wijnliefhebbers
Restaurants met eerlijke wijnvisie - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante eet-drinkadressen (/forum-31.html)
+--- Forum: België (/forum-36.html)
+--- Discussie: Restaurants met eerlijke wijnvisie (/thread-1066.html)


Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 30-03-2011 02:10 PM

Ik dacht dat het misschien interessant zou zijn om een topic te starten met tips over restaurants met een eerlijke wijnvisie.

Hierbij kan het gaan om restaurants die bvb. een vaste prijs bij de aankoopprijs rekenen, hun 'aangepaste wijnen' formule zeer mooi verzorgen, een mooie selectie per glas aanbieden, of bvb. het BYO concept ondersteunen.

Ik werd geinspireerd door een recent artikel in 'de Tijd': http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wijn-op-restaurant-goedkoop-kan-ook.html

Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, en bvb. 'Restaurant Michel' (Groot-Bijgaarden) en 'Folliez' (Mechelen) voor de mogelijkheid om een fles wijn mee te nemen mits betaling van een kurkrecht.

We kunnen er met z'n allen alleen maar wijzer van worden!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - koen - 30-03-2011 02:13 PM

http://www.byo.be/


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 30-03-2011 02:25 PM

Er zullen ongetwijfeld nog heel wat minder bekende pareltjes zijn die nog niet op de BYO website terug te vinden zijn!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 30-03-2011 02:25 PM

(30-03-2011 02:10 PM)Hugel schreef:  Ik dacht dat het misschien interessant zou zijn om een topic te starten met tips over restaurants met een eerlijke wijnvisie.

Hierbij kan het gaan om restaurants die bvb. een vaste prijs bij de aankoopprijs rekenen, hun 'aangepaste wijnen' formule zeer mooi verzorgen, een mooie selectie per glas aanbieden, of bvb. het BYO concept ondersteunen.

Ik werd geinspireerd door een recent artikel in 'de Tijd': http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wijn-op-restaurant-goedkoop-kan-ook.html

Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, en bvb. 'Restaurant Michel' (Groot-Bijgaarden) en 'Folliez' (Mechelen) voor de mogelijkheid om een fles wijn mee te nemen mits betaling van een kurkrecht.

We kunnen er met z'n allen alleen maar wijzer van worden!

heb die discussie ook gevolgd maar dan op frank zijn facebookpagina (veel meer discussies en echt interessant)
zal dan maar eens reklame maken voor mijn eigen restaurant Tongue
kaart staat wel al op facebook: http://www.facebook.com/album.php?id=288524370815&aid=146979
http://www.raj-restaurant.be
moet wel nog vandaag de nieuwe wijnmenu op de site zetten


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 30-03-2011 04:05 PM

Ik zou idd moeite hebben om te kiezen op uw kaart...
Nu nog de Vannières vervangen door een Gaussen of Gros Noré... Wink

@Hugel: Interessante topic! thumbsup

@Jazz:
Bedoel je dat er veel discussies zijn op faceboek van FvdA? En veel wijnliefhebbers ook? bekenden van hier? taz


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 30-03-2011 04:52 PM

@ vinejo: graag gedaan.

Ik herinner me ook nog vorige posts op dit forum:

over Café al Dente in Ukkel: http://www.vinejo.freebb.be/thread-17.html

over Pizzeria L'Arco in Beringen: http://www.vinejo.freebb.be/thread-953.html

over Vintage in Gent: http://www.vinejo.freebb.be/thread-11.html


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - nco - 30-03-2011 08:42 PM

(30-03-2011 02:10 PM)Hugel schreef:  Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, !

Twee weken geleden voor de eerste maal gaan eten bij Couvert Couvert en daar idd toch wel genoten van de "aangepaste" wijnen (zeker de witte wijnen waar excellent). Bij het 1ste voorgerecht kregen we een mooie frisse, zuivere Chenin van Pascal Pibaleau van 2008. Bij het 2de voorgerecht de Nostre Pais van Michel Gassier (Costieres de Nimes, 2009), ook zeer mooi en een tikje complexer dan de Pibaleau. De rode wijn daarna was ok maar ook niet meer dan dat en een tikje ontgoochelend wat mij betreft (Costes-Cirgues, Montplaisir, Vdp d'Oc,2009). Daarna bestelde een tafelgenoot nog een lekker extraatje:Ch9 du pape, dom du Pegau, 2005. Wonderful & zalig lekkere wijn!

Wat betreft het eten moet ik eerlijk zijn en was ik lichtjes ontgoocheld: lekker dat zeker, en een duidelijke focus op eerlijke, pure smaken maar miste toch een beetje punch... De 2 desserts daarentegen die waren er knal op en bijzonder lekker!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 31-03-2011 08:49 AM

(30-03-2011 04:05 PM)vinejo schreef:  Ik zou idd moeite hebben om te kiezen op uw kaart...
Nu nog de Vannières vervangen door een Gaussen of Gros Noré... Wink

@Hugel: Interessante topic! thumbsup

@Jazz:
Bedoel je dat er veel discussies zijn op faceboek van FvdA? En veel wijnliefhebbers ook? bekenden van hier? taz

van zodra ik mijn voorraadje vannières verkocht heb is dat wel de bedoeling (de latere jaartallen vind ik maar zeer magertjes)
yep: op de facebook van Fvda post hij altijd zijn bevindingen, wijntijdblogs ets waar er dan meestal wel duchtig op los wordt gecomment....
totnutoe nog maar één ex-bekende (alex) tegengekomen maar ik ken dan ook bijzonder weinig volk van hier


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 31-03-2011 11:46 AM

Voor mij maakt een restaurant deel uit van de groep met een eerlijke wijnvisie als het ook een eerlijke prijspolitiek toepast.
Ik vind het degoutant van horecazaken waar men multiplicators toepast van 3……..6 en zelfs soms meer.

