Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2010 duurder dan 2009 ?
01-03-2011, 05:31 PM
Bericht: #1
2010 duurder dan 2009 ?
Een verkoopstruc?
.doc  Beste Bordeauxvrienden.doc (Grootte: 21 KB / Aantal keer gedownload: 37)
01-03-2011, 05:36 PM
Bericht: #2
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
geen verrassing, lagere rendementen dan in 2009, een aantrekkende economie, nog meer interesse vanuit China en weeral de aankondiging dat het het beste bdx jaar ooit is, prijzen voor de grote kastelen verwacht ik 50% duurder dan voor de primeurs 2009, mijn interesse voor de primeurs zal snel over zijn als ik wa prijzen zal gezien hebben
01-03-2011, 06:34 PM
Bericht: #3
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Mijn kijk op deze prijsevolutie.

Ik geloof ook dat op de top châteaux en soortgelijke van 2010 nog meer zal gejaagd worden. Sommigen zullen een vermeerdering van 50% en meer zelfs halen.Een stijging zoals op vele 2009 ers verwacht ik niet.

Een daling zie ik zeker niet zitten.

Bij mij is het nu een kwestie van “Wait and see”.

Ik heb op dit ogenblik geen enkele kijk hoe het echte wijndrinkend wereldje reageert; namelijk hoe zij hun aangekochte (primeur)wijn gaan opslaan als investering of hem gaan definiëren als te drinken stuff.

Een pak van de topwijnen van 2009 zijn aangekocht in primeur door de groothandel (bv Engeland) om deze later aan hogere prijzen te slijten aan bv China.

Een markt die een voorteken kan zijn van stabiliserende prijzen of zelfs dalende zijn de grote veilinghuizen zoals bv een Christie's. Deze laatste hebben spijtig genoeg in 2010 ook nog een stijging gekend zowel quasi volume als prijsniveau.

@ jr02

Die wijnhandelaar doet dit zeker ook als een verkoopstruc.
Misschien zijn er wijnhandelaars die buiten de contractuele verkoop van de primeurs van 2009 (waarvoor hun rekening reeds werd gecrediteerd) de toekomst van een vlotte verkoop van de 2009 in twijfel beginnen te trekken.
Naast mij zullen er nog meer wijnliefhebbers zijn die reeds lang hebben afgehaakt die zotte prijzen nog te betalen. huhuh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-03-2011, 07:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-03-2011 om 07:46 PM door Pat Leoville.)
Bericht: #4
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Uit redelijke bron: 2010 zal nog stijgen in prijs. Chinezen zijn het rijtje aan het afgaan. De subtoppers komen in het vizier.
Zij die wat of veel 2008 gekocht hebben in primeur thumb. Kijk maar eens hoeveel duurder deze aan het worden zijn.
01-03-2011, 09:29 PM
Bericht: #5
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Ik durfde in 2008 al niet meer, laat staan het jaar erna...
Nu bekeken jammer, vanzelfsprekend...
(Waar ligt dienen glazen bol hier ergens?)
01-03-2011, 09:57 PM
Bericht: #6
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
mijn 1x Trotanoy 2008 en 1x Haut-Brion 2008 zijn schot in de roos, nu dilemma : zelf uitdrinken of verkopen/ruilen > geen gemakkelijke beslissing, mijn andere primeurs waren minder interessant, Lagrange 2008 nu 2,5 € onder de primeurprijs gekocht
02-03-2011, 12:11 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 12:30 AM door doc.)
Bericht: #7
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
@Don "Naast mij zullen er nog wijnliefhebbers....", ge moogt gerust zijn ! En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.
@jr: en 't is allemaal Bdx bij Douchy, olé olé ! Niks anders ? Had hij vroeger geen Penfolds Grange ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 08:46 AM
Bericht: #8
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
@ Dr Magoo
90% is wel Brdx bij Douchy,
maar den Penfolds staat nog altijd op zijn lijst op de site.
Hier aan de kust is het niet veel soeps van handelaars die zich buiten brdx willen wagen.
02-03-2011, 09:45 AM
Bericht: #9
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 12:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 12:12 PM door koen.)
Bericht: #10
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-03-2011, 12:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 01:16 PM door Pat Leoville.)
Bericht: #11
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Klasse of Topklasse, ieder zijn mening ,ieder zijn smaak. Het is wel zo dat een topklasse-flesje uit o.a. Toscana of Piemonte toch ook al snel wat meer kost dan 75euro. Denk maar aan: Solaia van Antinori, Sassicaia, Ornellaia of een Barolo Riserva Monfortino, Giacomo Conterno of een flesje uit Spanje, de l'Ermita van Alvaro Palacios of eentje uit de Rhone van Domaine Etienne Guigal, en zo kunnen we toch ook nog wel wat doorgaan hoor. Het zijn wel niet de prijzen van een Lafite of Petrus, maar toch.
Zotte prijzen zijn er bijna overal. Alleen zijn de zotte-Bordeauxprijzen de bekendste en komen ze hier veel voor en gaat het bij velen nu erg snel naar boven met de prijs.
Het is alleen zo dat het bij Doc erop leek dat hij wel een zotte prijs wou betalen, maar niet voor een Bordeaux-wijn. Maar dit zal wel fout begrepen zijn.
Voor wijnliefhebbers als wij is een flesje van 75 euro eigenlijk toch ook al een zotte prijs.
02-03-2011, 01:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 01:19 PM door koen.)
Bericht: #12
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Indeed Pat, 75€ is al een zotte prijs maar als daar echt iets tegenover staat (bijv Gauby, Clos Saint Jean, Rayas ...) kan ik er nog een beetje inkomen. In de streken die je aanhaalt spreken we van toppers met vrij beperkte productie en de prijzen blijven er min of meer stabiel (behalve als er ne RP100 tussen steekt). Bordeaux is een beursgenoteerde business, daar is 't "money counts" en ze willen het onderste uit de kan halen. Dus ik blijf erbij relatief en absoluut een wereld van verschil. Geef toe als je de prijs van jouw favoriete chateau op twee jaar ziet verdubbelen dan weet je dat dit niet meer over kwaliteit gaat maar voornamelijk over optimisatie van winstmarges. Vandaar de klassa

