal gejaagd worden. Sommigen zullen een vermeerdering van 50% en meer zelfs halen.Een stijging zoals op vele 2009 ers verwacht ik niet.

Een daling zie ik zeker niet zitten.

Bij mij is het nu een kwestie van “Wait and see”.

Ik heb op dit ogenblik geen enkele kijk hoe het echte wijndrinkend wereldje reageert; namelijk hoe zij hun aangekochte (primeur)wijn gaan opslaan als investering of hem gaan definiëren als te drinken stuff.

Een pak van de topwijnen van 2009 zijn aangekocht in primeur door de groothandel (bv Engeland) om deze later aan hogere prijzen te slijten aan bv China.

Een markt die een voorteken kan zijn van stabiliserende prijzen of zelfs dalende zijn de grote veilinghuizen zoals bv een Christie's. Deze laatste hebben spijtig genoeg in 2010 ook nog een stijging gekend zowel quasi volume als prijsniveau.

@ jr02

Die wijnhandelaar doet dit zeker ook als een verkoopstruc.
Misschien zijn er wijnhandelaars die buiten de contractuele verkoop van de primeurs van 2009 (waarvoor hun rekening reeds werd gecrediteerd) de toekomst van een vlotte verkoop van de 2009 in twijfel beginnen te trekken.
Naast mij zullen er nog meer wijnliefhebbers zijn die reeds lang hebben afgehaakt die zotte prijzen nog te betalen. huhuh


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 01-03-2011 07:43 PM

Uit redelijke bron: 2010 zal nog stijgen in prijs. Chinezen zijn het rijtje aan het afgaan. De subtoppers komen in het vizier.
Zij die wat of veel 2008 gekocht hebben in primeur thumb. Kijk maar eens hoeveel duurder deze aan het worden zijn.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 01-03-2011 09:29 PM

Ik durfde in 2008 al niet meer, laat staan het jaar erna...
Nu bekeken jammer, vanzelfsprekend...
(Waar ligt dienen glazen bol hier ergens?)


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Kris G - 01-03-2011 09:57 PM

mijn 1x Trotanoy 2008 en 1x Haut-Brion 2008 zijn schot in de roos, nu dilemma : zelf uitdrinken of verkopen/ruilen > geen gemakkelijke beslissing, mijn andere primeurs waren minder interessant, Lagrange 2008 nu 2,5 € onder de primeurprijs gekocht


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 12:11 AM

@Don "Naast mij zullen er nog wijnliefhebbers....", ge moogt gerust zijn ! En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.
@jr: en 't is allemaal Bdx bij Douchy, olé olé ! Niks anders ? Had hij vroeger geen Penfolds Grange ?


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - jr02 - 02-03-2011 08:46 AM

@ Dr Magoo
90% is wel Brdx bij Douchy,
maar den Penfolds staat nog altijd op zijn lijst op de site.
Hier aan de kust is het niet veel soeps van handelaars die zich buiten brdx willen wagen.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 09:45 AM

(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 02-03-2011 12:10 PM

(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 02-03-2011 12:42 PM

Klasse of Topklasse, ieder zijn mening ,ieder zijn smaak. Het is wel zo dat een topklasse-flesje uit o.a. Toscana of Piemonte toch ook al snel wat meer kost dan 75euro. Denk maar aan: Solaia van Antinori, Sassicaia, Ornellaia of een Barolo Riserva Monfortino, Giacomo Conterno of een flesje uit Spanje, de l'Ermita van Alvaro Palacios of eentje uit de Rhone van Domaine Etienne Guigal, en zo kunnen we toch ook nog wel wat doorgaan hoor. Het zijn wel niet de prijzen van een Lafite of Petrus, maar toch.
Zotte prijzen zijn er bijna overal. Alleen zijn de zotte-Bordeauxprijzen de bekendste en komen ze hier veel voor en gaat het bij velen nu erg snel naar boven met de prijs.
Het is alleen zo dat het bij Doc erop leek dat hij wel een zotte prijs wou betalen, maar niet voor een Bordeaux-wijn. Maar dit zal wel fout begrepen zijn.
Voor wijnliefhebbers als wij is een flesje van 75 euro eigenlijk toch ook al een zotte prijs.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 02-03-2011 01:17 PM

Indeed Pat, 75€ is al een zotte prijs maar als daar echt iets tegenover staat (bijv Gauby, Clos Saint Jean, Rayas ...) kan ik er nog een beetje inkomen. In de streken die je aanhaalt spreken we van toppers met vrij beperkte productie en de prijzen blijven er min of meer stabiel (behalve als er ne RP100 tussen steekt). Bordeaux is een beursgenoteerde business, daar is 't "money counts" en ze willen het onderste uit de kan halen. Dus ik blijf erbij relatief en absoluut een wereld van verschil. Geef toe als je de prijs van jouw favoriete chateau op twee jaar ziet verdubbelen dan weet je dat dit niet meer over kwaliteit gaat maar voornamelijk over optimisatie van winstmarges. Vandaar de klassa


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 02:02 PM

(02-03-2011 12:10 PM)koen schreef:  
(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink



@Jo, Pat en Koen

Voilà Koen vertolkt hier inderdaad mijn gedachten goed.
Als ik zotte prijzen betaal, wil ik garanties over de kwaliteit. Vraag is natuurlijk wat zijn zotte prijzen- ik spreek niet over 75 euro (daarvoor zal je nog wel uitstekende wijnen vinden), voor mij beginnen de zotte prijzen vanaf 50 euro, ik leg de lat dus lager en deze is subjectief gezien het budget ik wil spenderen aan wijn. De kwaliteit die ik zoek in Bdx overtreft meestal die prijzen die ik vooropstel.
Daarmee heb je niet altijd garanties in de BdX. Het is waar dat ik geen Bdx kasteelwijnen meer gekocht heb sinds de hausse die nog altijd blijft duren (prijzen vertellen niks meer over de kwaliteit wel over het vraag en aanbod die spelen!).
Ik wil daar niet mee zeggen dat je geen mooie wijnen kunt vinden in Bdx aan pakweg 20-30 euro, maar die worden zeldzaam. Ik spreek enkel over de de prijs/kwaliteit van de "hogere cru's".
Bdx blijft hier een zeer gevoelige snaar blijkbaar...
Nog eventjes dit : mijn budget voor een fles wijn overstijgt zelden de 30 euro. Ik koop ook geen Italiaanse voor laat ons zeggen 50 euro en meer. Dit allemaal ter verheldering ....
Ik koop wel de top in de Languedoc of Loire voor zgz zotte prijzen en dat zijn prijzen waar het in Bdx soms mee begint. Kocht bvb een Coulée voor 55 euro, een Clos Marie Glorieuses aan 45 euro, en dat waren enkele "foliekes" (en supertop).
Voor een Smith Haut Laffite van 53 euro in primeur pas ik liever. Een Lafleur zou ik wel willen maar ...
Ik geef toe dat m'n uitspraak misschien wat raar was en misbegrepen kon worden.
Bon, nu ga ik werken om het wijnbudget bij te spekken anders zal ik de lat nog lager moeten leggen Big Grin


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Hugel - 02-03-2011 02:32 PM

Als de prijzen weer eens met een pak omhoog gaan, dan zal ik denk ik nooit meer een Bdx van pakweg het niveau Lagrange kopen, om maar iets te zeggen.Confused
Ik geef dit vb. omdat dit mijn limiet is voor een fles wijn (en dan nog enkel voor een speciale gelegenheid!). een hogere prijs kan en wil ik er simpelweg niet aan geven, daarvoor zijn er nog teveel andere mooie dingen in het leven.