Een eerlijke wijnvisie betekent voor mij ook dat er kennis moet aanwezig zijn wat niet zeggen dat daar een duur betaalde sommelier in vast dienst moet rondlopen met een dozijn diploma’s.

En van het fabeltje van aangepaste wijnen krijg ik soms ook de kriebels. Onlangs zat ik in een restaurant met verschillende bezette tafels met een groot aantal verschillende menu’s.
Ze kregen allemaal dezelfde rode wijn niet tegenstaande op de kaart de benaming aangepaste wijn stond.
Dit deed men wenkbrauwen wel even fronsen. Gek?


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 31-03-2011 11:49 AM

"Aangepast" is in restaurants synoniem voor "overschot" Wink


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 31-03-2011 02:05 PM

(31-03-2011 11:49 AM)vinejo schreef:  "Aangepast" is in restaurants synoniem voor "overschot" Wink

of "met de grootst mogelijke winstmarge" spijtig genoeg. Sad


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vincent - 31-03-2011 02:39 PM

Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 31-03-2011 03:01 PM

(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 31-03-2011 04:58 PM

(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

dan ga je er wel rekening mee moeten houden dat het eten opeens allemaal veel duurder gaat worden Confused


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 31-03-2011 05:47 PM

Hmmm.. ik voel hier een interessant discussietje hangen.. Wink


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 31-03-2011 06:55 PM

(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.
Ik heb de ervaring met getallen van 4 tot 6 in de omgeving van Leuven.(moet ik namen noemen? huhuh)

Langs de andere kant heb ook ik niet de kennis om in te schatten welke wijn bij welk gerecht past om dat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze.

Wat betreft Herwig Van Hove denk ik dat ik niet zou slagen in deze manier van aanpak.
De horeca wereld kent Herwig zeer goed en zouden niet graag hebben dat hij zijn schrijverstalenten zou botvieren op het bezochte restaurant.
Ik mis deze bekendheid en over mijn schrijverstalenten wil ik het zeker niet hebben.Sad


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Hugel - 01-04-2011 09:42 AM

@ Don

Restaurants die factor 4-6 hanteren interesseren ons niet zozeer, des te meer diegenen die het schappelijk en interessant houden Wink

misschien heb je enige tips voor ons? thank you


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Roeland V - 01-04-2011 10:37 AM

Een mooi voorbeeld van hoe het wel nog kan:

Verleden week ben ik gaan eten met wijn cursisten (aan wie ik les gegeven had bij A.B.).
Ze vroegen me: Roeland, gaan we als afsluiter van de lessenreeks niet samen eten, en dan pakken we elk onze eigen fles mee?
Waarop ik meteen sceptisch was: mannekes, ik wil dat als jullie lesgever wel organiseren, maar vind maar eens een restaurant waar we met 12 man kunnen afkomen met 12 flessen! Soit, gezocht en gevonden !
Alle eer gaat naar resto The Boardroom in Heverlee.
Nog nooit gezien: slechts 7,5 Euro kurkrecht/fles applaus en de hoeveelheid flessen speelde geen belang: ge had het moeten zien: naast onze tafel hadden ze speciaal een extra tafelke gezet om onze 12 flessen op te zetten. En om het nog mooier te maken: opende de sommelier ze één voor één op perfecte wijze. Uiteindelijk waren we maar met 10 man, en had ik dan maar 3 flessen meegenomen uit de kelder om toch zeker geen dorst te hebben ....
Voor de nieuwsgierigen naar de wijnen, zie hier het lijstje van wat we meegebracht en opgezopen,euh opgedronken, hebben.
Schitterende avond en mijn cursisten vroegen al om een volgende avond vast te leggen....

Eerst een fles van de huischampagne en dan:

1. Mass Bianchet, prosecco di conegliano valdobbiadene, sec, Veneto, Italië
2. Pietro Nera, Rezio, nebbiolo-chardonnay, 2008, Lombardije, Italië
3. Champagne Tarlant, cuvee Louis, Frankrijk
4. Chateau Carbonnieux, Pessac-Léognan, 2008, Bordeaux, Frankrijk
5. De Trafford, chenin blanc, 2007, magnum, Stellenbosch, Zuid-Afrika

6. Ormanni, chianti classico, 2006, Toscane, Italië
7. Montes Alpha, merlot, 2004, Colchagua, Chili
8. De Toren, Z, 2004, Stellenbosch, Zuid-Afrika
9. Cederberg, V Generations, 2001, Zuid-Afrika
10. Valduero, Ribera del Duero, Riserva, 2004, Spanje
11. Pietro Nera, Sforzato della Valtellina (nebbiolo), Lombardije, 2005, Italië
12. Niepoort, Late Bottled Vintage 2000, Douro, Portugal.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 01-04-2011 12:17 PM

(31-03-2011 06:55 PM)don quichotte schreef:  
(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.
Ik heb de ervaring met getallen van 4 tot 6 in de omgeving van Leuven.(moet ik namen noemen? huhuh)

Langs de andere kant heb ook ik niet de kennis om in te schatten welke wijn bij welk gerecht past om dat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze.