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-03-2011, 02:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 02:29 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 12:10 PM)koen schreef:  
(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink



@Jo, Pat en Koen

Voilà Koen vertolkt hier inderdaad mijn gedachten goed.
Als ik zotte prijzen betaal, wil ik garanties over de kwaliteit. Vraag is natuurlijk wat zijn zotte prijzen- ik spreek niet over 75 euro (daarvoor zal je nog wel uitstekende wijnen vinden), voor mij beginnen de zotte prijzen vanaf 50 euro, ik leg de lat dus lager en deze is subjectief gezien het budget ik wil spenderen aan wijn. De kwaliteit die ik zoek in Bdx overtreft meestal die prijzen die ik vooropstel.
Daarmee heb je niet altijd garanties in de BdX. Het is waar dat ik geen Bdx kasteelwijnen meer gekocht heb sinds de hausse die nog altijd blijft duren (prijzen vertellen niks meer over de kwaliteit wel over het vraag en aanbod die spelen!).
Ik wil daar niet mee zeggen dat je geen mooie wijnen kunt vinden in Bdx aan pakweg 20-30 euro, maar die worden zeldzaam. Ik spreek enkel over de de prijs/kwaliteit van de "hogere cru's".
Bdx blijft hier een zeer gevoelige snaar blijkbaar...
Nog eventjes dit : mijn budget voor een fles wijn overstijgt zelden de 30 euro. Ik koop ook geen Italiaanse voor laat ons zeggen 50 euro en meer. Dit allemaal ter verheldering ....
Ik koop wel de top in de Languedoc of Loire voor zgz zotte prijzen en dat zijn prijzen waar het in Bdx soms mee begint. Kocht bvb een Coulée voor 55 euro, een Clos Marie Glorieuses aan 45 euro, en dat waren enkele "foliekes" (en supertop).
Voor een Smith Haut Laffite van 53 euro in primeur pas ik liever. Een Lafleur zou ik wel willen maar ...
Ik geef toe dat m'n uitspraak misschien wat raar was en misbegrepen kon worden.
Bon, nu ga ik werken om het wijnbudget bij te spekken anders zal ik de lat nog lager moeten leggen Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 02:32 PM
Bericht: #14
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Als de prijzen weer eens met een pak omhoog gaan, dan zal ik denk ik nooit meer een Bdx van pakweg het niveau Lagrange kopen, om maar iets te zeggen.Confused
Ik geef dit vb. omdat dit mijn limiet is voor een fles wijn (en dan nog enkel voor een speciale gelegenheid!). een hogere prijs kan en wil ik er simpelweg niet aan geven, daarvoor zijn er nog teveel andere mooie dingen in het leven.