Misschien moet ik nog vlug enkele flesjes van 2006 of 2008 proberen in te slaan, misschien voor sommige Bdx de laatste kans om ze in de toekomst eens te drinken...
Dus ik denk dat ik in de toekomst noodgedwongen (budget...) nog meer naar andere wijnstreken ga uitkijken!
wat natuurlijk ook heel boeiend kan worden!!Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 02:33 PM

(02-03-2011 02:02 PM)dr_magooo schreef:  
(02-03-2011 12:10 PM)koen schreef:  
(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink

Bdx blijft hier een zeer gevoelige snaar blijkbaar...

Integendeel, blijkbaar is het 'not done' om de afkeer tegenover Bordeaux niet te delen. Cool
Ik ben natuurlijk ook gedegouteerd door de belachelijke prijzen die sommige Chateaux halen, of door het decadente sfeertje dat er soms rond hangt. Maar ik vond gewoon, zotte prijzen zijn zotte prijzen. Als je dus 75 euro persoonlijk een zotte prijs vindt, dan betaal je die niet in Bordeaux maar ook niet elders. En vertel me nu niet dat je voor die prijs geen Bordeaux vindt van de kwaliteit van pakweg Clos des Papes. Niet alle wijnen volgen de gekke prijzen van Lafite en co, niet alle jaargangen gaan zo duur als 2009 (en idd, binnenkort valt te vrezen 2010).
Als bewust consument kan je aan 75 euro de top in Bordeaux drinken. Voorlopig toch nog, dat is waar--maar hoe dat evolueert is koffiedik kijken. Gaan de Chinezen na het verschijnen van de RVF in China nu massaal Leoville Poyferré gaan kopen (Poyferré is volgens mij topBordeaux, waarschijnlijk minder duur dan vele topRhones tegenwoordig). Of volgt er alweer een wereldwijde crisis waar zelfs de Chinezen onder gaan lijden (vandaag zeker niet ondenkbaar)?

Ik weet wel wat Doc bedoelde hoor. Voor een wijn uit de Languedoc is in de perceptie 40 euro een zotte prijs, voor Bordeaux vindt men 40 euro nog aanvaardbaar. En dan begrijp ik natuurlijk wel zijn uitspraak.
Hoewel de Domaine de 'l A die ik onlangs dronk (uit 2007 dan nog), me minstens even veel genot schonk als de Montcalmes (topLanguedoc) uit hetzelfde jaar (en met dezelfde prijs).


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 02-03-2011 02:57 PM

(02-03-2011 02:33 PM)vinejo schreef:  Integendeel, blijkbaar is het 'not done' om de afkeer tegenover Bordeaux niet te delen. Cool
Ik ben natuurlijk ook gedegouteerd door de belachelijke prijzen die sommige Chateaux halen, of door het decadente sfeertje dat er soms rond hangt. Maar ik vond gewoon, zotte prijzen zijn zotte prijzen. Als je dus 75 euro persoonlijk een zotte prijs vindt, dan betaal je die niet in Bordeaux maar ook niet elders. En vertel me nu niet dat je voor die prijs geen Bordeaux vindt van de kwaliteit van pakweg Clos des Papes. Niet alle wijnen volgen de gekke prijzen van Lafite en co, niet alle jaargangen gaan zo duur als 2009 (en idd, binnenkort valt te vrezen 2010).
Als bewust consument kan je aan 75 euro de top in Bordeaux drinken. Voorlopig toch nog, dat is waar--maar hoe dat evolueert is koffiedik kijken. Gaan de Chinezen na het verschijnen van de RVF in China nu massaal Leoville Poyferré gaan kopen (Poyferré is volgens mij topBordeaux, waarschijnlijk minder duur dan vele topRhones tegenwoordig). Of volgt er alweer een wereldwijde crisis waar zelfs de Chinezen onder gaan lijden (vandaag zeker niet ondenkbaar)?

Ik weet wel wat Doc bedoelde hoor. Voor een wijn uit de Languedoc is in de perceptie 40 euro een zotte prijs, voor Bordeaux vindt men 40 euro nog aanvaardbaar. En dan begrijp ik natuurlijk wel zijn uitspraak.
Hoewel de Domaine de 'l A die ik onlangs dronk (uit 2007 dan nog), me minstens even veel genot schonk als de Montcalmes (topLanguedoc) uit hetzelfde jaar (en met dezelfde prijs).

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden respect.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Peter VdV - 02-03-2011 02:58 PM

Ook ik ben als wijnliefhebber slachtoffer van de absurde prijsstijgingen. Ja, het is erg, neen, het is wellicht nog niet gedaan. We beseffen niet goed dat we hier in Belgie (Europa) de voorbije decennia in een bevoorrechte positie zaten. Nu hebben ook andere landen/continenten de geneugden van onze hobby ontdekt, en door de economische ontwikkelingen de middelen om ze te veroorloven...
Vraag en aanbod is the name of the game. En of de chateau's (die hierboven beschuldigd worden van woekerprijzen) hun prijs nu opvoeren of niet, als zij het niet doen, doet iemand anders het wel. Maw ofwel de chateaus, ofwel de negociants. Awel, dan heb ik vééééél liever dat de chateaus het geld krijgen om te investeren in technologie om de kwaliteit nog te verbeteren, dan dat de tussenhandelaars het allemaal in hun zakken steken, en er niets voor moeten doen in de plaats. Zolang de vraag groter is dan het aanbod zullen de prijzen verder stijgen. En Bordeaux is hiervan het eerste slachtoffer, waarom? Omdat zij het meest tot de verbeelding spreken omwille van hun historische reputatie (en daar kicken ze in Azie nogal op: naam, reputatie, labels,...). En ja, ik ben ook altijd een bordeaux fanaat geweest. Maar door de prijsdruk heb ik in vele andere regio's al absolute toppers ontdekt. En daar worden we als wijnliefhebbers alleen maar beter van. Zo hebben die prijsstijgingen ook nog positieve gevolgen....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 03:18 PM

[Afbeelding: rjph6x.jpg]
EN omgekeerd Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 03:23 PM