Wat betreft Herwig Van Hove denk ik dat ik niet zou slagen in deze manier van aanpak.
De horeca wereld kent Herwig zeer goed en zouden niet graag hebben dat hij zijn schrijverstalenten zou botvieren op het bezochte restaurant.
Ik mis deze bekendheid en over mijn schrijverstalenten wil ik het zeker niet hebben.Sad

goh, van hove kan misschien goed schrijven maar echt een culinair talent is die man niet hoor... hij wil vooral choqueren en zijn eigen ego op een piëdestalleke plaatsen.
het is als restaurateur altijd een moeilijke evenwichtsoefening om je "bedrijfje" ook financieel te leiden. personeel kost handenvol geld, is rotverwend dankzij de vakbond en kent hun rechten eerder dan hun plichten... de electriciteits-, gas- en waterfactuur wordt alsmaar duurder, maak je winst mag je direct veel gaan afgeven aan de staat etc volgens mij is er maar één oplossing en dat is zorgen dat je aan een vast klienteel geraakt die zeer vaak terugkomt (maandmenu's, kaart af en toe veranderen, speciale akties etc) waardoor je een vorm van vast inkomen garandeert.
er wordt tegenwoordig veel gezaagd (en meestal terecht) over wijn die te duur geprijsd staat, eten dat te duur is etc maar elektriciteit, gsm's, computers, printerinkt, parfum etc kost ook niks om te maken en de vermenigvuldigingsfactor ligt nog stukken hoger...


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vincent - 01-04-2011 12:28 PM

(01-04-2011 12:17 PM)jazzper schreef:  goh, van hove kan misschien goed schrijven maar echt een culinair talent is die man niet hoor... hij wil vooral choqueren en zijn eigen ego op een piëdestalleke plaatsen.
het is als restaurateur altijd een moeilijke evenwichtsoefening om je "bedrijfje" ook financieel te leiden. personeel kost handenvol geld, is rotverwend dankzij de vakbond en kent hun rechten eerder dan hun plichten... de electriciteits-, gas- en waterfactuur wordt alsmaar duurder, maak je winst mag je direct veel gaan afgeven aan de staat etc volgens mij is er maar één oplossing en dat is zorgen dat je aan een vast klienteel geraakt die zeer vaak terugkomt (maandmenu's, kaart af en toe veranderen, speciale akties etc) waardoor je een vorm van vast inkomen garandeert.
er wordt tegenwoordig veel gezaagd (en meestal terecht) over wijn die te duur geprijsd staat, eten dat te duur is etc maar elektriciteit, gsm's, computers, printerinkt, parfum etc kost ook niks om te maken en de vermenigvuldigingsfactor ligt nog stukken hoger...

Over Vanhove zijn culinaire talenten kan ik niet oordelen, maar dat was dan ook mijn punt niet. Hij is immers een kritiek en geen restaurateur. Kosten moeten gedekt worden, en de restaurateur mag zeker aan zijn culinaire talenten iets overhouden. Het is immers een hard beroep. Mijn pleidooi is gewoon om kurkgeld in te voeren. Zo heeft de restaurateur iets (vermits het de prijs van de huiswijn is dat hij zelf aanbiedt) en zo heeft de klant of wijnliefhebber er ook iets aan. Hij kan iets lekkers drinken aan aanvaardbare prijzen. Dat noemen ze nu win-win voor alle partijen. Immers in Gent was er in mijn studententijd zo'n champagnebar.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 01-04-2011 10:15 PM

http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wijn-op-restaurant-goedkoop-kan-ook.html


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Mt - 02-04-2011 09:58 AM

(31-03-2011 06:55 PM)don quichotte schreef:  
(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.

En toch probeer ik te passen voor de aangepaste wijnen en à la carte te kiezen. Met het geld dat de verschillende tafelpartners aan de aangepaste wijn besteden, koop je flessen wijn van de kaart he. Niet uit het hoogste prijssegment, maar een echt goed restaurant heeft geen slechte wijn op zijn kaart staan. (van goedkoop tot duur)


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 02-04-2011 10:45 AM

(02-04-2011 09:58 AM)Matten schreef:  [.......................................
En toch probeer ik te passen voor de aangepaste wijnen en à la carte te kiezen. Met het geld dat de verschillende tafelpartners aan de aangepaste wijn besteden, koop je flessen wijn van de kaart he. Niet uit het hoogste prijssegment, maar een echt goed restaurant heeft geen slechte wijn op zijn kaart staan. (van goedkoop tot duur)
Matten,

Hoe weet jij dat de geselecteerde wijn zal aangepast zijn aan de geserveerde maaltijd?
Ik heb zelfs de ervaring van wijnen à la carte die me niet bevielen bij de maaltijd terwijl deze zelfs sterk werden geadviseerd door de sommelier of de uitbater.( onder meer in het vergane restaurant 't Scholteshof toen Souvereyns daar nog met de scepter zwaaide maar dat is een ander verhaal)


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - doc - 02-04-2011 10:49 AM

Hoe zit dat eigenlijk met die sommeliers, krijgen die nog een extra recette op de geserveerde wijn, hoe worden die eigenlijk betaald ? Iemand sommelier hier ?