Misschien moet ik nog vlug enkele flesjes van 2006 of 2008 proberen in te slaan, misschien voor sommige Bdx de laatste kans om ze in de toekomst eens te drinken...
Dus ik denk dat ik in de toekomst noodgedwongen (budget...) nog meer naar andere wijnstreken ga uitkijken!
wat natuurlijk ook heel boeiend kan worden!!Wink
02-03-2011, 02:33 PM
Bericht: #15
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 02:02 PM)dr_magooo schreef:  
(02-03-2011 12:10 PM)koen schreef:  
(02-03-2011 09:45 AM)vinejo schreef:  
(02-03-2011 12:11 AM)dr_magooo schreef:  En als ik zotte prijzen betaal dan is 't in een andere appellatie.

Dat vind ik nu een rare uitspraak zie.
In een andere appellatie wil je zotte prijzen betalen, enkel in Bordeaux niet?

Snap ze perfect, zotte prijs in absolute of relatieve termen. In de bordeaux zijn ze nu relatief en absoluut zot Big Grin Met een zotte prijs van bijv 75€/fles koop je in de Rousillon-Languedoc-Rhône-...Rioja-Priorat- ... Piedmonte-Toscana .... absolute topklasse ... in de bordeaux blijft het bij klassa Wink

Bdx blijft hier een zeer gevoelige snaar blijkbaar...

Integendeel, blijkbaar is het 'not done' om de afkeer tegenover Bordeaux niet te delen. Cool
Ik ben natuurlijk ook gedegouteerd door de belachelijke prijzen die sommige Chateaux halen, of door het decadente sfeertje dat er soms rond hangt. Maar ik vond gewoon, zotte prijzen zijn zotte prijzen. Als je dus 75 euro persoonlijk een zotte prijs vindt, dan betaal je die niet in Bordeaux maar ook niet elders. En vertel me nu niet dat je voor die prijs geen Bordeaux vindt van de kwaliteit van pakweg Clos des Papes. Niet alle wijnen volgen de gekke prijzen van Lafite en co, niet alle jaargangen gaan zo duur als 2009 (en idd, binnenkort valt te vrezen 2010).
Als bewust consument kan je aan 75 euro de top in Bordeaux drinken. Voorlopig toch nog, dat is waar--maar hoe dat evolueert is koffiedik kijken. Gaan de Chinezen na het verschijnen van de RVF in China nu massaal Leoville Poyferré gaan kopen (Poyferré is volgens mij topBordeaux, waarschijnlijk minder duur dan vele topRhones tegenwoordig). Of volgt er alweer een wereldwijde crisis waar zelfs de Chinezen onder gaan lijden (vandaag zeker niet ondenkbaar)?

Ik weet wel wat Doc bedoelde hoor. Voor een wijn uit de Languedoc is in de perceptie 40 euro een zotte prijs, voor Bordeaux vindt men 40 euro nog aanvaardbaar. En dan begrijp ik natuurlijk wel zijn uitspraak.
Hoewel de Domaine de 'l A die ik onlangs dronk (uit 2007 dan nog), me minstens even veel genot schonk als de Montcalmes (topLanguedoc) uit hetzelfde jaar (en met dezelfde prijs).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 02:57 PM
Bericht: #16
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 02:33 PM)vinejo schreef:  Integendeel, blijkbaar is het 'not done' om de afkeer tegenover Bordeaux niet te delen. Cool
Ik ben natuurlijk ook gedegouteerd door de belachelijke prijzen die sommige Chateaux halen, of door het decadente sfeertje dat er soms rond hangt. Maar ik vond gewoon, zotte prijzen zijn zotte prijzen. Als je dus 75 euro persoonlijk een zotte prijs vindt, dan betaal je die niet in Bordeaux maar ook niet elders. En vertel me nu niet dat je voor die prijs geen Bordeaux vindt van de kwaliteit van pakweg Clos des Papes. Niet alle wijnen volgen de gekke prijzen van Lafite en co, niet alle jaargangen gaan zo duur als 2009 (en idd, binnenkort valt te vrezen 2010).
Als bewust consument kan je aan 75 euro de top in Bordeaux drinken. Voorlopig toch nog, dat is waar--maar hoe dat evolueert is koffiedik kijken. Gaan de Chinezen na het verschijnen van de RVF in China nu massaal Leoville Poyferré gaan kopen (Poyferré is volgens mij topBordeaux, waarschijnlijk minder duur dan vele topRhones tegenwoordig). Of volgt er alweer een wereldwijde crisis waar zelfs de Chinezen onder gaan lijden (vandaag zeker niet ondenkbaar)?