Nog even voor alle duidelijkheid , ik ben zeker geen Bdx basher hoor, m'n kelder groeide in de jaren 90 met talrijke flesjes edel vocht uit Bdx, waar ik nog steeds plezier aan heb. En binnen enkele weken gaat er een Hosanna 2000 langs het velum palatinum.
De laatste primeur aankoop dateert echter van 2003.
Toch kocht ik me vorig jaar met veel liefde ook 6 flesjes Sociando 08. Gelukkig zijn er dus nog uitzonderingen, en akkoord met Dom de l'A...is er ook zo één.
Voor 75 euro zal je nog top vinden, maar mijn lat ligt lager zoals reeds gezegd, en dan wordt het moeilijker bij de hogere cru's. Dan gaan mijn vizier naar andere appellaties waar markteconomie minder fel doorspeelt.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 03:41 PM

(02-03-2011 03:23 PM)dr_magooo schreef:  Nog even voor alle duidelijkheid , ik ben zeker geen Bdx basher hoor

Tuurlijk, dat weten wij wel hoor Wink
Maar dit is een discussieforum hé, dus waarom zouden we hierover niet discussiëren? Bordeaux kent alleman en iedereen heeft er wel een mening over, wat je niet kan zeggen over de appellatie Coteaux de Quercy. Vandaar dat ik reageerde op je opmerking 'Bordeaux ligt hier blijkbaar gevoelig'.
Trouwens, in je prijslimiet (50 euro) kan je nog steeds topBordeaux kopen, denk maar aan de eerder aangehaalde Poyferré, Calon Ségur, Malartic, Lynch Bages enz... (om nog te zwijgen over de toppers in minder gehyptte AOC' s)
Maar zoals gezegd, het is afwachten de volgende jaren, wat Peter schreef over onze hobby die nu ook in het Oosten is ontdekt is zeer to the point en eerlijk gezegd boezemt dit me wat schrik in voor de toekomst (relatief schrik hé, het blijft een luxeprobleempje uiteraard Rolleyes

De bevoorrechte positie geldt trouwen niet alleen voor wijnen, de luxe die we ons kunnen permitteren vinden wij zo normaal, terwijl een groot deel van de wereldbevolking al blij is met een dak boven het hoofd en de zekerheid van een maaltijd.
maar da s een ander verhaal, I know


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 05:53 PM

Tja, voor 53 euro heb ik een Beaucastel 2007 en voor 19 euro een Le Soula waarvan reeds sprake door Roeland V. En voor 20 euro een Richard Leroy uit de Loire...een Insolite aan nog geen 15 euro en ga maar door. Topkwaliteit verzekerd.
Het prijzenplafond voor het gros van de gewone cru's in Bdx blijft meestijgen met hun topcru's. Het aanbod dat met de voetjes op de grond blijft wordt kleiner en kleiner, dit wordt dus een onhoudbare zaak voor ons eenvoudige wijnliefhebbers. Dit is gelukkig NOG geen wetmatigheid voor bvb Loire, Sud-Ouest enz. Hopelijk blijft dit zo nog even.
En als laatste:
De prijzen van de eerder door Jo bovenvermelde wijnen (millésime 2009) zijn toch ook niet mis:Confused

Léoville Poyferré 2009 139 euro
Malartic Lagravière 2009 61.79 euro
Lynch Bages 2009 124.63 euro
Calon Ségur 68.95 euro
Pontet Canet 125 euro

Ja, wees gerust Btw inc.
Allen met kop en schouders door de prijzenmuur van 50 euro dus.
Wil je goedkoper ? Dan moet je oudere millésimes zien op de kop te tikken, veilingsites of gewoon ruilen.

Dit zijn wijnen die ik tot recent nog in mijn prijsvork kon kopen maar nu gedaan dus. Pure markteconomie, de kwaliteit blijft dezelfde. Wie er met het prijzengeld wegloopt, dat is de vraag. Investeringen in betere technologie ? Wink

Alle prijzen komen van topwijnen.be
De hausse is volgens mij nog niet afgelopen hoor.banghead


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - jazzper - 02-03-2011 05:58 PM

ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 05:59 PM

Doc, zoals ik eerder al zei, niet met prijzen van 2009 vergelijken hé, dat weet ik ook... Rolleyes
Ik heb Malartic 2008 voor 29 gekocht, Lynch Bages 42 , Calon voor 35 en Pontet Canet 52
Allen topwijnen in hun appellatie volgens mij.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 06:04 PM

(02-03-2011 05:58 PM)jazzper schreef:  ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile

Dat zei men na 2005 en 2006 (en zelfs de gekke prijzen van 2007) ook.
Maar dan was t crisis in 2009 en werden de prijzen van 2008 plots weer betaalbaar (zie vorige post)...
Afwachten dus...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 06:04 PM

Inderdaad Jo, ik vermeldde het er nog eens bij dat het uiteraard over millésime 2009 ging, maar zo zie je dat er in 1 jaar tijd een enorme vlucht genomen werd, 2010 zal niet verbeteren.
Dit zullen stilaan de laatste koopjes zijn die je hebt kunnen doen. Zeer betreurenswaardig maar niks aan te doen... Ge zult meermaals 's avonds een Tourke moeten opendoen Wink
Een reden te meer om nog vlug wat godendrank in te slaan uit andere appellaties
voordat de hausse daar ook begint. De Chinese uitgave van RVF zal daar wellicht geen goed aandoen...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 06:15 PM

(02-03-2011 06:04 PM)dr_magooo schreef:  Ge zult meermaals 's avonds een Tourke moeten opendoen Wink

Dat vind ik nu niet erg sè... Slurp


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 02-03-2011 06:19 PM

(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Wie er met het prijzengeld wegloopt, dat is de vraag. Investeringen in betere technologie ? Wink
En zeker investeringen in prestigieuse wijntempels ontworpen door gerenomeerde architecten Confused ... that's life ... sommige wijnen zijn nu éénmaal een exclusief luxe-product geworden.

Gelukkig dat het een grote wijnplas is.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 06:25 PM

@Jo, mijn Tourkes kwamen vandaag trouwens toe ! Zal het "mee niet erg vinden" en mijn madam moet ook maar raar kijken als het flesje rap ledigt !Big Grin

@Koen, en dan te weten dat dat niet altijd meer oplevert aan kwaliteit.
Jo schreef: "De bevoorrechte positie geldt trouwen niet alleen voor wijnen, de luxe die we ons kunnen permitteren vinden wij zo normaal, terwijl een groot deel van de wereldbevolking al blij is met een dak boven het hoofd en de zekerheid van een maaltijd.
maar da s een ander verhaal, I know "

Laat ons daar aub altijd van bewust blijven... Het is een ander verhaal, maar het moet gezegd !


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 06:32 PM

(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Tja, voor 53 euro heb ik een Beaucastel 2007 en voor 19 euro een Le Soula waarvan reeds sprake door Roeland V. En voor 20 euro een Richard Leroy uit de Loire...een Insolite aan nog geen 15 euro en ga maar door. Topkwaliteit verzekerd.