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Mt - 02-04-2011 11:15 AM

Don, ik kan dat ook niet weten he. Tenzij ik het menu en de wijnkaart zeer goed ken. En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken. Het voordeel is dat mijn fles in vele gevallen beter zal zijn dan het aangepaste wijnarrangement. Trouwens, altijd leuker om een fles te degusteren, dan om afgemeten glazen te krijgen.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 02-04-2011 11:18 AM

(02-04-2011 11:15 AM)Matten schreef:  En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken.

Sooooo right! thumbsup


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 03-04-2011 11:18 AM

(02-04-2011 10:49 AM)dr_magooo schreef:  Hoe zit dat eigenlijk met die sommeliers, krijgen die nog een extra recette op de geserveerde wijn, hoe worden die eigenlijk betaald ? Iemand sommelier hier ?

die worden normaal gezien in een hoger barema betaald en krijgen géén deel op de recette (wel af en toe bij aankoop wat mooie flessen van de wijnhandelaar :-)
als ze een deel op de recette pakken gaan de prijzen omhoog en is dat voor de sommelier een extra motivatie om meer geld te vragen voor zijn wijnen


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 10-04-2011 08:46 PM

(02-04-2011 11:15 AM)Matten schreef:  Don, ik kan dat ook niet weten he. Tenzij ik het menu en de wijnkaart zeer goed ken. En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken. Het voordeel is dat mijn fles in vele gevallen beter zal zijn dan het aangepaste wijnarrangement. Trouwens, altijd leuker om een fles te degusteren, dan om afgemeten glazen te krijgen.

Eerlijk ( heerlijk) antwoord Matten; “I like that”
Ik geloof zelf dat de meest gerenommeerde wijnkenners en culinaire goeroes die een ongekend restaurant betreden niet veel meer relevanter weten te vertellen.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - carl - 18-04-2011 05:08 PM

Ik postte dit al eerder vandaag in het deeltje "Wat ben jij aan het drinken" maar eigenlijk hoort het ook hier :
Gisteren in restaurant Casa Iberico te Diest (door Gault Millau uitgeroepen tot beste Mediteraan van België) hun befaamde paella gegeten en hierbij een Niepoort Redoma Branco Reserva 2007 gedronken. Een witte wijn uit de Douro-streek met een duidelijke hout-invloed die desondanks ook een heel mooi kruiden- en bloemenpallet tentoonspreid. Superwijn aan nog geen 40 euro.
Dat vond ik trouwens ook heel mooi aan dit restaurant. Alle wijnen komen op tafel met maximum 10 euro opleg per fles ten opzichte van hun winkelprijs. Dit zet de mensen automatisch aan tot consumptie van betere en lekkerdere wijnen.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 21-10-2011 07:48 PM

Restaurants met (on)eerlijke wijnvisie

Gisteren deden we restaurant aan met zes personen in Nossegem . Een restaurant dat ik had gekozen op basis van de menu dat op hun website was verschenen.Daar aangekomen bleekt het menu heel wat anders te zijn dan dat van de website.
Ik ga het verder niet hebben over het eten maar wel op hun wijnbenadering.

De wijnkaart had ik nog niet bekeken en vroeg gewoon naar de huiswijn.De persoon die ons bediende adviseerde ons de wijn van de maand te nemen als witte wijn. Een witte wijn uit Portugal op basis van de Shiraz druif.? watte
Die wilde ik wel even testen; de eerste keer dat ik een witte wijn zou drinken op basis van deze druif.
Toen de kelner bij mij kwam om deze te degusteren zag ik onmiddellijk dat daar in het geheel geen Shiraz druif bij te pas kwam maar wel de cépage “Verdelho”. Resultaat van proeven: prachtige wijn over gans de lijn!Slurp Ik ging zeker die kelner niet verder uitdagen in het bijzijn van de andere vijf gasten.

Verassend was wel dat deze wijn me aan 36 Euro per fles werd aangerekend wat ik toch duur vond als huiswijn of “Vin du patron”
Toen ik het restaurant verliet vroeg ik naar de toeleverancier van deze wijn en me wist te vertellen dat deze van Vine-Mondiale kwam uit Aarschot.
“Vine-Mondiale Aarschot” Gek? de grootste onzin, deze bestaat gewoonweg niet.
Met mijn slecht karakter ben ik dan op zoek gegaan waar ik deze wijn kon kopen; ik had namelijk alle relevante informatie genoteerd van deze wijn op een stukje papier.
Wie zoekt die vindt en kwam terecht bij een verkooppunt in Tildonk.
Om dit lang verhaal kort te maken ; ik kan deze wijn kopen aan 8.95 Euro per fles.
M.a.w.; dit restaurant gebruikte voor deze wijn een factor van meer dan vier.
Soms krijg ik de indruk dat veel restaurants van wijn niet veel weten behalve als het gaat hoe duur mogelijke ze deze kunnen verkopen.

Nu voor de wijnfanaten: deze prachtige witte wijn die ik dronk is de “Senses Verdelho” van de coöperatieve Adega de Borba uit Portugal. Je vind hier niets van op hun website http://www.adegaborba.pt/en/ daar deze wijn voor het eerst voor de jaargang 2009 op de markt kwam met amper een 2000 flessen.
Voor de naam van het restaurant en de verdeler van deze wijn stuur me een p.m.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 23-10-2011 08:29 PM

(21-10-2011 07:48 PM)don quichotte schreef:  Restaurants met (on)eerlijke wijnvisie

Gisteren deden we restaurant aan met zes personen in Nossegem . Een restaurant dat ik had gekozen op basis van de menu dat op hun website was verschenen.Daar aangekomen bleekt het menu heel wat anders te zijn dan dat van de website.
Ik ga het verder niet hebben over het eten maar wel op hun wijnbenadering.