Ik weet wel wat Doc bedoelde hoor. Voor een wijn uit de Languedoc is in de perceptie 40 euro een zotte prijs, voor Bordeaux vindt men 40 euro nog aanvaardbaar. En dan begrijp ik natuurlijk wel zijn uitspraak.
Hoewel de Domaine de 'l A die ik onlangs dronk (uit 2007 dan nog), me minstens even veel genot schonk als de Montcalmes (topLanguedoc) uit hetzelfde jaar (en met dezelfde prijs).

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden respect.
02-03-2011, 02:58 PM
Bericht: #17
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Ook ik ben als wijnliefhebber slachtoffer van de absurde prijsstijgingen. Ja, het is erg, neen, het is wellicht nog niet gedaan. We beseffen niet goed dat we hier in Belgie (Europa) de voorbije decennia in een bevoorrechte positie zaten. Nu hebben ook andere landen/continenten de geneugden van onze hobby ontdekt, en door de economische ontwikkelingen de middelen om ze te veroorloven...
Vraag en aanbod is the name of the game. En of de chateau's (die hierboven beschuldigd worden van woekerprijzen) hun prijs nu opvoeren of niet, als zij het niet doen, doet iemand anders het wel. Maw ofwel de chateaus, ofwel de negociants. Awel, dan heb ik vééééél liever dat de chateaus het geld krijgen om te investeren in technologie om de kwaliteit nog te verbeteren, dan dat de tussenhandelaars het allemaal in hun zakken steken, en er niets voor moeten doen in de plaats. Zolang de vraag groter is dan het aanbod zullen de prijzen verder stijgen. En Bordeaux is hiervan het eerste slachtoffer, waarom? Omdat zij het meest tot de verbeelding spreken omwille van hun historische reputatie (en daar kicken ze in Azie nogal op: naam, reputatie, labels,...). En ja, ik ben ook altijd een bordeaux fanaat geweest. Maar door de prijsdruk heb ik in vele andere regio's al absolute toppers ontdekt. En daar worden we als wijnliefhebbers alleen maar beter van. Zo hebben die prijsstijgingen ook nog positieve gevolgen....
02-03-2011, 03:18 PM
Bericht: #18
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
[Afbeelding: rjph6x.jpg]
EN omgekeerd Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 03:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 03:25 PM door doc.)
Bericht: #19
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Nog even voor alle duidelijkheid , ik ben zeker geen Bdx basher hoor, m'n kelder groeide in de jaren 90 met talrijke flesjes edel vocht uit Bdx, waar ik nog steeds plezier aan heb. En binnen enkele weken gaat er een Hosanna 2000 langs het velum palatinum.
De laatste primeur aankoop dateert echter van 2003.
Toch kocht ik me vorig jaar met veel liefde ook 6 flesjes Sociando 08. Gelukkig zijn er dus nog uitzonderingen, en akkoord met Dom de l'A...is er ook zo één.
Voor 75 euro zal je nog top vinden, maar mijn lat ligt lager zoals reeds gezegd, en dan wordt het moeilijker bij de hogere cru's. Dan gaan mijn vizier naar andere appellaties waar markteconomie minder fel doorspeelt.