1/In Cora:
Poujeaux en Chasse Spleen 2008 aan 16 euro. (Insolite nog niet geproefd, maar zou die beter zijn?)
Branaire Ducru 2008 aan 28 euro (de helft van de prijs van Beaucastel en nochtans van gelijkwaardige kwaliteit imho)
Kirwan 2006: 30 euro

(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Het prijzenplafond voor het gros van de gewone cru's in Bdx blijft meestijgen met hun topcru's. Het aanbod dat met de voetjes op de grond blijft wordt kleiner en kleiner, dit wordt dus een onhoudbare zaak voor ons eenvoudige wijnliefhebbers. Dit is gelukkig NOG geen wetmatigheid voor bvb Loire, Sud-Ouest enz. Hopelijk blijft dit zo nog even.

Dat durf ik te betwisten. In Bordeaux is er een toplaag die belachelijk hoog in prijzen gaat, de wijnen daaronder gaan niet per sé mee in die hausse.
Vergelijk eens de prijzen van pakweg Lafon Rochet met die van 10 jaar geleden (even 2009 buiten beschouwing gelaten, daarover zijn we akkoord). Met moeite volgen die de inflatie... Je kan vandaag met hetzelfde (relatieve) budget nog steeds even goede Bordeaux kopen dan 10 jaar terug. Enig verschil, toen kon je mits een inspanningske op financieel vlak (lees een folieke) ook al eens een premier of supersecond in een goed jaar kopen. Dat is inderdaad waarschijnlijk voorgoed verleden tijd...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 06:46 PM

Blijft natuurlijk een discussie die je kunt blijven voeren. Inderdaad, maar nu zijn we terug bij millésime 2008 en 2006. En daar heb je gelijk in. Die verdwijnen uit de rekken van de Cora en wat daarna?
Punt 2, terug gelijk voor het zelfde geld koop je niet meer dezelfde cru's...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 02-03-2011 06:59 PM

(02-03-2011 06:46 PM)dr_magooo schreef:  Blijft natuurlijk een discussie die je kunt blijven voeren. Inderdaad, maar nu zijn we terug bij millésime 2008 en 2006. En daar heb je gelijk in. Die verdwijnen uit de rekken van de Cora en wat daarna?

Time will tell... maar als bewust consument en Bordeauxliefhebber zal je altijd wel je gading vinden aan een deftige prijs denk ik...

(02-03-2011 06:46 PM)dr_magooo schreef:  Punt 2, terug gelijk voor het zelfde geld koop je niet meer dezelfde cru's...

jawel, maar niet meer de premier crus (en enkele superseconds)
En nu moe k voort, jammer Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 02-03-2011 07:15 PM

(02-03-2011 05:58 PM)jazzper schreef:  ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile

Daar zou ik mijn handen toch niet voor in het vuur steken hoor.
Ik verwacht niet dat de prijzen direkt gaan zakken tot het primeurniveau van 2008, maar blijven stijgen, ook na 2010, dat is afwachten.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - filip - 02-03-2011 07:19 PM

(02-03-2011 06:59 PM)vinejo schreef:  jawel, maar niet meer de premier crus (en enkele superseconds)
En nu moe k voort, jammer Wink

maar niet voor ons studentjes die deze avond les Italiaanse wijnen krijgen Smile


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 02-03-2011 09:09 PM

@Jo, ik maak nog even volgende redenering af voor mezelf.

Stel ik heb 30 euro,...wat al behoorlijk veel is (herinner je 1200 Bfr) en daarmee kan ik een "supersecond" (en later misschien minder dan dat) kopen in Bordeaux of een ECHTE grote topper in een andere appellatie, dan koop ik de laatste. Want vroeger kreeg ik meer voor m'n centjes in Bordeaux.
Maar dit is puur eigen subjectiviteit natuurlijk. En iedereen zal daar anders over beslissen. Hangt vooral van je eigen voorkeuren af.... en je te besteden budget.

En mijn voorkeuren zijn de laatste 10 jaar nogal veranderd....

Velen onder ons zullen de komende jaren misschien merken dat ze mij daarin (wellicht) gevolgd zijn ! Cool


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Kris G - 02-03-2011 09:36 PM

bdx is de laatste jaren zeker onderhevig aan speculatie, daar kunnen we het wel eens over zijn, maar ik vind niet dat je kunt stellen dat andere regio's merkelijk goedkoper zijn, ik drink graag eens nen Brunello en als je een beetje kwaliteit wil betaal je daar zelfs meer voor dan bdx, ook de topwijnen uit Spanje zijn allesbehalve goedkoop
ik ben (geen verrassing zeker Wink) een zware bdx fan, maar ik heb enkel een klein kistje La Tour Carnet 2009 en primeur gekocht van die jaargang, trop € is te veel € Wink ik heb gelukkig een vrij mooie voorraad bdx 2005,2006 en 2008 liggen waar ik in de toekomst hopelijk veel plezier zal aan beleven, maar echt nog veel 2009 en 2010 bijkopen zie ik voorlopig niet zitten, ik vraag me wel af op welk niveau deze prijsstijgingen gaan aftoppen, ergens is er een grens natuurlijk, maar het zou kunnen dat we deze nog lang niet hebben bereikt en ik vrees een beetje dat het voor de gewone amateur de komende jaren niet zo leuk zal worden als de Chinezen ook de super seconds en domeinen zoals Domaine de Chevalier willen inslaan, dan wordt het echt dramatisch voor de gewone liefhebber, dat de prijzen voor Petrus en Lafite en zo sky high gaan vind ik persoonlijk niet zo erg, die liggen toch buiten budget en ook wel een beetje uit mijn interesse-regio


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 02-03-2011 09:37 PM

De interesse van China staat nog maar in zijn kinderschoenen.
De vraag zal daar dus nog enorm stijgen, de productiecapaciteit van de GCC-wijnen zal vanzelfsprekend niet stijgen.
Conclusie: dalen zullen de prijzen zeker niet.

Na China is Indië in opmars, economisch gezien.
Stel dat Indië's economie groeit zoals die van China (China is nu 2de grootste economie vd wereld geworden, Japan valt terug naar 3)
dan denk ik niet dat daar die hype voor franse wijnen in het algemeen en Bdx-wijnen in het bijzonder, dergelijke dimensies zal aannemen.
De Indiërs hebben een totaal andere cultuur dan die gekke Chinezen die zich zo laten meeslepen in hypes en foliekes.
Rare jongens hoor....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Kris G - 02-03-2011 09:40 PM

@Bert : het is India Tongue (Ben Crabbé zou het in Blokken nie goe keuren Big Grin)


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 02-03-2011 09:48 PM

(02-03-2011 09:40 PM)Kris G schreef:  @Bert : het is India Tongue (Ben Crabbé zou het in Blokken nie goe keuren Big Grin)

Zjuust, Kris.

Ben Crabbé....
Heeft in de Allerslimste Mens ter Wereld nog eens bewezen de Allergrootste Lul ter Wereld te zijn...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 02-03-2011 09:49 PM

@Doc: Wat versta jij onder een ECHTE grote topper voor 30 euro?