De wijnkaart had ik nog niet bekeken en vroeg gewoon naar de huiswijn.De persoon die ons bediende adviseerde ons de wijn van de maand te nemen als witte wijn. Een witte wijn uit Portugal op basis van de Shiraz druif.? watte
Die wilde ik wel even testen; de eerste keer dat ik een witte wijn zou drinken op basis van deze druif.
Toen de kelner bij mij kwam om deze te degusteren zag ik onmiddellijk dat daar in het geheel geen Shiraz druif bij te pas kwam maar wel de cépage “Verdelho”. Resultaat van proeven: prachtige wijn over gans de lijn!Slurp Ik ging zeker die kelner niet verder uitdagen in het bijzijn van de andere vijf gasten.

Verassend was wel dat deze wijn me aan 36 Euro per fles werd aangerekend wat ik toch duur vond als huiswijn of “Vin du patron”
Toen ik het restaurant verliet vroeg ik naar de toeleverancier van deze wijn en me wist te vertellen dat deze van Vine-Mondiale kwam uit Aarschot.
“Vine-Mondiale Aarschot” Gek? de grootste onzin, deze bestaat gewoonweg niet.
Met mijn slecht karakter ben ik dan op zoek gegaan waar ik deze wijn kon kopen; ik had namelijk alle relevante informatie genoteerd van deze wijn op een stukje papier.
Wie zoekt die vindt en kwam terecht bij een verkooppunt in Tildonk.
Om dit lang verhaal kort te maken ; ik kan deze wijn kopen aan 8.95 Euro per fles.
M.a.w.; dit restaurant gebruikte voor deze wijn een factor van meer dan vier.
Soms krijg ik de indruk dat veel restaurants van wijn niet veel weten behalve als het gaat hoe duur mogelijke ze deze kunnen verkopen.

Nu voor de wijnfanaten: deze prachtige witte wijn die ik dronk is de “Senses Verdelho” van de coöperatieve Adega de Borba uit Portugal. Je vind hier niets van op hun website http://www.adegaborba.pt/en/ daar deze wijn voor het eerst voor de jaargang 2009 op de markt kwam met amper een 2000 flessen.
Voor de naam van het restaurant en de verdeler van deze wijn stuur me een p.m.

allez jong zo'n schande voor een zelfverklaarde wijnzot dat jij nog nooit van de witte shiraz druif gehoord hebt.... straks ga je me nog vertellen dat je nog nooit witte merlot geproefd heb of erger nog de wereldberoemde pinot noir uit bordeaux.... Tongue


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - FYFY - 23-10-2011 09:04 PM

Don Quichotte, welk restaurant was dat? Orange? Nostra?....
Ik woonde tot voor kort in Nossegem en nu bij wijze van spreken om den hoek.
Trouwens ik ben al content als ze maar maal 4 doen op restaurant voor de wijnen. Bij veel (huis)wijnen is het echt veel frappanter...
Veel restauranthouders snappen echt niet dat veel mensen afhaken als ze d'office meer dan 20 euro moeten betalen voor een fles wijn!!!
Ik was overlaatst bij Piu in Zaventem en daar was de goedkoopste fles wijnen 29,6 euro!!! Ik liet de ober zelf voorstellen doen en pikte er daar 1 uit, maar zie wel dat ik niet goed begreep waarom hun goedkoopste wijn zo duur was.
Omdat ze die ook per centimer verkochten... vond ik echt geen reden!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 23-10-2011 10:33 PM

(23-10-2011 08:29 PM)jazzper schreef:  straks ga je me nog vertellen dat je nog nooit witte merlot geproefd heb of erger nog de wereldberoemde pinot noir uit bordeaux.... Tongue

Witte merlot bestaat dus wel hé Cool Ooit gedronken in de wijnles.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - doc - 23-10-2011 10:44 PM

(23-10-2011 10:33 PM)vinejo schreef:  
(23-10-2011 08:29 PM)jazzper schreef:  straks ga je me nog vertellen dat je nog nooit witte merlot geproefd heb of erger nog de wereldberoemde pinot noir uit bordeaux.... Tongue

Witte merlot bestaat dus wel hé Cool Ooit gedronken in de wijnles.

Uit welke appellatie kwam die ergens ?


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 23-10-2011 11:01 PM

de Appellatie Zwitserland... Wink
maar ik meen me te herinneren dat de wijn gemaakt werd van rode druiven.
Nochtans is er een échte witte merlotdruif ook...


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Johan_Vdd - 23-10-2011 11:01 PM

Ik was wat nieuwsgierig geworden door het bovenstaande (bedankt, want de lectuur was verrassend voor mij!):

Merlot Blanc (druif)
http://fr.wikipedia.org/wiki/Merlot_blanc
Volgens Pierre Galet (Dictionnaire encyclopédique des cépages) geen witte variëteit van Merlot Noir.
Staat in de toegelaten druivensoorten voor AOC Bordeaux (witte wijn)
Volgens Pierre Galet worden oude wijngaarden niet meer vervangen, aanplant is verminderd tot minder dan 140ha in 2000 (was meer dan 5000 in 1958).

Blanc de Noir van Merlot:
http://www.schweinhardt.de/weissweine/trockene-weissweine/2008-blanc-de-noir-merlot.htm

Ik herinner me ergens Blanc de Noir van Merlot in de GH gezien te hebben, maar vind enkel dit terug:

Blanc de Noir van Pinot Noir:
http://www.hachette-vins.com/le-guide-hachette-des-vins/rahm-hallau-hallauer-blanc-de-noir-reserve-du-patron-2006-20084665.html

EDIT: Oz Clarke's boek Druiven & Wijnen vermeldt uitdrukkelijk dat sommige wijnbouwers uit de Valais witte wijn van Merlot Noir maken. Allicht heb ik dit verward met de GH.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 23-10-2011 11:05 PM

thank you voor de aanvulling, Johan!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - doc - 23-10-2011 11:09 PM

Interessante assist Jo, hoed af en bedankt voor de goal Johan ! respect


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 23-10-2011 11:48 PM

(23-10-2011 09:04 PM)FYFY schreef:  Don Quichotte, welk restaurant was dat? Orange? Nostra?....
Ik woonde tot voor kort in Nossegem en nu bij wijze van spreken om den hoek.
Trouwens ik ben al content als ze maar maal 4 doen op restaurant voor de wijnen. Bij veel (huis)wijnen is het echt veel frappanter...
Veel restauranthouders snappen echt niet dat veel mensen afhaken als ze d'office meer dan 20 euro moeten betalen voor een fles wijn!!!
Ik was overlaatst bij Piu in Zaventem en daar was de goedkoopste fles wijnen 29,6 euro!!! Ik liet de ober zelf voorstellen doen en pikte er daar 1 uit, maar zie wel dat ik niet goed begreep waarom hun goedkoopste wijn zo duur was.
Omdat ze die ook per centimer verkochten... vond ik echt geen reden!

Voor de naam van het restaurant zie PM.
Waar ik me nog het meest aan erger is het feit dat de wijnkennis van die mensen ondermaats is en dat men je nog verkeerde info geeft over de wijn om hun prijspolitiek ondoorzichtig te maken.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - carl - 24-10-2011 07:26 AM

Ik denk zelfs dat ik die verkoper uit Tildonk ken. Deze invoerder kwam ik vorig jaar tegen in de Champagne-regio bij Fallet-Prevostat in Dammery. Bleek dat de man van het koppel de lessen wijnbouwer volgde aan Syntra Leuven waar ik ging beginnen met mijn cursus Sommelier. Ze deden deze wijn-invoer als bijberoep en waren inderdaad vooral gespecialiseerd in Portugal.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - don quichotte - 28-10-2011 09:52 PM

(24-10-2011 07:26 AM)carl schreef:  Ik denk zelfs dat ik die verkoper uit Tildonk ken. Deze invoerder kwam ik vorig jaar tegen in de Champagne-regio bij Fallet-Prevostat in Dammery. Bleek dat de man van het koppel de lessen wijnbouwer volgde aan Syntra Leuven waar ik ging beginnen met mijn cursus Sommelier. Ze deden deze wijn-invoer als bijberoep en waren inderdaad vooral gespecialiseerd in Portugal.

Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt Carl.
Heb hem vandaag voor het eerst ontmoet en hij heeft inderdaad allianties met Fallet-Prevosat en Syntra Leuven.
We hadden het ondermeer over Joeri Röttger en die is voor jou ook zeker geen onbekende.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - 33S - 03-11-2011 10:56 PM

Deze middag gaan lunchen in de mooie bistro van Hotel Geerts (ze hebben ook een restaurant) in de Parel der Kempen (Westerlo).

Beperkte wijnkaart, maar wel met mooie p/q verhouding, enkele voorbeelden:

Poujeaux : 39 euro
La Tour Carnet : 42 euro
Rosso di Montalcino - Argiano : 26 euro
Barbera d'Alba - G.D. Vajra : 29,5 euro
Le Difese - Tenuta San Guido : 29 euro
Catena Malbec - Catena Zapata: 29,5 euro
...

Groot nadeel is wel dat je jaartallen aan de ober moet vragen...

Omdat ik zo goed als alleen dronk, geopteerd voor een 50 cl fles Pesquié - Terrasses 2007 (18,5 euro). Ik vond eerst dat de alcohol wat te veel domineerde, maar ging perfect bij het eten. Beter dan de Fayard bij mij.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Dave - 04-11-2011 10:06 AM

(03-11-2011 10:56 PM)33S schreef:  Deze middag gaan lunchen in de mooie bistro van Hotel Geerts (ze hebben ook een restaurant) in de Parel der Kempen (Westerlo).

Beperkte wijnkaart, maar wel met mooie p/q verhouding, enkele voorbeelden:

Poujeaux : 39 euro
La Tour Carnet : 42 euro
Rosso di Montalcino - Argiano : 26 euro
Barbera d'Alba - G.D. Vajra : 29,5 euro
Le Difese - Tenuta San Guido : 29 euro
Catena Malbec - Catena Zapata: 29,5 euro
...

Groot nadeel is wel dat je jaartallen aan de ober moet vragen...

Omdat ik zo goed als alleen dronk, geopteerd voor een 50 cl fles Pesquié - Terrasses 2007 (18,5 euro). Ik vond eerst dat de alcohol wat te veel domineerde, maar ging perfect bij het eten. Beter dan de Fayard bij mij.

Mooi !!!

Ik was in 't weekend in Gent met 't vrouwtje; veel moeite om op een zondagmiddag iets te vinden om te eten; Uiteindelijk terechtgekomen in "De acht zaligheden": mooi 3-gangen menu, inclusief aperitief (cava) aan 30 euro en daar een halfje C9dP "Les Olivets" 2007 van Roger Sabon bij gedronken voor 18 euro. Wijn is me wel bevallen, dus ben ik 'm gaan opzoeken en bleek RP90 te zijn. Lijkt me ook wel een faire prijs.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 04-11-2011 10:57 AM

(04-11-2011 10:06 AM)Dave schreef:  
(03-11-2011 10:56 PM)33S schreef:  Deze middag gaan lunchen in de mooie bistro van Hotel Geerts (ze hebben ook een restaurant) in de Parel der Kempen (Westerlo).

Beperkte wijnkaart, maar wel met mooie p/q verhouding, enkele voorbeelden:

Poujeaux : 39 euro
La Tour Carnet : 42 euro
Rosso di Montalcino - Argiano : 26 euro
Barbera d'Alba - G.D. Vajra : 29,5 euro
Le Difese - Tenuta San Guido : 29 euro
Catena Malbec - Catena Zapata: 29,5 euro
...

Groot nadeel is wel dat je jaartallen aan de ober moet vragen...

Omdat ik zo goed als alleen dronk, geopteerd voor een 50 cl fles Pesquié - Terrasses 2007 (18,5 euro). Ik vond eerst dat de alcohol wat te veel domineerde, maar ging perfect bij het eten. Beter dan de Fayard bij mij.

Mooi !!!

Ik was in 't weekend in Gent met 't vrouwtje; veel moeite om op een zondagmiddag iets te vinden om te eten; Uiteindelijk terechtgekomen in "De acht zaligheden": mooi 3-gangen menu, inclusief aperitief (cava) aan 30 euro en daar een halfje C9dP "Les Olivets" 2007 van Roger Sabon bij gedronken voor 18 euro. Wijn is me wel bevallen, dus ben ik 'm gaan opzoeken en bleek RP90 te zijn. Lijkt me ook wel een faire prijs.
heb die ook op mijn kaart staan is inderdaad een superwijntje met een goede P/Qn (75 cl kost ongeveer een 22 euro of zo en wordt verdeeld bij vandenbussche hier in gent)


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Dave - 04-11-2011 11:34 AM

Gent is goed meegevallen, dus we komen zeker wel eens terug en dan komen we in de Raj eten hé, Jazz. We zijn er voorbij gekomen, maar den timing kwam dus ni uit !


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - FYFY - 04-11-2011 08:36 PM

Iemand ervaring met De Kruik in Gent? Groepsetentje daar volgend weekend gepland...
Website ziet er goed uit. Echter geen wijnen vermeld.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 06-11-2011 10:54 AM

(04-11-2011 08:36 PM)FYFY schreef:  Iemand ervaring met De Kruik in Gent? Groepsetentje daar volgend weekend gepland...
Website ziet er goed uit. Echter geen wijnen vermeld.

is niet bepaald het beste restaurant van gent maar normaal gezien niet slecht, wijnen waar vroeger eerder beperkt en vrij duur. is wel een tijdje geleden dat ik er nog geweest ben


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - FYFY - 06-11-2011 08:55 PM

(06-11-2011 10:54 AM)jazzper schreef:  
(04-11-2011 08:36 PM)FYFY schreef:  Iemand ervaring met De Kruik in Gent? Groepsetentje daar volgend weekend gepland...
Website ziet er goed uit. Echter geen wijnen vermeld.

is niet bepaald het beste restaurant van gent maar normaal gezien niet slecht, wijnen waar vroeger eerder beperkt en vrij duur. is wel een tijdje geleden dat ik er nog geweest ben

Ik heb niet zelf kunnen kiezen hé........


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 07-11-2011 05:23 PM

laat ons gerust weten hoe het was, op een paar jaar tijd kan veel veranderen :-)


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Mt - 07-11-2011 06:13 PM

In de St. Cornil in Aalbeke eet je een côte à l'os voor 20 euro. Scherpe prijs, zeer mooie portie. Men komt van ver afgezakt om er te eten. Zeker niet het leukste interieur, maar de wijn is betaalbaar. Ik schat dat ze de prijs van een grand cru classé maal twee doen. En dan niet de prijzen van nu, maar van een tijdje terug. Laatst dronken we er nog een magnum La Pointe en een magnum Mont Redon (châteauneuf). Prijs vergeten, maar betaalbaar.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Pietn - 07-11-2011 10:41 PM

Idd Matten simpel interieur maar de côte à l'os prachtig!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 08-11-2011 12:17 AM

(07-11-2011 06:13 PM)Matten schreef:  Laatst dronken we er nog een magnum La Pointe en een magnum Mont Redon (châteauneuf). Prijs vergeten, maar betaalbaar.

Uw pa trakteerde zeker? Big Grin


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 17-02-2012 05:56 PM

nog maar eens zelf het bewijs gekregen dat het in België ontzettend moeilijk is om als restaurateur op een zeer eerlijke en respectvolle manier met wijn om te gaan: op dit moment is het niet meer haalbaar voor mezelf om mijn restaurant voort te zetten. Ik kan moeilijk mijn prijzen nog meer doen stijgen voor het eten en de enige oplossing blijft dan om alle wijnen zwaar te verduren of een veel groter segment van wijntjes tussen de 4 en 9 euro in te kopen en die dan wel maal vijf en zes te gaan verkopen want dan ook tegen mijn eigen principes indruist... we hebben meer dan 6 indexaties van de lonen gekregen in de afgelopen drie jaar (waardoor er bij een aantal personeelsleden meer dan 140 euro per maand is bijgekomen), nog hogere belastingen, onkosten (gas, water, electriciteit etc) die blijven stijgen en gemeente en terrasbelastingen die ook de pan uit swingen. Met spijt in het hart moet ik dus een zaak die letterlijk alle dagen stampvol zat, waar je in het weekend vaak 2 weken op voorhand moest reserveren sluiten (waarschijnlijk vanaf 31 augustus)... vive la belgique! volgende job wordt dus waarschijnlijk gewoon terug sommelier in loondienst en terug kassa kassa


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - carl - 17-02-2012 06:15 PM

Zeer spijtig om dit te lezen, jazzper. Hopelijk heb je snel een andere job en bedankt om aan je principes vast te houden hoewel je daar natuurlijk niets voor koopt....


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - jazzper - 17-02-2012 06:30 PM

(17-02-2012 06:15 PM)carl schreef:  Zeer spijtig om dit te lezen, jazzper. Hopelijk heb je snel een andere job en bedankt om aan je principes vast te houden hoewel je daar natuurlijk niets voor koopt....

gelukkig zijn er in de horeca genoeg jobs voor iemand met mijn ervaring maar ik ben al op het gemak aan het onderhandelen om als vennoot een nieuwe zaak op te richten met de betere brasseriekeuken met de nadruk op wijn. Het blijft wel jammer dat het cliché dat je omzet of liever winst bepaald wordt door de winst die je neemt op de wijn...


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Terretoir - 17-02-2012 07:54 PM

De vetten os is redelijk eerlijk in zen prijzen en heeft een mooi aanbod! ze hebben ook een wijnlounge bar en doen in het restaurant regelmatig promo's van mooie wijnen! Laatste keer een St Emilion La Serre 2004 aan een 50eu dacht ik... Lijkt me eerlijk!?

Gaat dus over "den vetten os" in veurne....


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - FYFY - 19-02-2012 12:24 PM

Hierbij ook enkele aanraders gekozen door Gault Millau.

http://citysecrets.nieuwsblad.be/antwerpen/n/topwijnen-in-toprestaurants-1858


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - doc - 19-02-2012 03:18 PM

@Jazzper: het spijt me heel erg voor jou om dit te moeten lezen, ik wens je succes en veel moed bij een volgende uitdaging. Volhouden man !


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - koen - 20-02-2012 10:19 AM

@Jazz ... klote man, good luck


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - bowmore - 20-02-2012 10:28 AM

La Belle Maraichere vind ik wel duur zowel naar eten als naar wijn. Wel klassieke gerechten te verkrijgen wat een plus punt is. Eén van de weinige restaurants die nog een tong reeds gefileerd op de graat geven (zoals het hoort).


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - vinejo - 20-02-2012 07:32 PM

(17-02-2012 05:56 PM)jazzper schreef:  nog maar eens zelf het bewijs gekregen dat het in België ontzettend moeilijk is om als restaurateur op een zeer eerlijke en respectvolle manier met wijn om te gaan: op dit moment is het niet meer haalbaar voor mezelf om mijn restaurant voort te zetten. Ik kan moeilijk mijn prijzen nog meer doen stijgen voor het eten en de enige oplossing blijft dan om alle wijnen zwaar te verduren of een veel groter segment van wijntjes tussen de 4 en 9 euro in te kopen en die dan wel maal vijf en zes te gaan verkopen want dan ook tegen mijn eigen principes indruist... we hebben meer dan 6 indexaties van de lonen gekregen in de afgelopen drie jaar (waardoor er bij een aantal personeelsleden meer dan 140 euro per maand is bijgekomen), nog hogere belastingen, onkosten (gas, water, electriciteit etc) die blijven stijgen en gemeente en terrasbelastingen die ook de pan uit swingen. Met spijt in het hart moet ik dus een zaak die letterlijk alle dagen stampvol zat, waar je in het weekend vaak 2 weken op voorhand moest reserveren sluiten (waarschijnlijk vanaf 31 augustus)... vive la belgique! volgende job wordt dus waarschijnlijk gewoon terug sommelier in loondienst en terug kassa kassa

Sad


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Venne - 20-02-2012 10:51 PM

ola, dan ga ik mij moeten haasten om toch nog eens binnen te springen....

Respect man!!


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - 33S - 11-06-2012 02:04 PM

Iemand tips voor De Haan of nabije omgeving?


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - doc - 11-06-2012 05:17 PM

(11-06-2012 02:04 PM)33S schreef:  Iemand tips voor De Haan of nabije omgeving?

De Roeschaert in Houtave is zeer goed P/Q. Zie webstek.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - 33S - 11-06-2012 09:39 PM

Ziet er inderdaad mooi uit, bedankt voor de tip! Als het dit wordt laat ik zeker weten hoe het geweest is.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - Kris - 11-06-2014 08:06 PM

Onlangs geluncht bij Sir Kwinten in Lennik. Schappelijke prijzen, zeer lekker en een eerlijke wijnkaart vb. Grange Des Peres rond 80euro,...
Meer moet dat niet zijn.


RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie - 33S - 11-06-2014 09:37 PM

Zit volgend weekend in Oostende, wou naar 'Marina' gaan, maar blijkbaar zijn ze op verlof. Iemand recent goede ervaringen gehad (in een straal van 25 km mag, maar liefst in Oostende zelf)?