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 03:41 PM
Bericht: #20
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 03:23 PM)dr_magooo schreef:  Nog even voor alle duidelijkheid , ik ben zeker geen Bdx basher hoor

Tuurlijk, dat weten wij wel hoor Wink
Maar dit is een discussieforum hé, dus waarom zouden we hierover niet discussiëren? Bordeaux kent alleman en iedereen heeft er wel een mening over, wat je niet kan zeggen over de appellatie Coteaux de Quercy. Vandaar dat ik reageerde op je opmerking 'Bordeaux ligt hier blijkbaar gevoelig'.
Trouwens, in je prijslimiet (50 euro) kan je nog steeds topBordeaux kopen, denk maar aan de eerder aangehaalde Poyferré, Calon Ségur, Malartic, Lynch Bages enz... (om nog te zwijgen over de toppers in minder gehyptte AOC' s)
Maar zoals gezegd, het is afwachten de volgende jaren, wat Peter schreef over onze hobby die nu ook in het Oosten is ontdekt is zeer to the point en eerlijk gezegd boezemt dit me wat schrik in voor de toekomst (relatief schrik hé, het blijft een luxeprobleempje uiteraard Rolleyes

De bevoorrechte positie geldt trouwen niet alleen voor wijnen, de luxe die we ons kunnen permitteren vinden wij zo normaal, terwijl een groot deel van de wereldbevolking al blij is met een dak boven het hoofd en de zekerheid van een maaltijd.
maar da s een ander verhaal, I know

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 05:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 06:11 PM door doc.)
Bericht: #21
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Tja, voor 53 euro heb ik een Beaucastel 2007 en voor 19 euro een Le Soula waarvan reeds sprake door Roeland V. En voor 20 euro een Richard Leroy uit de Loire...een Insolite aan nog geen 15 euro en ga maar door. Topkwaliteit verzekerd.
Het prijzenplafond voor het gros van de gewone cru's in Bdx blijft meestijgen met hun topcru's. Het aanbod dat met de voetjes op de grond blijft wordt kleiner en kleiner, dit wordt dus een onhoudbare zaak voor ons eenvoudige wijnliefhebbers. Dit is gelukkig NOG geen wetmatigheid voor bvb Loire, Sud-Ouest enz. Hopelijk blijft dit zo nog even.
En als laatste:
De prijzen van de eerder door Jo bovenvermelde wijnen (millésime 2009) zijn toch ook niet mis:Confused

Léoville Poyferré 2009 139 euro
Malartic Lagravière 2009 61.79 euro
Lynch Bages 2009 124.63 euro
Calon Ségur 68.95 euro
Pontet Canet 125 euro

Ja, wees gerust Btw inc.
Allen met kop en schouders door de prijzenmuur van 50 euro dus.
Wil je goedkoper ? Dan moet je oudere millésimes zien op de kop te tikken, veilingsites of gewoon ruilen.

Dit zijn wijnen die ik tot recent nog in mijn prijsvork kon kopen maar nu gedaan dus. Pure markteconomie, de kwaliteit blijft dezelfde. Wie er met het prijzengeld wegloopt, dat is de vraag. Investeringen in betere technologie ? Wink

Alle prijzen komen van topwijnen.be
De hausse is volgens mij nog niet afgelopen hoor.banghead

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 05:58 PM
Bericht: #22
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
02-03-2011, 05:59 PM
Bericht: #23
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Doc, zoals ik eerder al zei, niet met prijzen van 2009 vergelijken hé, dat weet ik ook... Rolleyes
Ik heb Malartic 2008 voor 29 gekocht, Lynch Bages 42 , Calon voor 35 en Pontet Canet 52
Allen topwijnen in hun appellatie volgens mij.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 06:04 PM
Bericht: #24
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 05:58 PM)jazzper schreef:  ik zal je al een geheimpje vertellen: 2012 wordt nog duurder dan 2010 en 2013 wordt nog duurder (tenzij de zondvloed of de 7 plagen in frankrijk uitbreken) Smile

Dat zei men na 2005 en 2006 (en zelfs de gekke prijzen van 2007) ook.
Maar dan was t crisis in 2009 en werden de prijzen van 2008 plots weer betaalbaar (zie vorige post)...
Afwachten dus...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 06:04 PM
Bericht: #25
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Inderdaad Jo, ik vermeldde het er nog eens bij dat het uiteraard over millésime 2009 ging, maar zo zie je dat er in 1 jaar tijd een enorme vlucht genomen werd, 2010 zal niet verbeteren.
Dit zullen stilaan de laatste koopjes zijn die je hebt kunnen doen. Zeer betreurenswaardig maar niks aan te doen... Ge zult meermaals 's avonds een Tourke moeten opendoen Wink
Een reden te meer om nog vlug wat godendrank in te slaan uit andere appellaties
voordat de hausse daar ook begint. De Chinese uitgave van RVF zal daar wellicht geen goed aandoen...