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Kris G - 02-03-2011 09:51 PM

(02-03-2011 09:48 PM)Bert schreef:  
(02-03-2011 09:40 PM)Kris G schreef:  @Bert : het is India Tongue (Ben Crabbé zou het in Blokken nie goe keuren Big Grin)

Zjuust, Kris.

Ben Crabbé....
Heeft in de Allerslimste Mens ter Wereld nog eens bewezen de Allergrootste Lul ter Wereld te zijn...

ik had nog liever Linda de Win dan die lul Big Grin

(nog aardrijkskunde gegeven : moest ik op reageren hé Wink)


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - don quichotte - 02-03-2011 11:12 PM

(02-03-2011 09:09 PM)dr_magooo schreef:  .............

En mijn voorkeuren zijn de laatste 10 jaar nogal veranderd....

Velen onder ons zullen de komende jaren misschien merken dat ze mij daarin (wellicht) gevolgd zijn ! Cool

Ik heb de indruk dat jij me bent gevolgd.Wink

Maar ik zit dan ook in het wijnwereldje van begin de jaren zeventig.
Toen stond er geen enkel haar op mijn hoofd dat er aan dacht van 1200 BF voor een fles wijn op tafel te gooien.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 03-03-2011 09:06 AM

(02-03-2011 11:12 PM)don quichotte schreef:  Toen stond er geen enkel haar op mijn hoofd dat er aan dacht van 1200 BF voor een fles wijn op tafel te gooien.

Jaren '70...
En nu staat er ook waarschijnlijk geen enkel haar meer op uw hoofd, Don?
Wink cheers


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Mt - 03-03-2011 09:07 AM

Big Grin


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Tom - 03-03-2011 11:28 AM

Geplaatst door Kris G - Gisteren 08:36 PM
"bdx is de laatste jaren zeker onderhevig aan speculatie, daar kunnen we het wel eens over zijn, maar ik vind niet dat je kunt stellen dat andere regio's merkelijk goedkoper zijn ..."

watte TARARA watte

Even als vb. bij de witte blijven om wat te objectiveren.
- ong. 20 euro: hoeveel Bordeauxs koop je hiermee die door het gros der recensenten beschouwd worden als zijnde absolute wereldtop?

- ong. 20 euro:
LANGUEDOC, Mas Jullien, 2008 wel (zie RVF - lijst topwijnen FRA ...),
LOIRE, Richard Leroy, Les Noêls de Montbenault, 2005 wel (zie RVF, zie RP, zie WS,...)

Voorts:
1) ben zeker geen BDX-basher
2) heb BDX liggen
Maar eens over het muurtje kijken kan leerrijk zijn.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 03-03-2011 01:50 PM

(02-03-2011 09:49 PM)Pat Leoville schreef:  @Doc: Wat versta jij onder een ECHTE grote topper voor 30 euro?

@Pat : Ik ga hier geen line-up geven van een aantal wijnen uit diverse Franse appellaties , Italië, Spanje of Portugal ...

Een "topper" is voor mij persoonlijk een wijn die super is op alle vlak , hier komen we weer aan de persoonlijke appreciatie. Vele zaken spelen hier een rol zoals je weet. Van terroir tot vinificatie enz. Veelal zijn het ook sterrendomeinen, maar ook niet altijd. Eigenlijk zou dit een aparte topic kunnen zijn onder "Wat is voor jouw een topper"....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 03-03-2011 02:09 PM

(03-03-2011 01:50 PM)dr_magooo schreef:  
(02-03-2011 09:49 PM)Pat Leoville schreef:  @Doc: Wat versta jij onder een ECHTE grote topper voor 30 euro?

@Pat : Ik ga hier geen line-up geven van een aantal wijnen uit diverse Franse appellaties , Italië, Spanje of Portugal ...

Een "topper" is voor mij persoonlijk een wijn die super is op alle vlak , hier komen we weer aan de persoonlijke appreciatie. Vele zaken spelen hier een rol zoals je weet. Van terroir tot vinificatie enz. Veelal zijn het ook sterrendomeinen, maar ook niet altijd. Eigenlijk zou dit een aparte topic kunnen zijn onder "Wat is voor jouw een topper"....

Wel Doc voor mij heb je hierin 100% gelijk.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 03-03-2011 05:16 PM

Aan jou de eer Pat om de topic te openen thumb


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Jean - 17-03-2011 02:35 PM

Wat ik mij nu afvraag in deze (voor Japan) rampzalige tijden (en zonder de catastrofe te willen minimaliseren): is Japan een grote afnemer van Bordeaux? En zullen de gebeurtenissen aldaar een impact hebben op de prijszetting van bepaalde wijnhuizen?

In ieder geval: na 9/11 in New York zijn de Amerikanen en masse wijn beginnen inslaan. Hun redenering: "Morgen kan het gedaan zijn, dus we kunnen er maar beter nu van profiteren".


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 17-03-2011 02:41 PM

(17-03-2011 02:35 PM)Jean schreef:  In ieder geval: na 9/11 in New York zijn de Amerikanen en masse wijn beginnen inslaan. Hun redenering: "Morgen kan het gedaan zijn, dus we kunnen er maar beter nu van profiteren".

... om ze tijdens de financiële crisis massaal te dumpen. Lijkt me toch een krasse uitspraak.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Sensor - 18-03-2011 04:41 PM

Altijd leuk die berichten over de prijzen van Bordeaux...animatie verzekerd.

Vanzelfsprekend is het als Bordeaux liefhebber wat vervelend om steeds meer te moeten betalen voor minder volume aan kwaliteit. Langs de andere kant is het een economische evidentie als alle andere waarbij enorme kapitalen razendsnel, al dan niet emotioneel gestuurd, naar opportuniteiten vloeien. Wijn is daarop geen uitzondering, spijtig genoeg.
Evenmin duidelijk voorspelbaar. De gebeurtenissen in Japan bv geven enerzijds een tempering van de inlandse vraag terwijl langs de andere kan de Yen stijgt in waarde wat import goedkoper maakt.

Hoe dan ook...ikzelf zit liever met een desnoods dure lekkere Bordeaux opgescheept dan een duur waardeloos aandeel. Zoals alles is het een kwestie van keuze en deze keuze is niet zo moeilijk voor mij. Er zijn duizenden lekkere wijntjes doch de top-Bordeaux blijft men passie. Of om het anders te stellen...'k heb meerdere fijne gasten als goede vrienden doch vrouwen kunnen me meer passie doen ervaren. En zoals meerderen onder jullie weten kosten vrouwen soms extra meer...met recht en reden.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - barre - 18-03-2011 04:45 PM

artikel in standaard vandaag

PARIJS - De bordeauxwijnen uit het zuidwesten van Frankrijk kenden in 2010 een mooi herstel in hun exportverkopen tot 235 miljoen flessen. China stoot België voor het tweede jaar op rij van de tweede plaats in de lijst met grootste invoerders van bordeauxwijnen. Dat maakte het 'Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux' (CIVB) gisteren bekend tijdens een persconferentie.

De totale export steeg met 14 procent tot 1,77 miljoen hectoliter of een waarde van 1,51 miljard euro. Duitsland blijft de absolute topbestemming met 264.000 geëxporteerde hectoliter. China komt op de tweede plaats met 229.000 hectoliter, een stijging van 67 procent. België belandt daardoor net als vorig jaar op de derde plaats in de exportlandenlijst.

In aankoopwaarde, niet in volumes, bestijgt Hongkong de eerste plaats (251 miljoen euro), nog voor historische klant het Verenigd Koninkrijk (227 miljoen euro). Hongkong bezet de zevende plaats als het om volumes gaat. De tandem Hongkong-China neemt 27,5 procent van de bordeauxs in, voor een waarde van 415 miljoen euro.

Zowat 51 procent van het volume van de bordeauxwijnen werd uitgevoerd naar landen in de EU.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 18-03-2011 07:36 PM

watte watte watte
puke
banghead
Gek?
1234
aaarggl
(18-03-2011 04:45 PM)barre schreef:  De tandem Hongkong-China neemt 27,5 procent van de bordeauxs in, voor een waarde van 415 miljoen euro.

Geschift toch?


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 18-03-2011 08:06 PM

(18-03-2011 07:36 PM)Bert schreef:  De tandem Hongkong-China neemt 27,5 procent van de bordeauxs in, voor een waarde van 415 miljoen euro.

Geschift toch?
[/quote]

De tandem Vinama-Vinejo neemt de rest voor zijn rekening
Cool


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 21-03-2011 06:35 PM

http://gje.mabulle.com/index.php/2011/03/16/201352-bordeaux-primeurs-2010-le-point-de-vue-de-bernard-magrez
Rolleyes


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - jazzper - 21-03-2011 06:49 PM

straks moeten we nog hopen op een supertsunami, aardbeving, breuk in de yangtzee dam etc zodat de bordelais met hangende pootjes terugkomen naar hun vanouds beste klanten: de belgen....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - carl - 03-04-2011 08:55 PM

Vanaf morgen weten we meer omtrent de kwaliteit van het nu al bejubelde jaar 2010. Toch voor diegenen die niet geabonneerd zijn op de nieuwe site van J. Suckling want die is vorige week al gaan proeven in Bordeaux ....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 04-04-2011 12:58 PM

Dit onthoud ik alvast over 2010 voor rechteroever
http://www.decanter.com/bordeaux-2010/en-primeur-coverage/519607/bordeaux-2010-first-verdicts-from-london-tasting


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Pat Leoville - 04-04-2011 02:50 PM

Toch al wat langer bekend dat merlot een probleempje gaat worden in Bordeaux door de opwarming van de aarde indien je van finesse-rijke wijnen houdt. Voor mij zijn 2006 en 2008 heel mooi in de rechteroever.[/align]


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 09-04-2011 10:50 AM

Wie neemt de primeurproeverijen nog serieus...?

http://www.jancisrobinson.com/articles/a20110406.html


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - jazzper - 09-04-2011 11:45 AM

(09-04-2011 10:50 AM)vinejo schreef:  Wie neemt de primeurproeverijen nog serieus...?

http://www.jancisrobinson.com/articles/a20110406.html

de chinezen, amerikanen, indiërs, parker maar ik niet meer....


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - carl - 12-04-2011 05:58 PM

Een eerste ideetje over de oogst 2010 in Bordeaux : http://www.thewinedoctor.com/tastingsformal/bordeaux2010.shtml


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Jeroen - 13-04-2011 12:35 PM

interessant!!!!


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 13-04-2011 03:51 PM

't Was wel een heel eind lezen vooraleer het effectief over 't oogstjaar ging Smile


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - carl - 14-04-2011 10:33 AM

De eerste scores voor Pessac-Leognan. Wat vooral opvalt vind ik zijn de hoge scores voor de rode Carbonnieux en Latour-Martillac.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Olaf - 14-04-2011 10:50 AM

(18-03-2011 08:06 PM)vinejo schreef:  
(18-03-2011 07:36 PM)Bert schreef:  De tandem Hongkong-China neemt 27,5 procent van de bordeauxs in, voor een waarde van 415 miljoen euro.

Geschift toch?

De tandem Vinama-Vinejo neemt de rest voor zijn rekening
Cool
[/quote]


applausapplaus


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 14-04-2011 12:12 PM

En het wijnliefhebbers forum komt bij die mannen proeven. applausapplausapplaus cheerscheerscheers Cool[/b]


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - carl - 14-04-2011 12:21 PM

(14-04-2011 12:12 PM)koen schreef:  En het wijnliefhebbers forum komt bij die mannen proeven. applausapplausapplaus cheerscheerscheers Cool[/b]

huhuh


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Olaf - 14-04-2011 09:15 PM

Altijd welkom hier. Ik zal de voordeur dan op een kier laten staan want aanbellen lukt je natuurlijk niet met al die flessen in je handen... Big Grin


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - carl - 19-04-2011 09:14 PM

Een leuk lijstje om de volgende weken te volgen voor de Sauternes-Liefhebbers Wink :

http://bordeauxgold.com/5203/2010-sauternes-final-top-40-with-neal-martins-wine-advocate-scores/


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 04-05-2011 10:43 AM

For what it' s worth... Rolleyes RP scores voor Bordeaux 2010

http://bleguern.fr/blg/primeur/tasters.php?t=rp&year=2010&lang=fr


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 04-05-2011 09:12 PM

(04-05-2011 10:43 AM)vinejo schreef:  For what it' s worth... Rolleyes RP scores voor Bordeaux 2010

http://bleguern.fr/blg/primeur/tasters.php?t=rp&year=2010&lang=fr

Goh ja,
het geeft toch altijd een referentie...
En tot vóór 2009 zal hij er ook niet veel naast gezeten hebben.
Met 2009 vroeg ik me af of de scores plots op 105 waren...

Blij in ieder geval dat de prijzen er niet bijstaan:
dat zou mijn avond vergallen...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Jeroen - 06-05-2011 12:52 PM

De punten van Parker zijn nu ook bekend, het prijzenfeest kan beginnen...
zie http://www.bordoverview.com/


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 13-05-2011 08:03 AM

http://www.idealwine.net/blog/2011/05/12/primeurs-quand-robert-parker-s%E2%80%99inquiete-d%E2%80%99une-possible-manipulation-des-prix/


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 22-05-2011 09:20 PM

In bijlage : primeurs 2010 volgens Bernard Burtschy


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Marc - 22-05-2011 10:47 PM

Staan daar nu niet een aantal wijnen dubbel in, met telkens andere beoordeling? Raar...
(Les Cerisiers Ch de Francs, Ch Reynon blanc, La Pointe Pomerol,...)


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vincent - 23-05-2011 12:05 AM

De zeepbel zal ooit wel eens barsten... uiteindelijk is het enkel druivensap waar wij allen. aaan verslaafd zijn. Laat ons hopen op economische crisis in china en de prijzen zullen ealen... in good times we drink to celebrate, in bad to forget


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - barre - 23-05-2011 11:28 AM

daar geloof ik niet veel van, gezien het beperkt aanbod voor een zeer grote markt.... zelfs al is het crisis in china, er zit geld genoeg. En dan is het rusland, of wie weet ontdekken ze binnenkort in India franse wijn


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 23-05-2011 12:16 PM

(22-05-2011 09:20 PM)vinejo schreef:  In bijlage : primeurs 2010 volgens Bernard Burtschy

Thanks, vree interessant.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Jean - 23-05-2011 01:15 PM

In de Weekend Knack van twee weken geleden gaf Herwig Vanhove zijn mening omtrent Bordeaux 2010. Is hij een goede referentie?

Eén van zijn besluiten was dat men in dit grote jaar vooral moet uitkijken naar de 'kleinere' wijnen. Zo zou Vrai Canon Bouché uitstekend zijn...

Nu ja, de grote zijn toch niet meer te betalen hé...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Olaf - 23-05-2011 05:36 PM

(22-05-2011 09:20 PM)vinejo schreef:  In bijlage : primeurs 2010 volgens Bernard Burtschy

Bernard Burtschy, heb hem vorige maand op een boot op de Moezel leren kennen in de zon met een pint erbij (althans ik dan want ik had even genoeg van wijn). Zeer vriendelijke man en hield zich een beetje op afstand ten op zichte van de rest. Komt uit de Elzas trouwens.

Ga het rapport zeker doornemen Jo. thank you


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 23-05-2011 08:27 PM

My pleasure Smile , 2010 lijkt toch een jaargang die we met enige reserve moeten bekijken, hier en daar té snelle suikers met onrijpe (groene) tannines als gevolg, een koudeslag in de nacht van 6 juni waardoor er een zeer ongelijke groei ontstond, énorm geconcentreerde druiven die nochtans niet per sé voor evenwichtige wijnen zullen zorgen, zéér hoge zuren én hoge alcohol, zoete wijnen die veel lichter uitvallen dan 2007 en 2009...

"Le PR Dennis Dubourdieu" vond ik ook wel veelzeggend...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 24-05-2011 10:19 PM

(23-05-2011 12:05 AM)vincent schreef:  De zeepbel zal ooit wel eens barsten... uiteindelijk is het enkel druivensap waar wij allen. aaan verslaafd zijn. Laat ons hopen op economische crisis in china en de prijzen zullen ealen... in good times we drink to celebrate, in bad to forget

Economische crisis in China lijkt me niet realistisch in de komende jaren; er is net weer een heropleving bezig (lees: een nóg sterkere groei), maar Indië is idd een volgende markt... You can count on that...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - doc - 24-05-2011 11:05 PM

Een economische crisis die het te goed doet, kan naar 't schijnt ook imploderen... 'k weet niet meer waar dat ik dat gehoord heb, dacht ergens in Ter Zake... Waar zijn de economisten op dit forum ?


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - barre - 25-05-2011 12:01 PM

Moest er al crisis in China komen, wat zich waarschijnlijk gewoon vertaalt in geen dubbele groeicijfers voor een jaar, dan zullen het de gewone Chinese arbeiders zijn die daar eventueel de dupe van worden.
De wijndrinkers uit China zullen er geen Yuan minder door verdienen.

En dan zijn er nog andere opkomende industrieen, Rusland, India... de grootverdieners willen zich allemaal de westerse luxe eigen maken.... live with it... als ge al eens een mytisch fleske kunt proeven/kopen, doen, en voor de rest, op zoek gaan naar betaalbare schatten


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Olaf - 25-05-2011 08:41 PM

Lees overal dat het trouwens niet de Chinezen zijn die in Primeur kopen maar de westerlingen die het zodra de wijn geleverd wordt het aan de Chinezen proberen te gaan slijten.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 25-05-2011 10:06 PM

(25-05-2011 08:41 PM)Olaf schreef:  Lees overal dat het trouwens niet de Chinezen zijn die in Primeur kopen maar de westerlingen die het zodra de wijn geleverd wordt het aan de Chinezen proberen te gaan slijten.

Olaf, lees eens eerste post op blz 6 van dit topic


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Roeland V - 25-05-2011 10:15 PM

Inderdaad.
Ben nu voor een belangrijk WSET wijnexamen aan het studeren daarover.
De case study die we moeten voorbereiden en de paper die we op 6 juni moeten schrijven heeft als onderwerp
" The emergence of the new Asian trade and consumer markets of India, China, Japan and others".

Ben daar nu al enkele dagen alles over aan het verslinden wat ik vind.

Olaf heeft gelijk: het zijn de Engelsen en de Amerikanen die alles opkopen en dan via hun Hong Kong hub (zowel de UK importeur Berry Bros & Rudd als anderen bv. het Amerikaanse grootste veilinghuis Acker, Merill & Conduit, hebben daar allemaal een winkel) doorsluizen naar Azië.

Wist je dat Farr Vintners (de nr. 1 importeur van de UK) in hun afgelopen boekjaar een omzet hadden van 169 miljoen £ ? (voor de duidelijkheid, dat is dus 10 miljard oude belgische frankskes.... )
Van dat bedrag waren hun klanten uit het Verre Oosten goed voor 49,27 % van de totale waarde en die klanten waren de nr.1. Hun klanten uit eigen land, UK, waren slechts goed voor 40,60% van hun totale omzet.
Straf hé...



RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 25-05-2011 10:23 PM

Waar is diene smiley nu weer waarvan dat da bakkes openvalt...
(25-05-2011 10:15 PM)Roeland V schreef:  Olaf heeft gelijk: het zijn de Engelsen en de Amerikanen die alles opkopen en dan via hun Hong Kong hub (zowel de UK importeur Berry Bros & Rudd als anderen bv. het Amerikaanse grootste veilinghuis Acker, Merill & Conduit, hebben daar allemaal een winkel) doorsluizen naar Azië.

Wist je dat Farr Vintners (de nr. 1 importeur van de UK) in hun afgelopen boekjaar een omzet hadden van 169 miljoen £ ? (voor de duidelijkheid, dat is dus 10 miljard oude belgische frankskes.... )
Van dat bedrag waren hun klanten uit het Verre Oosten goed voor 49,27 % van de totale waarde en die klanten waren de nr.1. Hun klanten uit eigen land, UK, waren slechts goed voor 40,60% van hun totale omzet.
Straf hé... [/color]

Roeland, weet je ook welke marge bvb Farr Vinters nemen op verkoop naar de Aziaten?
Want omzet maken kan iedereen, de winst is belangrijker...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Roeland V - 25-05-2011 10:43 PM

@Bert: ik zal ze eens opbellen en het ze vragen Big Grin


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Olaf - 25-05-2011 11:18 PM

(25-05-2011 10:06 PM)Bert schreef:  
(25-05-2011 08:41 PM)Olaf schreef:  Lees overal dat het trouwens niet de Chinezen zijn die in Primeur kopen maar de westerlingen die het zodra de wijn geleverd wordt het aan de Chinezen proberen te gaan slijten.

Olaf, lees eens eerste post op blz 6 van dit topic

Bert ik refereerde specifiek naar het "en primeur" kopen en niet over de "niet primeur" wijnen die ze Chinezen wel in grote hoeveelheden inslaan. De Chinezen zelf kopen niet in Primeur want ze willen niet zo lang op hun wijn wachten.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - barre - 26-05-2011 08:55 AM

Nu, of de chinezen rechtsstreeks en primeur kopen of via Engelse en Amerikaanse handelaars, door hun vraag zetten ze wel de prijs natuurlijk


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 07-03-2012 09:44 AM

Weetje: één van de Chinese miljardairs heeft zijn bestelling primeur 2010 afgezegd (blijkbaar is het gedaan met de speculatie) ... 15mio € Big Grin ... verschillende groothandels zitten met de handen in 't haar Rolleyes eigen schuld.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 07-03-2012 12:47 PM

Dus... vlug wat 2010 bestellen vooraleer Parker 25 Chateaux 100/100 geeft...? Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Bert - 07-03-2012 01:12 PM

(07-03-2012 09:44 AM)koen schreef:  Weetje: één van de Chinese miljardairs heeft zijn bestelling primeur 2010 afgezegd (blijkbaar is het gedaan met de speculatie) ... 15mio € Big Grin ... verschillende groothandels zitten met de handen in 't haar Rolleyes eigen schuld.

Ha! We want more!!


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 08-03-2012 10:59 AM

(07-03-2012 12:47 PM)vinejo schreef:  Dus... vlug wat 2010 bestellen vooraleer Parker 25 Chateaux 100/100 geeft...? Wink
Wachten ... tot de cabestrel wordt aangeplant ... Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 08-03-2012 12:38 PM

(08-03-2012 10:59 AM)koen schreef:  
(07-03-2012 12:47 PM)vinejo schreef:  Dus... vlug wat 2010 bestellen vooraleer Parker 25 Chateaux 100/100 geeft...? Wink
Wachten ... tot de cabestrel wort aangeplant ... Wink

Ik heb blijkbaar iets gemist want ik begrijp hier even weinig van als van de gemiddelde post van Venne Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 08-03-2012 01:16 PM

(08-03-2012 12:38 PM)vinejo schreef:  
(08-03-2012 10:59 AM)koen schreef:  
(07-03-2012 12:47 PM)vinejo schreef:  Dus... vlug wat 2010 bestellen vooraleer Parker 25 Chateaux 100/100 geeft...? Wink
Wachten ... tot de cabestrel wordt aangeplant ... Wink

Ik heb blijkbaar iets gemist want ik begrijp hier even weinig van als van de gemiddelde post van Venne Wink

Niks gemist want nog niet commercieel aangeplant Big Grin ... blijkbaar een nieuwe superdruif: kruising van CS en mourvèdre ... het beste van BDX-Bandol? cheers


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 08-03-2012 01:21 PM

Hé, dat lijkt me inderdaad wel iets voor mij... De naam komt dan van cabernet -monastrell waarschijnlijk. Wordt een beestig wijntje... taz


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - nco - 08-03-2012 06:15 PM

(08-03-2012 12:38 PM)vinejo schreef:  Ik heb blijkbaar iets gemist want ik begrijp hier even weinig van als van de gemiddelde post van Venne Wink

woehawoeha


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - don quichotte - 18-04-2013 10:58 PM

(02-03-2011 07:15 PM)Pat Leoville schreef:  
(02-03-2011 05:58 PM)jazzper schreef:  ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile

Daar zou ik mijn handen toch niet voor in het vuur steken hoor.
Ik verwacht niet dat de prijzen direkt gaan zakken tot het primeurniveau van 2008, maar blijven stijgen, ook na 2010, dat is afwachten.

En teken aan de wand. De Chinezen blijken ook niet meer de zotte prijzen te willen betalen voor de premier crus en andere topwijnen.
http://www.thedrinksbusiness.com/2013/04/china-turning-its-back-on-top-bordeaux/


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - Johan_Vdd - 19-04-2013 09:31 AM

Ik vind dat artikel eigenlijk zeer slecht nieuws. De aandacht gaat nu blijkbaar naar de prijsregio <35£. Laat dit nu net de prijsregio zijn die velen nog interesseert.

Als deze wijnen als gevolg van de toegenomen (Chinese) vraag sterk in prijs stijgen, dan betekent dat volgens mij dat nog veel meer wijnliefhebbers Bordeaux de rug zullen toekeren. Dit is bij mij sowieso nu al het geval. Bordeaux-aankopen zij bij mij nu eerder een uitzondering geworden.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 19-04-2013 09:59 AM

(19-04-2013 09:31 AM)Johan_Vdd schreef:  Ik vind dat artikel eigenlijk zeer slecht nieuws. De aandacht gaat nu blijkbaar naar de prijsregio <35£. Laat dit nu net de prijsregio zijn die velen nog interesseert.

Heb net hetzelfde gedacht...


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 19-04-2013 10:19 AM

Is al langer bezig hoor, de highflyers halen natuurlijk het nieuws maar:

Chinadaily in 2012:
The current average price of Bordeaux wine per bottle in Hong Kong is 21 euros ($27), almost three times than the 7.4 euros of the global average price, Haushalter said, while it is 5.1 euros in the Chinese mainland.


Dus er wordt toch ook al serieus wat "goedkopere" bordeaux verkocht.


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - vinejo - 19-04-2013 10:49 AM

(19-04-2013 10:19 AM)koen schreef:  Is al langer bezig hoor, de highflyers halen natuurlijk het nieuws maar:

Chinadaily in 2012:
The current average price of Bordeaux wine per bottle in Hong Kong is 21 euros ($27), almost three times than the 7.4 euros of the global average price, Haushalter said, while it is 5.1 euros in the Chinese mainland.


Dus er wordt toch ook al serieus wat "goedkopere" bordeaux verkocht.

Die van 5 euro mogen ze hebben Wink


RE: 2010 duurder dan 2009 ? - koen - 19-04-2013 11:41 AM

Dat dacht ik eerst ook maar leek me weinig, vraag me af of ze het over bordeaux hebben of over de gemiddelde prijs van een ingevoerde fles wijn.
In hetzelfde artikel Mainland China : 354mio € bordeaux invoer voor 15mio flessen, komt op 23,6€/fles dat lijkt al geloofwaardiger.

Cijfertjes ... ge kunt ermee goochelen

http://europe.chinadaily.com.cn/business/2012-11/03/content_15871899.htm