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 06:15 PM
Bericht: #26
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 06:04 PM)dr_magooo schreef:  Ge zult meermaals 's avonds een Tourke moeten opendoen Wink

Dat vind ik nu niet erg sè... Slurp

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 06:19 PM
Bericht: #27
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Wie er met het prijzengeld wegloopt, dat is de vraag. Investeringen in betere technologie ? Wink
En zeker investeringen in prestigieuse wijntempels ontworpen door gerenomeerde architecten Confused ... that's life ... sommige wijnen zijn nu éénmaal een exclusief luxe-product geworden.

Gelukkig dat het een grote wijnplas is.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-03-2011, 06:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2011 om 06:28 PM door doc.)
Bericht: #28
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
@Jo, mijn Tourkes kwamen vandaag trouwens toe ! Zal het "mee niet erg vinden" en mijn madam moet ook maar raar kijken als het flesje rap ledigt !Big Grin

@Koen, en dan te weten dat dat niet altijd meer oplevert aan kwaliteit.
Jo schreef: "De bevoorrechte positie geldt trouwen niet alleen voor wijnen, de luxe die we ons kunnen permitteren vinden wij zo normaal, terwijl een groot deel van de wereldbevolking al blij is met een dak boven het hoofd en de zekerheid van een maaltijd.
maar da s een ander verhaal, I know "

Laat ons daar aub altijd van bewust blijven... Het is een ander verhaal, maar het moet gezegd !

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-03-2011, 06:32 PM
Bericht: #29
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Tja, voor 53 euro heb ik een Beaucastel 2007 en voor 19 euro een Le Soula waarvan reeds sprake door Roeland V. En voor 20 euro een Richard Leroy uit de Loire...een Insolite aan nog geen 15 euro en ga maar door. Topkwaliteit verzekerd.

1/In Cora:
Poujeaux en Chasse Spleen 2008 aan 16 euro. (Insolite nog niet geproefd, maar zou die beter zijn?)
Branaire Ducru 2008 aan 28 euro (de helft van de prijs van Beaucastel en nochtans van gelijkwaardige kwaliteit imho)
Kirwan 2006: 30 euro

(02-03-2011 05:53 PM)dr_magooo schreef:  Het prijzenplafond voor het gros van de gewone cru's in Bdx blijft meestijgen met hun topcru's. Het aanbod dat met de voetjes op de grond blijft wordt kleiner en kleiner, dit wordt dus een onhoudbare zaak voor ons eenvoudige wijnliefhebbers. Dit is gelukkig NOG geen wetmatigheid voor bvb Loire, Sud-Ouest enz. Hopelijk blijft dit zo nog even.

Dat durf ik te betwisten. In Bordeaux is er een toplaag die belachelijk hoog in prijzen gaat, de wijnen daaronder gaan niet per sé mee in die hausse.
Vergelijk eens de prijzen van pakweg Lafon Rochet met die van 10 jaar geleden (even 2009 buiten beschouwing gelaten, daarover zijn we akkoord). Met moeite volgen die de inflatie... Je kan vandaag met hetzelfde (relatieve) budget nog steeds even goede Bordeaux kopen dan 10 jaar terug. Enig verschil, toen kon je mits een inspanningske op financieel vlak (lees een folieke) ook al eens een premier of supersecond in een goed jaar kopen. Dat is inderdaad waarschijnlijk voorgoed verleden tijd...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-03-2011, 06:46 PM
Bericht: #30
RE: 2010 duurder dan 2009 ?
Blijft natuurlijk een discussie die je kunt blijven voeren. Inderdaad, maar nu zijn we terug bij millésime 2008 en 2006. En daar heb je gelijk in. Die verdwijnen uit de rekken van de Cora en wat daarna?
Punt 2, terug gelijk voor het zelfde geld koop je niet meer dezelfde cru's...

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: